Jste zde: Listy > Archiv > 2018 > Číslo 5 > Hynek Skořepa: Kapitalistická, socialistická, či jiná budoucnost?
Kniha ekonomky Ilony Švihlíkové (1977) a regionálního politika ČSSD v Pardubickém kraji Miroslava Tejkla (1959) Kapitalismus, socialismus a budoucnost kriticky analyzuje jak socialismus, tak kapitalismus. Autoři tvrdí, e kapitalismus sice byl svého času legitimním systémem, dnes však u jím není. V současné etapě vývoje kapitalismu je toti zisk čím dál víc nahrazován rentou, se kterou jsou spojena privilegia úzké skupiny lidí (jako bychom se vraceli do feudalismu). Příjmy privilegované elity jsou neúměrně vysoké oproti monostem ostatních obyvatel, část elit navíc doslova parazituje na společnosti jako celku. Daňové břemeno se z nejbohatších přesunulo na zbytek společnosti. A hlavně, bohatým ubývá motivace investovat. Neprivilegovaná společenská většina (včetně většiny podnikatelů) je podrobena trnímu biči víc ne dřív, u vyvolených naopak sílí role zhodnocování a realizace mocenských pozic (taková pozice je vlastně moderní rentou, která jako forma přebytku nahrazuje standardní zisk). Příjemci moderní renty přitom nemusejí svojí aktivitou a svými výdaji výrazněji přispívat ke společenskému zhodnocování veřejných rozpočtů Stačí zhodnocovat mocenskou pozici a podílet se na nejrůznějších veřejných pobídkách a daňových úlevách.
Nastupující éra automatizace a robotizace nastoluje stále naléhavěji (ač se to v tuto chvíli u nás nemusí zdát) otázku postavení práce v ivotě jednotlivce i společnosti. Švihlíková s Tejklem zdůrazňují, e dynamický technický rozvoj proměňuje mocenské vztahy, vyspělé technologie jsou dokonce zneuívány k represivním účelům. Nový, od kapitalismu kvalitativně odlišný systém je dnes však ji mezi námi. Mikeš tedy u přišel, jak formou alegorie shrnují autoři knihy, vyuívajíce přitom pohádkového kocoura Mikeše, zvěčnělého Josefem Ladou.
V knize je vysloven názor, ke kterému (ač jsem v ekonomii pouhým poučeným laikem) sám ji delší dobu dospívám. Toti e reálný socialismus a kapitalismus měly víc společného, ne se na první pohled můe zdát. Autoři té připomínají to, čeho si u všimla i řada běných lidí, e bez dluhu by se systém ji dávno zhroutil. Dodávají k tomu, e však účinky dluhu (na měrnou měnovou jednotku pouitého dluhu) neustále slábnou. Proto je třeba hledat jiná řešení.
Připomínají té, e kapitalismus i socialismus se dostaly do ekonomických problémů ve stejnou dobu, v 70. letech minulého století. O tom, e nechybělo mnoho ke kolapsu obou systémů, píšou různí autoři ji delší dobu. Ilona Švihlíková to naznačila např. v populární knize Jak jsme se stali kolonií před dvěma lety. Zhroucení Východního bloku, v důsledku kterého Západu doslova spadly k nohám nové trhy s mnostvím spotřebitelů lačných po západním zboí, tak vlastně současnému kapitalismu poskytlo čtvrtstoletí k dobru, oddálilo kolaps systému, který je zřejmě nevyhnutelný. Jde jen o to, jakým (jak moc dramatickým) způsobem proběhne. A hlavně nikdo neví, kdy to praskne. Komunistickému reimu v Československu také mnozí emigranti (a byli mezi nimi i ekonomové) předpovídali zhroucení během krátké doby. Ona krátká doba se protáhla na čtyřicet let.
