Osmdesáti let se v letošním roce doívá významný slovenský, a troufnu si napsat i československý umělec, filmový reisér Dušan Hanák. Narodil se 27. dubna 1938 v Bratislavě, v letech 1960 a 1965 studoval praskou FAMU (v té době ji navštěvovali další dva významní reprezentanti filmové nové vlny na Slovensku Juraj Jakubisko a Elo Havetta), aby roku 1965 nastoupil do Studia krátkých filmů v Bratislavě. Od roku 1968 působil v bratislavském Studiu hraných filmů. V roce 1992 se stal Dušan Hanák pedagogem Filmové a televizní fakulty VŠMU v Bratislavě (1998 profesor), 2004 obdrel vysoké slovenské státní vyznamenání (Pribinův kří I. tř.), 2006 Cenu za celoivotní dílo na MFF v Bergamu a o dva roky později v Karlových Varech Cenu za mimořádný přínos světové kinematografii.
Hanákova tvorba byla v červenci připomenuta během 26. ročníku festivalu pro idovskou čtvrť Boskovice 2018, který pořádá praské sdruení pro podporu kulturních aktivit Unijazz ve spolupráci s městem Boskovice a rodinou Mensdorff-Pouilly, je vlastní boskovický hrad a zámek. Filmová část festivalu zahrnovala profil Dušana Hanáka, fundované úvody k filmům měl filmový historik, scénárista a publicista Pavel Taussig. Dramaturg filmové sekce festivalu Petr Michálek vyzpovídal Pavla Taussiga (Festivalové noviny, pátek 6. 7. 2018) ohledně jeho někdejší spolupráce s D. Hanákem. Taussig mu na poloenou otázku odpověděl: Dělal jsem v první půli devadesátých let hlavního rešeršistu (předvýběr a spolupráce na výběru) reportáních dokumentárních ukázek k jeho filmu z dob totality, který se jmenoval Papierové hlavy. (Je třeba doplnit, e tato politická satira z r. 1995 v rámci boskovického festivalu uvedena nebyla).
Pavel Taussig dodal, e Dušan Hanák za totality neuhnul jako umělec, o to je bolestnější a svým způsobem nepochopitelné, e selhal jako člověk. Byl spolupracovníkem StB. Tohle odhalení bylo pro polistopadovou slovenskou filmovou politiku šokující. Pro mě paradoxní, e tato spolupráce mu nepřinesla ádné výhody jako umělci Uměleckou hodnotu jeho děl to ovšem nikterak nesniuje.
Sérii filmů Dušana Hanáka, promítaných v Boskovicích, uvozoval jeho celovečerní hraný debut 322 (1969), který patří mezi klíčové tituly československé nové vlny. Protagonistou dokumentárně laděného příběhu s experimentálními prvky je kuchař Lauko (Václav Lohniský), konfrontovaný s hrozbou smrti, kdy je mu diagnostikována rakovina hrdla (322 je číslo příslušné lékařské diagnózy). V Hanákově metaforickém jazyce ovšem nemoností mluvit trpí celá společnost (festivalový Program). Film má podtitul Zo ivota človeka, ktorý stratil vieru a neodvauje sa neveriť. Na jeho scénáři se kromě Dušana Hanáka podílel spisovatel Ján Johanides (1934–2008). Ji v tomto prvním Hanákově významnějším filmu se plně projevila jeho obliba v obsazování českých herců (mimo jiné té Josefa Abrháma), Martu si zahrála Polka Lucyna Winnicka. Na okraj se hodí uvést, e během festivalu byl v Boskovicích jako dětské představení promítán té známý film Věry Plívové-Šimkové z roku 1980 Krakonoš a lyníci, během jeho natáčení Lohniský, který zde hrál jednoho z financů, náhle zemřel.
Film 322 je jedním ze slovenských snímků, zapsaných na seznamu kinematografického dědictví UNESCO.
Z dokumentárních filmů Dušana Hanáka byly na boskovickém festivalu ke zhlédnutí krátkometrání Prišiel k nám Old Shatterhand (1966) a Omša (1967). Jestlie v prvním případě jde o společensko-kritický dokument, který vyuívá záběrů podbarvených budovatelskými písněmi, Omša zachycuje adventní mši svatou v kostele ve Spišské Sobotě (dnes součást Popradu, v rámci spišského památkového souboru chráněna UNESCO). Dále šlo o specifický film dokumentárního charakteru Obrazy starého sveta, realizovaný ve filmovém studiu Bratislava-Koliba roku 1972. V nepřehledné situaci počínající normalizace se podařilo tento film natočit v nejvýznamnějším slovenském studiu přesto, e ji Hanákova prvotina 322 vyvolala nelibost nastupujícího Husákova reimu.
