Události podzimu roku 1918 jsou v české národní paměti – méně pak v paměti slovenské a ji vůbec ne v sudetoněmecké – spojovány především s pozitivními historickými konotacemi, avšak i tato z českého pohledu zcela jedinečná doba měla své stinné stránky, které by neměly upadnout v zapomnění.
Čas vyhlášení československé samostatnosti byl v mnoha českých rodinách nejen dobou upřímné radosti ze vzniku vlastního státu, ale byl naplněn i obavami o osud nejbliších, kteří se ještě nestačili vrátit (a často ji ani nevrátili) z front první světové války, i velkým zármutkem, neboť tehdy v českých zemích vrcholila epidemie španělské chřipky, která si jen u nás vyádala v letech 1918–1920 a sedmdesát tisíc obětí.
Podzim 1918 byl rovně dobou velké poválečné hmotné tísně, jejími průvodními jevy byly časté sociální nepokoje, které občas přerůstaly a v rabování obchodů, ivností i domů příslušníků zámonějších vrstev, zpravidla obchodníků nebo továrníků.
Častým cílem těchto útoků byl majetek tzv. keťasů, kteří své bohatství (skutečné či domnělé) měli získávat – a nepochybně tak mnozí z nich i činili – nepoctivým způsobem v době Velké války. Svého privilegovaného hospodářského postavení tehdy často zneuívali k vysokým ziskům především obchodníci s potravinami, ale i látkami, obuví a tabákem, dále té zemědělci hospodařící na nejrůznějších výměrách polí, kteří vyuívali své dominance při neoficiální distribuci masa, chleba nebo vajec. Tak se v českých zemích za války chovali mnozí obchodníci či statkáři, bez ohledu na národnost či náboenské vyznání.
Narůstajícího společenského napětí si byli proto v době vyhlášení československé samostatnosti velmi dobře vědomi představitelé Národního výboru, a tak ve svých provoláních (po únoru 1948 pak komunistickou propagandou často vysmívaných) vyzývali spíše ne k revolučnímu protihabsburskému a protirakouskému radikalismu k dodrování klidu a pořádku. Tato prohlášení byla motivována nejen obavami z bolševického nebezpečí, ale i obavami z moných útoků proti zámonějším lidem, přičem za nejvíce ohroené skupiny byli povaováni především příslušníci cizích zámoných vrstev – tedy zpravidla Němci a idé, respektive němečtí idé.
Tuto atmosféru obav z moného výbuchu násilí, která byla přítomna i během oslav 28. října 1918 v Praze, zachytil ve svých pamětech například Alois Rašín, budoucí ministr financí první čs. vlády, který o průběhu převratu napsal: Všichni jásali, zpívali, ale současně bylo viděti, e lidé začínají zamazávati německé nápisy a rozbíjejí vývěsní tabule německé. Řekl jsem, e musíme jít na hořejší Václavské náměstí, abychom tam působili, by nedošlo k ádným výtrnostem, ani protiněmeckým, ani protiidovským, aby byl při té velkodějné chvíli zachován klid. Projeli jsme Panskou ulicí a Městskými sady k pomníku sv. Václava, kde mezitím ji mluvil k zástupům dr. Zahradník. Tam jsme prohlásili samostatný československý stát a současně jsme varovali před jakoukoliv výtrností.
Výzvy předních politiků ke klidu většina občanů akceptovala, avšak i tak se v průběhu let 1918–1919 vyskytly případy rabování, které měly někdy i zcela otevřený antisemitský charakter. K nejtragičtější události tohoto druhu došlo v Holešově, kde v prosinci 1918 rabující dav usmrtil dva československé občany idovského vyznání. Jednalo se o poslední protiidovský pogrom na území Čech a Moravy, vyvolaný příslušníky českého národa.
idovská obec v Holešově patřila od středověku k nejvýznamnějším na Moravě. Největšího počtu obyvatel dosáhlo místní ghetto v roce 1848, kdy zde ilo 1694 obyvatel, tj. 31 % tehdejší populace Holešova. Od roku 1849 zde dokonce existovala samostatná idovská politická obec s vlastní samosprávou v čele se starostou. Měla k dispozici i svou policii (či spíše ostrahu), hasiče a ponocné. Tento idovský Holešov existoval a do roku 1919, kdy se obě oddělené holešovské městské části spojily do jednoho administrativního celku.
