V pradávné době il na našem území národ, který uznával jen li, podvody a nenávist. Nenáviděl pravdu a ctnost. Byl to národ Nelidů. V jeho čele stál Velký Nelid, který byl geniálním a celým národem uznávaným lhářem a podvodníkem. Národ ho ctil a miloval... Z té doby neexistují přirozeně ádné památky ani záznamy. Dochovaly se jen pověsti, které si generace po generace předávaly, protoe informovaly o způsobu ivota tehdejších Nelidů.
O co tedy podle Nelidů šlo? Především pravda a čest nejsou ádnými hodnotami, které by člověka vedly ke štěstí a k blahobytu. Naopak li, podvody a krádee jsou spolehlivými směrníky cesty k úspěšnému a snadnému ivotu. Proto jsou informace o pradávných Nelidech pro někoho tak přitalivé. Velký Nelid nepoadoval od svých poddaných nic více ne poslušnost a naprostou víru ve své poselství. Nabádal svůj lid však k tomu, aby nepodléhal různým iluzím, e by lid mohl sám rozhodovat o svém osudu i o osudu celého národa a e tuto monost by měl mít i kadý jednotlivec. To je na první pohled sice přitalivé, avšak v praxi nerealizovatelné. Představme si, e by kadý Nelid měl mít o tom vlastní představu, zpravidla velmi odlišnou od názorů a představ ostatních, a e by ji velmi urputně hájil a prosazoval. Prostě proto, e je egoista a e není zvyklý brát ohled na zájmy a potřeby ostatních. Proto pojmy demokracie, ať zastupitelské, či přímé, byly neznámé a nepotřebné. Vládu drel pevně v rukou jen Velký Nelid, který byl absolutním vládcem.
V roce 1971 u nás vyšel překlad knihy amerického profesora Kenntha J. Arrowa Společenský výběr a individuální hodnoty (Social Choice and Individual Values, Yale University 1951, 1963). Kniha vzbudila velký zájem a autor za ni obdrel Nobelovu cenu za ekonomii. Dokázal v ní, e nelze ádným racionálním a současně demokratickým způsobem dospět k cílové funkci společnosti, která by byla odvoditelná z cílových, resp. preferenčních funkcí členů společnosti. Závanost této věty spočívá v tom, e vyzdvihla pilíř zastupitelské demokracie a otřásla případným pilířem tzv. demokracie přímé, která je teď u nás tolik v módě.
Výběr cílové funkce je však omezen řadou podmínek. Uvedeme zde jen dvě. První je podmínka tzv. občanské svrchovanosti, která znamená, e cílová funkce nesmí být vnucená. To je velmi závaná podmínka kupř. v trestním právu. Připomeňme si, e v komunistických reimech neměl obalovaný obhájce a e před soudem musel sám svou nevinu prokazovat, resp. popírat tvrzení obaloby. To v praxi totalitního soudnictví umoňovalo nutit obalované, aby o své vině či nevině lhali. Aby se přiznávali k činům, které nevykonali nebo jich se nedopustili. Aby nemluvili pravdu, nýbr aby lhali. Připomínám proces s Rudolfem Slánským a jeho skupinou v padesátých letech. Obvinění byli tehdy vyšetřováni a uvězněni na zámku Koloděje. Tenkráte se mluvilo o tom, e obalovaní si museli sepisovat dlouhé traktáty o tom, jak své zločiny páchali. Bylo jim za to slíbeno zmírnění nebo odpuštění trestu. Takový slib nebyl samozřejmě dodren.
Dalším příkladem, kdy podmínka svrchovanosti byla flagrantně porušována, bylo tzv. útrpné právo. U nás bylo toto právo uplatňováno ještě v době vlády Marie Terezie. V útrpném právu neplatila presumpce neviny, nýbr naopak presumpce viny. Úkolem trestního řízení pak bylo přinutit obalovaného, aby svou vinu přiznal. K přiznání viny bylo vyuito mučení. Bylo několik stupňů mučení, z nich nejvyšším bylo vytaení na skřipec a pálení těla na ebříku, při tom byly vyslýchanému vymknuty klouby, natrena kloubová pouzdra atd. Jeden stupeň neměl trvat déle ne 15minut. Mučení bylo přípustné jen u trestných činů, za ně hrozil trest smrti. Obalovaný, i kdy všechny tyto hrůzy přečkal, nebyl osvobozen, byl propuštěn jen na volnou nohu a řízení mohlo být znovu obnoveno, jestlie se objevily nové důkazy (tortura byla zrušena v roce 1773). Blíe viz: Karel Malý, České právo v minulosti. 1995.
Další podmínkou existence funkce je podmínka nediktátorství, co znamená, e výběr variant funkce nesmí být zaloen výhradně na preferencích jednoho člověka. To znamená, e funkce společenského blahobytu nesmí být diktátorská. Diktátor, tedy Velký Nelid, nemá v tomto systému místo.
