Současné Německo je konfrontováno s tím, co dosud neznalo: s nedostatkem bytů. Vedlo k němu hned několik příčin: Omezení a stop výstavby sociálních bytů, prodej obecního a podnikového domovního majetku investorům, růst nájmů, proměna nemovitostí ve spekulační objekty jako následek bankovní krize a skoro milion uprchlíků. Vzniklá situace vede především ve velkých městech a k hektickému hledání stavebních míst.
Zvlášť postien bytovou krizí je Berlín, a právě tam přišel jeden investorský šikula na myšlenku, e by se na místě tří tisíc hektarů berlínských zahrádkářských kolonií, tak zvaných Schrebergarten, mohlo postavit, jen si to představte, 400 tisíc bytů. A já jsem a ke svému psacímu stolu slyšela, jak hlasitě mlaskal radostí nad finančním ziskem z takového geniálního projektu.
e jsou zahrádkářské kolonie, některé staré a sto padesát let, důleitou součástí městské zeleně a pro obyvatele velkoměsta, hlavně ty chudší, místem odpočinku, sociálních kontaktů lidí různých společenských skupin, kusem přírody, místem drobných radostí zlepšujících kvalitu ivota, jej samozřejmě nenapadlo. Protoe hodnoty, které se nedají vyjádřit v penězích, pro neoliberální ekonomické myšlení neexistují, nemá pro ně ádnou kategorii, snad jen značku x. Jak také prostou lidskou spokojenost vyjádřit v penězích? S úspěchem u by to šlo, protoe ten se projeví ve výši platu, tedy v ceně pracovní síly. Ale jaká je ekonomická efektivita zalévání kytek v zahrádkářské kolonii, kdy si přitom přes plot povídáte se sousedem? Jakou renditu přináší? ádnou, protoe nevyčíslitelnou. Zcela absurdně tak před několika lety argumentoval jeden poslanec ze Severního Porýní-Vestfálska, kdy šlo o prodej čtyř obrazů Andyho Warhola z majetku země, e teprve jejich prodejem můeme zjistit, jakou hodnotu skutečně mají. Ale jak v penězích vyjádřit sociální vztahy, lidskou pohodu, odpočinek, na to ekonomika vzorec nemá. Jene právě tyto malé samozřejmosti, letmé úsměvy, drobná pomoc, stisk ruky starému člověku, o lásce a citu pro druhé ani nemluvě, vytvářejí onen neviditelný kapitál, lépe řečeno tmel v ivotě společnosti, bez něho ádná nemůe existovat a rozpadá se, jak vidíme i u nás.
Jene ivot pochopený jako finanční záleitost u není ivotem, nýbr ivořením. Úbytek oněch samozřejmých nedefinovatelných lidských kontaktů souvisí prakticky s racionalizací práce. Ta toti vdycky vede ke ztrátám mezilidské komunikace. Jeden z důsledků pak míří k růstu agresivity a násilí v současné společnosti, co se tak nápadně a paradoxně vylévá právě v sociálních sítích, které by měly slouit demokratické komunikaci a výměně názorů na společenské a politické otázky, a ne sprostým nadávkám a hrubým nepravdivým obviněním.
Nejvíc ovšem, jak bylo zjištěno, nadávají lidé osamocení. Osamoceným se ovšem stalo i nakupování. V obrovských samoobsluhách, kde si můete vybrat mezi stovkami sýrů a jogurtů, se tím nejvzácnějším zboím stal prodavač, který by vám poradil při výběru, nebo alespoň ukázal, kde to, co hledáte, najdete. Ale v kadém případě by na vás promluvil. Tak člověk obíhá kolem regálů, a kdy něco shodí, ani ho v tom anonymním prostředí nenapadne to zvednout. Všimněte si, chováte se tu – i já sama – jinak, ne kdy ráno vstanete a třeba ještě trochu nespokojeni se včerejším dnem si dojdete pro housky, paní za pultem se na vás usměje a k houskám v pytlíku vám popřeje pěkný den. A co uděláte vy? Popřejete jí jej taky, podríte někomu dveře a je vám najednou dobře.
V samoobsluze vás místo lidské tváře očekává zboí zabalené v plastikových sáčcích. Nelze vyloučit, e se v rámci globalizace s tím svým obalem znovu setkáte, a se budete během dovolené koupat v moři třeba v Dominikánské republice.
Tomuto zacházení s lidmi, zboím a přírodou se dnes říká ekonomika.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.