O tom, e současný systém u opravdu neví, jak přijít k zisku, který přestává být generován tradičními způsoby, svědčí např. neustálé masírování obyvatelstva reklamou, je lidem sugeruje touhu z módních důvodů vyhazovat spotřební předměty, které by bez problémů ještě mohly dále slouit (nejmarkantnější je to asi u chytrých mobilů). Nebo fakt, e u si dnes nemůete legálně koupit počítačový program (od programů pro úpravu fotografií po běný textový editor), co bylo ještě před pár lety běné. Dnes vám je takový program pronajat na jeden rok a jste nuceni si doslova stále znovu kupovat něco, za co jste u jednou zaplatili. Problematice sdílení se proto autoři knihy věnují zcela oprávněně. Tvrdí, e sdílení je ve světě nadbytku, do něj směřujeme, logičtější ne trní redistribuce. Neboť v současné situaci musíme spotřebovávat stále rychleji, abychom mohli vyrábět. A vojensko-průmyslový komplex zároveň ničí výrobní kapacity aspoň v některých oblastech světa, aby se zde potom dalo znovu investovat.
J. D. Domar, ruský id, který měl to štěstí, e se mu podařilo ve 30. letech vycestovat ze SSSR do USA, napsal v eseji Problém akumulace kapitálu (1948) prorocká slova: Kdy se úspory neinvestují, máme depresi dnes. Kdy se investují, budeme mít nadměrnou akumulaci kapitálu zítra a depresi pozítří. Uvědomoval si ji tenkrát, e nestačí, aby se investice rovnaly úsporám. Investice v moderní ekonomice musí vdy překračovat úspory a hospodářství se musí nepřetritě rozšiřovat. Je tedy nutné udrovat exponenciální růst o určité procento. Jene v přírodě, alespoň té ivé, se nemůe nic rozrůstat donekonečna. Mnoení čehokoliv je omezeno kapacitou zdrojů v prostředí. Švihlíková s Tejklem si proto takový růst, který je nezbytnou podmínkou existence kapitalismu, troufají přirovnat k rakovině, zhoubnému bujení. Soukromé kapitálové zhodnocování podle nich u deficity neumoří a představu, e by někdy byly dnešní obrovské dluhy zaplaceny, povaují přímo za komickou. Vdyť je jen s obtíemi brzděn pouhý nárůst dluhů. Veřejný dluh tedy podle nich u nebude moci zajišťovat vytíení výrobních kapacit a udrení zaměstnanosti během krizí.
Konec konců ji slavný rakousko-americký ekonom J. Schumpeter, rodák z moravské Třeště, tvrdil, e kapitalismus je předurčen k zániku. Nikoliv však pro své selhání, jak soudil Marx, nýbr právě naopak pro své úspěchy. Podle Schumpetera dojde údajně k samolikvidaci kapitalismu dematerializací vlastnictví, čeho se Švihlíková s Tejklem chytají při vychvalování sdílení. Sdílení podle nich narušuje dosavadní model výroby a dělby práce zaloený na rivalitě a konkurenci. I kdy nadnárodní korporace, těící z anonymity výrobců v rámci globálního kapitalismu, dnes ovládají a 80 % mezinárodního obchodu, moderní technologie mohou jejich vliv omezit (respektive změnit), protoe mezinárodní dělba práce zaloená na roztříštěnosti různých úkonů mezi různými zeměmi/kontinenty přestane být výhodná a smysluplná.
Autoři povaují sdílení za pozitivní externalitu. Pokud budou sdílet všichni, hladina cen se podle nich ustálí na úrovni, kdy všichni výrobci rivalitních předmětů závisejí na sdílení. Pokud přitom nebude zakázána soutě, měl by na tom vydělat především spotřebitel (odběratel). Externality, tedy tzv. efekty přelévání, kdy aktivita jednoho subjektu (např. soukromé firmy) způsobuje náklady (případně přínosy) jinému subjektu (např. státu), povauje neoklasická ekonomie za anomálie. Podle autorů knihy však jsou zcela běným znakem fungování společnosti (nikoliv pouze ekonomiky). Dnes výhody externalit vysávají korporace, v novém uspořádání by však měly sehrát klíčovou roli pozitivní externality (a veřejné statky). Mělo by stále méně jít o vlastnictví a stále více o přístup k určitému statku/slubě. Je tedy třeba hledat jinou motivaci, ne je kapitál. Nějaký alokační mechanismus (autoři jej bohuel neupřesňují) ovšem jistě bude i budoucí společenskoekonomická soustava potřebovat.
