Historie tomu chtěla, abychom kulatá výročí významných událostí polských dějin slavili za vlády Práva a spravedlnosti (PiS) a za prezidentského mandátu z tée strany pocházejícího Andrzeje Dudy. PiS získal moc v demokratických volbách v roce 2015 s nevelkou převahou nad svým hlavním soupeřem – Občanskou platformou (PO). Brzy tak budeme mít za sebou třetí rok vlády sjednocené pravice – koalice PiS a dalších dvou drobných uskupení. Od samého počátku volebního období tábor vládnoucí národně-katolicko-sociální pravice mění státní zřízení popsané v naší ústavě, ani by bral ohled na mnohatisícové protesty obyvatel v téměř celém Polsku, kritiku parlamentní opozice, expertů anebo evropských orgánů. Obcházení nebo porušování polské ústavy je hlavní příčinou těké politické krize. Nikdy po roce 1989 nebyly rozdíly a napětí ve společnosti tak velké, jako jsou nyní.
V této napjaté atmosféře se chystáme na listopadové oslavy století polské nezávislosti a v ní jsme si připomínali padesáté výročí událostí Března 1968. Hluboké příkopy a rozpory ve společnosti se na pozadí krize, kterou vyvolalo Právo a spravedlnost, symbolicky projevily za účasti prezidenta Dudy během slavnostní připomínky Března 1968 na Varšavské univerzitě. V pozadí Dudova projevu bylo slyšet skandování Ústava! Ústava!.
Záměrem prezidentových spolupracovníků byl projev uměřený a zklidňující situaci. Duda říkal, e cílem studentských protestů zpřed padesáti let byla nezávislost bez cenzury – to tehdy poadovali, to poadovali od komunistů. Komunisté to samozřejmě nemohli akceptovat, proto studentské protesty bezohledně rozdrtili. Rozdrtili je způsobem pro některé strašlivým – pro ty, pro které skončily vězením, jako pro v polských dějinách nechvalně známé komandose – Karola Modzelewského a Adama Michnika.
Připomenutí těchto jmen bylo od prezidenta Dudy zprávou veřejnosti. Modzelewski a Michnik jsou symboly. Ve vládním táboře to mohli lidé vnímat i jako rétorickou neposlušnost. Michnika u před lety pravice obsadila do role nepřítele; podobně jako současného předsedu Evropské rady Donalda Tuska. Profesor Modzelewski neváhá v médiích nestranících Právu a spravedlnosti říkat, e se současné Polsko stává policejním státem. Jedna vlaštovka ale, jak víme, jaro nedělá. Jeden neagresivní a beze lí přednesený projev ještě z prezidenta nedělá důvěryhodného státníka. Navíc i to spojení nechvalně známý – označující člověka známého všeobecně, ale zároveň člověka ne s nejlepší pověstí. Termín komandosi pak pouívala komunistická propaganda proti studentskému hnutí a jeho aktivistům, jakými byli Modzelewski a Michnik.
Polská pravice se od roku 1989 snaí psát vlastní historickou politiku státu i společnosti. Březen 1968 popisuje jako důsledek frakčních bojů mezi křídly v polské komunistické státostraně PZPR, která k nim vyuívala studenty a část inteligence. Pravicové vyprávění nevidí v Březnu protest proti komunistickému systému, ale jen příleitost k vyřízení si účtů mezi tehdejšími vysokými stranickými funkcionáři.
Pravice exponuje idovský původ části vedoucích postav a účastníků tehdejších protestů. To má v očích pravicových příjemců daného vyprávění omluvit mnohatisícovou antisemitskou čistku po potlačení protestů. Zemi nakonec museli opustit hlavně ti, kteří z komunismu těili, říkají (v rozporu s fakty, protoe řada lidí přinucených k emigraci nebyli idé, ale Poláci). Tím způsobem chce pravice nadvakrát sníit význam Března. Pro její sympatizanty a aktivisty nejsou události Března naše, polské, národní, ale cizí, komunistické, idovské, neslouící Polsku, ale jen sionistické propagandě, která Polsko vykresluje jako zemi antisemitů.