Pravda, resp. pravdomluvnost je nezbytnou podmínkou pro udrení kadé společnosti a pro její zdárný rozvoj. K pravdě se po dlouhá tisíciletí vyslovovaly mnohé nejvýznamnější osobnosti. Nejprve si uvedeme dva známé a velmi důleité výroky z české historie.
Mistr Jan Hus ve Výkladu viery mimo jiné napsal: ... věrný křesťane, hledaj pravdy, slyš pravdu, uč se pravdě, miluj pravdu, prav pravdu, dr pravdu, braň pravdu a do smrti... Pozoruhodný je jeho první pokyn hledání pravdy. Pravda toti na první pohled není zřejmá, musí se proto hledat.
T. G. Masaryk své odhodlání odhalovat a bránit pravdu ve svém ivotě osvědčil mnohokrát. Příklad za všechny byl jeho boj o nepravost rukopisů. Falešné rukopisy Královédvorský a Zelenohorský byly vrcholem neúcty k pravdivému historickému poznání, přitom měly pozvednout sebevědomí českého národa. Boj za nepravost, a tedy za nepravdivost těchto rukopisů podstoupil Masaryk v osmdesátých letech 19. století a vyvolal tím proti sobě velké pohoršení u převáné většiny tehdejší společnosti. Tento boj však skončil Masarykovým vítězstvím a ukázal na morální stránku historického poznání.
Dalším příkladem Masarykovy angaovanosti ve věci pravdy byl případ tzv. hilsneriády, který se udál na sklonku 19. století. Devatenáctiletá švadlena Aneka Hrůzová byla při cestě z práce ubodána v lese nedaleko svého bydliště. Z vrady byl obviněn potulný idovský mladík, který byl na základě nepřímých důkazů odsouzen k trestu smrti. Podle mínění soudu i veřejnosti šlo o rituální vradu. Na obranu odsouzeného vystoupil T. G. Masaryk, který rituální vradu označil za pověru a celý proces za antisemitský. Sklidil za to nenávist veřejnosti. František Soukup ve své knize T. G. Masaryk, politický průkopník, sociální reformátor a prezident státu napsal, e Masarykovo vystoupení bylo obhajobou pravdy před pověrou: ádný člověk nebyl v dějinách českého národa tak zneuctěn jako Masaryk. A do universitních síní zalehl chuligánský řev ulice a zfanatizovaní studenti násilím umlčovali profesorova slova... A universitní senát udělil Masarykovi dovolenou a do konce zimního semestru, aby jeho přednášky byly zastaveny. O osmnáct let později se Masaryk stal prvním prezidentem Československé republiky, o její zaloení se svým promyšleným a důsledným odbojem za války v podstatné míře zaslouil. V tomto případě se skutečně potvrdilo, e pravda vítězí.
Kdy myslí 50 milionů toté, není to o nic pravdivější neli to, co myslí jeden. Hlasováním nelze k pravdě dospět, protoe hledání pravdy není demokratickým procesem.
Jásavý souhlas se vším, co Velký Nelid říká, bychom měli doplňovat přestávkami, v nich bychom se trochu zamýšleli nad tím, co opravdu říká. V takových okamicích se velká překvapení nevylučují.
Abych mohl lhát, musím znát pravdu.
Láska k pravdě vyaduje odpor ke li.
Ziskuchtivec obvykle le více neli pravdomluvec.
Nabídka lí bývá pestřejší neli nabídka pravdy.
Neměli bychom mít zálibu v polopravdách ani v pololích.
Byl uštknut nenávistí, take se k pravdě ji nedobelhal.
Vzejde-li z pravdy pohoršení, lépe jest, aby pohoršení vzešlo, ne aby se pravda utajovala. (sv. Jeroným)
Soutě lhářů. První cenu získal člověk, který mluvil pravdu. (Ilja Ilf)
Ukolébávat se slepou vírou je vdy snadnější neli podstupovat klopotnou a dlouhou cestu rozumového poznávání pravdy. Nejsme národem nevěřících, jak se často tvrdí, ale rádi věříme a méně rádi pouíváme rozum.
Neumírám, jen přecházím do jiného světa; do světa pravdy, cti, spravedlnosti a lásky.
Potud ukázky ze slovníku pravdosloví.
Ekonomové se často setkávají s těmito dvěma pojmy: vyhledávání zisku (profit-seeking) a vyhledávání renty (rent-seeking). V prvním případě jde většinou o zisk z podnikatelských aktivit, ve druhém případě o trvalé platby z finančních nebo hmotných aktiv. V poslední době jsem se však setkal i s pojmem profit-conquering, tj. dobývání zisku. Toto označení vyvolává představu, e zisk je obehnán vysokou hradbou, která brání jeho vyhledání. Zdá se mně proto vhodnější pouít hradební představu spíše na vyhledávání pravdy a pro tento účel pouívat pojem dobývání pravdy (truth-conquering). I v tomto případě brání k proniknutí k pravdě vysoké hradby, je jsou uhněteny ze lí a podvodů, na nich kdysi stráili Nelidové. Uvnitř hradeb pak byla ukryta pravda. Můeme tedy i dnes říci, e přemůeme-li Nelidy, dospějeme k pravdě. Shrňme si tedy: vyhledáváme zisk nebo rentu, dobýváme však pravdu.