Americký ekonom John Louis von Neumann to ji roku 1932 formuloval tak, e podnikatelé bezplatně vyuívají výhod vytvořených společností, ale přebytek si přivlastňují. Pohlíel tedy na věc šířeji ne marxisté pomocí teorie nadhodnoty (továrník si přivlastňuje hodnotu práce, kterou dělníkům nezaplatí, protoe jim dá jen takovou mzdu, aby přeili). Britská ekonomka Violet Robinsonová, která, ač socialistka, nepřijala marxistickou pracovní teorii nadhodnoty, upozornila v polovině 20. století, e soukromé vlastnictví kapitálu je svou povahou soukromým monopolem nad něčím, co patří společnosti jako takové. Z toho vyplývá, e platí-li kapitalista například daně, nedává zcela ze svého, ale v jistém smyslu spíš toho dost vrací.
Ekonomická věda se od 70. let minulého století arogantně povauje za univerzální nástroj pro řešení jakýchkoliv společenských problémů. Ekonomické faktory skutečně po celé dějiny lidstva hýbaly osudy světa, politická rozhodnutí bývají často a jejich (třebas nechtěným) důsledkem. Je však zřejmé, e ekonomové toho o fungování světa rozhodně nevědí víc ne ekologové o sloitých vazbách v přírodě (ekologie je vlastně ekonomií přírody). Při aplikaci jejich závěrů bychom tedy měli být velmi obezřetní.
Ještě ve druhé třetině 20. století mnozí očekávali postupnou konvergenci (sbliování) kapitalismu a socialismu. Reálně však vyspělé západní země spíš přicházely o sociální stát, co bylo urychleno pádem sovětského bloku a hrozbou levné pracovní síly z východu. Podle I. Švihlíkové a M. Tejkla systémová krize opakovaně vzniká v samotném srdci systému, v USA. Vyspělé země trpí bublinami a závanější problémy jsou přenášeny na rozvíjející se ekonomiky ve formě finančních krizí. Jestlie mzdy v USA dlouhodobě stagnují (a nejen tam), kupní síla obyvatelstva musí být zajištěna zadluováním. Vdyť podíl spotřeby domácností na HDP činí ve vyspělých zemích a 70 % (v ČR se pohybuje kolem 50 %). Nárůst financializace ekonomiky (růst významu finančního sektoru), která sama o sobě ádné nové hodnoty nevytváří, nýbr naopak vytahuje hodnoty z reálné ekonomiky, od 70. let stále pokračuje.
Soukromé banky mají privilegium tvořit peníze úvěrovou emisí (poskytováním úvěrů), ani by podléhaly dostatečnému společenskému dozoru. Mimochodem povinné minimální rezervy bank (v hotovosti) tvoří ve vyspělých zemích asi 2 % z vkladů. V České republice navíc banky slouí k vyvádění peněz zahraničním matkám (psal jsem o tom v minulých Listech). Heslo dne zní: Privatizace zisků, socializace ztrát.
Švihlíková s Tejklem označují současný neoliberální kapitalismus za nelegitimní. Dodávají, e i nelegitimní systém samozřejmě můe fungovat, hostitel parazita ale musí být funkční a musí se on sám alespoň reprodukovat. Jene bývalý symbiont (kapitalistická třída) se stal parazitem a musí být reprodukován v souhře s někým jiným, např. s veřejnými rozpočty. Současnost je socialismem pro bohaté, kde se prosazuje stále více renta a spolu s ní i struktury, které mají slouit k dlouhodobému zajištění privilegií příjmové elity.
Podle obou autorů je naším úkolem zbavit moci ty, kteří vytvářejí v současném systému patologie a které u moci drí jen jejich privilegia. Cílem musí být podřídit kapitál komunitě. Dokáe však komunita fungovat ve velkém? Kdy vidím malicherné spory třeba ve spolcích jeskyňářů či divadelních ochotníků, mám o tom silné pochybnosti. Navíc podle autorů nevyhnutelná velká transformace v ádném případě nemůe být návratem ke státnímu socialismu. Současné problémy nelze odstranit tím, e by veřejná moc prostě převzala to, co je soukromé. Nějaká nová varianta znárodnění tedy nepadá v úvahu.
