KSČM dosáhla v loňských parlamentních volbách nejhoršího výsledku od listopadové revoluce: poprvé nedostala ani deset procent platných hlasů. V absolutním počtu získala téměř o polovinu hlasů méně ne ve volbách na podzim 2013. Přesto poprvé od obnovení parlamentní demokracie v ČR bude mít vliv na vládu. ádný její zástupce sice do ministerského křesla neusedne, ale menšinová vláda hnutí ANO a sociálních demokratů se neobejde bez 15 hlasů komunistických poslanců, aby získala potřebnou důvěru. Slib komunistů, e druhou vládu Andreje Babiše podpoří, pochopitelně nebyl zadarmo. Dosáhli četných ústupků ve prospěch svých zájmů, a o jejich úspěchu tak není pochyb. Zdá se, e KSČM není (alespoň pro toto volební období) odsouzena k přeívání v parlamentní opozici a pomalému vymírání (či spíše rychlému: za poslední čtyři roky ztratila zhruba čtrnáct tisíc členů). Komunisté pravděpodobně mohou být spokojení, ač jejich volební výsledek byl asi spíše zklamáním. Ve zdlouhavém procesu vyjednávání o vládě však hrály roli jiné faktory ne výsledek voleb. Komunisté z toho těili a stali se silnými hráči vrcholné české politické scény.
Nemohu se ubránit pocitu hořké ironie. Nechci panikařit a tvrdit, e se tímto úspěchem KSČM vracíme před Listopad, e je to první krok k obnovení jejich totalitní vlády a podobně. Takové výkřiky by byly předčasné. Jaký však tím vysíláme signál do okolního světa, zejména pak partnerům v Evropské unii? A – co je myslím důleitější: co tím říkáme sami sobě? Ozývají se varovné hlasy: připouštíme-li nyní vliv KSČM na vládu, zlehčujeme tím památku obětí komunistické totality. Upozorňují, e komunistická strana je značkou s tíivou historickou tradicí. V této situaci u komunistů postrádám jasné vyjádření toho, e se upřímně distancují od temné minulosti svých přímých předchůdců – KSČ.
Tu se shoduji s prezidentem ČR Milošem Zemanem, ač jinak s ním souhlasím málokdy. Vystoupil na sjezdu KSČM letos v dubnu a vyzval přítomné, aby kriticky zhodnotili minulost své strany. Tuto reflexi nazval (dle svého mínění provokativním) výrazem, který zde povauji za nanejvýš případný: pokání. Výraz je důleitým pojmem křesťanské tradice. Zní-li nám archaicky nebo cize, pak jej můeme civilní mluvou vyloit asi jako uznání vlastní viny, prosbu o odpuštění a vyjádření dobré vůle jednat jinak, lépe. Jsem přesvědčený, e alespoň část české společnosti by takové gesto od komunistů ocenila a e mnozí lidé nebo jejich děti na ně čekají. Dnes je zbytečné naříkat nad tím, e strana nebyla v prvních letech po Listopadu zakázána, a nic nepomohou výčitky prezidentu Václavu Havlovi a jeho stoupencům, kteří jí nechtěli odplatit zlým za zlé. (V tom se snad zachovali křesťansky, vdyť sv. Pavel napsal v listu Římanům zásadu: Nikomu neodplácejte zlým za zlé. A také: Nedej se přemoci zlem, ale přemáhej zlo dobrem.) Dostala-li však takto komunistická strana v české společnosti druhou šanci, co je právě nyní obzvláště zřejmé, měla by ji přijmout odpovídajícím způsobem. A k tomu podle mého názoru nezbytně patří i ono pokání.