Dlouhometrání dokument Obrazy starého sveta si od svého natočení poleel v trezoru celých sedmnáct let, v Československu byl promítán a po sametové revoluci. Přitom kdy se dostal do světa (do zahraničí byl uvolněn ji za perestrojky), byl oceněn na mnoha festivalech (v Mnichově, Montrealu aj.) a dokonce nominován na Oscara. Národní filmový archiv jej výstině charakterizuje jako sugestivní výpověď o lidech z různých koutů Slovenska, kteří dokáou i ve stavu civilizačního chaosu a nejistoty ít vnitřně svobodní.
Podnětem k Obrazům se stalo pět fotografických cyklů venkovských lidí z Liptova od významného slovenského fotografa Martina Martinčeka (1913–2004). Hanák k nim přidal další postavy z odlehlých koutů Slovenska od Kysuc na západě a po východoslovenský Šariš. Pomocí rozhovorů s civilizačně nepoznamenanými starými lidmi se pokusil odpovědět na základní otázky lidské existence. Přitom zachytil pravdivý obraz podzimu ivota člověka. Ti lidé neměli jednoduchý ivot, stíhala je různá neštěstí, přesto nezatrpkli a jsou důkazem síly lidské vůle. Přestoe ili v podmínkách hraničících s bídou, vyzařovala z nich vnitřní harmonie, moudrost a pocit svobody.
Tvůrci filmu nechávají své hrdiny odpovídat na otázku po smyslu ivota. Mnozí z nich se přímé odpovědi vyhýbají, je to těká otázka. V proudu vyprávění se však dozvídáme, e nejdůleitější hodnoty pro ně představují zdraví, láska, děti, práce Za normalizace byl film podroben kritice, e zobrazuje lidi na okraji společnosti a degraduje socialistickou skutečnost. Jozef Veľký se v časopise Film a doba roku 1981 vyjádřil, e Hanák ve svých snímcích (mimo jiné i ve filmu Ja milujem, ty miluješ) vytváří bizarný, výnimočný a samoúčelný obraz pochmúrneho ivota, videného jednostranne len v optike akejsi osudovej nevyhnutnosti, z ktorej niet pozitívneho východiska. Stařečkové a stařenky z Obrazů jsou s přicházejícím koncem ivota smíření. Přestoe mnozí přiznávají občasný smutek a beznaděj, neupadají do deprese. V předtuše blíící se smrti nepřímo ukazují na nekončící trvání ivota v lidských generacích.
Úvodní citát z filmu naznačuje, v čem autoři viděli smysl své práce: Toto sú príbehy ľudí, ktorí ostali sami sebou. Zabudnutí a prostí, vrastení do zeme, z ktorej vyšli. Nemono ich presadiť, pretoe by zahynuli. Film Obrazy starého sveta pak není jen uměleckým dílem, ale také jedinečným etnografickým dokumentem o někdejším ivotě slovenské vesnice. O ivotě, který se ji téměř zcela vytratil. Nejen proto, e se venkov proměnil, některá místa toti úplně zmizela z povrchu zemského (např. kysucká Riečnica na dně vodního díla Nová Bystrica).
Ne všechny Hanákovy filmy natočené za normalizace putovaly do trezoru. Snímky Ruové sny a Tichá radosť vedení studia akceptovalo a vydávalo je za svůj úspěch. Ruové sny (1976) jsou nejen hereckým koncertem Juraje Nvoty (poštár Jakub) a Ivy Bittové (Cigánka Jolanka), ale hlavně oslavou prostého ivota, v něm nerozhodují čas ani peníze, nýbr schopnost vychutnávat krásy světa. Lidé vyznávající takovou ivotní filozofii to neměli nikdy jednoduché, ani v reálném socialismu, nato v současném globálním kapitalismu. Jakubem často opakovaná věta práve prešlo päť (desať) sekúnd vášho ivota uváděla přítomné vyznavače konzumního přístupu k ivotu doslova v zoufalství. Ve filmu opět hrálo několik českých herců (Josef Hlinomaz, Marie Motlová, Libuše Havelková, Václav Babka), ze známých herců slovenských Ľudovít Kroner či Ivan Palúch. Tragikomický příběh o střetu lásky s realitou uzavírá pasá s rozostřenými záběry v pastelových barvách, evokující prolínání skutečnosti a snu. V celém filmu se vedle sebe objevují smích i slzy, hrdinové se s leckdy neradostnou realitou vyrovnávají se svérázným humorem.