Nárůst důleitosti renty ukazuje vyčerpanost modelu kapitalismu, v něm je zisk jedním z jeho hlavních charakteristik (Kapitál) nezmizí, ale přestane být dominujícím prvkem systému. Čeká nás podobná situace, jako kdy se kapitalistické prvky prosazovaly v rámci feudálního systému, zaloeného na rentě A změna musí být celosvětová. Přesouvání kapacit za vyšší mírou zhodnocování má toti smysl pouze za situace, kdy je kapacit nedostatek. Za současného nadbytku výrobních kapacit je tedy jednodušší rezignovat na dosaení dílčího zisku jako hlavního přebytku a systém zaloit na celospolečenském zhodnocování. Ji teď je zřejmé, e rozvoj 3D tisku podváe úspory z rozsahu, díky kterým existují nadnárodní firmy (jejich zisk je generován masovostí produkce daného výrobku). Role sdílené ekonomiky tedy nejspíš skutečně poroste. Jaké to však bude mít důsledky, zůstává otázkou.
Líbí se mi autory prezentovaný názor, e v brzké době přestane být smysluplné převáení polotovarů i hotových výrobků z jednoho konce světa na druhý. Přebujelá doprava spolu s nadměrnou exploatací fosilních paliv mají lví podíl na současném kritickém stavu planetárního ekosystému. Oba však zůstávají především ekonomy a drí se teze nutnosti hospodářského růstu. Osobně jsem naopak přesvědčen, e jediným východiskem je opuštění teze o růstu jako předpokladu budoucnosti lidstva.
Těko říct. Leckde vítězí nacionalismus (včetně toho českého), který ovšem systémovou alternativu nepředstavuje. K revoluci podle mého názoru, byť pravděpodobně další revoluce přijdou, situace ještě nenazrála. Dopředu se dere individualismus, který skutečnou revoluci vylučuje. Třetí cesta ve formě prolínání sociálně-demokratických hodnot s neoliberalismem dovedla podle autorů knihy evropské sociální demokracie k dnešnímu úpadku (prapříčinou problémů však bylo ji od 70. let postupné zanikání dělnických profesí a přesun zaměstnanosti ve vyspělých zemích do slueb). Levice a pravice se v současnosti moc neliší, ádná z nich nemá svobodu volby směrem ke svým cílům. Přerozdělování je dnes toti nedílnou součástí reprodukčních procesů a ani návrat zpátky k původnímu kapitalismu není jen tak moný. A hlavně, mladá generace u dnes nevěří, e se bude mít lépe ne ta předchozí, co patřilo k legitimizační výbavě kapitalismu (propojeného s jakkoli nedokonalou demokracií).
Bohuel ani jugoslávský model samosprávného socialismu se neosvědčil. I kdy ještě v 60. letech, kdy státní megaholding (např. v Československu) trpěl značnými problémy, vykazovala Jugoslávie spolu s polosocialistickým Izraelem a s nově industrializovanou Jiní Koreou jeden z nejrychlejších ekonomických růstů na světě. Jene v 70. letech začal jugoslávský zázrak slábnout. Pracovní kolektivy, řídící podniky, si odhlasovávaly vysoké mzdy na úkor investic. Ani peníze přilévané do ekonomiky prostřednictvím mezd gastarbeiterů, pracujících v tehdejším Západním Německu (lidé zaměstnaní v zahraničí museli část mzdy ve valutách odvádět státu), nestačily k vyrovnávání vznikajících deficitů. K tomu se přidaly rostoucí národnostní problémy, a kdy Západ po pádu sovětského bloku zastavil Jugoslávii ekonomickou pomoc, stačilo ke katastrofě několik měsíců.
Reálný socialismus řešil docela úspěšně (i kdy za velkého strádání obyvatelstva) hlavně urychlenou industrializaci méně vyspělých zemí (měl v sobě skryty dokonce předkapitalistické rysy), s rozvojem ekonomiky však jeho výhody slábly. Samo státní vlastnictví výrobních prostředků nebylo skutečným ekonomickým společenským vlastnictvím a reálný socialismus byl podřízen obdobným mechanismům metabolismu kapitálu jako kapitalismus. Je tedy třeba hledat něco úplně jiného.