Projevy antisemitismu v poválečných polských dějinách nacionalisté různých odstínů prezentují jako provokaci nepřátel Polska. Chtějí přitom dosáhnout poškození jejich pověsti – zvláště na Západě a v USA má idovská lobby údajně velký vliv na vlády.
Zajímavé je, e v roce 1968 nezaujala katolická církev jasný postoj k brutálním březnovým represím ani k bezprecedentnímu vypuzení polských obyvatel polským státem, ale příznačně mlčela. Bylo to moné vnímat jako znak, e episkopát v čele s primasem Stefanem Wyszyńskim do jisté míry přijal vyprávění, e Březen není naše věc, ale jen elit cizích polským národním zájmům.
Tuto ideologickou manipulaci oivila PiSem provozovaná historická politika. Jde v ní o umenšení významu, výsledků a zásluh polského podzemního státu a odboje v podobě Zemské armády (AK) z období německé a sovětské okupace, poválečné mírové antitotalitní demokratické opozice, a nakonec Lechem Wałęsou vedeného hnutí Solidarity, jeho aktivita nakonec vedla k jednáním u kulatého stolu mezi Solidaritou a druinou generála Jaruzelského a ve výsledku pak k demontái systému lidového Polska. Tím, co spojovalo tato uskupení a jejich politiku, bylo, ve velké zkratce, jejich demokratické, svobodu akcentující a prozápadní směřování.
Vládnoucí pravice soustředí pozornost na takzvané Prokleté vojáky, tedy poválečné antikomunistické ozbrojené podzemí, které s novým prosovětským reimem vedlo svého druhu občanskou válku, pravicové části bývalé antikomunistické opozice a zpochybňovatele Lecha Wałęsy, a to za cenu potlačení prozápadních liberálně-občansko-demokratických skupin v čele s Výborem na obranu dělníků (KOR). Současná pravice Wałęsu diskredituje jako lídra Solidarity a prvního demokraticky vybraného prezidenta poválečného Polska a místo něj intenzivně promuje Lecha Kaczyńského a další aktivisty Solidarity a opozice, kteří se dnes distancují od Wałęsy a sociálnědemokratické částí KORu. Dnešní vládní propaganda zamlčuje fakt, e Lech Kaczyński i jeho bratr Jarosław s Lechem Wałęsou spolupracovali na počátku devadesátých let, kdy jim proráel cestu k jejich budoucím kariérám.
Březnové události jsou v očích pravice méně důleitou částí souboje s totalitárním systémem, přestoe bezpochyby byly předznamenáním hnutí Solidarity. Oproti stereotypům: Březen nebyli jen studenti, akademická inteligence, ze své části idovského původu, ale také středoškolská a dělnická mláde sympatizující se svobodomyslnými hesly protestu, a to nejen ve Varšavě. Tehdy vznikalo neformální spojenectví proti doktríně a praxi reálného socialismu spojující lidi různých prostředí a společenských vrstev. To spojenectví v různých podobách přetrvalo sedmdesátá léta, ve kterých se formovala nová, odlišná od té poválečné, opozice v hnutí Solidarity.
Vojenská intervence Varšavské smlouvy v Dubčekově Československu následovala půl roku po březnových protestech v Polsku. V obou případech šlo o potlačení snahy o demokracii a svobodu, která měla značnou podporu společnosti.
Ve Varšavě se Ryszard Siwiec – samostatně jednající bývalý důstojník Zemské armády – zapálil na stadionu plném lidí na protest proti intervenci v Československu. Komunistická média o tom protestu přirozeně mlčela a do konce lidového Polska, a přece můeme Siwiecův čin povaovat za druh morálního vykoupení za polský podíl na zadušení síly Praského jara.
Z polštiny přeloil Patrik Eichler.
Mezititulky redakce.
Adam Szostkiewicz (1952) je komentátor polského týdeníku Polityka.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.