K televiznímu vysílání v osmašedesátém
Kolektivní monografii 29 autorů Osmašedesátý očima tří generací, z ní otiskujeme příspěvek E. Kantůrkové, vydal Klub novinářů Praského jara při Syndikátu novinářů ČR. Podle slov editorky Jarmily Lakosilové novinářům pamětníkům, kteří se podíleli na reformním dění 60. let dlouhodobě vadilo, e se u nás při kadém výročí stále probíraly jen události, k nim došlo kolem 21. srpna 1968. Všechno to někdejší občanské usilování o demokratizaci společnosti jako by neexistovalo. Proto jsme se rozhodli k jubilejnímu roku připomenout alespoň něco z -tehdejších myšlenek, názorů, dobové atmosféry a různorodého dění. Kniha je v elektronické podobě na adrese www.mediazurnal.cz/vyroci-1968.
Mám u dnes, po mnoha letech proitých v totalitě a více ne čtvrt století ivota v demokratickém systému, mnoho osobních zkušeností s tím, jak funguje svobodné médium, zejména televize. Byla jsem dokonce členkou Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, občanského kontrolního orgánu voleného parlamentem, sledujícího dodrování mediálních zákonů. Také píši pro televizi scénáře, vystupuji v diskusích a v rozhovorech. Znám tedy působení televize zvnějšku i zevnitř. A na základě nejrůznorodějších poznatků si troufám tvrdit, e jsem nezaznamenali větší sílu svobodného projevu, ne právě před a po zásahu vojsk Varšavské smlouvy do československých poměrů.
Pro správnou představu musím uvést základní údaje o systému, s ním musela liberalizace médií v šedesátých letech zápolit. V kadé redakci novin seděl cenzor, zaměstnanec Hlavní správy tiskového dohledu, úřadu ministerstva vnitra, do tisku směl jít jen obtah stránky opatřený cenzorovým razítkem a podpisem. Podobně působila předběná státní cenzura i v televizi. Šéfredaktoři, i nekomunistického tisku, byli podřízení pravidelným poradám v aparátu KSČ, telefonát tajemníka strany nebyl přáním, byl to rozkaz. Média byla řízena a chápána jako mocenský nástroj na organizování a ideologické ovlivňování veřejnosti. V tomto uzavřeném systému nutně pak vyklíčila myšlenka, e jej lze měnit zejména zevnitř, reformou, která by překonala stalinská rezidua a následky revolučního teroru padesátých let.
V přirozeném procesu sebereflexe společnosti, jím se proslavila šedesátá léta, byla média nejen prvním, ale po řadu let vlastně hlavním prostředím pokusů a pak i reálného uplatňování reformních úvah a experimentů. Ve vnitřním a stále se rozpínajícím liberalizujícím tlaku se podle vnitřní struktury, postavení a personálního obsazení měnila od poloviny šedesátých let, tu více, tu méně, tu vůbec. A největší proměnou procházela dynamická televize. Zpětně mě napadá, e nebylo ani tak důleité, co se jejím prostřednictvím veřejnosti sdělovalo, obsah reformní atmosféry a poadavků byl nasnadě; pro její proměnu bylo nejdůleitější rozšiřování a zavádění nových vysílacích forem a redakčních metod.
Zprvu nenápadně, posléze programově byly do vysílání prosazovány formáty vymykající se předběné cenzuře; nejdůleitější bylo zavedení ivého vysílání předem dohadovaného v tématech, ale neovlivnitelného ve vyznění. Například můj mu [Jiří Kantůrek (1932–1998), novinář a výrazný televizní publicista, disident, 1990–92 generální ředitel ČST; pozn. ed.] moderoval diskusní Kulatý stůl, pravidelný ivý pořad k různým veřejným problémům; zval do něho představitele protilehlých názorů a různého, i neformálního, postavení. Podobně se to dálo i v jiných redakcích, v zábavných pořadech, v přípravě estrád, v hudebních programech, v ivých reportáích.
Televize přestala působit jako nástroj ovládaný shora, vysílání vstřebávalo a dál předávalo i atmosféru a myšlenkový pohyb veřejnosti. A nejene jej vyjadřovalo, ono jím současně působilo směrem vzhůru k mocenským centrům. Tedy tam, kde se také formovala liberální opozice, která uvolněním médií získávala svou veřejnou tribunu. Je pravda, e působení televize bylo omezené místně i sociálně, ne všude byl k dispozici její signál a ne všechny rodiny měly na to koupit si televizní přijímač; ale tam, kde působila, se stala jedním z hlavních mediálních prostředí podporujících liberalizaci systému.