Poznávání pravdy je procesem, v něm jsou vyslovovány hypotézy, je jsou postupně testovány z hlediska jejich shody s fakty. Vědění má provizorní, hypotetický charakter. Z tohoto hlediska je pravda jakési vědecké provizorium. Pokud tento postoj uplatníme i na Husovu formuli, velmi se přiblííme teorii vědeckého poznání, jak ji ve své knize Otevřená společnost a její nepřátelé formuloval britský filozof K. R. Popper. Podle něj vědecká teorie poznání hledá především fakta, která ji mohou vyvrátit: ... vědecký charakter teorie tvoří monost jejího testování, tedy monost jejího vyvrácení nebo její falsifikovatelnost... Takovýto postup je nepochybně podmínkou společenského pokroku. Vědy je nutno interpretovat jako systémy hypotéz – namísto souboru poznatků, které pouíváme tak dlouho, dokud jejich nepravdivost není prokázána. Vědecká teorie zdaleka nehledá fakta, která ji potvrzují, nýbr zejména ta, která ji vyvracejí. Fakta potvrzují teorii pouze tehdy, jsou-li výsledkem neúspěšných pokusů o vyvrácení jejich předpovědí, svědčí-li tedy v její prospěch... Vědecký charakter teorie tvoří monost jejího testování, tedy monost jejího vyvrácení nebo její falsifikovatelnost..., vyvracení hypotéz je tak hybatelem vědeckého pokroku. (v. c. d., II. díl)
Iluzí rozumíme falešnou, obvykle subjektivně zkreslenou představu o skutečnosti. Iluzím podléhající jednotlivec je na hony vzdálen tomu, aby pravdivost na něj doléhajících tvrzení kriticky zkoumal a testoval. Raději jim věří. Dav věřících, většinou také bezmocných, věří v moudrost a šlechetnost mocných. I samotní vládci preferují věřící před racionálně uvaujícími jednotlivci. Ti jsou pro ně jen podezřelými nebezpečnými heretiky a buřiči. Snadněji se toti vládne věřícím neli racionálně uvaujícím a kriticky zkoumajícím jednotlivcům. Vládci však zapomínají na to, e dav věřících, dosud oddaných a poslušných, jim můe připravit i velmi horké chvíle, bude-li ve svých nadějích a v očekáváních, tedy ve své víře, posléze zklamán. Pokud se iluze zhroutí, můe být dav zklamaných i velmi krutý. Tak tomu bylo v minulosti a stejně je tomu i v přítomnosti. Proto dnes zklamaní věřící v mnohých částech světa volí násilí. Neměli by to bez povšimnutí a lehkomyslně přecházet ani naši současní politici, prosazující reformy bez větší dohody s občany a záměrně v nich vyvolávající mnohé iluze...
A nyní k některým uzlovým bodům naší někdejší ekonomické transformace, v nich právě iluze občanů sehrály velkou roli. První velkou polistopadovou iluzí bylo, e postačí odstranit eleznou oponu, nastolit demokratický reim a rychle uskutečnit ekonomické reformy, abychom mohli vstoupit do společnosti hojnosti a neomezených příleitostí. e nás pak v krátké době čeká jen blahobyt. Avšak ji mnoho let předtím J. K. Galbraith ve své proslulé knize Společnost hojnosti varoval, e dnešní rozvinuté ekonomiky se nezrodily z bohatství, nýbr e byly produktem světa, v něm chudoba byla obvyklým údělem lidstva. Nelze zapomínat na to, e kapitalistická společnost zaloená na soukromém vlastnictví a na mechanismu soutěního trhu nabízí většině lidí tvrdý boj o existenci, který je spojen s mnohými riziky, e toto společenské uspořádání nutně produkuje velké sociální nerovnosti. To si lidé bezprostředně po Listopadu nemohli uvědomovat. Nebylo divu, jejich představy o kapitalismu byly značně zkreslené. Jen obtíně se dostávali na Západ, kde pak obdivovali masivní a pestrou nabídku zboí v rozzářených supermarketech. Monosti si z toho něco koupit však byly velmi omezené. A právě v takové atmosféře přicházeli vládní reformátoři se slibem brzkého blahobytu, bude-li uskutečněna rychlá transformace ekonomiky, tehdy označovaná za šokovou terapii. A občané jim rádi a téměř s jásotem uvěřili...