Místní idé neili pouze v tomto svém prostoru, odcházeli také přímo do Holešova. Stěhování jedné idovské rodiny do domu na náměstí – tedy mimo ghetto – ovšem vedlo v roce 1850 k protestům nespokojených holešovských občanů.
idé se ale tehdy nestali terčem protiidovských bouří (či alespoň výtrností) poprvé a ani naposledy. K protiidovským násilnostem zde došlo ji roku 1774. Tyto neblahé události popsal v idovské ročence, vydané roku 1980, historik Josef Svátek v studii Pogromy v Holešově v letech 1774–1918.
K nejzávanějším protiidovským nepokojům došlo v Holešově v roce 1899, kdy z malicherných důvodů vzniklý konflikt přerostl v rozsáhlé napadání idovských obchodů a bytů. Při střetech s ozbrojenými silami byli 22. října 1899 usmrceni řezník Augustin Prusenovský, dělník v sodovkárně Alois Turna a manelka obchodníka s dobytkem Františka Halašková. Čtvrtá oběť, obuvnický pomocník Albín Kudlík, zemřela na následky bodnutí četnickým bajonetem 25. října při incidentu během pohřbu občanů zastřelených o tři dny dříve. Všichni čtyři mrtví z října 1899 byli katolíci, kteří se zúčastnili protiidovských výtrností.
Česko-idovské napětí na konci 19. století nebylo pochopitelně jen záleitostí Holešova, nýbr procházelo celou českou společností, která byla negativně ovlivněna atmosférou právě vrcholící Hilsnerovy aféry, je se projevovala nejen antisemitským štvaním části tehdejšího českého tisku, ale i protiidovskými demonstracemi a útoky na mnoha místech Čech a Moravy.
Obtíné postavení místních idů, kteří se v Holešově na přelomu 19. a 20. století nacházeli nepochybně ve sloité společenské situaci, popsala ve své bakalářské práci z roku 2012 idé v Holešově. Pogrom v Holešově v roce 1918 Eva Herecová, studentka Cyrilometodějské teologické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci: idé nebyli u holešovského obyvatelstva příliš oblíbeni. V prvních letech 20. století nevadila ani tak jejich hospodářská úspěšnost, jako to, e se většina z nich hlásila k německé národnosti. Hovoří se o tom, e v průběhu války se ze 464 přítomných holešovských idů přihlásilo k německé národnosti 435 osob. Za války se rozpor ještě prohloubil. Vadilo idovské němčení, byli obviňování, ať u oprávněně nebo ne, e svou lichvou způsobovali drahotu či e se jim dařilo vyhnout válečným jatkám a na vojnu buď vůbec nešli, nebo ji trávili v teple v kanceláři. Za války bylo v Holešově z předraování obviněno devět idů, ale ádný z nich nebyl potrestán.
Po léta hromaděná společenská nenávist a frustrace, válečné ekonomické strádání a v neposlední řadě dehumanizace lidských vztahů v důsledku krutostí Velké války byly rozbuškou další holešovské tragédie, která se odehrála ji v podmínkách Československé republiky.
Průběh holešovského pogromu z prosince 1918 i jeho přípravy popsal ostravský historik Petr Šimíček v studii Poslední pogrom na Moravě – Holešov, prosinec 1918, která byla zveřejněna roku 2013 na internetovém portálu Moderní dějiny: Holešovský pogrom, který se odehrál v noci z 3. na 4. prosince, byl pečlivě připravován – pogromisté záměrně přerušili telegrafní a telefonní spojení Holešova s okolním světem – kde jinde ne v hospodě.
