Jak u se to někdy stává, nestihla jsem kvůli zpodění vlak z Dráďan do Prahy, a protoe to byl poslední večerní spoj, nezbylo německé dráze nic jiného ne mi v Dráďanech zaplatit hotel. Byl hned u nádraí, jmenoval se vznešeně Imperial, ale byl to jen jeden z tisíců hotelů provozovaných některým z mezinárodních ubytovacích řetězců, jaké jsou dnes rozsety po celém světě. Co nabízel, byl malý pokoj se sprchou na jedno vyspání, v něm, obrazně řečeno, nebylo místo ani na knihu. Východisko bylo jen jedno: podvečerní procházka do starého města a k Labi, jak jinak ne přes Prager Straße – Praskou třídu, v jejím jménu dnes ije u jen vzpomínka na to, čím kdysi byla: obchodním středem města, avenuí s obchody, cukrárnami, kavárnami, restauracemi, s elegancí itou kadodenností vyšších společenských tříd, svou atmosférou srovnatelná s berlínským Kurfürstendammem. Vznikala v letech 1851–53 jako spojnice mezi nádraím, tzv. Böhmischer Bahnhof, na okraji města a Starým trhem v jeho středu. A protoe odpovídala potřebám rostoucího města, rychle se z ní stala jeho obchodní třída s výstavnými neorenesančními činovními domy, která si na počátku dvacátého století vyádala i stavbu nového secesního nádraí, z jeho velkorysých prostor se můeme těšit dodnes. Praská ulice to štěstí neměla a během jedné hodiny se za obrovského náletu v únoru 1945 proměnila v sutiny.
Jestlie se člověku i dnes při pohledu na fotografie ruin a pustinu, která na jejím místě existovala ještě v roce 1958, svírá srdce, pak mu není příliš volněji, jestlie Praskou ulicí prochází dnes. Co se mu tu nabízí, je zastavěný prostor, který neoslovuje, nic nevyjadřuje, snad jen totální urbanistické selhání, prostě jen tupě existuje, lemován řadou filiálek s laciným zboím a řvavými reklamami, nelákavých bister nabízejících pizzy nebo bud s vuřty. Prostor disponovaný pro masový turismus a hrubý způsob konzumu, v nejlepším případě průchodní prostor ke Zwingeru a Labi, kde Dráďany se svou krásou jako by teprve začínaly. Jedna z prvních pěších zón v Německu, a to prosím v NDR, dnes připomíná hromadu staveb, které tu někdo bez ladu a skladu prostě vyklopil, tak jako dítě vyklopí kostky z košíku.
Jak se stalo, e Praská třída přišla o všechnu dřívější eleganci, má co dělat s tím, e sjednocení Německa a příliš často probíhalo jen jako znehodnocení a odmítnutí všeho toho, co vzniklo v NDR. Nová Prager Strasse, jak ji kolem roku 1969 projektovali východoněmečtí architekti, nebyla sice ádný velký urbanistický vrh, orientovala se ale na tradici moderní architektury včetně Corbusiera. Jeho marseillskou Unité dhabitation byly inspirovány 240! metrů dlouhý obytný panelový blok a kulatá stavba kina; naproti němu vyrostly bloky tří hotelů spojené nízkými budovami s obchody. Stál tu ale i originální obchodní dům s aluminiovou, do podoby včelího plástu formovanou fasádou, a její střed tvořila řada fontán. Projekt socialistické výstavby Prager Straße nebyl ještě zdaleka dokončen, kdy přišly pohnuté dny listopadu 1989. A nedlouho po nich investoři, kteří bourali a na volných parcelách realizovali laciné architektonicky nezajímavé projekty se skleněnými fasádami a rychle Prager Strasse proměnili v neoliberální promenádu, kde člověk platí jen za konzumenta.
Čím déle jsem tím novým rájem procházela, tím víc jsem cítila, e mít duši je zde něco docela zbytečného. Ve večerním soumraku se tu pohybovalo jen pár turistů a to pocit vnitřního vyprázdnění ještě umocňovalo. A tu jsem ji uviděla: malou, snad tříletou holčičku, Číňanku. Šla pomalu, dobrých šest kroků za svým otcem, kadou chvíli se zastavila, soustředěně a napjatě všechno kolem sebe pozorovala ve šťastném prvotním stavu poznání světa, kdy všechno je jen nové a podivuhodné a dobro a zlo ještě nerozlišeno. A elementární důvěra v ivot, s ní se tím zpackaným prostorem pohybovala, mne zachránila.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.