Jste zde: Listy > Archiv > 2018 > Číslo 6 > Rozhovor s Pavlem Zatloukalem: Česká města si mrakodrapy nezaslouí
Profesor Pavel Zatloukal, historik umění, budovatel a dlouholetý ředitel olomouckého Muzea umění, oslavil v říjnu sedmdesátku.
Před patnácti lety s vámi redaktoři Listů Václav Burian a Tomáš Tichák vedli rozhovor pro Listy o vaší knize Příběhy z dlouhého století. Mimo jiné jste tehdy řekl, e kdy se člověk delší dobu věnuje bádání o nějakém předmětu a dělá to poctivě, daří se mu často nacházet odpovědi i na obecnější otázky. Jak se v této věci za těch patnáct let posunul váš názor?
Neposunul. Chystám teď jako pokračování knihy o zdejším 19. století publikaci o Olomouci minulého století, take se jakýmsi obloukem vracím z výletů zpět do rodného města. A zjišťuji, e mě čím dál tím víc zajímají spíše lidé, kteří jsou za tím, ne to, o čem píšu. Knihu Příběhy z dlouhého století jsem od té doby neotevřel, nerad se dívám na vlastní staré texty, protoe mám strach, e bych se zhrozil, co jsem to tehdy sepsal. Utkvěla mi ale v paměti z té doby jiná věc, která mě, jak stárnu, trápí čím dál víc: na-rodila se nám tehdy vnučka, a kdy povyrostla, hodně jsme k sobě přilnuli. Denně za mnou chodívala: dědo, budeme si hlát; a tak jsme si hláli – ona šibalská princeznička, já natvrdlý princ. V duchu jednoho pěkného monologu. Hamlet: Smím si vám lehnout do klína, slečno? Ofélie: Ne, princi. Hamlet: A poloit hlavu do klína vám smím? Ofélie: Ano, princi (překlad Martin Hilský).
A pak se poštěstilo, e jsem dostal grant, leel jsem v tom ve dne v noci, a kdy vnučka adonila o hlaní, stereotypně jsem odpovídal, nemám čas, a jindy. Chodila denně, pak obden, jednou týdně, a nakonec přestala chodit úplně. A teď, na stará kolena, mně často haraší v hlavě, e to hlaní bylo zřejmě tím nejdůleitějším.
Muzeum umění vzniklo hned po revoluci, ještě v roce 1989. Mělo nějakého předchůdce, na kterého by mohlo navázat, z čeho by mohlo vyjít?
Jeho předchůdce bych nazval traumatem. Do Galerie výtvarného umění jsem nastoupil po vojně, v roce 1974, take jsem zail celou éru jejího neustávajícího, nepřetritého úpadku, kterým pak galerie procházela. Jak z hlediska moností vystavovat, tak z hlediska moností nakupovat slušné věci do sbírek, cenzury, šikany, všech těch protivných normalizačních příznaků. Nebylo to na zavření, ale nebylo to ani k ničemu pořádnému. U koncem starého reimu jsme s dnešním ředitelem Muzea umění Soukupem začali připravovat to, e by se z galerie mohlo stát něco jiného; bylo hlavně nutné získat větší objekt a začít prostě jinak. V Olomouckém kraji byl v padesátých letech spáchán experiment – většina kulturních institucí byla jako buldozerem nahrnuta pod Vlastivědné muzeum, take vzniklo něco jako Sovětský svaz. V tak velkém kulturním kombinátu (dobový termín) samozřejmě naprosto převládla administrativa a sluebnost ideologii, a ty pak provázely ústav a do roku 1989. Do osmašedesátého ještě měla galerie jakous takous autonomii, se začátkem normalizace se to prudce zhoršilo. Proto bylo nutné začít téměř úplně znovu – Muzeum umění je tak z nemalé části dítětem devětaosmdesátého roku. Podařilo se mi u v průběhu roku 1989 s pomocí několika výtvarníků a především inteligentního a kulturymilovného náměstka na radnici Čestmíra Kučery – shodou okolností spoluáka z gymnázia – získat objekt v Denisově ulici. Okamitě po převratu jsme se osamostatnili. A pak u to šlo líp ne dřív, jak moná leckteří ještě pamatují.
