Zamyšlení nad završeným ivotem Václava Klusoně
V neděli 5. srpna, den před svými 92. narozeninami, zemřel Ing. Václav Klusoň, DrSc., významný český národohospodář a společenský vědec, věrný čtenář Listů a jejich angaovaný autor, laureát Ceny Pelikán. Především ovšem vzácný člověk, a můj přítel, ač o generaci starší. Jeho ivot a dílo jsou zdrojem a příleitostí k zamyšlení nad peripetiemi našich hospodářských, politických a sociálních dějin. Byl mu dopřán poehnaný věk, díky němu pamatoval ještě 1. a 2. republiku a Protektorát, v době, kdy u rozum bral. A dokonce díky zprostředkované ivotní zkušenosti jeho otce, k ní se často vracel, je zde šance k poučení i pro letošní jubileum 100 let našeho moderního státu.
Národohospodář je starší pojmenování pro ekonoma. Pod tímto názvem byl obor veden i na Právnické fakultě české části Univerzity Karlovy, od vzniku samostatné akademické disciplíny. Po válce, kdy Václav Klusoň mohl začít svá vysokoškolská studia, byly u nás dvě osobnosti přesahující hranice české kotliny: Karel Engliš a Josef Macek. Oba měli titul JUDr., byli ekonomy s právním vzděláním. Tehdy se ještě nedalo mluvit o ekonomii hlavního proudu, take co profesor, to osobnost a osobitá škola. Václav se povaoval za áka Josefa Macka, který přednášel na Vysoké škole obchodní, ale jako jiní příslušnící této poslední svobodně studující generace si zašel i na přednášky Karla Engliše. Aby mohl porovnávat. Ty dva profesory bychom mohli dnes řadit do dvou si konkurujících, ale přesto blízkých směrů – s ohledem k té ideologii, která je měla vzápětí oba převálcovat –, tedy orientace liberálně-konzervativní a sociálně-demokratické. V té době u nejsilnější politická síla komunistů neměla kupodivu ádnou podobnou osobnost, kterou by mohl student národního hospodářství uctívat. Byli zde ji před válkou marxističtí ekonomové, později i profesoři a dokonce akademik, ale ádnou osobitou školu nevytvořili; to bylo ostatně proti duchu totalitního myšlení. (I můj učitel Pavel Hrubý si jen za podezření osobitosti odseděl několik let). Duch vzpoury byl silný v touze zničit starý podlý svět; co ovšem dělat dál s čistým stolem, bylo hodně na vodě. Václav Klusoň nepatřil k té části poválečné generace, která se se starými profesory vypořádávala způsobem často a lidsky neslušným.
A tak stojíme před prvním paradoxem: Doktor věd v oboru ekonomie (1984), nositel stříbrné plakety Františka Palackého Za zásluhy o rozvoj společenských věd (1986) a a do roku 1988 vedoucí 1. odboru EÚ ČSAV, nebyl jako autor – vědec – nikdy marxistickým ekonomem. Dva roky studia na Vyské škole obchodní udělaly z Václava – podle jeho vlastních slov – polovičního komerčního inenýra, a i v dalším studiu ji na Vysoké škole věd hospodářských získal znalosti i v oborech exaktních a technických natolik, e se mohl ivit způsobem ideologicky – pokud mono – neutrálním. Systémoví vědci dělí své počínání na práci v systému a na systému. V letech, kdy systém byl dán – a k tomu stačilo pouhých 5 let (do r. 1953), se Václav Klusoň věnoval práci v systému. Odvětvově řízené hospodářství mělo samostatné Ministerstvo chemického průmyslu, a tam od podniku a přes VÚTECH (technicko-ekonomický výzkum) Václav pracoval skoro 20 let. Vědec ovšem byl v něm, a tak i jako výsledek prakticky orientovaného výzkumu nacházíme první publikaci inzerovanou i jako vysokoškolskou učebnici: ovšem vydanou v SNTL, a to v oboru operačního výzkumu (Kritická cesta a PERT v řídící praxi). To se ale u psal rok 1968, a ten Václavovi umonil i půlroční studijní pobyt na univerzitě v USA (Cleveland). Kdy se vrátil na jaře 1969, začínala ji pomalu normalizace...