Počátek vlády velkých iluzí datuji rokem 1991. Základní iluzí bylo tvrzení vládních reformátorů, e pouze soukromý vlastník je odpovědným vlastníkem. Z toho vyplývalo, e naopak stát jako subjekt společenského vlastnictví je vlastníkem neodpovědným, e ji z definice nemůe být dobrým hospodářem, neboť podstatou jeho existence je plýtvání! Cestou k výkonnosti a k hospodárnosti proto musí být plošné zrušení společenského vlastnictví prostřednictvím rychlé a důsledné privatizace výrobních prostředků, a to za jakoukoliv cenu. Co je důleité, je čas, nikoliv cena! Jak známo, k podstatě vlastnické odpovědnosti patří, e jednáním jednoho vlastníka nesmějí být narušena vlastnická práva jiného vlastníka. Soukromý vlastník je odpovědným vlastníkem tehdy a jen tehdy, jestlie při výkonu svých vlastnických práv nenarušuje vlastnická práva druhých osob, tedy ani vlastnická práva státu. A právě zde si snadno vybavujeme mnoství případů zpronevěr, podvodů, skrytých i otevřených krádeí, kterých se někteří soukromí vlastníci dopouštěli a stále dopouštějí. Tyto zkušenosti proto pravdivost teze o zodpovědnosti soukromého vlastníka nepotvrzují. Nalezneme-li toti jediný fakt, který dané tvrzení nepotvrzuje, nemůeme je povaovat za pravdivé. Není proto třeba pochybovat o nepravdivosti první vyslovené teze, která je pouhým mýtem či iluzí. A polome si tuto otázku: kdo je více nezodpovědným – plýtvavý stát, nebo soukromý vlastník? Posledně jmenovaný potřebuje ke své nezodpovědné existenci i nezodpovědný stát. Proto na něj nedá i přes deshonestující řeči dopustit; bez něj by toti nemohl své korupční činnosti provozovat. Nezodpovědný stát a nezodpovědný soukromý vlastník ijí ve vzájemné symbióze a velmi si to pochvalují. Post-transformační stát ji zdaleka není jen nehospodárný, nýbr je doslova výkladní skříní korupce. Tu sice politici na oko kritizují, jsou však s ní existenčně spjati. Je to velký paradox celého polistopadového vývoje.
Další pozoruhodnou a současně i osudovou iluzí naší transformace bylo přesvědčení, e jediná osoba můe být sama sobě společníkem. To není vtip ani psychická úchylka, nýbr jedno ze základních ustanovení vládní reformy, týkající se zakládání akciových společností. Zákon o akciových společnostech z roku 1990 toti stanovil, e společnost lze zaloit i jediným zakladatelem, a to tím způsobem, e jediným akcionářem je právnická osoba. Je to velká zvláštnost; kupř. v Německu je zapotřebí ke vzniku akciové společnosti alespoň pěti osob, u nás někdejší obchodní zákoník obsahoval důleité ustanovení, e celý akciový kapitál nemůe být upsán jedinou osobou, neboť ... akciová společnost je spolkem, a je tudí ke vzniku jejímu zapotřebí účastenství více osob.... I osamělý člověk, protoe sám sobě nemůe být společníkem, obvykle si pořídí alespoň domácího miláčka. Ani toho však reformátoři do procesu zakládání akciových společností nevpustili. Avšak váně: protoe stát nemůe být sám sobě společníkem, není mono takovou absurdní přeměnu státního podniku za akciovou společnost povaovat. Proč byla tato absurdita pro vládní reformátory tak lákavá, byla důleitá okolnost, e stát, který nebude mít při zaloení společnosti ádné společníky, nebude mít ani oponenty pro ocenění svého věcného vkladu, který do nové společnosti vkládá. Silně podhodnocený a případně zadluený majetek zůstane skryt. Vládní reformátoři byli uneseni iluzorní představou, e nově zaloené státní podniky na akcie (nikoliv akciové společnosti) otevřou dveře k rychlému odprodeji jejich akcií, příp. k jejich bezúplatnému převodu na občany. Podle nich simultánní zakladatelská aktivita státu byla jen první etapou, na ni měl bezprostředně navázat prodej akcií na trhu, přirozeně ji za trní cenu. Předpokládali tedy rychlý vznik kapitálového trhu, co byla další velká iluze. Zaloení akciové společnosti více zakladateli znamená, e se ji při jejím zaloení kromě věcného vkladu státu upisuje nový kapitál, take celkový základní kapitál nové společnosti je vyšší, neli kolik činí základní kapitál dosavadního státního podniku. Proto by bylo v tomto případě oprávněné hovořit o privatizaci v okamiku zaloení akciové společnosti. Naopak metoda zaloená na jednom zakladateli vstup nového kapitálu do takto transformovaného podniku uzavřela a vlastní privatizaci odloila na pozdější dobu. Výnosy z pozdějších prodejů akcií plynuly přirozeně do rukou státu, nikoliv do nové společnosti, která však ji při svém zaloení nový pohotový kapitál nutně potřebovala. Rozprodej akcií, jen byl u této privatizační metody v rukou státních úředníků, jim nabídl velmi významné korupční příleitosti. To vše se v průběhu dvaceti let plně potvrdilo v rozměru, který ani největší pesimista tehdy neočekával...
