Mně se nechce zdát ta nová vlna nacionalismu. My jsme nebyli v minulosti učiteli národů, to přece není pravda, i kdy o tom teď znovu a znovu čtu v různých článcích. Ale co já vím. Snad z nějakého důvodu je třeba lidem dávat tuhle spasitelskou víru právě teď.
Egon Hostovský v dopise z 11. 1. 1969
Moná by to bylo dopadlo jinak, kdyby byl autorem výzvy Český úděl (Listy 7–8, 1968) Ludvík Vaculík. Cyniku Milanu Kunderovi se to náhlé obrozenecké vlastenectví opravdu věřit nedalo. Vyslouil si odpověď Václava Havla, otištěnou v 2. čísle časopisu Tvář (1969). Ačkoli byl mezi Kunderou a Havlem věkový rozdíl jen pouhých 7 let, kadý z nich představuje zcela jinou generaci. Václav Havel byl celoivotní skautík, který ctil pravdu a pro něho bylo naprosto přirozené vykonat alespoň jeden dobrý skutek denně. Milan Kundera patří k ročníkům, jejich příslušníci velice emotivně proívali mnichovskou poráku a rozhodli se, e nikdy nedopustí, aby je postihlo takové pokoření, jakým si museli projít jejich rodiče. Mnozí z nich po válce houfně vstupovali do KSČ a dokonce i později dokázali věrohodně zdůvodnit všechny proměny svých postojů. Věřili toti – nebo předstírali, e věří – ve vládu jedné strany. Ostatní jejich vrstevníci, kteří tuto víru nevyznávali, často po roce 1948 prchali do zahraničí nebo končili v kriminále.
Nevím, jaký je Milan Kundera dnes, ale v 60. letech to byl nepochybně okouzlující mladý mu, ovšem (jak vím z vyprávění různých přátel) značně sebestředný, který si pečlivě budoval svoji kariéru a dokázal být často i dost krutý ke svému okolí. Zmíněnou kariéru samozřejmě nesmělo nic ohrozit, a protoe to ve funkcích dotáhl – tuším – a na člena předsednictva Svazu spisovatelů, v praxi to například znamenalo, e zlobivá Tvář podle jeho názoru ohroovala celou spisovatelskou organizaci.
Domnívám se, e jeho postoje výrazně ovlivnila zkušenost z doby, kdy krátce studoval na FF UK a byl svědkem toho, jak je mono nevinný študentský vtípek vyloit jako protistátní zločin a autoru onoho vtípku zničit existenci. Vypsal se z toho románem ert. Obávám se, e tato zkušenost se odrazila i v Kunderově polistopadovém postoji. Není toti bez zajímavosti, e onen někdejší svazácký funkcionář, kterému dal Kundera ve svém románu jméno Zemánek, proplul bez potíí všemi proměnami reimu a úspěšně se uplatnil i po listopadu 1989. Nejspíš to o jistém rysu české povahy svědčí.
Pamatuji se, jak v 60. letech byla Kunderova generace mé generaci k smíchu. Šéfredaktor Tváře Honza Nedvěd měl na svém psacím stole pod sklem fotografii Pavla Kohouta, rozeného Praáka, jak se – oděn do slováckého kroje – pokouší o verbuňk. Nesnášeli jsme to tehdejší hraní na lidovost, protoe jsme tomu jednoduše nevěřili. Asi jsme se opravdu pohybovali (jak to vystihl Václav Havel) mezi Husem a Švejkem.
Posrpnový obrozenecký patos nejen Českého údělu měl moná povzbuzovat občany ve víře, e nic není ztraceno, a ujišťovat je, e se přece nemohou vrátit časy, z nich jsme se Praským jarem osvobodili (a první posrpnové měsíce tomu i nasvědčovaly), jene nejen Václav Havel to viděl tak, e si vlastně takříkajíc leme do kapsy.
To naše sebevědomí, které jsme získali v roce 1968, nás opouštělo pomalu a téměř nezřetelně. Já sama, jakoto nestraník, jemu bylo při prověrce potvrzeno, e můe setrvat ve funkci, jsem tu pozvolnou proměnu neměla monost sledovat, protoe v létě roku 1971 jsem odešla na mateřskou dovolenou a v roce 1973 jsme se s rodinou přestěhovali do Itálie (následování manela). Jak se lidé změnili, jsem si uvědomila a v roce 1981 na schůzi ROH, kdy jsem se po svém návratu do Československa vrátila i na své někdejší pracoviště, netušíc, e se jedná o úplně jiný podnik, ne jaký jsem znala před deseti lety. Já sama jsem pro své někdejší kolegy byla exot, který dobrovolně opustil kapitalistický ráj a vrátil se i se svou rodinou do toho socialistického svrabu. Za pobytu v Itálii jsem měla příleitost stýkat se i s mnoha ostatními, nelegálními emigranty. Tam mě zase překvapovalo, kolik těch kdysi kovaných, ne-li přímo zarputilých straníků skončilo v exilu. Nakonec i Milan Kundera dal svým způsobem za pravdu Václavu Havlovi, kdy dal přednost smyslnému pobytu v kapitalistické Francii před nesmyslnou existencí českého disidenta.
Snad by bylo záhodno teď, v roce tolika osmičkových výročí, zamyslet se nad naší národní povahou a z toho plynoucími důsledky. Co je tedy český úděl? Osvědčujeme svou vynalézavost a statečnost v kritických situacích, ale prakticky selháváme při budování solidní demokratické společnosti.
Olga Hostovská (1936) je literární historička, překladatelka a editorka.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.