V roce 2011 zaplavily městská centra řady arabských zemí mohutné davy občanů. Dosud neotřesitelné pozice autokratů v Túnisu a Káhiře se zhroutily pod tlakem lidových bouří. Vypadněte! volaly arabské masy směrem ke svým vrcholným představitelům a poadovaly změnu a reformy v duchu demokracie. Starý pořádek v oblasti Blízkého a Středního východu se jevil být u konce s dechem. Zdálo se, e oblast vykročila směrem ke změně přeilých zvyklostí a k pořádku jinému, novému a spravedlivějšímu.
Nadějné vyhlídky se ovšem zanedlouho zatemnily a vzdálily. Zlo, proti němu se zvedl široký odpor, se změnilo ve zlo ještě výraznější. Nemálo arabských států slábne a rozpadá se, propukají občanské války. V méně nešťastných zemích arabského světa míchají reimy karty, uplácejí a vydírají, aby přitvrdily kontrolu nad společností. Po sedmi letech, které uplynuly od výbuchu lidové nevole v arabském světě, není sporu o tom, e naděje v pozitivní změny na Blízkém a Středním východě byly plané a dílem sotva splnitelných přání.
Bouřlivé časy revolt, které dostaly jméno arabské jaro, nevyzněly zcela doprázdna. Vytvořily v arabském světě nové poměry. Nejsou tím, co se čekalo a co zřejmě valná část protestujících zprvu chtěla. Nezrodily se nové demokracie, pouze se z gruntu změnily silové poměry v regionu. Z někdejších důleitých hráčů na arabské šachovnici, jaké představovaly Egypt, Irák a Sýrie, jsou dnes státy nepříliš pevné se sotva odhadnutelnou budoucností. Naproti tomu arabské země Perského zálivu, bohaté monarchie bez demokracie a občanské svobody, jako jsou Saúdská Arábie, Spojené arabské emíráty a Katar, prosperují. Ústup a oslabení někdejších silných protihráčů arabských konzervativních reimů uvolnil bohatším a prosperujícím arabským zemím prostor k expanzi. Mohou dnes bez zábran zasahovat v oslabených částech arabského světa a ovlivňovat poměry u slabších arabských sousedů. V této strategií nejsou zajedno. Naopak si konkurují, udělujíce pomoc a podporu zájmově odlišným táborům uvnitř nestabilních arabských států.
Dynamiku regionu přestávají určovat oficiální spojenecká seskupení. Diplomatické zvyklosti, slouící k řešení mezistátních sporů a konfliktů, pozbývají úcty a spolehlivosti. Bohaté a silné státy spoléhají na jiné postupy. Kupují si partnery v zemích za hranicemi, své chráněnce zavazují loajalitou a pověřují je nezřídka úkolem bojovat a válčit. Řada arabských států si dnes počíná podle shodného mustru: apelem k obraně před hrozbami, které se zveličují, se obhajuje domácí perzekuce a kontrola společnosti a slabost u sousedů je výzvou k intervenování. Pokušení vyuívat a zneuívat situace oslabených států a nerozhodnost mezinárodního společenství provází strach z opakování lidových vzpour, z íránské síly a následků stahování amerických ozbrojených sil z oblasti.
Takový stav a poměry v oblasti Blízkého a Středního východu vzdalují naděje na stabilitu regionu. Bohaté arabské státy skrze verbování svých chráněnců do válek a konfliktů jen násobí panující regionální chaos. K němu nemálo příspívá navíc Írán. Podporuje šíitské menšiny mezi Araby, vojensky pomáhá Asadovu reimu v Sýrii a má své agenty mezi Palestinci. Nově pořádek v arabském světě vypjaté soupeření odlišných zájmů netlumí. Daleko více akcentuje odlišnosti, identity a konfesní zvláštnosti. A představa stability celé oblasti v dohledné době se mění v iluzi a zboné přání.
Míra beznaděje, která panuje na Blízkém a Středním východě, je dnes sotva změřitelná. Občanská válka v Sýrii zplodila pohromu. Půl milionu obětí a na 10 milionů uprchlíků. Irák se můe chlubit, e porazil Islámský stát. Ovšem za cenu pustošivých bojů, nesoucích nemalé újmy obyvatelstvu všech oblastí, kterých se dotkly. Válčení v Jemenu mělo za následek rozsáhlou epidemii cholery. Na osm milionů lidí přivedlo navíc na pokraj hladomoru. V Libyi nefunguje stát a jeho absence je semeništěm pro bezskrupulózní počínání ozbrojených skupin a bojůvek s mafiánskými zvyklostmi. Terorizují místní populaci a zotročují a zneuívají africké migranty, kteří se přes libyjské území snaí dostat ke Středozemnímu moři.