Na scénáři spolupracoval s D. Hanákem spisovatel Dušan Dušek. Při natáčení kooperovala té odbornice na romskou problematiku Milena Hübschmannová a sám Dušan Hanák před začátkem natáčení strávil několik dnů a nocí v romské osadě. Díky tomu se autorům podařilo vystihnout autentickou atmosféru ivota romské komunity. Film nám připomíná, e ať se nám to líbí nebo ne, Romové (či Cikáni, jak se tehdy říkalo) tu ijí s námi. A přes veškeré problémy vzájemného souití nás mají čím obohatit. Nepotřebují uplácení sociálními dávkami, ale tolerantní přístup a přiměřeně důstojné zapojení do ivota společnosti. Co na druhou stranu není moné bez jejich snahy o porozumění postojům ostatních lidí.
Ruové sny, stejně jako Obrazy starého sveta, zachycují mizející atmosféru slovenského venkova, která se nejspíš ještě během mého ivota vytratí beze stopy. Tuto nepříjemnou skutečnost jsem si uvědomil, kdy jsem letos v květnu po mnoha letech znovu navštívil vesničku ibritov na jiních svazích Štiavnických vrchů, kousek za Krupinou. Před asi patnácti lety jsme tam s kamarádem přijeli za jedné deštivé jarní soboty autobusem, který objíděl okolní samoty. Na zastávce nám hned potřásl rukou místní truľo, vesnický blázínek, se slovy vitajte v ibritove. Dnes u o víkendu do ibritova ádný autobus nejezdí, ani hlupáčka ve vesnici nebylo. Podle vzhledu domů v ní převládají chalupáři a v centru se skví honosné informační tabule za evropské peníze. Andezitové skalní varhany zvané Štangarígeľ či Krupinské bralce, ukryté v dubových lesích za vesnicí, kam jsme v obou případech vyráeli, se naštěstí nezměnily. Nepotkali jsme tam ani iváčka.
Škoda, e se do programu v Boskovicích nevešel film Ja milujem, ty miluješ (1980). Ten po natočení také putoval rovnou do trezoru, z něho jej vysvobodila a vrcholící přestavba. V našich kinech se objevil teprve r. 1988, aby hned o rok později získal prestiního Stříbrného medvěda za nejlepší reii na MFF v Berlíně. Hlavní postavu filmu prosťáčka Pišty ztvárnil polský herec Roman Klosowski. Mistrně mu sekundovala Iva Janurová, mluvící jakousi českoslovenštinou. Snímek je mimo jiné dokumentem doby reálného socialismu i prolínání slovenského a českého ivlu za federace. Dnes by něco podobného ji natočit nešlo, protoe staniční a jiní pomocní zaměstnanci na eleznici se po smršti úspor a zavádění technických vymoeností stávají doslova ohroeným druhem.
Na filme ma fascinuje jeho priam ivelná pozitivita. Niet tu postavy, ktorá by nejakým spôsobom netrpela, krorá by nepociťovala nedostatok či márne sa usilovala o lásku. Ako by všetky postavy boli na nesprávnom mieste v nesprávny čas. Napriek tomu je len málo filmov v slovenskej kinematografii, ktoré v sebe obsahujú takú hlbokú vieru v zmyseľ vsetkých činov, vieru v budúcnosť , napsal V. Macek (Film.sk, 7/2000).
Přes zákaz snímku Ja milujem, ty miluješ měl Dušan Hanák monost natočit ještě psychologické drama s Magdou Vášáryovou Tichá radosť (1985). Jde o realistický, jak je však pro Hanáka typické, poeticky laděný příběh eny, překonávající krizi středního věku. Jeden z komentářů v internetové Česko-slovenské filmové databázi uvádí: Noviny a časopisy do nás u deset let chrlí stejné články o nové době, o změně rolí mezi muem a enou... Dnešní literatura a film objevují u dávno objevené. Ale u čtyři roky před pádem reimu Hanák řešil to stejné a myslím, e se s tím popral daleko lépe ne současná díla... Pro nás mue ne příliš lichotivý film, ale to neznamená, e není pravdivý.
Ve víru kulturního dění po sametové revoluci unikl pozornosti další psychologický snímek Súkromné ivoty (1990, v koprodukci se Záp. Německem), ač obdrel tého roku cenu poroty na MFF ve Štrasburku.
Druhý Hanákův dlouhometrání dokumentární film Papierové hlavy (1995, v koprodukci se Švýcarskem, Francií a Německem) se stal jedním z nejpozoruhodnějších filmových děl 90. let. Podává svědectví o vztahu občana a totalitní moci, jedince a společnosti na pozadí autentických archivních materiálů z Československa let 1945 a 1989. Ty jsou střídány výpověďmi lidí, kteří proili hrůzy a nespravedlnost na vlastní kůi. Vše je zarámováno do roviny pouličního divadla, pomocí kterého je snímek zakončen náznakem pohledu na přelomovou dobu 90. let.
