Zelené byls výspy host-li..., začíná Petr Bezruč sloku oslavující svaté matky fenianů, irských bojovníků za svobodu. Jak toto označení přiléhá k Irsku, uvědomím si ještě před přistáním (z Brna do Dublinu je přímá linka). Po vyprahlém zaloutlém kontinentu nás vítá svěí zeleň. Není divu, kdy zde asi není dne, v něm by nepršelo. Ale ani dne, kdy by na chvíli nezasvitlo slunce.
Bezruč nebyl jediný český básník, který obdivoval Iry. Ji dříve si všiml podobnosti našich a irských dějin Havlíček. Čím byli pro nás Němci, tím byli pro Iry Angličané. Za Metternichova absolutismu mohl být pro nás vzorem vůdce irského obrození Daniel OConnell. Havlíček doufal, e Češi pochopí, proč o něm v cenzurovaných novinách píše. Mohutný pomník irského velikána dnes stojí na nejčestnějším místě Dublinu, poblí mostu přes magickou řeku Liffey. Na jeho hlavě obvykle sedí racek.
Ta řeka přitéká z pohoří Wicklow. Snad někde nad ní stojí stará vrba, z ní si uřízl kolíček do basy český muzikant, a basa pak prozradila vadu krále Lávry? V irské báji ovšem nebyla viníkem basa, nýbr harfa, symbol země. Havlíček znal báji z podání česko-německo-idovského spisovatele Hartmanna, který Irsko navštívil a snad ji tam slyšel v hospodě. Jde ale skutečně o irskou báji? To nevypátral ani profesor Skalička v zajímavém článku Transformace krále Lávry. Jak věděl i Havlíček, je základ báje starobylý. Vyprávěla se u o králi Frygie Midasovi, který byl potrestán oslíma ušima za to, e soutě hudebníků nerozhodl ve prospěch boha Apollóna. Holič vyšeptal tajemství do důlku v hlíně a šelestem je prozradilo rákosí. Báje se snad zrodila z faktu, e východní králové nosívali čapky z oslí kůe včetně uší a byli s nimi zpodobňováni na mincích a pečetích.
Ale zpátky do Irska. Irské obrození se liší od našeho v podstatné věci: jeho hlavním výsledkem nebylo uchování rodné řeči, ale rodného katolického náboenství. Irštinu, jeden z keltských jazyků (Dublin = Baile Atha Cliath), pouívá jen několik procent obyvatelstva. Přesto je v Dublinu všudypřítomná – setkáme se s ní v nápisech, vyhláškách, informacích, hlášeních.
Severní Irsko se ke katolictví nevrátilo, co způsobilo jeho odlišný osud a dlouhodobé absurdní prolévání krve. Hlavní zásluhu o jeho doufejme trvalém ukončení mají organizátorky protestních pochodů Betty Williamsová a Mairead Corriganová, které za to dostaly Nobelovu cenu míru.
Nejzajímavější záitky týdne stráveného v Irsku jsou spojeny s historií. Především je to Newgrange, komplex staveb starší ne egyptské pyramidy a odkrytý archeology v půli minulého století. Rytiny na kamenných deskách neolitických staveb svědčí o tom, e u tenkrát se obyvatelé Irska zajímali o přesný kalendář, a tedy o astronomii. Na dno jedné z podzemních komor na krátkou dobu dopadá v čase zimního slunovratu sluneční paprsek. Kdo to chce spatřit na vlastní oči, musí mít štěstí v losování, které kadoročně vybírá sto osob z desetitisíců zájemců.
Dublinské muzeum irské emigrace zpodobňuje tragédii i triumf Irů. Velký hladomor 1845–49, způsobený katastrofální neúrodou brambor a také neochotou britské správy problém řešit, zahubil na milion lidí a další dva vyhnal do světa. Počet obyvatel poklesl asi na polovinu. A dnes se asi pěti miliony opět blíí dávnému stavu, zčásti díky na Evropu neobvykle vysoké porodnosti, zčásti díky imigraci potomků rozptýlených po světě (těch je mnohonásobně více ne rodilých Irů), ale i příslušníků jiných národů. Muzeum připomíná slávu, kterou si irští vystěhovalci ve světě získali. Nezavírá oči ani před slávou negativní – jedno oddělení je věnováno proslulým irským lotrům. V Dublinu je té muzeum voskových figur, v něm najdeme nejen postavy velkých rodáků, ale i podrobnou informaci o irských vědcích a umělcích. Nejvíce si Irové cení spisovatelů. K některým z nich máme (já i Češi) hlubší vztah. O tom někdy příště.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.