Jste zde: Listy > Archiv > 2018 > Číslo 4 > Václav Jamek: Naši puchmistři aneb České národní umrtvení
Jedna domácí kosmetická firma, slavná po celé kotlině, správně pochopila, e zatímco eny obecně touí vonět, českým muům stačí nesmrdět, a to jen občas, kdy mají schůzku s nějakým občanem civilizovaného Západu (česká ena to v posteli uvoní za oba, kvůli ní by se nenamáhali). Specialisté-anesteziologové z této firmy tudí vyvinuli pro mue novou kosmetickou řadu a nazvali ji Puchmajstr.
Nezaměňovat s českým národním buditelem Puchmajerem, zvěčnělým díky bajce o vráně, která sedí na vysoké vrbě, sejra dríc v hubě; uměl přechodníky, nádiva – co bylo svého času důleitější ne anatomie ptactva. Ta vrána pak dlouhá léta zdobila trojúhelníčky taveného sýra, ne je kapitalismus zrušil a nahradil přivandrovalou, leč kapitálem podloenou veselou krávou. Puchmajstr – na rozdíl od Puchmajera – znamená buď pánem svého puchu, a do televizní reklamy, která ho propaguje, vymysleli chytlavý nápěv těchto slov: Nebudeš smrdět, kámo, Puchmajstr ti pomůe!
Uívání Puchmajstra se u nás rychle rozmohlo, dokonce i mezi enami, ale ukazuje se, e to svůj účel tak docela neplní: Češi díky nové kosmetice svůj puch skutečně necítí, ale na člověka civilizovaného to nepůsobí, a nemusí to být ani západní cizinec. Takový dobře umrtvený Čech si však myslí, e kdy si před ním někdo ucpává nos, zřejmě si vzpomněl na nějakého Poláka, Maďara a vůbec muslima.
Máme například ministryni průmyslu a obchodu, jméno si nepamatuji, ale poznáte ji podle velkého nosu. Odpovídá to mému letitému pozorování, e tvář českých en, které se v ivotě příliš intenzivně zabývají ziskem, často získává s postupujícím věkem typický profil dravého ptáka, s jakým se u en jiných národů nesetkáme. Je to takový náš genetický svéráz. Take tahle ministryně nedávno prohlásila, e stíhat jejího zaměstnavatele Babiše za dotační podvod je nespravedlivé, protoe to dělají skoro všichni podnikatelé. Nebo vyhazovat ministry za to, e opsali bakalářskou práci z internetu, to přece také dělají skoro všichni. Skoro všichni to samozřejmě popřeli – aby ne! – a chytrá ministryně, ani oblečená, ani nahá, se jim pak samozřejmě omluvila, e to tak skoro nemyslela. Svou bakalářkou práci koneckonců také neopsala, tak jako skoro nikdo.
Asi vás nepřekvapí, e skoro toté říkal svého času Schwarzenberg, představitel strany, která se bůhvíproč tváří jako Babišův úhlavní nepřítel: proč něco měnit na našem nespravedlivém daňovém systému, kdy by to bohaté plátce jen vedlo k dalším daňovým únikům, a u nás kdo chce, ten unikne!
Tento právní názor u prosákl také mezi obyčejný lid, dá-li se to tak nazvat, protoe Puchmajstr třídních mezí nezná. Kdy tuhle prasklo, jak Babišovy masokombináty šidí špekáčky, napsala jedna čtenářka v internetové diskusi (Aktuálně): Kadý výrobek má vzadu štítek s procenty masa. Pokud někdo koupí výrobek s nízkým podílem masa, tak je dement, a za to, Fendry-chu, Babiš nemůe. Později dodala, e pro socky je dobré všechno, ať je v tom masa procent šedesát nebo čtyřicet. Zneuívání dementů, kteří navíc nečtou štítky, je pro tuto dámu logická samozřejmost.
Nějak jsem to nestrávil, a odpověděl jsem: Take soudy by měly podvodníky osvobozovat se zdůvodněním, e napálený musel být dement? A kdyby Babiš začal vyrábět špekáčky z měkčených pilin, byla by to chyba těch, kdo si je koupí? Svatá prostoto. Dáma odpověděla, e na štítku by to stálo, a kdo si ho nepřečte, je prostě dement.
Tento lid má tedy za to, e kdyby Babišův masokombinát dal do špekáčků 40 % měkčených pilin, 27 % mouky z merlíku zvrhlého, 8 % potkaního sádla i s kůí, strouhané kuřecí pařáty, 20 % vody, sůl, červené barvivo z lisovaných štěnic a tohle všechno s označením špekáčky napsal na obal, bylo by to legální a blázen konzument ať si nestěuje. Ovšem nemá-li být trestán podvodník s odůvodněním, e mnoho jiných podvádí také, a kdy mu někdo naletí, můe si za to sám, a nemají-li se ze stejných důvodů předepisovat spravedlivější daně, proč nezjednodušit právní systém ještě radikálněji a nezrušit vůbec všechny zákony?
Vdyť i trestat vrahy je nespravedlivé a zbytečné, protoe jiní vrahové si vdycky najdou cestu, jak vradit, a mnoho jich zůstane neodhaleno. A kdy je někdo takový dement, e má v bytě spoustu cenností, místo aby je prodal a výtěek rozdal chudým imigrantům, ať se nediví, kdy k němu vlezou spoluobčané lupiči, všechno mu seberou a jeho přizabijí. Neměl se obohacovat, a kdy se obohacoval, mělo mu být jasné, jak na to budou druzí reagovat.