Další velkou iluzí naší transformace byla koncepce privatizace bez kapitálu, tj. představa, e bezúplatný převod státního majetku na občany nás dovede k výkonné trní ekonomice stejně spolehlivě jako různé formy jeho prodeje; e rychle a zdarma převede státní podniky do soukromých rukou, vytvoří kapitálový trh a nebude vyadovat ádný kapitál, který údajně nebyl v poadovaném rozsahu k dispozici. Zapomnělo se na to, e argument nedostatku domácího kapitálu bude působit i v neprospěch vzniku kapitálového trhu, neboť očekávané masivní a těkavé nabídce zdarma nabytých akcií nebude v tom případě mono čelit stejně masivní poptávkou po kupónových akciích ze strany seriózních investorů. Pokud se však po ukončení kupónové privatizace nabídka těchto akcií setká s dostatečnou poptávkou po nich, potom se teze o nedostatku domácího kapitálu nepotvrdí a kupónová privatizace jako taková byla zbytečná. Pokud ovšem poptávka bude nedostatečná, přínos této privatizace k vytvoření kapitálového trhu nebude ádný nebo jen malý a o její smysluplnosti lze rovně pochybovat. Jak víme, kupónové akcie se snadno rozprodaly, často za neodpovídající velmi nízké ceny, a výnosy z těchto prodejů občané většinou pouili pro nákup spotřebních statků a ne k dalším investicím. Tyto prostředky slouily k velkým spekulativním nákupům a prodejům. Můeme tedy naši úvahu uzavřít takto: bez dostatečného kapitálu nelze ádnou privatizaci, tedy ani privatizaci bezúplatnou realizovat. Kadý objem kapitálu, který se v podobě koupěschopné poptávky po kupónových akciích na sekundárním trhu posléze objeví, vyvolává pochybnosti o smysluplnosti kupónové privatizace a prokazuje, e šlo o pouhou iluzi, nikoliv o reálně pouitelnou metodu privatizace.
I tak bychom mohli charakterizovat atmosféru, která vznikla jako důsledek masového vyuívání podnikatelské formy akciové společnosti v průběhu transformace. Nasnadě je otázka: čemu tato forma podnikání za tak velkou oblibu vděčila a stále vděčí? Její protagonisté tvrdí, e je to forma, v ní mohou vlastníci, tj. akcionáři, nejúčinněji prosazovat své zájmy na maximální hospodárnosti a na maximálních ziscích. Jde bohuel jen o další iluzi svědčící o velkých neznalostech podmínek moderního podnikání. Kadý student ekonomie ví, e i kdy kořeny těchto společností lze nalézt ji ve středověku, k jejich velkému rozvoji došlo a na počátku 19. století, kdy se staly hlavním podmiňujícím fenoménem průmyslové revoluce umoňujícím rychlou akumulaci a mobilizaci kapitálu. Díky tomu se akciová společnost od samého začátku stala představitelkou velkého podnikání. A je jí dodnes. Důleité je vědět, e rozlišujeme dvě skupiny akciových společnosti; veřejnou společnost (public company) a soukromou společnost (private company). Společnost (korporace) je veřejná, jsou-li její akcie obchodovány na veřejných trzích (burzách). Naopak akcie soukromých společností nejsou na veřejné trhy připuštěny buď proto, e nesplňují přísné podmínky burzy, anebo proto, e společnosti samy nejsou ochotny tyto podmínky plnit. Do druhé skupiny patří povětšinou tzv. rodinné společnosti, avšak i ty se často transformují na společnosti veřejné, protoe potřebují pro svůj rozvoj dostatečný kapitál. Veřejné společnosti jsou obvykle zaloeny na vysokém stupni rozptýlenosti vlastnictví, kdeto u soukromých společností je vlastnictví více koncentrováno. USA a Velká Británie jsou zeměmi vykazujícími vysoký stupeň dekoncentrace akciového vlastnictví. Ji pouhý pohled do kurzovního lístku Burzy cenných papírů Praha ukazuje, e naprostá většina našich akciových společností je soukromých. To má své dobré důvody. Prvním z nich je deficit ručení. Za závazky vůči věřitelům ručí společnost jako právnická osoba, nikoliv její vlastníci, tj. akcionáři. V případě platební neschopnosti nebo předluení a vyhlášení konkursu na majetek společnosti nemají akcionáři vůči věřitelům ádné závazky. Pohledávky věřitelů jsou uspokojovány pouze z aktiv společnosti. To umoňuje i její snadné vytunelování. Stačí, kdy vlastníci včas převedou majetek společnosti do jiné spřízněné společnosti. To se u veřejné společnosti nemůe tak snadno stát, protoe kapitálový trh ručební deficity poměrně účinně překlenuje. Druhým důvodem, proč se naši politici do soukromé společnosti tak zamilovali, je, e jim a jejich stranickým favoritům otevírají monosti zasednout v dozorčích či správních radách, co jsou funkce velmi dobře honorované, a proto tak přitalivé, a to nejen pro poslance či senátory, nýbr i pro volené zastupitele v krajích, městech a obcích. Proto je tak enormní zájem kupř. o privatizaci nemocnic, různých sociálních a kulturních zařízení, vesměs miniaturních velikostí, které ani náhodou nebudou mít naději stát se veřejnými akciovými společnostmi. Forma akciové společnosti zde není nástrojem zvyšování efektivnosti činností, nýbr prostředkem poskytujícím lukrativní uplatnění zaslouilých straníků a otevírající významné korupční příleitosti. Je a zábavné pozorovat, jak se mnozí nově zvolení poslanci velmi hbitě poohlíejí po takovýchto lukrativních místech v dozorčích radách. Zatímco jsme se ve škole učili, e akciová společnost je společností obchodní, v českých poměrech je té nebo především společností politickou. Právě v soukromé akciové společnosti toti dochází k velmi účinnému a naprosto neádoucímu propojení zájmů politických a ekonomických v oblasti podnikání. Proto je soukromá akciová společnost v českých poměrech i jedním z nástrojů korupčního kapitalismu.