A tady stojíme před druhým paradoxem: V roce 1971 přichází Václav Klusoň do ji znormalizovaného Ekonomického ústavu ČSAV, poté, kdy neúspěšní marxističtí reformátoři – ale i Václav Klaus – jej museli opustit. A zde Václav pracuje druhé dvě dekády, vlastně a do konce tohoto ústavu. Sedmdesátá a často ještě i 80. léta zde nedávala ádnou šanci na práci na systému – od Šikových časů byl vnímán jako ideově podezřelý, take od něj strana a vláda raději nic nečekala. Část mladší generace se dala na sovětskou matematickou školu optimálního plánování a fungování socialistické ekonomiky. Šlo o exaktní modely neexistujících světů, s realitou měly málo společného. Bylo tu moné hrát šachy, nebo také jen hnít (výraz zevnitř). Také odjet na dva tři měsíce letní dovolené do Bulharska, ani by si toho někdo všiml – snad kromě paní v pokladně kvůli nevyzvednutému platu. ádná z těchto variant nepráce ovšem nebyla pro Václava Klusoně. Pracoval dál v systému, na detašovaném pracovišti u Libeňské vodárny, kde byly i jiné exaktní ústavy Akademie. Český akademgorodok měl ovšem daleko do Novosibirsku, ale přece jen nebyl tak na ráně. V Kabinetu systémové teorie a plánování se dalo opět věnovat i operačnímu výzkumu a ekonomické kybernetice: v roce 1982 vydává Václav publikaci Adaptace v systémech plánování; díky zaměření vyšla v Institutu řízení, a opět jako doporučená vysokoškolská učebnice. Na interní debaty a semináře je do Libně zván i Karel Kouba, někdejší úřadující ředitel celého ústavu, toho času – na 20 let – v ČKD Praha. Na Harfě existoval rovně odbor operačního výzkumu dopřávající poměrně velkoryse studium daleko za hranicemi technické disciplíny operational research. Velkorysost byla příznačná i pro kabinet Václava Klusoně: Tomáš Jeek zde po léta překládal jeden spis Friedricha von Hayeka za druhým, zatím do šuplete a ke kolování.
V roce 1985 vydává Václav Klusoň knihu Hodnotová základna společenského plánování, tentokrát u v Academii. Obratem je i zaměření: kniha má podtitul Axiologický přístup. Teorie hodnot v ekonomii? Vdyť ta se ve svém hlavním proudu deklaruje jako value free – od hodnot osvobozená! Hodnoty – to u je politika! Nicméně teorie hospodářské politiky se u hodnotám vyhnout nemůe, a experimentální větev ekonomie dokazuje na empirickém výzkumu, e i samotná čistá teorie produkuje hodnoty u svým paradigmatem a je prokazatelně i ideologií a indoktrinací.
Kdy si dnes na Googlu zadáte tituly těchto Václavových publikací z let reálného socialismu, najdete v elektronickém antikvariátu poznámku: nikdo neobjednává – nikdo nenabízí. Trh tedy odsuzuje dnes tyto Václavovy práce jakoby do makulatury. Na univerzitní úrovni – pokud se nemýlím – ekonomové kritickou cestu nestudují a operační výzkum se pěstuje především na fakultě matematicko-fyzikální. Axiologie se objevuje tu a tam mezi filozofy – ale mezi ekonomy? A co samotné společenské plánování – není to anachronismus či retro-nostalgie? Oprávněná kritika centralizovaného plánování vedla k úplné diskreditaci u samotného pojmu plánování; a došlo k vylití vaničky i s dítětem. Skoro po třech desetiletích konstatujeme, e náš stát nemá energetickou koncepci ani vizi reformy důchodového systému, v obou případech jde o perspektivu několika desetiletí. Ta schází i u elezniční dopravy a dopravy vůbec; dopravní infrastruktura trpí takovými dysfunkcemi u při přípravě staveb, e studium kritické cesty by se asi hodilo. Ekologie a zemědělství, ekologie a doprava, ekologie a průmyslová politika, to jsou všechno axiologicky konfliktní oblasti, v nich tápeme, a společenský kosensus je v nedohlednu. Nebo mediálně přemílaná kauza OKD ještě po 20 letech: kdo zavinil špatnou privatizaci? Ale mělo vůbec k privatizaci dojít, kdy soukromí investoři údajně nabízeli zlomek budoucích dividend posléze mizejících v zahraničí, aby nakonec podnik k lividaci skončil zpátky v rukou státu? Geologické zásoby uhlí jako součásti národního bohatství byly poměrně dobře známy, vědělo se, kdy nastane útlum těby, i to, e tato operace je na desetiletí a jejím sociálním konsekvencím se ádný moderní stát nemůe vyhnout. Axiologický přístup Václava Klusoně by i zde otevíral perspektivu racionálního řešení ve prospěch veřejného dobra; a mohl by zabránit amatérismu predátorského státu korumpovaného soukromými zájmy. Krátce řečeno, náš nezájem u o předlistopadového Klusoně – naše škoda.