S nesnázemi se potýkají i arabské státy, které se nehroutily. Egypt nezahladil následky vojenského puče. Armáda, v moderních dějinách země silný činitel domácí stability i nestability, odstranila islamistu Mursího z Muslimského bratrstva, navzdory tomu, e byl demokratickým referendem zvolen v roce 2013 egyptským prezidentem. Opozice je pronásledována a vystavena represím. Reim se pouští do velkých urbanizačních projektů, do kterých jde nemálo saúdskoarabských financí. Od ekonomického rozmachu se čeká ozdravení společenské atmosféry a otupení nezdravých vášní. Zajistit bezpečnost turisticky přitalivých míst v zemi je prvořadým úkolem. Turistika, důleitý hospodářský sektor Egypta, dosud doplácí na vnitřní chaos a strach z islamistických radikálů.
Krvavé potlačení manifestací šíitského obyvatelstva na Bahrajnu nepřineslo do země zklidnění. Umlčování politické opozice zůstává zjevně jediným řešením, které tamní reim nabízí. Arabské státy v relativně stabilnější pozici jako Jordánsko, Maroko a Túnisko čelí nemalým politickým problémům, potýkají se s nespokojenou, nezaměstnanou a rozhněvanou mládeí a doplácejí na politickou labilitu svých sousedů Iráku, Alírska a zejména Libye. Ekonomické a politické problémy, které vedly k bouřím v arabském světě v roce 2011, nejsou dnes o nic méně vyhrocené ne před sedmi lety. Navíc přibyly další. Vnitřní konflikty jednotlivých arabských států se přiostřují i tím, e do nich zasahují cizí vlivy prostřednictvím financování a politické podpory místních spojenců.
Celá oblast Blízkého a Středního východu se nachází ve stavu, kdy k dalším ničivým výbuchům můe dojít kdykoliv. Dosavadní pojistky stability přestaly fungovat a nové se nerodí. Americké rozhodnutí odstoupit od jaderné smlouvy s Íránem zvyšuje nebezpečí protiíránských vojenských úderů ze strany Izraele a USA. Bojkot Kataru, v reii Saúdské Arábie a Spojených arabských emírátů, oslabuje význam Rady pro hospodářskou spolupráci arabských zemí Perského zálivu. Donedávna to byla jedna z mála efektivně fungujících mezinárodních organizaci arabského světa.
Občanská válka v Sýrii nabyla nového rázu momentem, kdy ozbrojená opozice proti Asadovu reimu začala slábnout a upadat. Masivní íránská přítomnost v zemi se stala cílem izraelských náletů a na syrském severu operuje turecká armáda. K řešení konfliktu v Jemenu chybí vůle a nedostává se ani mnoho sil k tomu odradit tamní šíitské povstalce od útočení raketami na území Saúdské Arábie. Arabská území Palestiny zůstávají zdrojem opakujících se krizí. Násilnosti okolo Gazy přetrvávají. Řešení palestinské otázky formou dohody o dvou státech v Palestině je zapomenuto, ne-li zcela pohřbeno.
Na mapě státního rozloení arabského světa ke změnám nedochází. Ale strukturálně a dynamikou se oblast liší od toho, čím byla před půl stoletím. Od druhé poloviny 50. let do počátku 70. let minulého století, v éře dominujícího panarabismu s charismatickým prezidentem Gamálem Abd an-Násirem v čele, vystupoval Egypt jako oponent reimů, které podporoval Západ a konzervativní Saúdovci. Ve sporech mezi arabskými státy pouíval násirovský Egypt k prosazení svého vlivu a zájmů metody sahající od přímé vojenské intervence v Jemenu k různým formám vměšování se do vnitřní politiky v Jordánsku, Libanonu a Sýrii. Spolupráce nebo naopak třenice mezi arabskými státy v té době se odvíjely ve jménu arabského nacionalismu, arabské jednoty, antikolonialismu a antiimperialismu a odmítání sionismu a Izraele.
