Dlouholetý fotograf České tiskové kanceláře v Olomouci vystudoval zemědělskou školu. Pak se ale vydal za svým snem a stal se fotoreportérem. Láska k přírodě v něm ovšem zůstala.
Chtěl jste se od začátku zabývat reportání fotografií, nebo jste touil stát se umělcem?
Já jsem nejdřív tíhl spíš k fotografii umělecké, ale to byla jenom taková vize. Seznámil jsem se s kolegou z ČTK v Ostravě. Chodíval jsem za ním a doslova mi to učarovalo. A on mi jednou povídá: co takhle, nešel bys k nám? A já říkám: kam k vám? No do četky. Konal se jakýsi konkurs, sešli jsme se tam z různých míst. A přijali mě. Take jsem začal úplně novou ivotní éru, se kterou jsem nikdy nepočítal, úplně mi to převrátilo ivot naruby. A zůstal jsem u toho a do důchodu.
Neměl jste někdy pocit, e to sekáte jako Baťa cvičky?
No to teda měl. Někdy jsem si připadal skoro jako robot. Ale bavilo mě to, někteří kamarádi fotografové výtvarníci mě varovali: v té agentuře se zabiješ, je to rutina, tam se nikdy nedostaneš k ádné výtvarné práci, a kdy u se dostaneš, nebudeš na to mít náladu.
Měl jste pověst, e jste pro dobrý snímek ochoten udělat cokoli. Vzpomenete si na svůj nejkrkolomnější kousek?
To byla moje posedlost, a kdy to teď zpětně hodnotím, tak si říkám, co jsem to byl za šílence. Ale tehdy jsem cítil, e to tak musím udělat. Ještě v éře socialismu jsme se s kolegy vdycky předháněli, kdo zachytí více kombajnů za sebou. Tak jsem jel do Štěpánova, kde jsem se znal s předsedou drustva, a říkám mu, e potřebuji co nejvíc kombajnů za sebou. Seřadil mi je na poli, byli to takoví drobečci, vůbec to nevyniklo. Drony tehdy nebyly a z letadla to nebylo moné. Tu vidím sloup vysokého napětí. Tak povídám: tady si najeďte. A vylezl jsem na ten stoár. A kdy jsem se blíil k vrcholu, napadlo mě, e by to mohlo nějak probíjet. Tak jsem rychle slezl dolů, ale snímek jsem udělal. Měl jsem těch kombajnů tehdy nejvíc – šestnáct.
Jak se změnila se od vašich začátků technika fotografování?
Velice. Dnes můe díky digitalizaci fotografovat kadý. Je obtíné udělat špatnou fotografii, protoe jsou fotoaparáty, které upozorní, e je něco špatně, některé nespustí spoušť, dokud není nastavení správné.
Fotografoval jste radši přírodu, nějakou situaci nebo lidi?
U v 70. letech jsem se zamiloval do Beskydského pralesa. To je uzavřená přírodní rezervace, přístupná jen v určitém období v roce s průvodcem. To mě nebaví. Před lety jsem se tam s kamarádem vydal na černo. Přelezli jsme plot a chodili s rizikem, e nás někdo chytí, ale dobře to dopadlo. A lidi fotografuji strašně rád. Teď chystám cyklus, takový průřez mojí neagenturní prací, zaměřený na tváře. Hlavně místních osobností, ale byli by tam i další lidé, které jsem fotografoval – třeba pape nebo Václav Havel.
-jej-
Vladislav Galgonek (1946) vystudoval zemědělskou školu, uměleckou fotografii na konzervatoři v Ostravě, reportání fotografii na FAMU. Od r. 1973 a do důchodu působil jako fotoreportér v ČTK. Několikrát získal ocenění v soutěi Czech Press Photo (např. za fotografii papee Jana Pavla II.).
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.