S Václavem Klusoněm jsem se blíe seznámil a v roce 1988, kdy mi nabídl návrat do akademického výzkumu ve svém odboru; ten ale současně u předával mladším: on u byl teoreticky v důchodovém věku. A jsme u třetího paradoxu: teprve v závěrečné – ale tři desetiletí trvající – periodě svého ivota vydal Václav ze sebe to nejlepší: několik kniních publikací, které z něj učinily osobitého institucionálního ekonoma, národohospodáře české školy v dřívějším pojetí. Ještě na podzim 1989 byla v Ekonomickém ústavu obhájena naše společná studie (s Otou Turkem), která jako by svým názvem ukazovala, e Václav Klusoň konečně přechází k práci na systému. Přestavba hospodářského mechanismu obsahovala i deskripci tradičního modelu, a z ní stejně jako z podmínek pro skutečnou přestavbu bylo více ne zřejmé, e ani poslední pokus o reformu reálného socialismu nemůe uspět. Publikace vyšla po pádu reimu, ale Václav u připravoval skutečné řešení. To viděl v akciové společnosti jako nejdůleitější instituci moderního kapitalismu. (Akciová společnost: otázky její vnitřní struktury a uplatnění v období přechodu k trní ekonomice, Rozpravy ČSAV 1991).
Publikace akademicky laděná, avšak časově předcházející formálnímu převodu státních podniků na akciové společnosti jako skutečně první krok privatizace. To u byl Václav členem Vlasákova týmu, pracujícího na zadání české vlády Petra Pitharta. Zde není třeba znovu popisovat rozdíly v koncepci obou týmů, národního a federálního, Václav Klusoň i Ota Turek věnovali této problematice řadu článků na stránkách Listů. Podstatný je další myšlenkový vývoj Václava Klusoně. Po neúspěchu expertní role v politice se opět vrací k teoretickému bádání, a to u v plné akademické svobodě – jako penzista. Dvě desetiletí trvající výzkumná práce vyvrcholila opět pojednáním o akciové společnosti (Moderní korporace v soudobém kapitalismu, Karolinum 2010). Té ale předcházely obecné teoretické studie: Instituce a odpovědnost (2004), Úvahy post-transformační (2008). Všechny byly podpořeny a nejprve vydány Národohospodářským ústavem Josefa Hlávky a teprve pak vyšly na půdě Univerzity Karlovy. První má podtitul K filosofii ekonomické vědy a je skutečně vynikajícím zamyšlením nad stavem této disciplíny, která se cítí být jakousi nekorunovanou královnou věd, přinejmenším těch společenských; vdyť o peníze jde vdy a v první řadě! Ta poslední byla oceněna (jako první) Cenou Milana Sojky, udělenou Vysokou školou ekonomie a managementu za nejlepší studii obhájenou v Národohospodářském ústavu Josefa Hlávky.
