Jste zde: Listy > Archiv > 2018 > Číslo 6 > Alena Zemančíková: Dvakrát hrdina plukovník Jiří Švec v Národním divadle
Theatrum mundi
Ke stému výročí vzniku Československé republiky se sluší, aby Národní divadlo uvedlo novou inscenaci s příslušnou tematikou. Není to vůbec snadný úkol. Dramaturgie Národního divadla v Praze se nakonec odhodlala k docela riskantnímu činu: vzít drama Rudolfa Medka Plukovník Švec, upravit je a doplnit, reii svěřit jednomu z progresivních reisérů stále ještě mladší generace a předloit publiku inscenaci, která nejen uvádí drama v moderní reii, ale zveřejňuje i celou diskusi kolem původní hry v době jejího uvedení. A přivést na scénu hrdinu zcela zvláštního raení.
Josef Jiří Švec byl vášnivý sokol a učitel tělocviku. Roku 1911 byl vyslán třebíčským Sokolem do Ruska šířit sokolské ideje. Zpráva o vypuknutí 1. světové války ho zastihla na pobřeí Černého moře. Přihlásil se jako dobrovolník do České druiny, která se organizovala v Kyjevě. Během válečného taení přijal pravoslaví (jako jeden z mnoha legionářů). V bojích se mnohokrát osvědčil jako velitel, v roce 1918 byl povýšen na plukovníka. Legionáři, postupující přes Sibiř na východ podle dojednání o jejich návratu do vlasti, se čím dál častěji setkávali s překákami, způsobovanými bolševickou revolucí a rozvratem země. Rozvratem ale trpěla i legionářská armáda, v ní se prosazovaly různé politické názory, některé také sympatizující s bolševiky. 24. října 1918 ve stanici Aksakovo Švecovi podřízení pod vlivem komunistického agitátora vypověděli poslušnost a odmítli splnit rozkaz vytlačit přesilu bolševiků z linie Buzuluk – Bugulma. Plukovník spáchal 25. října 1918 sebevradu, kterou zdůvodnil v dopise na rozloučenou nemoností vyrovnat se s vypovězením poslušnosti vojska veliteli. Smrt vojáky otřásla do té míry, e rozkaz splnili.
Hra Rudolfa Medka sleduje peripetie poměrů ve vojsku, vedle Švece přivádí na scénu mue různých povah a politických přesvědčení: bytostného vojáka (dnešní charakteristikou jestřába) Kaluu, intelektuála a zvěstovatel masarykovské myšlenky Trojana, slavjanofila a sociálního demokrata Jandu a Martyšku, uhranutého bolševickou vládou lidu. Na jevišti je celkem 13 muů, včetně starého ruského generála.
Hra Rudolfa Medka a její první inscenace v roce 1928 v Národním divadle vzbudily velkou diskusi, komplikovanou podobně jako druhý ivot samotného plukovníka Švece (jeho hrobu, bronzové sochy na Pohořelci, její likvidace a následného zapomnění legionářského hrdiny).
Inscenace reiséra Jiřího Havelky nezůstává u Medkovy hry, zveřejňuje i společenskou debatu. Výrazovým prostředkem je fenomén sokolství, které vede k bojové připravenosti: plné jeviště muů do poloviny inscenace na scéně cvičí, napřed jen tak, pak se zbraní, pak se cvičení promění v bitvu. Vzorné kolektivní cvičení ustane a s myšlenkovým rozvratem ve vojsku.
Inscenací nás provází postava komentátora – historika? současníka? moná obojí –, která vnáší motivy historických faktů a dobových sporů. (Později se zapojí do děje a vezme na sebe roli starosty města Kazaně).
Úprava a reisérův civilistní přístup, pracující s dokumenty a podkládající legendu fakty, činí Medkovo drama (a příliš jednostranně psané z generálského úhlu pohledu) jen jednou slokou inscenace. Koncepce ovšem podtrhává dramatu nohy i tam, kde stojí docela pevně (tedy v zobrazení ideového sporu v mustvu a Švecovy neschopnosti se se situací vyrovnat lidsky, kdy vojenské řešení selhává), a v doplněné postavě nedostačuje herecky. Zatímco představitelé z řad herců Národního divadla jsou vybaveni hlasově i výrazově pro velké jeviště, Ondřej Bauer (známý z divadla VOSTO 5, jeho je reisér Jiří Havelka také součástí) na ně nestačí a jeho postava tak zůstává v pozadí pouhé informační (v civilní roli) a výpomocné (v roli starosty) funkci.
Inscenace má krásnou scénografii Pavly Kamanové, spočívající v projekci (Josef Lepša) mostu a řeky na horizont. Scenérie se proměňuje s počasím a roční dobou, evokuje město na Volze, a nakonec zjistíme, e je to Praha, kdy se objeví dosud vyretušované Hradčany. A z řady vojáků vystupující herecký výkon Pavla Baťka v roli Jandy, který se vzpírá silovému řešení vůči slovanským bratrům, i kdy na druhé straně vrcholně ctí bratra v boji Švece.
K výročí republiky vznikla také rozhlasová inscenace Medkova dramatu. Pokud divadelní zpracování zdůrazňuje spíše to, co se dělo kolem hry a jejích inscenací, jako i kolem osoby a památky jejího hrdiny, rozhlasové zpracování předvádí drama jako takové. Úprava Jaroslava Vostrého, který se postavou plukovníka Švece zabýval i v cyklu České drama a český hrdina (spolu se Zuzanou Sílovou psáno pro rozhlas, vyšlo v nakl. AMU KANT 2017) dramaticky konturuje právě ideový spor různých hlasů v legionářském vojsku. Reie Lukáše Hlavici vede herce cestou psychologického herectví, take za hlasem Ivana Trojana jako Švece slyšíme reálnou bezradnost a v hlase Igora Bareše jako rozvratníka Martyšky zaznívá uvěřitelná touha po rozhodování, větší, ne je armádní poslušnost rozkazů. Na místě krajiny účinkuje moderní, nepopisná a přesto evokativní hudba Matěje Kroupy.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.