Jak trefně doplňuje další z komentářů na www.csfd.cz, Papierové hlavy jsou reflexiou o slobode v neslobode. Fakt, e to, zda ijeme vnitřně svobodni, záleí nejen na panujícím reimu, ale především na nás, se objevuje v podtextu řady Hanákových filmů. Kadý reim a kadé lidské společenství nás toti nějakým způsobem omezují, ať ji se tváří demokraticky či nikoliv.
Při sledování filmů Dušana Hanáka mi vytanula na mysli slova filozofa Karla Kosíka k Dominiku Tatarkovi, která zveřejnily exilové Listy č. 4/1983 a znovu pak byla otištěna u příleitosti nedoitých stých spisovatelových narozenin (Listy 3/2013): Někde v hlubinách člověka a lidstva, dochovaných ve střední Evropě ještě na Moravě a na Slovensku, je skryta ivotodárná představa o boji a vykoupení, o uctívání a slavení, o dočasnosti člověka a věčnosti jeho dobrého díla, o vypravěči, který ve svých příbězích překonává osamělost lidí a stává se jedním ze strůjců pospolitosti smrtelníků a bohů
Sám reisér se o svém díle a tvůrčím přístupu vyjádřil v komentáři k českému vydání tří svých filmových scénářů takto: Své filmy jsem vdycky vnímal jako součást slovenské a československé kultury. Chtěl jsem zůstat věrný ideálům svého mládí v šedesátých letech. (322. Obrazy starého sveta. Ruové sny. Praha 2005)
Na závěr si zbývá poloit otázku. Jak je moné, e ve svobodných časech po roce 1989 nedokázali čeští ani slovenští filmoví tvůrci posílat na svět díla, která by nejen diváckou přitalivostí, ale také uměleckými kvalitami snesla srovnání se snímky československé nové vlny? A na pár výjimek typu Cesty pustým lesem Ivana Vojnára (ČR 1997), Ley Ivana Fíly (ČR, SRN 1996) či Fany Karla Kachyni (ČR 1995) je toti česká postsametová filmová tvorba výkvětem bídy a ubohosti. Ta slovenská na tom většinou není líp. Oproti normalizačním snímkům, které se vyznačovaly aspoň řemeslně kvalitním provedením, kdy u nemohly upoutat myšlenkami, navíc došlo i k trestuhodnému úpadku filmařiny jako takové.
Lektorský úvod k Růovým snům zakončil Pavel Taussig otázkou k divákům: Přihlaste se prosím, kdo z vás tento film u někdy viděl? V téměř zcela zaplněném sále boskovického kina Panorama se zvedlo jen několik rukou. Já vám závidím! Já vám tak závidím, reagoval na to P. Taussig. Budete se moci nechat uchvátit tímto úasným filmem.
A já bych si moc přál, abychom mohli i v současnosti chodit do kina na nové filmy, které nás uchvátí a nebudou jen lacinou groteskou či schematickou nápodobou amerických seriálů. To, e takové filmy vznikají i v posledních letech, dokládají díla kinematografie polské (Ida, 2013, Polsko, Dánsko, Fr., V. Brit., reie Paveł Pawlikowski), rumunské (Zkouška dospělosti, 2014, Rum., Fr., Belgie) či ruské (Zvjagincevův Leviatan, 2014). Ano, i v polodiktátorském současném Rusku funguje (byť pochopitelně s velkými obtíemi) kvalitní kinematografie, troufající si pranýřovat metody mocných (v náznacích dokonce samotného prezidenta Putina). Máme-li se však podobných kvalit dočkat i u nás, musejí se objevit odvání filmoví tvůrci, kteří se přestanou plácat ve vzdálených časech normalizace, kterou navíc sami většinou nezaili, a začnou se konečně věnovat palčivým problémům současnosti. A e jich nemáme málo. Navíc k tomu bude ještě potřeba státu s takovou kulturní politikou, který podpoří i filmovou tvorbu určenou náročnému divákovi. Ta si na sebe nikdy nemůe sama vydělat.
Splnění obou výše uvedených faktorů je nezbytností. Jestli dojde k jejich tolik potřebnému průniku, je otázkou. Mám toti stále silnější pocit, e ijeme v jakési nové normalizaci, tentokrát ovšem v kapitalismu. V tomto ohledu jsou filmy Dušana Hanáka nesmírně aktuální. Nedávné uvedení jeho filmového profilu v Boskovicích bylo navíc nejen poklonou dílu poctivého filmového tvůrce, ale zároveň připomenutím Československa jako země, o které biolog a spisovatel Miloslav Nevrlý v době jejího zániku napsal, e to byla zvláštní, a exotická země, kde ili přátelsky vedle sebe lidé různé mentality, víry, hudby i vzájemně nesrozumitelných jazyků a nesouměřitelných dějinných osudů
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.