Theatrum mundi
Jedním z produktivních fíglů politického divadla je prolnutí malých a velkých dějin a událostí, na kterém se ukáe, jak malé poměry utvářejí poměry velké a vice versa. To brilantně uměli V + W, ve svých nejlepších inscenacích i Jiří Suchý (zejména u svého Johanna Fausta, Praha II, Karlovo náměstí 40), precizně s touto metodou zachází Arnošt Goldflam (za všechny jeho hra Doma u Hitlerů) a tuhle linii autorského divadla prodluuje svou tvorbou reisér Jiří Havelka. Ten navíc vnáší do svých inscenací dokumentární prvky, take vypadají jako snímek reality. Kdy s absolventským ročníkem Katedry alternativního divadla v roce 2014 uvedl inscenaci s názvem Regulace intimity, při ní herci jen stáli v řadě a svěřovali se s tím, co mají rádi, po čem touí, co je vytáčí, čím pohrdají atd., vzbudilo to (alespoň uvnitř kruhů praské DAMU) diskusi o tom, nakolik skutečně jde o osobní zpovědi a nakolik je to hra s pevným, byť jen v bodech zapsaným textem.
Inscenaci nazvanou Společenstvo vlastníků připravil Jiří Havelka s divadlem VOSTO5, posíleným o mnoho hereckých výpomocí, pro festival 4+4 dny v pohybu, poprvé se hrála v Praze v karlínských kasárnách v říjnu 2017. Nutným jevištěm pro tuto inscenaci je poměrně velká schůzovní místnost, v současnosti je uváděna v zanedbané společenské místnosti v jedné z věí Masarykova nádraí v Praze. Dějem hry je schůze společenstva vlastníků bytových jednotek v poměrně velkém domě, kde je monost přestavět půdní prostory na byty a kde sklepy s kójemi dnes slouí jako úloiště kol, lyí a podobných věcí. Schůze se odvíjí podle pravidel odpovídajících skutečnosti. Předsedá jí inteligentní mladá ena (Renata Prokopová), matka dvou dětí, esence poněkud afektovaně emancipovaného občanství, dávající najevo nezměrnou demokratickou trpělivost. Jiná členka výboru je ekonomická kontrolorka, opírající svou důleitost o nesnesitelné cifršpiónství a bazírování na stanovách, jím dobrou půlhodinu nepustí jednání ani o krok dopředu (Halka Třešňáková). Jsou tam i bizarní postavy městského folklóru, zestárlá dámička (Lenka Loubalová), která ve svém bytě provozuje kuplířskou ivnost (kdy na původně provozovanou prostituci u se necítí) a příšerná zlá drbna (Hana Müllerová). Spektrum doplňuje mladší generace, z ní nejvýraznější part má intelektuál homosexuál, a k tomu ještě Slovák (Andrej Polák). U stolu sedí i dunivý primitiv a hned vedle něj profesor, který si po celou dobu čte (Václav Poul). Starý inenýr ve flanelové košili, který byl v minulosti domovním důvěrníkem a pak i správcem, vystupuje jako nezviklatelný zastánce starých pořádků. Během schůze se ukáe, e většina obyvatel domu hájí jen svoje úzké zájmy (dámička z přízemí například nechce výtah, proč taky). Jednání o monostech rekonstrukce a jejího financování se zadrhne na mnoství partikulárních zájmů, kdy racionálně argumentující předsedkyně představenstva ani moderní liberální demokracií se zaklínající intelektuál (gay, a ještě k tomu Slovák) postupně musí čelit stále se zvyšujícímu odporu agresivních účastníků schůze. A ano, většina mlčí. Stále většího významu nabývá postava starého inenýra Kubáta, který, jak se postupně ukáe, při privatizaci skoupil byty celé řady obyvatel, které navenek chrání (čtoucího profesora), ve skutečnosti bere na hůl. Tenhle člověk svým ne, protoe ne nakonec přivodí hysterický záchvat předsedající, která svou bezmoc vyčte přede všemi po celou dobu jí pomáhajícímu manelovi, a způsobí nakonec úplný rozvrat schůze. Plačící předsedkyně skládá funkci a opouští jednací sál; a to je chvíle, kdy přichází s řešením dvojice bratrů, kteří se chůze účastní vlastně jen ze zájmu, protoe v domě sice zdědili byt, ale dědické řízení dosud probíhá, take v katastru jako vlastníci zapsáni dosud nejsou (Petr Prokop a Ondřej Cihlář). Vrátili se ze zahraničí, kde rozvinuli své firmy, a v podnikání teď hodlají pokračovat doma. Tihle dva vystupují klidně a mají řešení na všechno. Jakýmsi zázrakem mají důvěru nesnesitelné účetní i mladých manelů v očekávání potomka. e se líbí bordlemamá z přízemí, je pochopitelné, ale akceptuje je i starý inenýr, který své ne, protoe ne prokládá za mě jsme si věřili. Stanovy se obejdou tím, e něco ti dva vyřeší prostřednictvím své firmy a nebudou to účtovat, neboť práce zahrnou do nákladů, něco vyjednají díky svým konexím, ale aby to šlo, něco ve stanovách se musí zjednodušit, co jsou schopni do týdne navrhnout. Jen k tomu potřebují plnou moc. Tu ovšem není na místě jak napsat, ale pánové řešení ihned najdou, stačí podepsat bianko papír, text u dopíší a pošlou mailem. Schůze končí ke spokojenosti všech kromě nepoučitelných liberálů, kteří se ostatně veřejně ztrapnili a nikdo se jich na nic neptá. Tolik děj a jeho politicko-satirické vyznění.
V inscenaci vystupuje řada výrazných, v přesné zkratce zahraných postav, jejich výkony slouí celku jako jednotlivé hudební nástroje symfonii. V jenom případě jde ovšem herecký výkon hlouběji. Ján Sedal hraje postavu inenýra Kubáta, starou strukturu, způsobem, který celou věc povyšuje z hříčky na drama. Jeho vystupování je smírné, ze začátku ani není negativistický. Spousta jeho připomínek sedí, i neustálý apel na to, jak za mě jsme si -věřili sympaticky kontrastuje s nesnesitelným bazírováním na předpisech fundamentalistické účetní. Jene časem se ukáe, e inenýr například svému příteli profesorovi, zabranému do vyšších duchovních záleitostí, ani srozumitelně neřekl, e nájemné platí osobně jemu. e pan inenýr je rasista, homofob a mizogyn. e vydíral madam z přízemí, kdy ještě byla prostitutkou, ale vyuíval jejích slueb. e má klíče od všech bytů. Jeho věcně inenýrské chování se postupně změní v totální negativismus, s ním zablokuje systém. Ján Sedal ho ovšem hraje tak, e být divák vlastníkem bytu v tom domě, snad mu i svěří náhradní klíč a správu společných záleitostí, protoe ten člověk se chová lidsky a slušně, technicky si ví rady, vyzná se v poměrech a působí diskrétně. A nadto má i smysl pro humor. Ján Sedal v tradici svých nejlepších výkonů v HaDivadle vytáhne ze své postavy nejjemnější nuance, ani sólisticky strhne celek na sebe. Skrze jeho postavu se nám, přísedícím, otevírá svět aktuální reality v celé své sloitosti a nepochopitelnosti, na něm se ukazuje, jak se necháme manipulovat. A pokud manipulaci prohlédneme, bývá pozdě. Tenhle zavilý hlas zhatí, nač si vzpomene.
Ján Sedal svým herectvím vytvořil z figurky ve hře dramatickou postavu.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.