Jak hodnotíte celý ten skoro třicetiletý vývoj Muzea umění?
Byl jsem se teprve nedávno podívat na výstavu Rozlomená doba 1908–1928, a klobouk dolů, je to přesně to, o čem jsme kdysi snili.
Později se k Muzeu umění přidala ještě dvě Arcidiecézní muzea, v Olomouci a v Kroměříi. Kde se vzal tento nápad?
Můj ivot jsou samé náhody. Za starého reimu se dokončovala oprava takzvaného Přemyslovského (dnes Zdíkova) paláce a v celém Vlastivědném muzeu, kde přitom seděla spousta lidí, se nenašel nikdo, komu by to pověsili na krk. Tak to padlo na mě. Dotáhl jsem to sice do konce, ale bylo jasné, e bez zázemí a hlavně samo o sobě to není ono. Katedru výtvarného umění jsme v době mých studií měli v sousedním areálu kapitulního děkanství – i ten jsem tedy důvěrně znal. Kolem osmašedesátého byla v jeho části krátce taky teologická fakulta. My jsme čekávali pod podloubím na zkoušky, studenti teologie se zase na opačné straně nádvoří učili rozdmýchávat kadidelnice. Nechci fabulovat, e jsme se tam tehdy s arcibiskupem Graubnerem poznali, ale kdy jsem za ním v polovině devadesátých let přišel s myšlenkou na vystavení arcibiskupské obrazárny v kapitulním děkanství (do té doby byly obrazy zavřené v depozitáři), souhlasil. Uvěřil mi, přestoe nejsem praktikující katolík, vsadil na neznámo – a doufám, e toho ani on, ani ostatní nelitují. O myšlence umístit na podstatnou část Olomouckého hradu výtvarné muzeum jsem uvaoval u v 80. letech, dokonce jsem ji vyvedenou graficky vystavil v někdejší Galerii Pod podloubím – byla součástí většího projektu, který jsem nazval Identita Olomouce.
Řada odborníků oceňuje, e se v Arcidiecézním muzeu podařilo skloubit prostý románský sloh s modernou...
Zajímala mě především celková koncepce. Úkolem, který byl neobyčejně sloitý, bylo propojit Zdíkův palác s kapitulním děkanstvím; dva objekty, které nikdy ve své tisícileté minulosti spojeny nebyly. Navíc mezi nimi stojí dvě kaple. Vítěz architektonické soutěe to zkusil vyřešit sestoupením do podzemí. Ale sloitých problémů se po celou sedmiletou dobu rekonstrukce vyskytla ještě spousta. Principem se stala zásada, e staré má být co nejpečlivěji restaurováno, zatímco nové prvky v betonu, oceli a skle mají být nejen zřetelně soudobé, ale také bez větších zásahů do podstaty stavby kdykoliv odstranitelné. Take bude-li v budoucnu třeba, dá se to vybourat a udělat zase jinak. Jak říkával Bohumil Hrabal, bez porušení podstaty.
Letos při návštěvě Olomouce řekl premiér Babiš, e dává absolutní zelenou projektu Muzea umění Středoevropské fórum. Ovšem zatím se nic konkrétního neděje...
Jako penzista mám zpráv málo, většinou jen to, co si přečtu na internetu, tištěné noviny u raději nečtu. Bude o tom rozhodovat ministr kultury, který je z Olomouce. Zaslechl jsem, e by tomu chtěl dát jinou podobu. To si dovedu stěí představit, protoe by se muselo vytvořit úplně nové zadání; to původní bylo přitom ušité na míru konkrétního místa, a navíc taky vycházelo vstříc památkovým zájmům.