V šedesátém osmém roce veřejné působení televizního vysílání vrcholí. Stalo se cosi pro komunistický systém neuvěřitelného: jako hlavní reformní poadavek se prosadila praxe tiskové svobody. Cenzoři odešli z redakcí do jiných sloek ministerstva vnitra a větší část novin i týdeníků, ale také rozhlas a televize se zcela vymkly z vlivu zkostnatělé části ve vedení komunistické strany a státu. Dnes šedesátý osmý rok vyvolává někdy i vášnivé diskuse o svém skutečném rozsahu a obsahu, zejména je jako jeho omezenost uváděna převaující socialistická orientace. Přesto ale pamětník potvrdí, e většina tehdejší společnosti ho vnímala především jako pohyb směrem ke svobodě.
A e tak také bylo bráno a působilo televizní vysílání, vyjadřující reformní program proměny socialismu v systém s výraznějšími demokratickými rysy. A je dnes těko říci, jak by se reformní hnutí podporované většinou veřejnosti dál prohlubovalo, nebýt zásahu vojsk Varšavské smlouvy.
V takto vymezeném reformním smyslu působila televize naprosto svobodně, byla to její programová výspa. Ve společnosti existovaly a okrajově se projevovaly i jiné názorové a duchovní proudy. Ty nebyly vědomě potlačeny, ale neměly tolik prostoru jako názory reformní. Naproti tomu názory protireformní byly zmiňovány jen formou jejich kritiky a odmítání. Vpád vojsk pak znamenal naprosto novou situaci a vynesl na povrch nové hodnoty.
V prvním okupačním týdnu, kdy sovětská armáda obsazovala jeden televizní a rozhlasový vysílač a jednu televizní a rozhlasovou budovu za druhou, bylo riskantní a zároveň vynalézavé hledat stále další technický způsob, místo a prostředek, jak a kde ve vysílání pokračovat. Můj mu například odešel na ten týden do ilegality; vídali jsme ho vdy večer na obrazovce tajně odkudsi obsluhované, naplňované zpravodajstvím a diskusemi.
Vyostření sporu mezi vládami a stranami v Praze a v Moskvě pak naprosto zákonitě a vlastně paradoxně prohlubovalo a vyostřovalo té programový obsah tisku i vysílání. Spor o oprávněnost reformy se stává sporem o politické bytí a nebytí, o národní existenci, o obecnou státní a národní tradici, reformní myšlenka se rozšiřuje do hlubší opozice názorového odporu.
Vyjádření této tendence bych našla v heslu, které ovládalo shromádění, programy, pouliční diskuse, vnitrostranické spory i parlamentní lavice a které znělo: Jsme s vámi, buďte s námi! Původně to byla výzva, vyjádření podpory reformní vládě a jejím delegacím na opakovaných mezistátních jednáních. S vyostřováním situace však tato proklamace veřejné loajality ke znásilňovaným delegacím začala vyjadřovat i jistý posun veřejného mínění. Vyslovila velice zřetelně, e existuje rozdíl mezi tubou, pocitem, instinktivním směřováním veřejnosti a oficiálním polovičatým postupem reformátorů. Buďte s námi! Veřejnost v této části hesla vystupuje jako suverén, sice solidární s těmi nahoře, ale jen do té míry, e se nechce doít zklamání. Jak se i stalo.
Řekla bych, e sloitost onoho zvláštního času vypjatých nadějí a závěrečné frustrace spočívá především ve zjištění, e čím větší byl tlak násilí, tím svobodnější vyvolával protitlak. V okupačním týdnu a i v těch několika měsících po něm, kdy se u veřejně a v domácím prostředí rozhodovalo o způsobu zardoušení reformních plánů a nadějí, mediální svoboda byla vlastně nejúplnější. Nekompromisní, odváná, odpovědná nejen za sebe, ale také za ty, k nim a za ně promlouvá. A u tu jako hlavní nepromlouvají reformní mocenské kruhy, ale opozice proti nim.
Kdy začaly zplna platit moskevské protokoly, jejich jedním z konkrétních bodů bylo odvolání ředitele televize Jiřího Pelikána, musela během podzimu odejít z televizní obrazovky i celá skupina odbojných redaktorů a komentátorů spjatá s dobou liberalizace. Udělali to posledním svobodomyslným gestem, speciálně vymyšleným pořadem, v něm si ve studiu pro diskusní Kulaté stoly sedm redaktorů jeden po druhém předalo před kamerou mikrofon, kadý řekl své poslední slovo divákům a jeden po druhém odešel, a zůstaly mikrofon, kamera a studio opuštěné. Nastal čas cenzury a politické normalizace.
A poznámka na závěr: Tato úvaha si nečiní nárok na historizující objektivitu, je to záznam osobních proitků, které závaným způsobem poznamenaly osudy naší generace a zapsaly se v paměti jako neodmyslitelný obraz našich ivotů. Je to subjektivita času, ale současně bych se odváila tvrdit, e vyjadřuje skutečnost tak, jak byla a jak se dnes brání představě současné, vnucující do minula, jaká by bývala tenkrát měla být, aby byla správná. I historická omezenost můe mít znak úplnosti. Televizní svoboda v těch nevykrystalizovaných poměrech byla úplná.
Eva Kantůrková (1930) je spisovatelka a publicistka.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.