Theatrum mundi
Od narození českého básníka, katolického kněze a kritika duchovního, společenského i politického ivota Jakuba Demla uplynulo v srpnu 140 let. S jeho osobitou tvorbou se pak diváci mohou od září setkávat také na jevišti ostravského Divadla Petra Bezruče, které v reii Janky Ryšánek Schmiedtové uvedlo dramatizaci jednoho z nejzásadnějších Demlových děl – titulu Zapomenuté světlo.
Úpravu pořídil Jakub Nvota, který se musel vyrovnat s nelehkým úkolem. Útlá kniha, v ní Deml zachycuje své rozporuplné postoje k ivotu i víře, je souborem vzájemně propojených esejů, které se dramatickému tvaru v podstatě vzpírají. Na straně druhé předloha nepostrádá ani silné vnitřní napětí, pramenící z hledání odpovědí na autorovy sloité otázky. Nvota našel vhodný klíč, jak si s případnými nástrahami poradit, a zaměřil pozornost na několik postav, které nesou vybrané spektrum témat. Nejvýrazněji se daří zachytit různé polohy vztahů Demla k jeho osudovým enám, s čím rezonuje i konflikt mezi jeho kněstvím a smyslovostí. S čistou láskou k umírající selce Marjánce Zezulové kontrastuje spíše racionálně-profesní vztah hrdiny k ji zemřelé Pavle Kytlicové – jeho podporovatelce. A nechybí ani poněkud provokativní vize nenaplněné erotické touhy po eně zpodobněné symbolickou Maryon. Opomenuty rovně nejsou otázky po smyslu umělecké tvorby, a to v konfrontaci Demla s jeho naivním obdivovatelem Bohumilem M. Ptáčkem či zástupcem donátorského klubu Svatobor. A vše spojuje postava Jakuba Demla – hrdiny stále tápajícího, který je otřesen ve víře, člověka zranitelného, ale i smířeného. A právě ve smíření nachází jedinou ivotní jistotu.
Reisérka incenace Janka Ryšánek Schmiedtová se snaí témata mnohovrstevnaté úvahy zprostředkovat v důmyslně vystavěné inscenaci a vyuívá k tomu široké spektrum divadelních prostředků. Upoutá zejména výtvarné řešení scény Lucie Labajové, která na jeviště přenesla prostor interiéru venkovské světnice, a to přímo v expresionistickém ztvárnění ve zdeformovaně ubíhající perspektivě. Stěny místnosti jsou navíc dekorovány symbolickými šrámy, evokujícími techniku dřevorytu, často uívaného k ilustracím Demlových děl. Zároveň slouí pro stínové výstupy, které vhodně navozují hrdinovy vnitřní běsy. Zajímavý podíl na vytváření atmosféry má také hudba Maria Buzziho, která ve svých barokně košatých kompozicích a záměrně disharmonických melodiích vzdáleně připomíná skladby Zdeňka Lišky. Sílu Demlova slova se pak daří transformovat také do intenzivních obrazů symbolických skupinových výjevů postav v maskách, na jejich choreografii se společně podíleli Miřenka Čechová a Petr Boháč. S těmito tanci ivota a smrti se na jeviště symbolicky dostávají právě Demlovy přeludy, mrtví či myšlenky, které ho pronásledují.
Hlavní roli Jakuba Demla impozantně ztvárňuje herec Norbert Lichý, který s rozvahou střídá momenty spoluproívání bolesti druhých (smrtelně nemocná Marjánka) a ironické komentáře, kterými vyjadřuje opovrhování povrchností a malichernostmi, a to jak ve vztahu vůči své tvorbě, tak instituci církve. Lichý svůj výkon soustředí do úsporného gesta a důkladné intonace a přirozeně vyjadřuje hrdinovy bolesti, ale i nacházení ji zmíněného smíru. Ostatní herci pak pracují s odlišnými polohami herectví – a to podle toho, v jakém vztahu se vymezují právě k ústřední postavě. Na jedné straně je to psychologické pojetí rolí manelů Zezulových (Magda Tkačíková a Dušan Urban) a sousedky Noičkové (Pavla Gajdošíková), díky čemu se daří vhodně vykreslit tragédii blíícího se Marjánčina skonu, zároveň je zde nenuceně naznačena i Zezulova zemitá árlivost vůči Demlovi. V poloze jemné karikatury s důrazem na expresivnější gesto i dikci se zase záměrně pohybují herci Ondřej Brett (Bohumil Malina Ptáček) a Milan Cimerák (zástupce spolku Svatobor) a vhodně tak ztvárňují hrdiny, kteří jsou terčem Demlova výsměchu i jisté lítosti. A nakonec se herci museli vyrovnat i s postavami symbolickými, kdy ztvárňují např. ji mrtvé hrdiny. To je případ Kateřiny Krejčí, která Demlovu přítelkyni Pavlu Kytlicovou – zjevující se odkudsi z jeho představ – vykresluje s patřičnou démoničností, podobně jako se to daří Pavle Gajdošíkové v její druhé roli ivočišně erotické Maryon.
Ostravské Zapomenuté světlo nabízí výjimečný divadelní záitek, který jistě osloví nejen příznivce Demlova díla. Zároveň tato básnivá inscenace vysílá sympatické paprsky naděje, je nám mohou ukázat cestu z té největší temnoty naší ivotní nejistoty.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.