Jakou roli hrál u zrodu tohoto projektu prázdný prostor v sousedství Muzea umění?
Nerad bych se teď ve stručnosti vracel ke všemu zlému, co projekt provázelo – od spekulantů, udavačů, sudičů, podrazů... Myšlenka SEFO mně vrtala dlouho hlavou. Jako havlista, sluníčkář, pravdoláskař a pozdní dítě devětaosmdesátého roku jsem bral váně myšlenky o otevírání oken do Evropy, spojování namísto rozdělování, o umění bez hranic a také tragédie českého ghetta. Navíc mi bylo jasné, e vystavuje-li se v olomouckém Arcidiecézním muzeu tak významná kolekce starého umění, měla by získat dvojníka i v umění moderním a současném, v teritoriálně co nejširším rozsahu. Jednoduchá myšlenka. S tím souvisela i kunderovská otázka – co je to střední Evropa? Má vůbec něco společného? Myslím, e má. Ovšem, jak se dnes ukazuje, nejenom v tom pozitivním. Myšlenka SEFO se však začala projednávat v době, kdy začaly být ideály devětaosmdesátého rychle opouštěny – k mé velké lítosti.
Architektonická podoba SEFO je pro laika přinejmenším sporná. Jak to vidíte vy – vám se to vysloveně líbí, oceňujete ty betonové plochy?
Byl jsem samozřejmě z větší části autorem nejen myšlenky, ale i zadání. Bylo jednoduché: na západ od oné proluky byla vdy drobná zástavba, na východ naopak velké stavební objemy. Od středověku tady stálo pět domů, byly streny, postavme je tedy znovu. A protoe sem kdysi ústila idovská, dnešní Univerzitní ulice, vytvořme v jejím ústí piazzettu a pokusme se pro ni získat nejlepší českou sochu druhé půlky 20. století – sedmimetrový Kaddish, vzpomínku na zemřelé od Aleše Veselého. Veselý se ošíval, e pro ni má u místo v Judské poušti, projekt se mu sice líbil, ale tvrdil, e piazzetta je pro sochu malá. Zrovna ji měl vystavit v Litomyšli, tak jsme tam okolo ní postavili plátěnou maketu piazetty. On pak jen nevěřícně povzdechl: Je to moné, vdyť je to na centimetr! Dalším nápadem bylo vytvořit z vnitřku budovy něco charakteristicky středoevropského, trochu kafkovský labyrint, ne nějakou obligátní stodolu.
Ale SEFO sleduje ještě jednu myšlenku multikulturního centra: vedle existujícího muzea, Divadla hudby, prvorepublikového kina, knihovny a dokumentačního střediska středoevropské výtvarné kultury druhé půlky minulého století. U několik let skupina lidí z Muzea umění objídí vytipované výtvarné umělce z celé střední Evropy, zpovídá je, natáčí o nich filmy, sbírá veškerou dokumentaci týkající se jejich díla. A nakupuje také jejich výtvarná díla. Mrzí mě, e se otázka SEFO většinou redukuje na fasádu, ale nikoli na tento obsah.
Právě betonovou fasádu lidé dost odsoudili...
Nebyl bych zase tak skeptický – sociologický průzkum z doby největších diskusí kolem SEFO kupodivu ukázal, e třetinu Olomoučanů to nezajímá, třetina lidí je proti a poslední třetině by to nevadilo, nebo by dokonce byli pro. Pro mě je především směrodatné, e pro se vyslovila řada lidí, kterých si váím, staří zaslouilí architekti, někteří i ze zahraničí. Třeba paní profesorka Šrámková nebo pánové z někdejšího slavného SIALu.
Kdybychom se podívali třeba na Kaplického, který jde jinou cestou, ne jsou betonové kvádry. Co říkáte na jeho návrh knihovny v Praze, na tu chobotnici?