Dovolím si trochu drzosti ke snad provokativní myšlence: osobně komunistům Čech a Moravy tuto druhou šanci přeji. A přeji ji také (a tím spíše) levicovým, odváím se říci socialistickým ideálům. Ty jsou nyní zdiskreditované, zasypané nánosem špíny totalitních praktik někdejší Komunistické strany Československa, které zni-čily stovky tisíc lidských ivotů, zdevastovaly ivotní prostředí, zdeformovaly hospodářství a zmrzačily kulturu. Právě v současné situaci má KSČM velkou příleitost dát jasně najevo: nejsme jako oni, tedy jako předlistopadová KSČ. Má příleitost kriticky, ba kajícně uznat svou temnou minulost a jednoznačně se od ní distancovat; to by bylo lze povaovat za vhodný první krok ke snaze překonat nedůvěru, kterou u části společnosti oprávněně vzbuzuje. Současně by to byl počátek cesty k rehabilitaci socialistických ideálů, je sice sotva lze realizovat v nastolení ideální socialistické společnosti, ale mohou být stálým podnětem ke konkrétním krokům zlepšujícím stávající stav. KSČM by posléze mohla začít vytvářet a prezentovat ivotaschopný levicový program s potenciálem oslovit současnou společnost. Doposud, zdá se, staví hlavně na tom, e na sebe stahuje hlasy nespokojených voličů. V této roli protestní strany však nyní naráí na konkurenci jiných, zejména hnutí ANO, ale také SPD. Její strategie tak, navzdory dnešnímu silnému postavení, můe v následujících volbách zcela selhat (jak upozornil politolog Lukáš Valeš ze ZČU v rozhovoru pro Deník 6. 7. 2018).
Ptám se, zda KSČM nemá nejvyšší čas urychleně začít vytvářet trpělivě promýšlený a dlouhodobě profilovaný program, kterým by voličům nabídla víc ne negativistický protest nebo neurčité bude líp. (Slibování šťastných a ještě šťastnějších zítřků si česká společnost v minulosti uila ji dost.)
Jsem přesvědčený, e by měla na co navázat. Výše jsem sice napsal, e je stranou s tíivou tradicí, od které jí je třeba se distancovat. Nepochybně v dějinách naší společnosti zanechala mnoho temných stop, ale najdeme i stopy světlé. A právě letošní rok přece není jen tíivým sedmdesátým výročím únorového převratu v roce 1948. Je také padesátým výročím nadějného roku 1968, svěího závanu Praského jara a jeho úsilí o demokratizaci státně socialistického reimu. Hlavním hybatelem obrodného procesu byli reformně ladění straníci. Troufám si tvrdit, byť je to nepochybně subjektivní, e Praské jaro je vůbec nejsvětlejší stopou komunistické strany v našich dějinách. A tak zatímco od jiných etap své minulosti by se měla jasně distancovat, tuto by naopak měla rozhodně vyzdvihnout. Komunisté v Čechách a na Moravě by se měli hrdě hlásit k odkazu Alexandra Dubčeka, Františka Kriegla, Josefa Smrkovského a dalších svých představitelů, kteří se v roce 1968 skutečně snaili o dalekosáhlou společenskou reformu a v roce 1969 vedli nerovný, ale čestný boj proti těm, kdo reformě nepřáli, ať šlo o sovětského hegemona nebo domácí pátou kolonu konzervativců a ultralevičáků.
Četl jsem před časem vynikající práci historika Zdeňka Doskočila, kde je popsán postoj J. Smrkovského na počátku dubna 1969. Na jednání výkonného výboru předsednictva ÚV KSČ se vyjádřil také k současné situaci, kdy jako jediný pojmenoval skutečnou příčinu všech událostí (rozuměj nárůstu protisovětských nálad ve společnosti, pozn. A. Z.): Základním zdrojem protisovětských nálad jsou sovětská vojska, která jsou u nás umístěna. Navrhuji jednat se Sovětským svazem a řešit jejich pobyt na našem území... V tom bych viděl východisko. Při hledání způsobů překonávání československé krize prohlásil, e strana se nemůe dostat do politického konfliktu s lidem. Z tónu celé diskuse je dobře vidět, e nebojácné postoje předsedy Sněmovny lidu z něj činily bílou vránu, které se ostatní (snad s výjimkou Dubčeka) chtěli co nejrychleji zbavit. (Z. Doskočil, Duben 1969. Anatomie jednoho mocenského zvratu. Praha – Brno 2006, str. 124) Jinde v knize je řeč o projevu F. Kriegla na květnovém plénu ÚV KSČ: zpochybnil oprávněnost smlouvy o dočasném pobytu sovětských vojsk v Československu, protoe popírá zásady mezinárodního práva a je v rozporu s Chartou OSN i Varšavskou smlouvou: Tato smlouva postrádala základní náleitosti řádné smlouvy, tj. dobrovolnost. Podepisovala se v atmosféře politického a mocenského nátlaku... Byla psána nikoliv perem, ale hlavněmi děl a samopalů... Hlasoval jsem proti smlouvě jako poslanec v souladu s cítěním a přáním velké většiny voličů a občanů této země. (Tamté, str. 319–320) Četl jsem tyto řádky a pociťoval obdiv a úctu. Četl jsem také o projednávání zločinné smlouvy o dočasném pobytu v říjnu 1968. Čtyři poslanci tehdejšího Národního shromádění hlasovali proti ní: vedle F. Kriegla Boena Fuková, Gertruda Sekaninová-Čakrtová a František Vodsloň. (Tamté, str. 33) Těchto politiků si mohu i po padesáti letech opravdu váit – o kolika současných vrcholných českých politicích to mohu říci?