Nabídl jsem zde jen nepatrný zlomek iluzí a mýtů, jim většina našich občanů v průběhu transformace propadla a jim stále věří. Počet těchto iluzí se nesníil, nové a nové iluze nás zaplavují a matou i v současnosti, kdy kupř. čelíme velké a velmi nebezpečné iluzi o přímé demokracii. Nebezpečnost iluzí spočívá v tom, e ekonomická moc se snadno transformuje na moc politickou. Ani by měla k tomu politický mandát, vládne nám účinně a neúprosně. Tzv. zlaté pravidlo Kdo má zlato, stanoví pravidla dnes platí všeobecně. Nejen reformy polistopadové, nýbr i současné nebo ty, které připravujeme, vytvářejí pro politické zneuití ekonomické moci velký prostor. Proto vzhledem k mnoha iluzím, je si dnes mnozí občané sami vytvářejí nebo s nimi jsou konfrontováni, si moná někteří z nich brzo budou klást velmi závanou otázku: ijeme ještě v demokracii, nebo je to jen jedna z dalších velkých iluzí?
Velká aktuálnost poadavku lidských práv a svobod si zasluhuje, aby byla doplněna neméně důleitým poadavkem odpovědnosti, protoe svoboda, příp. o odpovědnost ochuzená, nemůe tvořit základ rozvoje společnosti ani jednotlivce. Právo jednoho toti předpokládá odpovědnost druhého. Jsou-li vymezena práva jedněch, vzniká povinnost druhých tato práva respektovat. Reciprocita práv a povinností musí být uplatněna jak mezi jednotlivci navzájem, tak mezi jednotlivcem a nějakým celkem, kupř. státem, jak mezi fyzickými, tak mezi právnickými osobami. Mnozí lidé stále ještě nechápou, e bez odpovědnosti se svoboda mění na vládu mocných a silných, spravedlnost na nespravedlnost, a e se můe dokonce přeměnit v diktaturu. Deficitu odpovědnosti v chování si začínáme všímat, resp. hodnotu odpovědnosti oceňovat právě v době, v ní jsme svědky zvyšujícího se počtu případů velké neodpovědnosti. Odpovědnost se toti v době transformace stala vzácným statkem, podobně jako se jím v průběhu 20. století staly čistý vzduch nebo čistá voda. Transformační náklady spojené se sniováním neodpovědnosti bývají velmi vysoké a s postupem času se dále zvyšují. Proto, konfrontováni s velkými deficity odpovědnosti, si začínáme uvědomovat z toho plynoucí aktuální nebezpečí deformace člověka i společnosti. V takové situaci toti snadno dominují li a podvody nad pravdou a čestným chováním.
Princip odpovědnosti vztahuje následky jednání (rozhodnutí) na osobu oprávněnou jednat nebo rozhodovat s tím, e pokud jednáním či rozhodnutím byl někdo jiný poškozen, je jednající osoba povinna vzniklou újmu odčinit a poškozené osobě poskytnout odpovídající kompenzaci. Byl-li jednáním spáchán trestný čin, má odpovědnost jednající osoby polohu trestní. Jednat a rozhodovat můe přirozeně jen osoba fyzická, a to nejen za sebe, nýbr i za osobu právnickou, za podnik, veřejnoprávní korporaci, samosprávný celek, státní orgán a pod. V běné mluvě se však nesprávně hovoří o odpovědnosti podniku, státního orgánu apod. A právě zde se setkáváme s vánou námitkou; protoe v praxi jednají a rozhodují jen konkrétní lidé, nikoliv obec, podnik či stát, je mono hovořit jen o odpovědnosti jednotlivce. Na to však existují různé teoretické názory. Jsem zastáncem tzv. metodologického individualismu, podle něho jsou i aktivity nějakého celku vdy vykonávány konkrétními jednotlivci, kolektiv jako organizovaný celek vzniká a rozvíjí se jen prostřednictvím konkrétních jednotlivců. ádný sociální útvar si mimo individuální aktivity nelze představit.