Na idy se v hostinci u Gruthardů chystali přiopilí místní občané a vojáci. Ti u se delší čas mezi Kroměříí a Holešovem bezcílně potulovali. Jeden z inspirátorů akce podle svědectví vyřvával: Tak co bude se idy? To se nesmí nechat! Všichni musejí pryč! Máme tu vojáky, a ti na ty idáky půjdou s námi Seš vlastenec? Kdy seš vlastenec, tak nemůeš stát stranou, a půjdeme na idy! Pogrom začal třemi výstřely před půlnocí 3. prosince, byl zrovna pátý den idovské slavnosti světel Chanuka
Ze všech stran se skupiny ozbrojenců řítily do idovské čtvrti. Mnozí byli sice značně opilí a rozjaření, ale celý útok byl dobře organizován – útočníci byli rozděleni do oddílů, které měly vlastní velitele! Stříleli z pušek do oken idovských domů, později do nich vnikali a terorizovali jejich vystrašené obyvatele.
Hlavním cílem většiny účastníků této zákeřné akce bylo vlastní obohacení – nutili idy k vydávání finanční hotovosti a nejrůznějších cenností, prohledávali jejich byty a hledali tajné skrýše, někteří brali vše, co jim přišlo pod ruku (peřiny, nábytek, hodiny, cigarety, kávu, mouku)
Rabování idovských objektů bylo provázeno brutálním násilím – a to nejen vůči idovským muům, ale i enám, z nich některé byly znásilněny. Nejtragičtějším důsledkem pogromu bylo usmrcení dvou muů, kteří byli zavraděni při obraně svých domovů. O těchto obětech E. Herecová uvedla: Zavraděný Hugo Grätzer měl 43 let a do Holešova se zrovna vrátil před čtyřmi dny z vojny. Byl to syn Abrahama Grätzera, jen byl majitelem místní palírny. Druhá oběť Hermann Grünbaum měl pouhých 21 let a byl spolubojovníkem Hugo Grätzera z fronty. Byl synem ovdovělé maloobchodnice Fanny Grünbaumové. Dále byli váně zraněni jedna sluebná a dva vojíni. Po této události se idovského obyvatelstva zmocnilo zděšení.
Relativní klid se podařilo v Holešově obnovit a 4. 12. 1918 kolem poledne, kdy do města dorazily vojenské posily a z Brna, neboť jednotky povolané z Kroměříe situaci nebyly schopny zvládnout.
Úřední komise, která zahájila vyšetřování 22. 12. 1918, konstatovala, e během pogromu bylo vydrancováno 51 domů, 26 obchodů a čtyři hostince. Celkové škody komise vyčíslila na 2 627 725 korun. K vyplacení náhrady však schválila necelou pětinu této částky – 405 095 KČ a poškození nakonec obdreli pouhých 90 075 korun. Většina postiených idů se tak ádného odškodnění nedočkala
O tragických událostech v Holešově informovaly, zpravidla krátkými zprávami či komentáři, některé celostátní i regionální české noviny. Například deník Národní listy referoval o násilí v Holešově a 7. 12. 1918, a to pod dosti zavádějícím titulkem Dračí sémě bolševismu na Moravě?: K vánému porušení veřejného pořádku došlo v Holešově na Moravě, a to zcela podle vzoru bolševického. Z Ostravska přijelo v noci do Holešova asi 150 muů ve vojenském stejnokroji, v hostinci získali při pití ještě některé místní vojáky a společně pak v noci demolovali idovské domy a obchody. Dva idé byli zabiti. Je zjevno, e přepadení Holešova bylo zorganizováno podle vzoru ruských bolševiků, kteří své komitéty zničení organizují tak, e bandy z jednoho místa vypraví se do míst vzdálenějších a tam loupí a vradí. Podobný případ se stal v Kouticích a Lidové noviny upozorňují na souvislosti těchto případů s příjezdem Munovým, který projel Ostravskem a který zcela otevřeně vyzýval dělnictvo v Prostějově k bolševismu a teroru proletariátu. Proti takovým případům je nutno velice ostře vystoupiti.
