Jste zde: Listy > Archiv > 2018 > Číslo 4 > Vladimír Špidla: Digitalizace a systémy sociální ochrany
Průběné systémy veřejného pojištění vznikly v situaci, kdy bylo snadné určit ze mzdy za práci část na jejich financování. Ze své mzdy si tak svým způsobem kadý dodnes předplácíme pomoc a podporu pro případ stáří, nemoci, invalidity nebo úmrtí. Dnešní proměna způsobu výroby redukující podíl mzdy na hodnotě práce zpochybňuje i tradiční systémy sociální – a tedy společenské – ochrany.
Digitalizace výrazně proměňuje náplně celé řady pracovních míst a do budoucna nejspíše výrazně sníí i jejich počet. Změna způsobu organizace ekonomické činnosti, a tedy i zásadní proměna charakteristik trhu práce, se zjevně dotkne financování sociálního státu a jeho ochranných systémů. V nemenší míře se pak promění i náleitosti nutné pro vznik jednotlivcova nároku na sociální ochranu – novou odpověď si tedy vyádá i otázka vstupu člověka do systému sociální ochrany.
Tyto systémy jsou v současné době financovány především odvody ze mzdy a příjmy z daní. Metoda financování se liší případ od případu a systém od systému a není vyloučená, ba se i často vyskytuje kombinace obou zdrojů. Z daní je financována například podpora rodin s dětmi nebo boj proti chudobě, pokud jde o zdroje pro výplatu ivotního minima. Typickým systémem financovaným z odvodů z mezd je důchodový systém Bismarckova typu, kde je důchodový nárok odvozen od celoivotní pracovní činnosti – to se týká i České republiky.
U systémů zaloených na rovném důchodu, čili důchodu Beveridgova typu, je základem financování daňový systém. V České republice se při financování důchodového systému pouívá kombinované metody: naprostá většina je financována z odvodů z mezd – jak na straně zaměstnance, tak na straně zaměstnavatele, a deficity systému jsou financovány z výběru daní. Tento kombinovaný systém poskytuje dostatečnou a prunou finanční základnu a obecně platí, e se od roku 1989 nikdy nedostal do váných problémů.
Pro fungování systému sociální ochrany a sociálního státu jako takového je z hlediska financování důleitá otázka, jakým způsobem se bude vyvíjet daňový systém. Jedním z hlavních rizik v tomto případě je vznik takových forem organizace podniků, je prakticky nemají daňový domicil. A také vznik globálně působících organizátorů a platforem, u nich je daňový domicil velmi obtíné definovat.
Jediným bezpečně identifikovaným prvkem v systému, jeho pohyblivost není globální, ale je omezená, je člověk. Proto bude zcela zásadní, aby byla evidována jakákoliv ekonomická aktivita jednotlivce. Digitální systémy na způsob elektronické evidence treb mohou přinést alespoň dílčí řešení. Zajímavým pokusem je také konto osobní aktivity před nedávnem zavedené ve Francii.
Důleitou otázkou bude, jakým způsobem se z hlediska informací projevuje ekonomická činnost přinášející zisk a distribuující vyprodukované bohatství a jak jsou tyto činnosti zachytitelné administrativními systémy tak, abychom je mohli vyuít jako základ pro zdanění a sociální ochranu.
Zdá se, e velmi podstatným je okamik, kdy ekonomická činnost vstupuje do svého finančního vyjádření. Pohyb peněz se odehrává především prostřednictvím informačních systémů, a zde se otevírá monost ji zachytit a informace vyuít pro důsledné zdanění – viz daň z finančních transakcí.
Vznik nároku na sociální ochranu je další velmi komplikovanou otázkou, spojenou se změnou charakteru práce i se změnou spojenou s nástupem umělé inteligence. Obecně lze říci, e práce mrtvá bude nahrazovat práci ivou a e člověk do značné míry ztratí svůj význam jako producent, ale zachová si svůj význam v trním hospodářství jako konzument.
