Základní vědomost z dějin a kultury Číny se po příjezdu do Pekingu rychle potvrzuje; útvar je to absolutně centralizovaný – říše petrifikovaná ve struktuře hlavního sídla. Pochopit to lze ji z mapy, ale získal jsem tento vjem stejně ostře při první procházce směrem do jejího centra. Obdélník Zakázaného města obklopuje obdélník vnitřního města (kdysi se samostatnými hradbami), ten zase další obdélníky, a tak i celé město tvoří samé obdélníky. Jejich hranice dnes rýsují především dálnice – jedna severojiní a západovýchodní magistrála vedle druhé – a kadý obdélník osídlení je tak do velké míry do sebe orientovaný svět. V samém centru se pak rozkládá palác dynastií Ming a Čching obklopený hradbou a přístupný jen gigantickou branou, která dá návštěvníkovi pochopit blízkost zdejších vládců s těmi v Kremlu. Vdyť i tam maličký návštěvník přichází k mohutné nečleněné červené zdi s malým otvorem samotné brány. Pravda, tam je ona neartikulovaná masa červené pevnosti korunována cimbuřím a tradičními ruskými pyramidálními střechami věí, zde je nadstavba v podobě pagody, ale celkový dojem nemůe být bliší. Okolo je mnoho příslušníků policie v uniformě, spousta evidentně i v civilu, a v parku posedává či postává velké mnoství neidentifikovaných muů se širokými rameny v teplákových soupravách. Představuji si, e takto nenápadně schovával i Sovětský svaz své fízly před okem cizincovým.
Přestoe ústřední prvek skládačky se nazývá Zakázané město, nejde o město, nýbr o kolekci paláců, nádvoří a hal, kde spolu s císařem il obří dvůr se vším, co to znamenalo. To rozlišení je klíčové. Právě ze vztahu všech těchto paláců a zahrad a ostatního osídlení lze pochopit, e Peking vlastně nebyl město, nýbr zbytnělé osídlení kolem paláce vládce. To je samozřejmě silné tvrzení, tím spíše, e zde dnes ije kolem dvaceti milionů lidí. Je to jako sestěhovat dvě Česka. Jene právě pojem sestěhovat, z moci ústřední a úřední určit kdo a kde má ít – vyjadřuje podstatu věci, takové osídlení však není ádné město, kde vzduch osvobozuje (Stadtluft macht, jak známo, frei). V jádru osídlení zvaného Peking se tak jako jin a jang prostupuje ivost a ivelnost Číňanů s centralitou silného státu, který kadého vdy a všude reglementuje a kde jen císaře nahradila jedna ústřední čínská strana. Ať se vládci nazývají, jak chtějí, moc je to dusivá.
Názorně je to vidět i na přechodech pro chodce, kde z obou stran hlídají četní policisté, kteří mají zde velmi rozšířené vytahovací a zasouvací plůtky, jakousi kovovou harmoniku na kolečkách, kterou při červené vdy roztáhnou, a tak lidskému ivlu fyzicky zabrání přecházet, a se zelenou opět kousek smrští, a tak lidi vpustí do křiovatky. Srdce všech bezpečáků světa zaplesá, vnímavý pozorovatel však tuší, e pravým důvodem je naučit lidi poslušnému pohybu ve státem určených mezích.
Stejně jasné, jen ještě zásadnější je další vyplývající skutečnost, a sice e pro Čínu nejsou města vlastně moc důleitá. To důleité v kultuře se odehrávalo a stále odehrává v rodině, to je známý fakt o ivotě Číny, nebo prostě v soukromí (tradiční čínský dům je introvertní, obklopuje nádvoří, otevírá se leda do zahrady), a jestlie to je dnes v rámci např. Pekingu, pak je to spíše proto, e úspěch se vyjadřuje přímo úměrně blízkostí k ústřední moci, nikoli tvorbou civitas či snad uíváním si kulturních moností a kreativity městského společenství.
Jestli je ji nějaký městský prvek v čínské kultuře důleitý, pak jsou to zahrady a parky. Nepochybně proto jim také tak jdou – stačí zaít několik z nich, například park Beihai severozápadně od ústředního paláce nebo park okolo chrámu Nebes. V nich můe návštěvník nejlépe zahlédnout fungující rodiny s dětmi (dítětem), záruku úspěšné čínské budoucnosti, jak o ní tak silně mluví cestovatel a známý sinofil Stanislav Komárek, jeho nadšené cestovní eseje mě před cestou rozehřívaly.
Tkáň Pekingu tvoří dnes mimo historické památky většinou šedé krabice. Kdo zná Moskvu, především ne-turistické části, bude zde zaívat trvalé déja vu. Velké paneláky střídají nejnevkusnější nákupní centra. Vše je jako v akupunktuře propichováno vstupy vybrané moderní architektury. Slavná Zaha Hadid zde vystavěla tři projekty. Její Soho galaxy je ostrov pěti běloskvoucích výškových staveb vejčitého aerodynamického tvaru, které obkruují ústřední, spíše uzavřený prostor piazzety (ó, jak cizorodé slovo v prostředí Pekingu). Není pochyb, e jde o její zdařilé a krásné dílo i příklad skutečné architektonické neomoderny. Zároveň však musí být kadému návštěvníkovi ze Západu jasné, e tato modernita tu je jen pro málokoho, je to jako dobrovolný ostrůvek moderního, kam přijde, kdo chce a můe. Obecně je to vše ovšem především na ukazování: ať se všichni podívají, jak jsme moderní. Důleité to v Pekingu bezesporu není.