Uívání Puchmajstra se na českém sebevědomí můe projevit ještě jinak. Ukázal to minulý týden jakýsi Kňourek. Psalo se o něm, e je to radní, tak jsem si podle stupně mentální zakrnělosti představoval, e bude členem obecní rady v nějakém úplně zapadlém městysi, například v Dolní Hrobové u Tichého Tuřína, protoe jedině tam mohou někoho takového zvolit (Horní to být nemohla, tam mají u sedmdesát let veřejnou knihovnu). Jene se ukázalo, e je to člen Rady Českého rozhlasu, dosazený tam výrobcem odnosných tašek Arteko. Taky si říkají radní, to člověka zmate.
Na toho Kňourka silně zapůsobila stínost nějaké paní, která jednou dopoledne ve dvouhodinovém literárním pásmu jedinkrát zaslechla z rádia plné jméno oné trojjediné věci, která patří k anatomické výbavě muů, a hned se ulekla při představě, jak bude vysvětlovat svému dítěti, e slovo penis je jiný název pro dobře známého pindíka. Kňourek, nomen omen, můe znamenat kňour malého vzrůstu, budící plačtivé reakce, take také on vnímal slovo penis přecitlivěle, ba úkorně, a celý pořad stanice Vltava označil kvůli tomu za pornografický. Ukázalo se, e onen penis s varlaty, v citátu z románu anglického spisovatele Hollinghursta, tam vůbec není předeveden, jak se obnaen a v erekci zaměstnává pohlavními úkony (co je definice pornografie), ale jen se něně rýsuje ve svém uloení pod plavkami, ani je sebeméně ujasněno, k čemu je také dobrý. Zatím neexistuje nenásilná monost, jak penis a varlata do pánských plavek vůbec nevkládat, aby se maloměšťácký vkus naral a katolická koza přibrala.
V rádiu zřejmě zapomněli, e tam něco takového vůbec je, ale na to si teď pod navracejícím se mravnostním a ideologickým dozorem naší fašistické pravice budou muset dávat pořádného majzla, i kdy zlatý věk normalizační autocenzury většinou nepamatují. Zcela pohoršlivé je naopak to, co radní Kňourek o té věci skutečně napsal: Alan Hollinghurst je podle mě homosexuální aktivista převlečený za spisovatele. Uvedené oplzlosti svědčí o úrovni společenského ivota Velké Británie, země, která je dobrovolně zaplavována tou nejodpudivější formou islámu, kdy do některých městských čtvrtí domorodci raději nechodí, ťlidéŤ se asi z dlouhé chvíle polévají kyselinou a bodají noem. Fakt, e je zde za slavného spisovatele vydáván chlípník, nelegitimuje Český rozhlas, aby takové prasečiny poslouchaly naše děti.
Leckdo u se pozastavil nad tím, e Kňourek spojuje homosexuální aktivismus s islámem, kdy ve skutečnosti nejodpudivější formu islámu připomíná spíš jeho vlastní homofobie, take by si s nenáviděnými britskými imámy mohl klidně podat ruku. Kdyby šlo jen o bláboly, jich se – Puchmajstrem opojen – dopouští obecní radní z Dolní Hrobové, okres Tichý Tuřín, bylo by to jen ubohé, ale u člena instituce, která má dohlíet na svobodu slova, jsou takové výlevy něco strašidelného a zcela nepřípustného. Tento radní by měl být na nátlak veřejného mínění ze všech veřejných institucí okamitě vyhnán a svoje názory, včetně odborného kádrování spisovatelů, by si pak měl ve svém soukromém koutku svobodně vyjadřovat jenom na vlastní konto.
Jene kde to ijeme: v zemi puchmajstrovské, kde zrovna probíhá české národní umrtvení, aby se napravil demokratický omyl bláhových buditelů. A dokonce kardinál a primas českých zemí, význačný světový klérofašista Duka jde proti umělcům k soudu, aby vysoudil zvláštní ochranu pro své vyznání a bezvěrce pokořil, jako ti gigantičtí biskupové, kteří v praském mikulášském chrámu s děsivě líbezným úsměvem drtí nepřátele katolické církve – a jim jsme doposud asi nevěnovali náleitou pozornost.
Mimochodem, vypravil jsem se minulý týden na břevnovský hřbitov. Jako student jsem se do jeho světel za nocí často díval ze svého kolejního pokoje Na Větrníku a později jsem tam přesně o půlnoci vodíval své francouzské přátele, aby viděli, e naše hřbitovy nejsou místem hrůzy, ale té křehké ivé, láskyplné a trpící paměti, která se komíhá v plamíncích svíček. Bylo úmorné vedro, ve svém věku také špatně chodím, rád jsem se potom zašel osvěit do jedné ze dvou pivnic v krásně upraveném nádvoří břevnovského kláštera, kolem chrámu sv. Markéty.
Jen to mi přišlo zvláštní, e v tomto křesťanském prostoru jsou otevřeny hned dvě pivnice nabízející (výtečné) klášterní pivo, ale chrám, kde by se mohl křesťan pomodlit, je pevně uzamčen.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.