Z tohoto textu je patrné, e vina za rozpoutané nepokoje byla přičítána údajným bolševickým silám, které ohroovaly stabilitu nově vzniklé republiky. Motivace účastníků holešovského pogromu byly však jednoznačně kriminální povahy a rozhodně nebyly inspirovány ohlasem politického vývoje v Rusku po roce 1917, neboť k protiidovským pogromům docházelo ji dávno před vypuknutím Říjnové revoluce. Svádění viny za tento pogrom na údajné bolševiky v čele s levicovým radikálem Aloisem Munou, navrátilcem z Ruska a pozdějším předsedou KSČ v letech 1922–1924, jemu Ferdinand Peroutka ve svém nejznámějším díle Budování státu věnoval rozsáhlou kapitolu První komunista přijel, bylo jen účelovým odváděním pozornosti od skutečných pachatelů tohoto zločinu a jejich nelidské zištnosti.
Dne 21. 7. 1919 byl před zvláštním senátem v Olomouci zahájen soudní proces proti 15 civilním osobám, které byly obalovány ze zločinů veřejného násilí, loupee a krádee. O deset dní později bylo odsouzeno k trestu odnětí svobody třináct z nich. K nejvyššímu trestu byl odsouzen nádeník Stanislav Hluštík, jemu byl – jako vůdci rabujícího davu – vyměřen pětiletý alář. Ostatní obalovaní byli odsouzeni k trestům vězení v rozmezí 8 měsíců a čtyř let.
Výše těchto trestů byla ale vzhledem k závanosti trestné činnosti obalovaných neúměrně nízká, neboť za tyto zločiny mohly tehdejší soudy uloit odnětí svobody na 10, 15 i 20 let. Rozsudky byly ovlivněny tehdejší společenskou atmosférou, která byla do značné míry antisemitská, ale té výrazně germanofobní. S relativně nízkými tresty vyvázli také příslušníci československé armády, kteří byli souzeni na podzim roku 1919. Ji citovaný historik Petr Šimíček o tomto procesu uvedl: Vojáci, kteří se pogromu účastnili, byli vyšetřováni vojenskými vyšetřovateli a Vojenské zastupitelství v Olomouci nakonec obalovalo celkem jednadvacet důstojníků, poddůstojníků a vojáků ze zločinů loupee, krádee a veřejného násilí. Při jednání divizního soudu nebyla přítomna veřejnost, rozsudky byly vyneseny 5. listopadu 1919. Josef Novák, vrah Heřmana Grünbauma, dostal deset let
Pogrom v Holešově na počátku prosince 1918 byl naštěstí ojedinělou tragickou událostí, která se za první Československé republiky ji nikdy neopakovala. V části české veřejnosti však i nadále existovaly skryté antisemitské postoje, které vyvřely opět po Mnichovu 1938 – v neradostném čase druhé republiky. Samotný holešovský pogrom ale postupně upadl v zapomnění, neboť političtí představitelé, publicisté i historici Masarykovy republiky neměli z mezinárodních důvodů zájem tento krvavý moment z doby vzniku československého státu příliš připomínat.
Podobný postoj zaujala i oficiální komunistická historiografie v letech 1948–1989. Naprosté zapomenutí holešovských událostí reflektovala na počátku 90. let minulého století spisovatelka Inna Mirovská, která v závěru svého díla Den pěti světel, je vycházelo roku 1994 jako četba na pokračování v deníku Lidová demokracie, uvedla: Od pogromu v Holešově uplynulo tři čtvrtě století. V průvodcích a příručkách se člověk mimo jiné dočte, e u v r. 1504 se píše o početné idovské obci, e k zajímavostem patří v Příčné ulici synagoga z roku 1560, upravovaná v letech 1615 a 1737 (nyní součást Vlastivědného muzea) a e v Hankově ulici se nachází starý idovský hřbitov z 16. století s náhrobkem rabína Sabbatai bei Meir Kohena zvaného Šach Ale nikde ani zmínka o pogromu. O pogromu nic nevěděli a ádné materiály neměli ani v archivu Státního idovského muzea v Praze. Dokonce i v praské idovské náboenské obci nechápavě kroutili hlavou: V Holešově? V roce 1918? Za první republiky? Pogrom? Vyloučeno!
V současné době však ji existuje poměrně rozsáhlá literatura, která holešovský pogrom nejrůznějším způsobem mapuje a hodnotí. Součástí širšího českého společenského povědomí se však tragické prosincové události v Holešově nikdy nestaly.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.