Málokterý ivot je tak dlouhý a přitom tolik naplněný. A přece nás jeho konec hluboce zasáhl. Nejen kvůli tomu, e odešel jeden z posledních otců zakladatelů exilových Listů – spolupracoval s nimi ji od jejich vzniku v letech 1970–1971, ale ještě víc proto, e jsme přišli o moudrého rádce, o osobu blízkou jak časopisu, tak redakci osobně. Bude nám chybět jeho humor a vitalita, je z něj vyzařovala do posledních chvil.
-red-
Debatovat s Dušanem Havlíčkem byla radost. Mohu to snad napsat, i kdy jsme se potkávali jen pár posledních let a i kdy většina těch setkání byla na akcích s dalšími lidmi. Byla pro mě radost potkávat člověka ztělesňujícího paměť jedné politické generace a člověka, který se tuto paměť rozhodl uchovat pro budoucnost a svůj úkol dotáhl do konce.
Pamatuji si Dušana Havlíčka jako člověka ivě se zajímajícího o současné kulturní i politické dění, přestoe by mu jeho výrazné angamá v proitém století dávalo právo vzpomínat a nechat druhé poslouchat své vlastní vyprávění. A pamatuji si ho také jako manela galantního a pozorného ke své eně Duně a bolestně snášejícího její těké a náhlé onemocnění.
Generace mého otce, italského legionáře z první světové války, poznala Rakousko-Uhersko, proila svá nejlepší léta v Československé republice T. G. Masaryka, prošla Protektorátem Böhmen und Mähren a odcházela za tvrdého socialismu podle sovětského modelu, psal Dušan Havlíček v úvodu ke své monumentální kniní analýze Listy v exilu (Olomouc 2008).
A pokračoval charakteristikou generace vlastní, té, která poznala demokratickou republiku, prošla nacistickým vězením i koncentráky, a ne se stačila nadechnout krátké poválečné svobody, spadla do budování socialismu, aby prozřela po zkušenostech padesátých let a pustila se do svízelné přípravy společenských změn, které vyvrcholily Praským jarem. I to však bylo, dodával Havlíček, alespoň pro část mé generace pouze východiskem k dalším, hlubším proměnám... Ale pak u nás čekal – na dvacet let – jen disent, exil a někdy snad i rezignace.
Osobní Havlíčkův příběh je podobný příběhu dalších osmašedesátníků. Pracoval v odboji, byl zatčen, podporovat poválečnou komunistickou politiku přišel z nacistické věznice v létě 1945. Pokračoval v přerušeném studiu dirigování na konzervatoři a Akademii múzických umění. Poté (a zároveň po únoru 1948) pracoval ve vznikajícím hudebním průmyslu. Organizoval mimo jiné hudební festival ve Stránici. Na začátku druhé poloviny padesátých let nastoupil do kulturní rubriky Rudého práva. O necelé desetiletí později přešel do vznikající Kulturní tvorby, kde se teprve naučil pořádně psát.
Šedesátá léta byla pro Havlíčka dobou turbulentní. Útoky komunistických konzervativců dopadaly nejen na známé spisovatelské Literární noviny, ale ještě dříve na takté populární, ovšem stranickou Kulturní tvorbu. Z novin tak odešel na univerzitu, začal psát – následně nikdy nevydanou – knihu reportáí o Švýcarsku.
Právě v té době ho zastihla nabídka Čestmíra Císaře, aby převzal funkci tiskového tajemníka Ústředního výboru Komunistické strany Československa. e a jak k tomu nakonec došlo, si můe kadý přečíst ve vzpomínkové knize Jaro na krku (Praha 1998; Olomouc 2018).
Díky pár letním měsícům roku 1968 ve slubách stranického aparátu je Havlíček širší veřejnosti nejznámější. Byl to toti právě on, kdo podal svědectví o zasedání nejvyššího stranického vedení v okamiku invaze vojsk Varšavské smlouvy v noci na 21. srpna 1968.
Ve funkci tiskového tajemníka pak Havlíček na Dubčekovo přání zůstal do jara 1969, kdy začal jeho osmačtyřicetiletý exil, po roce 1989 prokládaný pravidelnými cestami do Československa a České republiky.
Listy začaly pravidelně vycházet v roce 1971 jako orgán generace procesu obnovy, jak o nich v jednom z dopisů Dušanu Havlíčkovi psal jejich zakladatel – a praskojarní ředitel Československé televize – Jiří Pelikán. Tomu dobře odpovídá i jejich dlouholetý podtitul Časopis československé socialistické opozice. Jak o Listech Havlíček s Pelikánem smýšleli a kolik práce na jejich redakční přípravě Havlíček odvedl, si můe kadý zájemce přečíst v jejich korespondenci sebrané do knihy Psáno z Říma, psáno ze enevy (Olomouc 2013).
Havlíčkův (a Pelikánův) exilový příběh je příběhem starostí o ivobytí a zajištění časopisu, starostí s malými i dospělými dětmi; příběhem, jeho součástí bylo i rozvaování, zda Listy uzavřít coby orgán jedné politické generace, anebo je otevírat novým a mladším autorům.
Je dobře, e se Pelikán s Havlíčkem sami rozhodli pro druhou cestu, a e tak Listy mohly po roce 1989 spojit ve svém okruhu nejen autory původem z osmašedesátnické generace obnovy, ale i lidi z dalších emancipačně a humanisticky zaloených politických prostředí. I o tom vypráví výše zmíněný svazek Listy v exilu, který je jak systematickou analýzou skoro dvaceti let exilového časopisu, tak i jeho přístupnou čítankou.
Dušan Havlíček se osobně vytrvale účastnil jednání redakční rady Listů i setkání se čtenáři a přáteli Listů během uvádění jednotlivých nových čísel časopisu. Poslední rok il opět v Praze. Během posledních měsíců přijímal své přátele v novém praském bytě, kde mohli nejen diskutovat o současné a minulé politice, ale i připít si s ním jeho oblíbeným růovým vínem.
Tato vzpomínka vyšla také v Deníku Referendum.
Patrik Eichler (1984) je novinář, redaktor Listů,zástupce ředitele Masarykovy demokratické akademie.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.