Předčasná smrt Abd an-Násira v roce 1970 předznamenala úpadek velkolepých celoarabských snů a ideálů modernizace na bázi masové industrializace a rozmachu zemědělské velkovýroby, její předlohu měl představovat očekávaný, leč nikoliv zcela naplněný rozkvět země po dokončení Asuánské přehrady. Idealismus se odebral do minulosti a do reality začaly téci arabské petrodolary. Arabské státy a jejich reimy přecházely od nejisté ideje arabské jednoty k pragmatismu s cílem přeít a dret otěe moci třeba i za cenu stagnace. Velké prostředky soustředily na vytváření a budování armád a sloek bezpečnostního aparátu, které se navzájem hlídaly. Veškeré pokusy o domácí opozici byly v zárodku drceny. Státům to pomohlo zvýšit svou stabilitu, leč za cenu bujení autokracie vůdců, byrokratického aparátu a rozmachu vlivu a vlády rodinných dynastií. Vnitrostátní stabilita, zajišťovaná silným a vrstevnatým bezpečnostním aparátem, sniovala zároveň riziko napadení zvnějšku.
Perioda upevňování reimů a jejich splývání se státem v 70. letech minulého století se vyznačovala i zmrazením palestinské otázky. Vytrácel se z ní celoarabský nacionalistický náboj. Většina arabských reimů sice nadále vedla protiizraelskou propagandu, ale v praxi neměla zájem na konfliktech a drela se zásady ani válka, ani mír. Palestinské guerille se ponechával akční prostor, ale její radikalizační sklony drely vládnoucí arabské reimy pod kontrolou. Jen v Libanonu se vnitřní slabost státu a jeho multikonfesní ráz ukázaly jako nevýhoda tváří v tvář palestinským radikálům. Jejich přesun na jih Libanonu po neúspěšném pokusu guerillových sloek palestinského hnutí odporu o převrat v Jordánsku narušil v zemi křehkou silovou rovnováhu. Libanon se stal následně dějištěm občanské války, která od roku 1975 trvala a do počátku 90. let.
Libanonská občanská válka zpochybnila svérázný model souití menšinových náboenských komunit v jednom státě. Do té doby funkční kompromis, garantovaný mezinárodně silnějšími státy regionu a velmocemi, byl narušen. Kromě palestinských guerillových organizací v tom roli sehráli libanonští hostitelé Palestinců, kvantitativně rychle narůstající a většinově chudá místní šíitská menšina ovládající jiní část Libanonu. Situaci přiostřila intervence Sýrie. V roce 1976 vyslala do Libanonu necelou tisícovku vojáků a dvě stovky tanků. Oficiálně šlo o to oddělit do ozbrojených konfliktů zapojené křesťanské a šíitské milice a zamezit střetům. Hlavní cíl operace byl ovšem trochu jiný. Háfiz al-Asad, syrský prezident, chtěl získat kontrolu nad válčištěm a zabránit přelévání konfliktů do své země. Občanskou válku v Libanonu se nedařilo zastavit ani akcemi mezinárodního společenství a jeho pozorovatelskými misemi. Stala se naopak laboratoří pro taktiku válčení na dálku nebo v zastoupení. Znepřátelené strany dostávaly materiální a finanční podporu od bohatých sponzorů z ciziny, ze zemí regionu. Takto se v arabském světě spustilo experimentování s modelem válek bez přímé účasti, válek v zastoupení. Do jejich viditelné podoby byly kupovány a delegovány síly, jejich resentimenty politické, náboenské a sociální se povzbuzovaly, vyuívaly a zneuívaly. V pozadí šlo o jediné a podstatné, o zvrat v charakteru modernizace na Blízkém a Středním východě a o změnu hegemonů tohoto procesu.
Íránská revoluce v roce 1979, která nabízela novou islamistickou formu přehraniční masové mobilizace, zaujala arabské zastánce radikální politizace islámu. Arabský islám, který mohl vykázat své vlastní sunnitské zdroje islamismu, zejména v Egyptě ji ve 20. letech vzniklé Muslimské bratrstvo s globálními, nejen lokálními a regionálními intencemi, neměl zvláštní důvod vidět v šíitském islamismu z Íránu příklad. Přesto islámská revoluce, která svrhla despotu majícího americkou podporu a chráněnce Západu, našla echo i v arabském světě. Nebylo natolik silné, aby rozpoutalo revoluční převrat podobného rozsahu a dopadu. Události v Íránu spíše poučily reimy v arabském světě, aby přitvrdily represe proti svým domácím islamistickým kritikům.
