– Neptun je místní bůh, spíše bůek. Na svět ho vyvolá Mořic Gröbe, majitel a stavitel vinohradského parku a vily Grébovka, protoe na stavbu svého ráje potřebuje pomoc bohů. Neptun – vyvolán – sestoupí z kašny a pod lidským jménem a v lidském těle se postupně stane stavebním dělníkem, štukatérem, pomocníkem a opatrovníkem svého stvořitele Mořice Gröbeho a postupně také sokolem, turnerem, druhoválečným odbojářem, a pak znovu sochou probouzející se a s nadějí listopadové revoluce. Neptunovo boství není zázračné – nemění dějiny, ale umoňuje mu přecházet prostředími a generacemi, rozumět všem jazykům a hovořit jimi. Nestárnout. Zejména ty kapitoly knihy, kde Neptun buduje a chrání Grébovku a jejího majitele, prochází českou, německou a idovskou praskou komunitou a účastní se jejich spolkového i politického ivota, jsou čtivé, vtahující a přesvědčivě vykreslují obraz ivota v Praze od druhé poloviny devatenáctého století do konce první světové války.
Slabší – jistě také proto, e bliší naší paměti – je kapitola věnovaná angamá Neptuna v druhoválečném odboji. Příběhy Mileny Jesenské i Anny Polertové jsou jistě také vinohradskými příběhy. Neptun v nich (a i v nich) ale vystupuje jako postava nechápající a nezúčastněná, odboj je dobrodruství se skrýšemi a tajnými znameními, ale bez politického obsahu. Po jeho rozbití se pak vinohradský bůek vrací coby stavební dělník zpět do vinohradských elezničních tunelů, z jejich bohatství vyrostl. Přesto je Neptunova jeskyně ve svém celku kvalitní a čtivý odpočinkový román, při jeho psaní Marek Toman prokázal velkou erudici, pokud jde o praské a české dějiny v daném období, i literární zručnost a vtip. Jako takový si pak zaslouí i řady pozorných čtenářů.
Marek Toman, Neptunova jeskyně, Plus, Praha 2018, 374 s.
-pe-
– Významný arabista, orientalista a religionista reaguje na zvýšený zájem naší veřejnosti o islámské náboenství a kulturu, který často pramení z pocitu, e islám pro nás a pro celou euroatlantickou civilizaci představuje váné potenciální ohroení. se začneme islámu bát, měli bychom však o něm aspoň to nejpodstatnější vědět. Přitom jsme vzhledem k historickým okolnostem (spolu s Islandem) jediným státním útvarem v Evropě, který nemá s muslimy prakticky ádnou kulturní ani politickou zkušenost. Autor se proto snaí rozšířit naše znalosti o islámu způsobem zároveň důkladným i čtenářsky přístupným.
Svou formou připomíná jeho práce slovník, v něm hesla mají formu otázek. Je jich celkem 101 a Jsou seskupeny do osmi sourodých tematických okruhů. Z hlediska aktuálních problémů je nejzávanější vstupní a závěrečný okruh. První je věnován vztahům mezi islámem a evropskou (včetně naší) civilizací a kulturou. Najdeme tu například hesla: Co muslimům na Západě vadí? Či Můe se Česko zvyšování počtu muslimů vyhnout? Poslední oddíl je hlavně výhledem do budoucnosti a odhadem hrozících konfliktů. Jsou zde například otázky: Hrozí islám Západu střetem civilizací? Či Nenávidí muslimové idy? Další oddíly náš poučí o muslimské historii a věrouce, rituálech, denním ivotě, právu či o vztahu muů a en. Zásadní otázky se pestře střídají se zajímavými kuriozitami. Na ukázku: Uměl prorok Mohhamad činit zázraky? Proč je pro islám tak důleitá arabština? Jak se islám dívá na Pannu Marii a Jeíše? Jaká je muslimská představa nebe, pekla a ráje? Proč muslimové pouívají k modlitbě kobereček? Jaký je rozdíl mezi sunnity a šíity? Proč muslimové nejedí vepřové maso? Jsou muslimům odporní psi? V čem se muslimský kalendář liší od gregoriánského? Proč je islámské umění tak strohé? Proč byl Salman Rushdie odsouzen k smrti? Musejí islámské eny chodit zahalené? – Autor příleitostně upozorňuje s humorem na to, e co se nám zdá na muslimech podivné, můe se stejně oprávněně podivné zdát jim na nás. Postihuje i závané rozdíly mezi islámem, křesťanstvím a judaismem a důsledky těchto rozdílů v historii i v současnosti.