Kromě toho nastoupí fragmentarizované pracovní kariéry. U systémů ochrany, které nejsou propojeny přímo s prací, jako je například ochrana rodičovství, přídavky na děti, systém ivotního minima, není otázka vstupu do systému a vzniku nároku komplikovanější ne v současné době. V těchto oblastech půjde spíše o jejich financování.
U systémů odvozených od pracovní činnosti – u nás jsou to především důchodové zabezpečení, zdravotní pojištění a nemocenská – se klíčovou stává otázka vstupu do systému. Současné podmínky pro získání nároku předpokládají dlouhodobou systematickou pracovní nebo jinou ekonomickou činnost, která vytváří právní základnu pro vstup do systému a také základnu pro jeho financovaní.
Dosavadní vývoj ukazuje, e ji nastupují fragmentované pracovní a podnikatelské kariéry a e se prodluuje období mimo pracovní činnost. Velké mnoství práce se dostává mimo současnou evidenci systému, co znamená, e řada lidí nesplní právní podmínky pro to, aby jim byl nárok poskytován. Velmi tvrdé důsledky se mohou projevit především u systému zdravotního pojištění a systému důchodového. Velké mnoství lidí se můe dostat zcela mimo tyto systémy.
Jaké se jeví hypotetické odpovědi? V otázce financování bude nezbytné přecházet ze systému financování odvody z práce na systém financování prostřednictvím daní. Typickou zemí, kde je sociální ochrana prakticky zcela financována z daní, je Dánské království. Nejedná se o stoprocentní financování, ale daňové příjmy zásadně převaují. V našich poměrech se to týká těch systémů sociálního zabezpečení, které mají charakter pojistných či pseudopojistných systémů. Jsou to důchodový systém a systém zdravotního pojištění.
Posílit daňové příjmy lze řadou metod a zcela zjevně ádná nebude univerzální, můe jít například o zvětšení podílu zaměstnavatele nebo daň z přidané hodnoty. Lze také určit, e část nějaké daně půjde ve prospěch sociálního systému. Pak by šlo o variantu metody rozpočtového určení daní, která se v České republice vyuívá k financování samosprávy.
V koncepci univerzálního přístupu do systémů sociální ochrany, zejména těch, které jsou v současné době spojené s prací, budeme muset čelit nebo, přesněji řečeno, se s velkou jistotou setkáme se sloitými politickými otázkami ve smyslu vnímání obecné spravedlnosti systému. Lze předpokládat, e velké mnoství lidí bude odmítat podílet se na financování sociální ochrany pro ty, které bude povaovat za selhávající, a tedy vlastně vinné.
Při otázce vstupu do systému budeme muset vycházet daleko více z pouhé existence jednotlivce. V diskusi o univerzálním sociálním příjmu se musí samozřejmě objevit i diskuse o univerzálním přístupu do systému sociální ochrany. Nebo minimálně o rozšíření činností, které vstup opravňují. Příkladem můe být péče o osobu blízkou, studium, rekvalifikace. Tyto činnosti je moné vyuít i při určení výše nároku. Zatímco u systému důchodového a řekněme těch systémů, které jsou v současné době financovány z daní, lze konstatovat, e je do jisté míry moné je nahradit univerzálním příjmem, ve zdravotnictví tato teze neplatí.
Důvodem je, e zdravotní sluby reagují na individuální situace – nemají tedy v sobě prvky adekvace. Odvod je pouhou vstupenkou. Plnění vycházejí z individuální zdravotní situace, tedy jsou z hlediska finančních nákladů zcela rozdílná bez ohledu na výši individuální platby do systému. V případě, e se u člověka objeví určitý typ zejména chronické choroby, jako je například hemofilie, nebo se v důsledku úrazu bude vyadovat extrémní zdravotní péče, překračují náklady jakoukoliv individuální monost přímého financování.
Vladimír Špidla (1951) je ředitel Masarykovy demokratické akademie, předseda vlády (2002–2004) a evropský komisař pro zaměstnanost, sociální věci a rovné příleitosti (2004–2010).
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.