Olomouc mezi našimi krajskými městy vsadila v kulturní oblasti na výtvarné umění a stala se skutečně galerijní metropolí. Je zde exkluzivní Muzeum umění, jeho staré sbírky si můe návštěvník prohlíet v Arcidiecézním muzeu v prostorách Olomouckého hradu a arcibiskupského sídla (jen samotné interiéry jsou exponátem), moderní umění je vystaveno v budově v Denisově ulici. Tam se a do 27. ledna 2019 nachází aktuální výstava Rozlomená doba 1908–1928 s podtitulem Avantgardy ve střední Evropě.
Výstava ukazuje výtvarná díla autorů zemí, které po skončení 1. světové války (v ní řada výtvarných umělců slouila v armádě) stály před historickým úkolem vybudovat nový stát (výjimkou je Polsko, ale i tam se situace po roce 1918 lišila od té před vypuknutím první světové války). Návštěvník výstavy vidí, jak ve středoevropském regionu, k němu dodnes jako Češi hledáme vztah a přináleitost, bylo výtvarné myšlení všude podobné, jak reflektovalo shodné otřesné záitky 1. světové války a postupně se probíralo k nadějnému, poetickému a experimentujícímu stylu. Osvěivě se připomíná kosmopolitnost avantgardistů, nezáleí na tom, kde umělec ije, kontakty v deseti letech mezi roky 1918 a 1928 jsou přeshraniční, ba dalo by se říci bezhraniční. Mezi vystavenými obrazy najdeme díla největších mistrů, jako jsou František Kupka nebo Stanislaw Witkiewicz, Max Oppenheimer či László Moholy-Nagy, nechybějí čeští surrealisté Jindřich Štyrský a Toyen, nápadnou poetickou odlišností zaujme cyklus kreseb a obrazy Josefa Šímy. Mezi kubisty je imponující umělecká odvaha a razance Emila Filly. Ale nechci vyjmenovávat. Výstava Rozlomená doba toti není jen výstavou obrazů. V edukačním sále se divák můe probírat expozicí, kterou bychom mohli nazvat letopisem: na stěně jsou zapsány jednotlivé letopočty s charakteristikou nejdůleitějších historických událostí v regionu a k tomu jsou volně zavěšené reprodukované fotografie, na jejich rubu je popisek. Je tu stařičký mocnář Franz Josef I. i atentátník Gavrilo Princip, Lenin na invalidním křesle v roce své smrti, Duchampova Fontána i známý dvojportrét Štyrského a Toyen v plynových maskách. Vidíme borcený mariánský sloup, ale také kompletní Nezvalovu Abecedu s fotomontáemi Karla Teigeho, na nich tanečnice Milča Mayerová tělem tvaruje jednotlivá písmena.
Co však vzbuzuje nejsilnější pocit jednotného stylu, který se podařilo středoevropské avantgardě vytvořit, je expozice časopisů, kniních vydání, typografie a kniní estetiky. Je moné se do některých článků i začíst a zjistit, jak detailně se vedla umělecká diskuse, jak byli umělci propojeni společným zájmem o nový výraz, odpovídající době, která viděla naději v technickém i sociálním pokroku, v osvobození těla i práce, která obdivovala techniku a milovala hru. Vitríny s kniními publikacemi člověk na výstavách obvykle zběně prohlédne, zde je kapitola věnovaná časopisům a kniním obálkám, fotografiím a plakátům vrcholem výstavy a jejím shrnutím. A kdy je člověk unavený (co se stane, protoe výstava je rozsáhlá), můe se posadit do kinosálu a dívat se na dobové filmy, abstraktní pohyblivé kompozice i úryvky z filmů ruských avantgardistů – anebo se pobavit zdokumentovanou návštěvou Douglase Fairbankse a Mary Pickfordové v Praze a v Lánech u T. G. Masaryka, kde jeho vnučky a vnuci vesele přibíhají s fotografiemi hvězd němého filmu a ty jim je podepisují, srdečně přitom rozmlouvajíce s prezidentem, jemu americká angličtina není ádnou překákou.
Z výstavy jsme s přáteli odcházeli s povzneseným pocitem, sloeným jednak z hrdosti na české umělce a jejich příspěvek k evropské avantgardě, jednak z poznání otevřenosti, vstřícnosti a souznění umělců středoevropské avantgardy. Doba, v ní tvořili, byla dobou otevřených hranic a člověk samozřejmě musí pomyslet i na to, e to vydrelo jen krátce – za dalších 10 let byl konec. I my ijeme v prostoru, jeho hranice jsou otevřené, a člověka napadne, e ani to nemusí být definitivní. Dvacet let mezi daty 1908 a 1928 nazvali autoři výstavy Rozlomená doba: předchozí uspořádání Evropy se tehdy rozpadlo. Doba, v ní aktuálně ijeme, se stále ještě nazývá spíše sjednocenou, ale je tomu tak i v duchovní sféře? O tom můe člověk přemýšlet cestou ve vlaku, který jede přes Olomouc ze iliny do Prahy. Anebo do Prahy z Krakova.
Výstava Rozlomená doba bude reprízována v Krakově a v Bratislavě. Autory koncepce jsou Karel Srp a Lenka Bydovská (Česká republika), podíleli se na ní té galerijní odborníci ze Slovenska, Polska, Maďarska a Německa. Spolupořadateli jsou Mezinárodní centrum kultury v Krakově, Galéria mesta Bratislavy a Janus Pannonius Múzeum Pécs. Výstavní projekt Rozlomená doba se koná pod záštitou předsedy Evropského parlamentu Antonia Tajaniho, ministrů kultury zemí V4 a Rakouska.
Alena Zemančíková (1955) je kulturní redaktorka Českého rozhlasu, divadelní a literární kritička.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.