Miloš Mendel: Muslimové a jejich svět. O víře, zvyklostech a smýšlení vyznavačů islámu, Dingir, Praha 2018, 302 s.
-jn-
– Téma času patří ve filozofii mezi nejfrekventovanější. Stává se předmětem filozofie stejně jako řada dalších zdánlivě samozřejmých věcí, jevů a pojmů, které se však, sebereme-li odvahu se na ně ptát, ukazují jako sporné a problematické. Filozofové hledají cestu, jak se vrátit k porozumění těmto věcem. Tak začíná útlá kniha brněnského filozofa, profesora Masarykovy univerzity, která je druhým svazkem nové edice, jejím cílem není podle jejích osnovatelů nic menšího ne zlepšovat svět, a to šířením vědění, které se na univerzitě vytváří a vyučuje. Autor probírá své téma v historickém sledu. Začíná od Aristotela, který se jako první soustavně zamýšlel nad souvislostí času a pohybu. Přechází k Augustinovi, který se tázal na souvislost času s vnímající duší. Zvláštní pozornost věnuje vývoji kalendáře, který byl dovršen reformou papee Řehoře. Nové impulsy bádání o čase dal svými filozofickými principy Descartes a zdánlivě nevyvratitelnou teorii času jako měřené veličiny vytvořil Newton. Filozofickou interpretaci jí dal Kant. Velcí fyzikové Boltzmann a Mach přinesli nové impulsy, vztahující se k nevratnosti času a jeho souvislosti s vesmírným děním. Pro dvacáté století jsou reprezentativními jmény v učení o čase fyzik Einstein a filozof Bergson. Do popředí vystupuje kontrast determinismu a svobody, věčnosti a stvoření, reality či iluzornosti plynutí času. Takové problémy je mono studovat po celý ivot a nedobrat se závěru, autor však jejich labyrintem provedl zvídavého čtenáře s erudicí a vtipem. K půvabu kníky přispívají ilustrace Nikoly Kalinové.
Josef Krob: Co je to čas? Lekce z filozofie, Munipress, edice Munice, Brno 2018, 123 s.
-jn-
– Ambice nejnovějšího čísla revue Prostor, obsahem i grafickým provedením vskutku velkorysého, ba a opulentního, nejsou malé: zachytit, nakolik se ideály, je stály u zrodu Československa, projevovaly v přelomových, zejména osmičkových momentech domácí historie. A zda vlastně některé z oněch ideálů nejsou spíše iluze, či dokonce mýty. Neumíme si vládnout, říká například v titulku svého textu Jiří Pehe a vysvětluje, e moderní české dějiny charakterizuje mj. přesvědčení o ,výjimečnosti naší cesty, hrdé plebejství pohrdající elitami a jakási nedůvěra v obyčejnou stranickou politiku, kterou vdy dokáeme obejít... Mozaika příspěvků velké šíře úhlů pohledu i ánrů – od politologických úvah přes poezii, minidrama (Sylva Fischerová) a po politické anekdoty – je uspořádána do šesti tematických a chronologických kapitol. Řada z nich, například články Jiřího Pernese, Petra Pitharta, Aleny Wagnerové nebo Ivana a Jana Šternových, prokazují, e připomínání si jubileí nemusí být povinná formalita, ale můe inspirovat. V části poslední, věnované polistopadovému období, zaujme třeba stať Apoleny Rychlíkové, která říká: Tak dlouho jsme slýchali, e vést firmu znamená všemu rozumět, dobře hospodařit a vědět, co se ivotem, e jsme si ani nevšimli, jak malému procentu z nás se to můe podařit a jak toxicky tento typ uvaování dopadá na celý zbytek společnosti.
Revue Prostor, Osmičky, pololetník, číslo 109, ročník XXXV, Spolek pro vydávání revue Prostor, Praha 2018, 288 s.
-tt-
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.