Myslím, e k této světlé stopě by se měli dnešní komunisté v Čechách a na Moravě přihlásit právě dnes, kdy získávají vliv na vládu. Právě u zmíněných straníků by mohli nalézt příklad jednání a rozhodování, jeho cílem není prospět sám sobě, ale hájit dobrou věc, navzdory tomu, e je mnohými napadána. Reformní komunisté v roce 1968 usilovali o dobro společnosti (a také v ní pro to byli patřičně oblíbení – o takové podpoře, jakou měli po Srpnu například Alexander Dubček a Josef Smrkovský, se současným politikům ani nezdá) a někteří z nich se nenechali zastrašit hrubou silou okupačních vojsk ani zlomyslnými intrikami domácích konzervativců a ultralevých sektářů. Domnívám se, e by bylo chybou, kdyby jejich postoje upadly v zapomnění a na rok 1968 se vzpomínalo jen jako na rok zmařených nadějí. A kdo by měl tyto postoje české společnosti spíše připomínat ne dnešní komunisté! A nejen připomínat, ale také zpřítomňovat. Vdyť v politice nejde o vzpomínání na minulost, ač minulost slavnou. Má jít o snahu učinit dobré rozhodnutí v přítomnosti. Slavná minulost k tomu pouze můe inspirovat. (Bude lépe, budou-li se dnešní komunisté Praským jarem inspirovat, ne by se chtěli poučit, protoe jedno poučení – to z krizového vývoje – u tu bylo a byla to věc velmi neblahá pro stranu i pro společnost.)
Dočkáme se pokání komunistů, k němu vyzval pan prezident? Dočkáme se toho, e zdvihnou prapor Praského jara a tvůrčím způsobem rozvinou jeho odkaz? Přeji si, aby předseda strany kadý rok vystoupil na Den památky obětí komunistického reimu s proslovem vyjadřujícím úctu těmto lidem a zároveň uznání zločinnosti totalitní vlády KSČ. Přeji si, aby také představitelé jiných stran ádali nynější komunistické poslance (a to nejen v parlamentu, ale i v krajských a obecních zastupitelstvech), aby se jednoznačně distancovali od tíivé minulosti. Přeji si, aby komunisté v Čechách a na Moravě dokázali dnešní společnost oslovit ne tím, e hrají roli protestní strany, ale ivotaschopným levicovým programem. Klidně by mohl nést nadpis socialismus s lidskou tváří. Alespoň v programové rovině, z ní ovšem musejí vycházet konkrétní kroky, by dnešní (či spíše budoucí) KSČM mohla prezentovat, o čem snili reformní komunisté (a nejen oni) v roce 1968: o funkčním spojení socialismu a demokracie. Osobně si nemyslím, e by srpnová invaze vojsk Varšavské smlouvy do Československa dokazovala jejich neslučitelnost. Dokázala pouze neslučitelnost demokracie se socialismem sovětského typu, jeho stín je dlouhý a sahá a do současnosti. (Z poadavku zdanit církevní restituce cítím jeho zatuchlý závan.) Komunisté v Čechách a na Moravě by jej mohli překročit. Prospěli by tím nejen sami sobě, ale celé české politické scéně. Je nejvyšší čas.
Aleš Zapletal (1990) studuje historii na FF UP v Olomouci a teologii na ETF UK Praha.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.