Peking rozhodně není krásné město, ba naopak, je šedý, nepěkný, nepříjemný na procházky a vůbec pěší uití – v Paříi a jejích bulvárech se vskutku nezhlédl. Jeho krása a zajímavost spočívá v jednotlivých, většinou do sebe uzavřených, například zdí oddělených, místech, do nich je nutné vstoupit.
Příkladem jsou četné chrámy. Vstupuje se do nich branou, návštěvník se ocitne na nádvoří, to první někdy slouí i jako parkoviště, teprve druhá brána odvádí do vnitřního světa religiozity, tou dobou je ji ale vnější město zapomenuto, přes stromy a střechy nedoléhá téměř ani hluk. Chrám se nejčastěji podobá matrjošce, za nádvořím a halou se nachází další a ještě další. To je skutečně jiná zkušenost ne portál vedoucí v křesťanském světě z ulice často rovnou do chrámu, jako by četné prahy připravovaly na to, co čeká a uvnitř. Chrámy, které jsem navštívil, byly velice ivé, patřily různým verzím buddhismu, té taoismu a konfuciánství. V nich jsem asi nejsilněji pocítil, e minulost a tradice tu nějak nejsou zátěí, nepředstavují těkou kouli u nohy. Myšlenka, která mne z Číny doprovází doposud.
Ještě tíivěji na mne však doléhala všudypřítomná, bytostná spokojenost Číny se sebou samou, co se týká všech skupin i sloek společnosti. Nejde primárně o spokojenost ekonomickou, snad s ivotní úrovní, především jde o spokojenost existenciální. To asi nelze zaít jinde na světě. Čína je vskutku v harmonii se svým podnebesím – a jestli jí pro něco snad patří budoucnost, není to její ekonomika či bohatství, ale toto samo se sebou spokojené, přitom klidné, protoe jisté, naladění, které si samo určuje svá pravidla a kritéria. Jako Evropanovi z přesvědčení mi to, přiznávám, nebylo právě milé, protoe Čína v tom má sílu, kterou nelze překonat.
*
Rychlovlak, který mě cestovní rychlostí 307 km/h odvezl do Šanghaje, pro mne byl vítaným únikem z a příliš silné reflexe, kterou mi Peking nastavil.
Šanghaj je obchodní, finanční a vůbec ekonomické velkoměsto, co zásadním způsobem určuje její charakter. Navíc má západní minulost díky britské a francouzské koncesi. To vše dává Šanghaji vyznít mnohem internacionálněji, kosmopolitněji, přímo globalizovaně. V takovém prostředí se ji dnešní milovníci měst umějí pohybovat.
Přesto i zde lze objevovat. Po několika dnech pobytu jsem jednou k večeru postával na rohu rušné křiovatky ve staré zástavbě a co nejvíce ponořen do cvrkotu ivota kolem jsem pochopil – sestoupil jsem z chodníku doprostřed křiovatky, mezi všechny lidi, samé místní, kteří chodili všemi směry, přecházeli, kde je napadlo, mezi auty, koly i mopedy, i ty jezdily všemi směry – troubilo se, ano, ale komu to vadí? – pochopil jsem, jak jsme na Západě zdisciplinovaní, sešněrovaní samoregulujícím se ivotem ve městě. Nenavrhuji, abychom snad začali přecházet křiovatky za provozu a ještě kříem, ale tento spontánní radostný ivot by nám určitě prospěl. Čínský ivel se valí a ije! Šanghaj vskutku není Peking.
Ne e by tam na křiovatce někdy nestál policista, píšťalkou se občas snaí někoho řídit, za jeho zády však proudí lidé, kola i mopedy dál.
V rušné nákupní ulici West Nanjing Road stojí mezi mnoha nákupními centry všech stylů i velikostí nově zrekonstruovaný, ve skutečnosti však zcela nově postavený buddhistický chrám Jingan Temple. Sousedství je to souladné, v chrámu ruch, na ulici ruch. V zadní síni se ozýval rytmický brum mnoha lámů, kteří responsoriálně recitovali jakési texty. Jejich hlasy pronikaly celým chrámem a člověk se mohl vnořit do silného, ovšem poněkud násilného a docela drsného religiózního naladění. O několik bloků dál, v obytné čtvrti plné vysokých věí a nehezkých obchodních domů, se nachází chrám Jadeitového Buddhy se zcela jiným, mnohem klidnějším a vybranějším, byť neméně rušným projevem. Kdy člověk vstoupí do enského buddhistického kláštera Chenxiangge (v českém přepisu Čchen-siangke), který si hoví ve staré části Šanghaje, dýchne na něj pocit, e je na návštěvě u někoho doma; dvorek zaplnily květiny, truhlíky s rostlinami, na slunci se hřála kočka a malá holčička pomáhala zalévat velké bonsaje lemující intimní nádvoří. Objímající, laskavá nábonost dodávala důvěru a pocit přijetí.
Všechny tyto různé projevy buddhismu jsou však v nezpochybnitelné harmonii se zbytkem velkoměsta Šanghaje i jejím ekonomickým ruchem. A tak i Šanghaj ukazuje, byť jinak ne Peking, onu čínskou spokojenost s čínskostí, která je tak silná.
Jiří Tourek (1978) je filozof a teoretik architektury, působí na Fakultě humanitních studií UK.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.