Neznám souvislosti tehdejší soutěe, jestli byla porušena nebo ne. Ale myslím si, e Praha tento typ architektury potřebuje.
Jak bude podle vás vypadat architektura budoucnosti? Existují nějaké trendy, které by to naznačovaly?
Jen výjimečně dobře, tedy invenčně, inteligentně, vícevrstevnatě a zejména citlivě, ale z devadesáti devíti procent nebude stát za nic; bude to banální komerce.
Spolupracujete pořád s Muzeem umění?
Málo, sedávám jednou za rok v nákupní komisi a dělám pro ně občas nějakou přednášku. Ale abych nelhal – spolupracoval jsem na výstavě o synagogách, napsal jsem úvodní text do katalogu o kresbě, protoe ta byla před devětaosmdesátým rokem jednou z mých specializací. Take občas spolupracuji, ale současný ředitel má jistě právo, aby se mu ten bývalý nedíval na prsty příliš zblízka.
Čemu vlastně vy osobně dáváte přednost: líbí se vám víc nějaká vzpínající se gotika, nebo funkcionalistická stavba? Co je vašemu srdci nejbliší?
Mám velké lásky v 18., v 19. i ve 20. století. Bohuel a pozdě jsem se třeba dostal k zahradní kultuře 18. století. Tím nemyslím zahrádkaření a okopávání kytiček. Měl jsem monost několikrát projet anglické parky. A pochopil jsem, e je v nich všechno – filozofie, duch, emocionalita, velkorysost, navíc všechny druhy umění. A za tím člověk, který poznal, e není pánem tvorstva. Tam jsem býval šťastný – připadal jsem si jako Mácha, kdy chodíval pěšky z Prahy do Litoměřic, a přitom si veršoval. Jako jeden z mála jsem objevoval ve střední Evropě 19. století; do devětaosmdesátého roku jsme to měli spočítané, bylo nás zhruba pět: jeden Rakušák, jeden Mnichovan, Sisa z Budapešti, potom já a ještě Purchla z Krakova. Jinak to nikoho celkem nezajímalo. Na Západě to bylo samozřejmě jiné. Mezi mé lásky patřila secese a hlavně architektonická moderna, která z ní vyrostla.
Ještě musím podotknout, e mou hlavní láskou bývala literatura. Dlouho jsem se rozhodoval, jestli mám jít na výtvarku, nebo na literaturu; protoe jsem tehdy ve dne v noci leel v Kafkovi. Kdy jsem se nakonec rozhodl pro výtvarku, zřejmě to bylo kvůli docentovi Václavu Zykmundovi. Fascinující postava, surrealista a nejlepší kantor, jakého si dodnes dokáu představit. Sedávali jsme u něj hodiny, nehledělo se na čas, všichni kouřili, take nebylo skoro vidět, on pil jednu láhev vína za druhou, a přitom nádherně spojoval výtvarné umění s estetikou, filozofií, literaturou, hudbou, no prostě krása. Kdy jsem se po letech dostal k jeho vzpomínkám, nevěřícně jsem zjišťoval, e se například do Paříe dostal poprvé a v devětašedesátém roce. e ji objevoval jako padesátník, podobně jako jsme ji potom my objevovali po devětaosmdesátém. Ale na přednáškách to znát nebylo.
Jak podle vás souznějí naše města s kulturou mrakodrapů. Do New Yorku se mrakodrapy hodí, ale v Praze či v Olomouci jsou dvě nejkrásnější stará centra, nejsevřenější, nejkompaktnější, není to škoda vydávat se tímto směrem?
Je to především zbytečné. Londýnu to nikdo vyčítat nemůe, protoe celá východní část byla těce vybombardovaná za války, zůstaly jenom sutiny. V Praze je to ale zbytečné, a tím spíš je to zbytečné tady. Nikdo z Olomouce nevytvoří světovou metropoli tím, e tady postaví tisíckrát okoukanou banální výškovou budovu. To je nesmysl.