Ke globalizaci idejí, lidských práv, svobody a demokracie, rezonující a motivující opozici ve východním komunistickém bloku, se následkem islámské revoluce v Íránu přiřazuje na Blízkém a Středním východě politický a veřejně se angaující islám s radikální ideologií a přísně moralizující. Autokratické reimy v arabských státech na to reagují podporou řízené a shora kontrolované islamizace, zřizováním ministerstev náboenství a pěstováním reimu oddaných álimů, muslimských učenců, kteří vydávají právní doporučení, fatwy, nahrávající stávající politické moci. Odpor alternativního politického islámu vzdor tomu sílí a nahrazuje potlačovanou nebo téměř neexistující politickou opozici v arabských státech. Tento opoziční islamismus, který vychází z různých zdrojů a má řadu podob od umírněných k silně radikálním, získává vliv ve společnosti skrze sociální sluby, které nabízí. Tam, kde veřejné sluby, zejména zdravotnictví a školství, nefungují dostatečně, se prosazují muslimské organizace navenek charitativní povahy. Získávají na svou stranu veřejné mínění především proto, e suplující sluby, které patřičně nazajišťuje a nenabízí stát. Odtud plyne popularita náboenství a mnohdy i sympatie pro změny a převraty v duchu islamistických představ.
Je otázkou, co oslabovalo nebo ovlivňovalo absenci sociální slueb a funkcí státu směrem ke společenskému kompromisu a smíru. Byly to vlivy vnitřní povzbuzované tím, e autokratické reimy potlačovaly neutralitu ve fungování státu a jeho institucí? Anebo tu spíše působily dopady globalizace, která od 90. let 20. století staví do konfliktu dosavadní uspořádání se zavedenou praxí mezinárodních vztahů na Blízkém a Středním východě a základní poadavky na stát a jeho funkci? Analýzy a komentáře publikované britským týdeníkem The Economist v posledních letech se přikláněly více ke stanovisku prvnímu. Oproti této názorové tendenci nabízí v srpnovém čísle americké geopolitické revue Foreign Affairs Marc Lynch názor, který dává přednost globalizačním příčinám. Píše: Nová mezinárodní ekonomická ortodoxie nutila státy omezovat sociální výdaje a zaměstnanost ve veřejném sektoru. Ve velkých arabských zemích narůstala bída a státem spravovaná infrastruktura se rozpadala.
Stanoviska britského liberálního týdeníku The Economist odráela názory, podle nich příčinou stagnace arabského světa byly v prvé řadě místní reimy, jejich obavy o vlastní bezpečnost, kompromis s náboenským konzervatismem a absence svobody a demokracie. Z této představy vycházela naděje, e k pozitivnímu zvratu v regionu Blízkého a Středního východu stačí odstranit prohnilé reimy. Citovaný Lynchův článek vyhodnocuje ex post stav arabského světa před výbuchem v roce 2011 střízlivěji: etatická slabost arabského světa nebyla dostatečně zralá na to, aby stačila k rozpadu stávajících států na kusy a k jejich kvalitativní přeměně.
Ekonomické síly globálního rázu nepůsobily ovšem jen na velké země s autokratickými reimy. Ani bohaté arabské státy, vývozci ropy, nebyly uchráněny. Neobešla je finanční krize roku 2008 a přímý vliv na ně měly výkyvy v cenách ropy. Navrch přichází technologický přeryv (technological disruption) s mnohočetným společenským dopadem. Dostupnost televizního vysílání přes satelity, bezhraniční nabídka chytrých telefonů, rozmach sociálních sítí a exploze informací a dezinformací převracejí, formují a deformují veřejné mínění arabského světa bez ladu a skladu. Nové technologie a snadný přístup k informacím destabilizují reimy, které si dosud vypomáhaly informačním embargy a přísným dohledem nad názory veřejnosti.
Opomenout nelze výbušný efekt 11. září 2001, který rozmetal mnohé ze základů mezinárodní a regionální spolupráce na Blízkém a Středním východě. Děsivé výjevy destrukce, které se šířily po informačních dálnicích planety, přivádějí k ivotu démony nenávisti, opovrení, předsudků a svatých válek. Strategie války proti terorismu, americká invaze do Iráku a zhroucení izraelsko-palestinského mírového procesu jsou hořkými plody jednoho teatrálně zinscenovaného představení apokalypsy v přímém přenosu. Zaskočila politické reprezentanty velmocí Západu, naráz otřásla intelektuálními jistotami pozorovatelů a znalců arabského světa, vyděsila západní veřejnost a masově rozvášnila Araby a muslimy. Nebylo snadné nepodlehnout tlaku rozjitřené mezinárodní atmosféry a vyhnout se siláckým gestům. Následky jsou zjevné. Rozpadly se základy po léta budované regionální spolupráce a vzorec, podle něho se řídila stabilita regionu, se zhroutil. Jeho dnešní náhraka nemá jiný obsah ne ostrakizovat Írán a zabránit změně, kterou nese skutečná demokracie.