To, e je něco pravdivé, ještě neznamená, e je to i spravedlivé. Ani spravedlnost nelze zaměňovat s pravdivostí. Otázky tohoto druhu nemají smysl; spravedlivým nebo nespravedlivým můe být jen postup, kterým se dobíráme k odhalení pravdy. Jde-li o postup vytváření hypotéz a jejich falzifikace, kterého se mohou účastnit všichni, kteří mají na odhalení pravdy zájem a jsou pro to i dostatečně kvalifikováni, můeme tvrdit, e byl spravedlivý. Způsoby vyhledávání pravdy mají velký význam zejména ve vědě a výzkumu. Úspěch vědeckého poznání dnes většinou závisí na tom, jak dokáeme vytvořit efektivní síť výzkumných pracovišť, která podle stanovených pravidel sdílejí a vyuívají dosaené výsledky. Institucionální zázemí pravdy můe tak přispívat k rozšiřování spravedlnosti ve společnosti.
Avšak i pravda má své transakční náklady. Těmi se v ekonomické teorii rozumějí náklady na provoz ekonomických systémů. V našem případě se jedná o náklady na vyhledávání pravdy, o náklady na její prosazování a na její vyuití. Z povahy věci vyplývá, e tyto náklady mohou být i dosti vysoké, co znamená, e ne kadý na to má. A jsme opět u otázky spravedlnosti. Jak umonit, aby kadý, kdo pátrá po pravdě a po novém poznání, si mohl aktivity vyhledávání pravdy dovolit. Existuje toti jakýsi trh, na něm se obchoduje s pravdou. A protoe ádné trní směnné procesy nemůeme označit ze spravedlivé či nespravedlivé, nemůeme takto označit ani procesy vyhledávání pravdy. Postulát spravedlnosti není s trhem slučitelný.
Pravda nemůe být čestná nebo nečestná, stejně jako nemůe být bílá, černá, zelená či červená. Čest není vlastností věci, nýbr vlastností jednajícího člověka. Jednou z nich je hledání a mluvení pravdy. Kdo je pravdomluvný, je i čestný. Tím se dostáváme k etice. Ta se dostala do popředí pozornosti zejména v souvislosti s velkými skandály typu Enron (podvodné účetní operace, nedostatečná ochrana spotřebitele, velké daňové úniky, zneuívání informací atd.).
Pravidla (pilíře) podnikatelské etiky jsou takové zásady, které vyadují dodrování základních hodnot, bez kterých by podnikání jako činnost nebylo uskutečnitelné. Morálka, tj. pravda a čest, musí být nepostradatelnou součástí kadé podnikatelské činnosti. Vylučuje lhaní, podvádění, krádee, nátlak, fyzické násilí a další nezákonné činnosti. Základem podnikatelské etiky je poctivost a spravedlnost. Mono to říci také tak, e podnikatelská etika je profesní, aplikovaná, normativní mravnost. Jde v ní o promítnutí etických principů do veškerých podnikatelských činností, zahrnujících individuální i korporativní hodnoty.