Býval jsem jedním z prvních čtenářů a obdivovatelů těchto studií v roli recenzenta. Sice zaujatého, ale vdy se snahou o objektivitu. Jen jeden příklad Václavova přínosu v chápání té skutečně klíčové role akciové společnosti: Institucionální ekonomie bývá periodizována na starou a novou. Václav znal dobře tu novou, ale z dobrých důvodů ji jistil i poznáním té staré. V té vdy šlo nejen o právní formu, ale i o morální základ. V naší privatizaci samotný formální převod podniků na akciovky z nich ještě neudělal právně odpovědné instituce, jak se záhy ukázalo v řadě těch vytunelovaných, z nich zůstaly jen prázdné skořápky. Takové případy se ovšem stávaly i jinde, ale ve vyspělých zemích se objevil i jiný extrém, jen jinak morálně pochybný. Koncept corporate amorality doctrine vznikl v USA a hlásá, e korporace je vlastně jen právní fikcí, vehiklem na produkci dividend a růstu akciové hodnoty firmy pro majitele kapitálu. A tato maximalizace je starostí manaerů – za to jsou placeni – a jejich rozhodování je často na samotné právní hraně, či dokonce za ní, pokud se i zločin můe vyplatit. Tedy korporace jako ne snad přímo nemorální instituce, ale amorální, mimo oblast morálky, vyňatá z rozhodování o dobru a zlu. Soukromý zisk buď jak buď, ber kde ber. V tomto pojetí byla zmíněná kauza OKD spíše ji onou vyspělou správou korporace, na rozdíl od těch barbarsky vytunelovaných českou cestou. Jedním z nezamýšlených důsledků privatizace bez dostatečné institucionální a morální podpory a opory je ztráta důvěry v naší ekonomice. Zde je vysvětlení pro velice nízký výskyt primárních emisí – například i ve srovnání s Polskem, stejně jako neochota riskovat investice do penzijních fondů a jiných projektů institucionálních investorů. Vdyť nakonec – akciová společnost se historicky evolučně rodí nejen z očekávání výnosů velkých projektů, individuálnímu investorovi nedostupných, ale také – a především – z jejich vzájemné důvěry, ochoty a vůle sdílet společně riziko podniku.
Václav Klusoň tu a tam opouštěl knihovny a studovny, aby zašel na semináře a přednášky v Masarykově dělnické (posléze demokratické) akademii. Inklinoval po svém otci k idejím sociální demokracie, ale nepatřil do kruhů Obrody a o naší obnovené nejstarší politické straně měl své pochybnosti; a měl o ni starost. Nějakou dobu to vypadalo nadějně, kdy mezi skupinou vzdělaných mladých politiků (jako byli Pavel Mertlík a Jiří Havel) a o skoro dvě generace starším kmetem panoval vzájemný respekt. Třetím sympatizantem byl kolega těch dvou z Institutu ekonomických studií Fakulty sociálních věd UK Milan Sojka. (Ten se angaoval i v Národohospodářském ústavu Josefa Hlávky, a tak patřil rovně k prvním čtenářům Klusoňových studií. A hodnotil je vysoko, moná dokonce i ony přispěly k jeho vědecké konverzi. On sám se původně povaoval za neo-keynesiánce, ale jako odborník na dějiny ekonomických teorií měl široký rozhled. Jeho poslední, u posmrtně vydanou statí v Politické ekonomii byla úvaha o budoucnosti ekonomie, tu nakonec spatřoval v její institucionální škole.) Ano, ivot připravil další paradox: Václav Klusoň přeil své mladé sympatizanty v politice, předčasně zemřel Jiří Havel. A Pavel Mertlík umřel sice jen jako politik, ale také definitivně. Jako ministr financí v Zemanově vládě nepřeil kauzu IPB – a opoziční smlouvu. Václav se uplatnil i jako prorok, obával se dvou věcí: rozkladného vlivu Miloše Zemana na stranu, kterou chtěl obnovovat a přivádět do Strakovky hlavním vchodem, a toho, e si strana svou hodnotovou neukotveností ani nic jiného nezaslouí. Odchod Václava Klusoně na věčnost jako by symbolizoval také dnešní umírání naší nejstarší politické strany. Scházejí jí toti osobnosti, jako byli Josef Macek a Václav Klusoň.
