Je dobré připomenout, e v době uzávěrky tohoto čísla stále nemáme plnohodnotnou vládu, ale tzv. vládu v demisi. Tedy bez dostatečné podpory Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Člověk by v demokratickém právním státě očekával, e vláda v demisi bude jen udrovat nezbytný chod státu a nebude se (řečeno slovníkem filmu Jáchyme, hoď, ho do stroje – scény zápisu do juda) pouštět do ádných větších akcí, kdy nejsou převlečení. Ale chyba lávky, Babišova nedůvěryhodná vláda nejene se pustila do docela velkých personálních rošád (od například ředitelů veřejných nemocnic a po vysoké ministerské úředníky), ale brousí si zoubky i na normu norem – tedy Ústavu ČR. Jako právníka mne nejvíce zaujala opakovaná snaha o zavedení referenda a přímé volby starostů a hejtmanů. Je smutné, e někdo si ji při pomyslném zápisu do juda, pardon do vlády, nejen rozděluje medaile, ale rád by nadto přepsal pravidla tohoto sportu. Zejména Okamurovo hnutí SPD a část hnutí ANO usilují o novelu ústavy, ve které navrhují přímou volbu starostů a hejtmanů zavést. Předkladatelé si od návrhu slibují větší zodpovědnost přímo volených hlav obcí a krajů ke spravovanému obecnímu a krajskému majetku. Pokládám to za typickou zbytečnou změnu pro změnu. Moná má za cíl vypustit mlhu halící skutečné problémy. Jako vysokoškolský právní pedagog říkám: dnešní systém komunální (resp. regionální) politiky nevykazuje systémovou potřebu takové razantní změny. Navíc pokud zavedeme přímou volbu starostů, museli bychom překopat celý systém kompetencí obecních orgánů. Proč? Uvědomují si politici (zejména) z SPD a ANO, e zavedení přímé volby by zbytečně rozkolísalo celý systém, který se tak pracně od roku 2000, kdy byl v rámci rozsáhlé reformy veřejné správy přijat dnešní zákon o obcích (a té zákon o krajích), budoval a usazoval?
Z odborných kruhů připomeňme negativní stanovisko k přímé volbě starostů Svazu měst a obcí ČR či řady specialistů z (relativně) nezávislých akademických kruhů. Proti je samozřejmě i mnoho zkušených starostů a radních z praxe, tedy z českých, moravských a slezských radnic. Tím, e je proti většina parlamentní opozice, nemá moc smysl argumentovat, tuto kritiku demisionáři zpravidla odbudou mávnutím ruky, e ji řídí pán Kalúsek s pánom Fialom, kterým se nechce makat.
Z palety problémů vyberme například: Pokud bude starostou zvolen někdo, kdo nepatří k ádné straně či hnutí vládnoucím ve městě (obci), jak se pak bude efektivně dohadovat s radou města či s městským zastupitelstvem? Model, kdy bude přímo zvolen starosta, který nebude mít podporu zastupitelů, je v zásadě nesmyslný. Plodící více problémů ne radostí. Někdo řekne, tak se pan starosta se zastupitelstvem dohodne, od toho tam přece je! Ano, snad se i nakonec dohodne, ale k čemu je pak zavedení přímé volby starosty? Dnešní systém nepřímé volby mnohem lépe vede k tomu, aby se starostou stal právě člověk konsenzuální a rozumný. A ne, aby si starosta dělal vlastní sólo politiku, odlišnou od zastupitelstva města. Do mozaiky komunální politiky, kterou se snaí destabilizovat výše zmíněný návrh na přímou volbu, spadá i skutečnost, e v posledních letech výrazně přibylo případů snahy o kriminalizaci obecních a městských zastupitelů. Tisk o nich té opakovaně psal. Nemusí to ihned skončit pravomocným trestním rozsudkem a odnětím svobody. Ono není vůbec příjemné být po celé roky pouhým sprostým podezřelým.
Na podzim máme komunální volby. Pokud by tento trend pokračoval, v obecních a městských zastupitelstvech by nikdo rozumný zasednout za chvíli opravdu nechtěl. Tato nechuť je ostatně mnohde, zejména v menších obcích, zjevná ji nyní. Nezapomínejme, e odměny neuvolněných zastupitelů obcí jsou v řádu stokorun. A to nyní stranou ponecháváme nesmyslně přísný reim nových majetkových přiznání pro lokální politiky. Do mnoiny ataků na územní samosprávu mono ještě přičíst, e hnutí ANO (tedy Andrej Babiš) před zhruba půlrokem rázně mediálně komunikovalo, e chce zrušit obecní zastupitelstva. Miliardář vloni v létě říkal mazaně: Proč se mají hádat nějací v podstatě líní politici na zastupitelstvu? Ať se tyto kecárničky zruší. České, moravské a slezské obce a kraje přece můe řídit jen osvícený starosta a hejtman, ne? Řídit obce jako firmu!
Tak snad alespoň tento revoluční nápad pana Babiše opustil. Doufejme.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.