Co tvoří náplň etického jednání? Odpovědí by měl být nějaký konkrétněji formulovaný Etický kodex jako soubor konzistentních pravidel, jen by pokrýval jednání jednotlivců v rámci svobodné demokratické společnosti, tedy nejen chování ekonomických subjektů. Samozřejmě morálka, podobně jako jazyk, právo, peníze, trh atd., nebyla nikým vynalezena, nýbr je výsledkem spontánního vývojového procesu (včetně Boího zjevení), a proto etické normy není ani dnes moné uměle zkonstruovat, snad je jen znovu objevit a interpretovat. Ostatně dnes stále disponujeme přiblině 3500 let starým Desaterem, je podle idovsko-křesťanské tradice Mojíšovi na hoře Sinaj zjevil Bůh. Jde tedy o prastarý etický kodex, který se stal základem vývoje civilizované západní společnosti a který obsahuje soubor norem majících povahu vesměs negativních pravidel typu: nezabiješ, nepokradeš, nepromluvíš křivého svědectví... Tyto příkazy je však pro praktické účely nezbytné transformovat do odpovídajících ... univerzálních pravidel určených k aplikaci na neznámý počet budoucích případů, která F. A. Hayek povaoval za zákony a pojmenoval je řeckým výrazem nomos. Jejich interpretaci svěřil zvláštnímu ústavnímu shromádění, je staří Řekové nazývali nomothetae. (F. A. Hayek: Právo, zákonodárství a svoboda, Academia, Praha 1994)
Podstatně svízelnější je však odpověď na otázku druhou: Jak etického chování dosáhnout, jak pokleslou morálku změnit? Jde v podstatě o to, jak etické normy přeměnit na vnitřní proměnné chování. Jestlie jednáme vdy v souladu s takovou normou bez ohledu na sankce či odměny, je jsou se zvoleným jednáním nebo s jeho absencí spojeny, potom říkáme, e jsme normu internalizovali. Proces internalizace je procesem učení a výchovy; od dětství v rodině i ve škole jsme (nebo bychom měli být) vychováváni té hodnotově, neboť při správném vzdělání a výchově nejsou předávány jen znalosti, nýbr i hodnoty. Ekonom by řekl, e se učíme nejen produkčním funkcím, nýbr i funkcím preferenčním. Ovšem dodrovat poznaná pravidla morálky obvykle nepředstavuje pro člověka zvláštní potěšení, tato pravidla jsou mu často proti srsti, eufemisticky řečeno. Co ho tedy nutí k tomu, aby se choval morálně odpovědně? Především je to strach, nebo by alespoň měl být. Strach z toho, e jeho okolí jím bude pohrdat, pokud bude etická pravidla porušovat, e se stane druhořadým členem společnosti. Řádným členem slušné a spořádané společnosti se toti můe stát jen ten, kdo dodruje její pravidla a zákony. Ovšem taková společnost nesmí být společností mravně pokleslou a společností, v ní právo a spravedlnost nehrají příliš velkou roli. Ve společnostech, v nich chybějí hodnotové vzory a kde zákony jsou špatné a nejsou prosazovány, se procesům internalizace etických norem nebude příliš dařit. Východisko z takové situace se bude hledat těce.
Lze snadno prokázat, e čím je společnost morálně pokleslejší, tím horší má zákony, které pak dále negativně ovlivňují morálku. Jde o jakýsi bludný kruh, z něho únik není snadný. Platí ovšem i opak; čím lepší morálka, tím lepší zákonodárství a dokonalejší právní stát a tím posléze i vyšší morální úroveň společnosti. Nejde tedy o jednostranné závislosti, nýbr o vzájemné interakce formálních a neformálních institucí. Podaří-li se proto přes nepříznivé morální ovzduší přijmout dobrý zákon a jeho porušení důsledně a rychle potrestat, můe být nastartován nový okruh pozitivní zpětné vazby: dobrý zákon zlepšení morálky dokonalejší právní řád vyšší morální úroveň společnosti. Můe tak být otevřena cesta k obnovení vánosti a funkce etiky ve společnosti.
Ji jsem citoval Mistra Jana Husa. Co tedy znamená milovat pravdu? Husovi zřejmě šlo o naprostou oddanost pravdě za všech okolností jakoto ivotní druce.
Připomnělo mi to příhodu, kterou vyprávěl T. G. Masaryk o svém pobytu v Moskvě v roce 1917 a kterou zveřejnil František Soukup ve výše citované knize. Masaryk vypráví: Jen jsem přijel do Moskvy z Petrohradu, šel jsem pěšky do hotelu National, kde jsem měl objednaný pokoj. Kdy u docházím, narazím na kordon vojáků a oficír mně povídá: Kam to chcete jít? Do hotelu National, říkám. Tam nemůete, tam se střílí, říká oficír. Ale já jsem tam chtěl jít a jdu. Ale jak jsem na náměstí, vidím, e se střílí ze dvou stran. Přede mnou jde člověk, dá se do běhu a vklouzne do velkých vrat. Byl to hotel Metropol. Běím tedy za ním, ale u mi zavírají vrata před nosem. Otevřete, volám, ale někdo zevnitř odpovídá: Jste host? Jinak vás nemůeme vpustit, máme plno. Nechtěl jsem lhát, a tak jsem na něj vykřikl: Pusťte mne! On se zarazil a pustil mě dovnitř. Pak za mnou zamkli a zabarikádovali vrata a po celý týden jich neotevřeli. (str. 300–301)
Zdánlivě primitivní příhoda však dokládá Masarykovu oddanost pravdě za všech okolností. Nemám k tomu co dodat.
*
Kadá pohádka musí mít šťastný konec. Naše pohádka takový konec nemá. Vzpomeňme na pohádku O Šípkové Růence. Proto musíme i s naší pohádkou o pravdě něco udělat. Potkáte-li proto někdy prince z pohádky, poádejte ho, aby přišel také do naší krásné země a udělal v ní pořádek, aby naučil lid říkat pravdu a ít v pravdě. Dosáhne-li se toho, pak se stane i naše vyprávění opravdovou pohádkou...
Václav Klusoň (1926) je ekonom. Nositel ceny Listů Pelikán za rok 2014.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.