Výbuch občanské nespokojenosti v arabském světě a jeho tristní výsledky, to jsou jevy vyvolané širokým komplexem příčin. Patří k němu chaotická modernizace, soupeření arabského nacionalismu a etnického regionalismu, rozmach liberálního modernismu a protitlak islámského tradicionalismu a nápor globalizace násobený od 90. let minulého století technologickým přeryvem.
Ten sice umonil hospodářsky, politicky a společensky méně rozvinutým částem světa přeskočit do poměrů moderního světa, ale zároveň jim vzal čas, který se ukazuje jako nutný k tomu, aby kritická část společnosti změnu nejen přijala, ale i pochopila. Aby změnu, která nese řadu výhod a zlepšení pro lidský ivot, brala nejen jako uitečnou technickou pomůcku, ale především jako hodnotově ambivalentní nástroj, který bez ádoucí úrovně občanskosti v dané společnosti můe více škodit ne přinášet prospěch. Není u dnes tajemstvím, e náboenský fanatismus, nacionalismus a tribalismus mohou koexistovat s technologickými inovacemi. Stalo se u běnou zvyklostí, e nejpokročilejší technologie se dávají do slueb mytologických idejí a tribálních vášní.
V arabském světě praktikovaný systém souití náboensky odlišných komunit navozuje představu jistého typu náboenské tolerance. Jeho vadou je ovšem to, e neumí budovat občanskou společnost a snahám o ni stojí spíše v cestě. Naději na úspěch arabského jara ve značné míře zhatila právě nerozvinutá, slabá nebo zcela absentující zkušenost s občanskostí ve společnosti. Občanskost v arabském světě chybí nebo je její kvalita nedostatečná k tomu, aby dovolila překročit tribalismus a oslabit pozice hospodářsky a společensky silných klanů a rodin, drících země a jejich obyvatelstvo ve stavu společenské a politické stagnace. Tento stav nedokázalo v arabském světě výrazně pozměnit ani několik desetiletí snah o sekulární občanskost v rámci arabských národních států, které následovaly po dosaení jejich nezávislosti na koloniálních či protektorátních správcích.
Slabá občanskost, komunitní rozepře a nevraivosti a ochota přijímat cizí pomoc výměnou za vyostřování sporů a válčení berou arabskému světu schopnost vytvářet funkční politické opozice proti autoritářství a bloky usilující o rozvoj demokracie. Washington a evropské státy se zpočátku syrské občanské vzpoury proti Asadovu reimu snaily přimět opoziční frakce opírající se o Katar, Saúdskou Arábii a Turecko, aby vzájemně spolupracovaly. Opozice zůstala roztříštěná a nenašla cestu ke společné a koherentní strategii. Její rozpory se ještě prohloubily na přelomu let 2012 a 2013, kdy bohaté arabské státy Perského zálivu povolily přísun zbraní a peněz do Sýrie soukromým subjektům. Vede to k narůstání islamistického rázu povstání, k jeho radikalizaci a k posunům směrem k dihádismu. V těchto podmínkách také vzniká Islámský stát, a to u nikoliv jen jako nástroj nějakého cizího, vnějšího manipulátora, nýbr jako dokonale adaptovaná a samostatně jednající síla s prvky etatické struktury.
Intervence proti Islámskému státu se špatně ladila a sehrávala. Vliv mělo i rostoucí soupeření Washingtonu a Moskvy v Sýrii v posledních letech. Současně syrský reim podporovaný z Íránu a Ruskem získával zpět území kontrolovaná povstalci. Ti vzdor podpoře zvnějšku přicházeli o pozice. Zhroucení Islámského státu a výrazný postup Asadova reimu při znovudobývání ztracených území země neznamenají konec konfliktu. Ozbrojená opozice prohrává, ale válka v Sýrii se o to více internacionalizuje. Příliv politické, finanční a vojenské podpory soupeřícím táborům z protichůdných stran, to je nástroj, kterým se sotva najde přijatelný kompromis.
Arabské reimy dnes ijí v atmosféře obav o svou bezpečnost a mají strach z nových výbuchů lidové nespokojenosti. Oslabené státy nejsou samy o sobě zárukou pro reimy, které se napříště neobejdou bez cizí pomoci. Nebude snadné vymazat z paměti konflikty, poráky a politická selhání a neúspěchy, které následovaly po arabských povstáních. Státy utrpěly citelné lidské a politické ztráty. Škody jsou značné. Region se od základů změnil a důvěra v mezinárodní pořádek se vytratila. Nepřátelství vůči Íránu a snahy posilovat autokratické reimy v arabském světě nedávají regionu velké naděje, e se rizika nových turbulencí zbaví.
Zdeněk Müller (1947) je arabista.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.