Obecně se mi zdá, e se v posledních letech zaměřujeme na hlouposti, a důleité věci nám unikají. Typická je pro dnešní svět infantilizace jako průvodní znak komercializace. A devastace televizí. Ta totálně vymyla mozky několika generacím.
Nedávno jsem se u podruhé vrátil z Jeruzaléma – stal se další z mých lásek. Měl jsem tentokrát víc času, prochodil jsem důkladně staré město, zejména idovskou čtvrť, kterou před rokem 1967 Arabové těce poničili. Po tom, co Izraelci město spojili, připravili u za tři roky projekt rekonstrukce idovské čtvrti. Jako citlivou evokaci starobylých uliček z vápencových kvádrů, ale taky elezobetonovou architekturu, která se tyčí nad prostranstvím u Zdí nářků. Co je proti tomu nápad na betonové SEFO naproti kostelu Panny Marie Sněné.
Jak na vás působí Varšava – tam kdy narazíte na některý z mála starých objektů, tak to člověka úplně ohromí.
Varšavu mám spojenou se silnými emocemi. Na přelomu osmaosmdesátého a devětaosmdesátého jsme tam připravovali výstavu československého sochařství. Praskal reim, sjíděli se tam mladí lidé z celé Evropy, v kadém klubu se diskutovalo o tom, co je to komunismus, co jsou to polské dějiny... Věnovala se nám bezvadná studentka bohemistiky Monika, která nám všechno ukazovala, vodila nás po klubech, po happeningových akcích na ulicích, po univerzitě, kde se prodával samizdat. Taky nás zavedla do kostela, kde slouíval kněz Solidarity Popieluszko; tam mně vyrazil dech nejkrásnější projekt nebo objekt, téměř by se dalo říct výtvarný, jaký jsem si vůbec dokázal představit: v předsíni kostela stála estébácká volha, zadní kufr otevřený – a v něm jesličky. Mráz mi běhal po zádech. Před kostelem nádvoří, strom a kolem pevně spojené řetězy ze všech polských vojvodství. Domů jsem se vrátil ve vytrení – a tady nic. A pak za pár týdnů začal Palachův týden.
Vraťme se k rozhovoru před patnácti lety. Říkal jste tehdy, e evropská kultura do značné míry vyčerpala svůj potenciál, jak umělecký, tak mravní. Ten pocit ve vás musí narůstat, kdy vidíte současné hulvátství, osočování i nepokryté lhaní.
Nedokáu se s tím vyrovnat. Jak je moné, e si Američani zvolí za prezidenta na první pohled psychopata; brexit – další absurdita. O dvou nejvyšších potentátech u nás nemluvě. Ruské rozdmychávání naší demoralizace je přitom zřejmě jen částečným vysvětlením. Ale nazpět k výtvarnému umění, které můe nabídnout jistou ilustraci. Kdy procházíte Londýnem, vidíte spoustu takzvaných výtvarných realizací.
Nechci paušalizovat, vím, e paušalizace a generalizace jsou tradičně jedno ze základních zel, ale většina z toho není k ničemu. Je to velké, muselo to stát moc peněz, ale v lepším případě je to anekdota. Víc nic.
Jestlie je ovšem evropská kultura takto vyčerpaná, jakým směrem by měla jít, na co čeká, na nějakého spasitele, vizionáře, na novou výzvu?
Od konce 19. století, a moná odjakiva se to točí pořád dokola. To nejpodstatnější vzniká nezřídka na okraji, leckdy i za ním, nenápadně, málokoho to zajímá. A kdy se to pak vynoří, ejhle! Z malých se opět stávají velcí a z velkých malí. Tam je podle mě naděje.
Rozhovor připravila Zita Chalupová
Zita Chalupová (1966) je novinářka, redaktorka Listů.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.