Krize sociáldemokratismu není ovšem jen naším českým problémem. Je příznačná i pro situaci v Německu a řadě dalších zemí. Co je toho příčinou? Jistou hypotézu poskytuje jedna z nových škol v ekonomii, tzv. nová politická ekonomie. Ta zahrnuje i politické trhy: ti, kdo dělají politiku jako byznys, prý se ve svém počínání snaí maximalizovat svou vlastní budoucí hodnotu pro trhy skutečné, a politiku opustí. A tak jsou u předem a jaksi přirozeně korumpováni: chovají se jako kadý jiný byznysmen. Narazil jsem na ještě otevřenější cynismus jiné, ještě extrémnější ekonomické školičky. Ekonomie ekonomie hlásá, e dokonce i ti, kdo se rozhodli věnovat ekonomické teorii, si volí takové zaměření, které se jim osobně nejvíc vyplatí. A proč by se vlastně neměl i teoretický ekonom chovat ekonomicky? Pak u mu ovšem o pravdu opravdu nejde. A tak to vypadá, e korumpovaná je u i vědecká komunita – včetně těch, kdo jsou pokoušeni rolí expertů pro politiky. Colin Crouch vydal – v kolébce kapitalismu – několik let po poslední světové finanční a ekonomické krizi knihu, která u svým názvem klade otázku, proč stále nedochází k reflexi příčin krize a ke změně strategie, k adaptaci systému (doslova Podivná ne-smrt neoliberalismu). Nejde vůbec o záhadu: řečeno ji jazykem zmíněné systémové teorie, práce na systému je myšlenkově náročná, riskantní – a nevyplácí se. A tak i dnešní mladí v ekonomické teorii pracují v systému, a jsou dobře odměňováni, pokud nejdou proti trhu. Má-li však i pozdní kapitalismus zůstat adaptivním systémem, nemá-li jít o novou, jak říkají někteří myslitelé měkkou totalitu, je zpětná vazba na realitu nezbytná: jinak si systém připravuje další potíe. (Vybavuje se mi starý vtip z předchozího reimu: potíe růstu přecházejí v růst potíí.)
Zdá se, e jsem se od nekrologu a vzpomínek na Václava Klusoně nechal odvést. Ale navázat znovu nit je snadné. Národohospodář starého sociálnědemokratického raení byl ochoten jít s kůí na trh, tedy jít proti trhu, i za cenu osobního rizika, e se mu to nevyplatí. Takový postoj vyaduje porozumění a podporu v rodině, především od manelky. Tam se ale nakonec i vyplatí, jen jinak, ale v tom podstatném. To potvrzuje ivot a profesní snaení, dílo Václava Klusoně. Je krásnou ukázkou, e takový ivotní postoj je moný. A dobrou zprávou je, e se přitom člověk přesto uiví, i kdy nezbohatne. Klíčem k obratu v politice, byznysu i ekonomické teorii je návrat k jistému nadčasovému idealismu. Z pozůstalosti Karla Engliše vyšla kníka Věčné ideály lidstva. Podobné ideály zastával i Josef Macek, té v emigraci v USA a v Kanadě, kam následoval rodinu svého syna.
V záhlaví smutečního oznámení o úmrtí Václava Klusoně nacházím jeho myšlenku, jeho krédo. Jde tam o čest a pravdomluvnost, o hledání a mluvení pravdy. Zádušní mše byla slouena u P. Marie Sněné, u bratří františkánů, kam prý Václav rád chodíval. František z Assisi nabádal své bratry, aby se o peníze nestarali víc ne o prach, po něm nohama šlapeme. Na tento nárok ekonom, ba ani národohospodář nedosáhne, u kvůli své profesi. Ale nemusí mu jít o peníze vdy a v první řadě. Čest památce Václava Klusoně, dík za jeho ivot.