Autoři knihy uvádějí, e mechanismus dominujícího kapitálu je a bude překonáván a nahrazován komplexnějším mechanismem, který kapitál zahrnuje, ale nelze ho na kapitál redukovat. S tím lze nejspíš souhlasit. Ovšem tvrzení, e budoucí společenský řád, ke kterému údajně směřujeme, bude zaloený na rozhodování svobodně sdruených výrobců a dalších členů společnosti (jak usuzoval Marx), mi přijde poněkud utopické. Tím víc po naší zkušenosti s reálným socialismem i dravým kapitalismem 90. let. Ne nadarmo ekonom Pavel Kohout zdůrazňuje, e za spoustu našich problémů (nakonec nejen ekonomických) můe lidská chamtivost. A ta je, obávám se, věčná. Ač se s Kohoutem v náhledu na ekonomiku v mnoha věcech rozcházím, myslím, e tady uhodil hřebík na hlavičku.
Švihlíková s Tejklem si uvědomují, e v budoucím přirozeném socialismu nemůe být většina výrobních prostředků státních, ale ani ne drustevních. Ovšem jakých potom? Snad ne soukromých? Nebo e by sdílených? Fungování takového systému si ovšem dost dobře nedovedu představit a autoři knihy mne nepřesvědčili, e to dovedou oni. I kdy o tom, e technologie jsou jedním z hlavních hybatelů socioekonomických změn (v Engelsově slovníku výrobní síly či materiálně technická základna), není třeba pochybovat.
Ač se autoři hlásí k marxismu, jsou si vědomi nedostatků Marxova díla. Vedle voluntární iluze podmíněné evolučním optimismem osvícenství povaují za zřejmě největší Marxův omyl prognózu týkající se rostoucí role proletariátu. Jeho význam v současné postindustriální společnosti spíše klesá (vlivem pracovně úsporných technologií). Kapitalismus továrních hal slábne a s ním slábne i technologický základ skupinové (třídní) solidarity. Pro evropské sociálně demokratické strany jde o proces osudný. Konec konců nikdy v minulosti nebyla vykořisťovatelská třída nahrazena tou vykořisťovanou. Dominující skupinou rodícího se uspořádání se vdy stávala nově vzniklá transcendentní třída, směřující přes okraj starého řádu. Třeba typický námezdní poměr je dnes nahrazován OSVČ či různými formami švarcsystému. Zato elita a oligarchie (pozn.: v pojetí sociologa Kellera či filozofa Bělohradského) je sociální skupinou s vysokou úrovní třídního zájmu, vůle a odhodlání čerpat veškeré synergické efekty společného a společenského zhodnocování Největším traumatem současné levice je pak to, e umírnění levičáci se vzdávají svých ideálů a radikálové prohrávají. Podle Švihlíkové s Tejklem je třeba toto trauma překonat.
Ať ji přijímáme (neo)marxistický pohled autorů knihy či nikoliv, řada jejich názorů je minimálně hodných zamyšlení. Netají se sympatiemi k Edwardu Snowdenovi, který podle nich bojuje za reálnou (nikoliv jen formální) svobodu. Sami prý nejsou stoupenci násilného řešení společenských problémů, i kdy je podle nich nutná skutečná revoluce, která dokáe rozetnout nazrálá systémová dilemata. Způsoby řešení ovšem bohuel naznačují jen velmi obecně a nedokonale. To nejdůleitější, čeho jsem se při čtení recenzované knihy snail dopátrat, tedy jak dál, jsem v ní bohuel nenašel. Hledání východisek je však nezbytné a kniha Ilony Švihlíkové a Miroslava Tejkla k tomu nabízí přinejmenším dobrý odrazový můstek. Zbytek je na nás. Uvědomme si u jednou, e nás nikdo nespasí – ani zahraniční velmoci, ani Brusel, ani oligarchové. Je to jen na nás, napsala I. Švihlíková v závěru své předchozí knihy Jak jsme se stali kolonií. Nikdo to prostě za nás neudělá.
Ilona Švihlíková, Miroslav Tejkl: Kapitalismus,
socialismus a budoucnost aneb Mikeš u přišel. Rybka Publishers, Praha 2017, 349 s.
Hynek Skořepa (1975) je geograf. V současnosti pracuje v Muzeu regionu Boskovicka v Boskovicích.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.