Ještě snad jedna hlubší vrstva osobnosti Václava Klusoně, k ní sbírám odvahu: ta duchovní. Odvahu proto, e za těch 30 let našeho přátelství jsme o těchto věcech mezi člověkem a Bohem spolu prakticky nemluvili: Václavova víra byla neokázalá, niterná, cudná. Ve vědeckém argonu bych řekl implicitní. Například v tom, e rodina, jeho vlastní, ale i jako instituce, byla pro Václava svatá, šlo o ni vdy v první řadě. Ale v této vrstvě Václavovy osobnosti vidím i jistý klíč k pokusu o čtení dějin toho prvního století moderního českého státu. Z Václavova vyprávění jsem ji zmínil jeho tátu, který na něho měl velký vliv: díky němu tíhl k sociálně demokratickým idejím. Ale ani vliv maminky nelze opominout – s tou chodíval v neděli do kostela. Jde o jev, se kterým jsem se setkal u dříve u rodičů významných osobností, kteří si v letech první republiky podobně rozdělili role. Píše o tom ve své vzpomínkové knize Všecky krásy světa Jaroslav Seifert, znám to z vyprávění Karla Kouby, dalšího nestora čeké ekonomie. Václavovi rodiče si to v neděli rozdělili: maminka slouila Bohu v kostele, táta svým bliním v kampeličce. A přitom v itých ivotních hodnotách mezi nimi jinak neviděl rozdíl. Jen v té kritičnosti či přijímání církve jako instituce. To bylo jakési společné rozporuplné dědictví po starém Rakousku s jeho aliancí trůnu a oltáře, která skončila vyhlášením války jménem Apoštolského Veličenstva. Sociální demokracie zpočátku stavěla na Karlu Marxovi, ale právě v letech První republiky u se tohoto dědictví ujali komunisté. Opětovné sjednocení po Únoru pod tlakem vedlo k tříbení duchů a charakterů: pro JUDr. Josefa Macka bylo rudé právo nepřijatelné, a tak emigroval. Karel Kouba jako skaut od mládí prošel Vysokou školou stranickou, se Šikem a jeho týmem prošel zkušeností ztroskotání pokusu o reformování socialismu, pak i dvěma desetiletími praxe mimo akademickou sféru. Jako profesor po Listopadu se však ji k sociáldemokratismu nevrátil a názory svých někdejších kolegů a přátel povaoval za zastaralé, zmechovatělé. Václav Klusoň prošel těmito nesnadnými léty ne úplně bez ztráty kytičky (ostatně kdo ano?), ale rozhodně s jakousi větší vnitřní integritou osobnosti, jak jsem se snail popsat výše. Také pokud jde o to dědictví po mamince, zdá se, e mu z něj něco zůstalo. I v tom osobním, duchovním smyslu, i v té sociální dimenzi evangelia. A tam se oba rodičovské geny setkávaly, v jednotě a lásce.
Při posledním rozloučení s Václavem Klusoněm ve smuteční síni zvolili jeho potomci hudbu Bohuslava Martinů, kantátu Otvírání studánek. Odkazovala k rodnému kraji skladatele i zemřelého. Václav se do rodného kraje u Poličky vracel jako poutník-chalupář i v intimitě svého srdce. Hudební znalci hodnotí na hudbě Bohuslava Martinů její harmonickou čistotu, v pozdějším díle pak především hledání smyslu ivota a pravdy. Exulant před dvěma totalitními reimy Martinů tesknil po rodném kraji jistě ještě daleko víc ne ti, kdo také nesli tíhu dne, ale přece jen byli doma. Kromě nostalgie po rodném kraji, kterou pociťuje kadý z nás, u kdy se blíí střední době doití, lze však v Otvírání studánek nalézt i další rozměr. Maminka Václava Klusoně chodívala k ševci Martinů dávat boty do opravy. Skladatel světového formátu se narodil v rodině ševce, ale na kuriózním místě: v kostelní věi, kde švec a současně pověný bydlel. Těko by se hledal lepší symbol pro blízkost světa práce a víry v náboenském slova smyslu, práce a modlitby.
Při dopisování tohoto dodatku k zamyšlení nad završeným ivotem Václava Klusoně otvírám alm 15, který se – 22. neděle v mezidobí – čte ve všech katolických kostelích světa. A přijde mi natolik k věci, e si jej dovoluji ocitovat:
Kdo ije bez vady a koná spravedlnost, upřímně smýšlí ve svém srdci, svým jazykem nepomlouvá. Nečiní příkoří svému blinímu, netupí svého souseda. Nešlechetným člověkem pohrdá, ale váí si těch, kdo se bojí Hospodina. Nelichvaří svými penězi a nebere úplatky proti nevinnému. Kdo takto jedná, nikdy nezakolísá.
Mezi dvojicí veršů se čte – či lépe zpívá – společná antifona:
Blaze kadému, kdo kráčí po Boích cestách.
Není to příliš – vidět právě v těchto cestách směrovku pro resuscitaci sociální demokracie? Václavův završený ivot mne ale povzbuzuje k tomuto bláznovství.
Kostelec nad Černými lesy, srpen–září 2018
Lubomír Mlčoch (1944) je profesorem ekonomie na FSV UK v Praze.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.