Potřebujeme idejí, ivých a velikých idejí, a nebudeme malí. (TGM)
Jsou doby, kdy společenská atmosféra začne houstnout. Zdánlivě se nic neděje, leccos dokonce vypadá dobře, politici tvrdí, e ijeme v nejlepší době. Přesto se šíří pocit nejistoty a nespokojenosti. Objevuje se pocit, e jsme se nevědomky ocitli na křiovatce, chybějí nám však ukazatele, kam která cesta vede a zda, v případě špatné volby, bude ještě cesta zpátky. Chybějící ukazatele představují váný problém. Chybějí nám hlavně proto, e jsme přestali vnímat duchovní rozměr společnosti, oddělili jsme se od jejího hodnotového zakotvení.
V letošním roce oslavíme 100 let od vzniku republiky. Dá se očekávat, e mnozí politici budou účelově a pokrytecky (protoe jsou jim duchovní hodnoty cizí) citovat T. G. Masaryka, přičem svou politikou půjdou proti jeho hodnotám i odkazu.
Nejde mi zde ani o interpretaci Masarykova odkazu, ani o moralistní pohled na současnost. Chci upozornit na zajímavý přístup k uchopení současného světa v masarykovské interpretaci, jak jej představil Bohumil Sláma ve dvou pracích, je obě vydalo nakladatelství Atelier 89 (2017). Jde především o práci Manifest neomodernismu a nové víry; druhá kníka, Vývoj kritického myšlení/Masaryk mezi včerejškem a dneškem, vznikla ve spoluautorství s v minulosti významným českým filozofem a religionistou J. L. Hromádkou. Autor je původem klinický psycholog, a snad i proto jde jeho pohled na společnost skrze duchovní rozměr a hodnotovou orientaci, s představou, e tak jako duševní zdraví pomáhá posilovat či navracet psychoterapie, tak by i sociologie měla vytvořit socioterapii. V masarykovském duchu vyzývá k činům, je by měly naplnit duchovně nenasycené masy.
Základem jeho myšlení a přístupu je koncept neomodernismu, který vytváří rámec, v něm se autor můe pohybovat a rozvíjet své myšlenky. Pro pochopení tohoto rámce si zde dovolím delší citaci: Neomodernismus je filosofický a religionistický směr, vycházející z dějinami prověřeného lidského poznání, počínaje jeho nejstaršími kořeny judaismem, konfucianismem, buddhismem, řeckou filosofií, křesťanstvím a islámem, jak se ve společenských vědách a umění postupně vyvinuly zejména v novověkou reformaci, humanismus, osvícenství a modernismus, v teologii, unitarismus a nové náboenství' T. G. Masaryka.
Neomodernismus překonává osvícenskou a modernistickou víru v pokrok a vítězství dobra a snaí se překonat i postmodernismus a neoliberalismus. Brání se sice absolutizaci a monopolizaci pravdy, na druhé straně však odmítá rezignovat na její kritické hledání. Je to důleitý rozměr celé koncepce, zejména tváří v tvář dnešní snaze o reálné prosazení doby postfaktické (co vlastně znamená doby livé). Bohumil Sláma, i s vědomím informačního boomu a zahlcenosti nejrůznějšími poznatky v současném globalizovaném světě, trvá na tom, e se nesmí rezignovat na kriticko-realistickou práci s informacemi. Zdůrazňuje výběr podstatných a věrohodných informací, nutnost dávat je do kontextu, společenského, historického a politického. To je nesmírně důleité, neboť dekontextualizace informací se ukazuje jako zásadní problém, protoe vytváří obrovský prostor pro manipulace a populistické ovlivňování společnosti.
Další ze zajímavých myšlenek se dotýká problematiky ekologie, zejména hodnocení role ekologických hnutí. Dle jeho názoru Zelení vyvolali ideovou revoluci srovnatelnou s renesancí: zatímco renesance obrátila svou pozornost od boha k člověku, Zelení ji obrátili k přírodě a k Zemi. Přitom ovšem i v jejich centru pozornosti stojí člověk, neboť ohroení přírody ohrouje i jeho samého.
Víra v lidské nadosobní ideály, interdisciplinární, resp. polyhistorický přístup, jen neklade různé společenskovědní přístupy vedle sebe, ale propojuje je, to vše umoňuje, aby celá práce vyústila ve formulaci nového, univerzalistického Desatera. Není cílem této stati prozrazovat obsah a závěry; uvedu jen názvy kapitol Manifestu neomodernismu a nové víry, je mohou dát čtenáři konkrétnější představu o zaměření i přístupu autora: Nauka o poznání, Ideologie, Historie, Sociologie, Psychologie, Umění, Environmentalistika, Pedagogika, Vedení společnosti, Léčba společnosti a Nová víra.
Na závěr jen upozorním na citát z Masaryka, o něj se autor opírá a který jsem pouila v titulku: Potřebujeme idejí, ivých a velikých idejí, a nebudeme malí. V této zemi, kde se uměle vytváří strach, kde politici hovořící ve jménu národa chtějí národ izolovat, zapouzdřit a pak i kontrolovat, koncept neomodernismu, jen zároveň zdůrazňuje kritické myšlení a vnímání informací v širokých souvislostech, je minimálně výzvou pro hlubší diskusi a společenskou reflexi.
Manifest neomodernismu, byť svým rozsahem dílo nevelké, záběrem a obsahem dokáe naplňovat onen poadavek na ivé a velké ideje, je překračují prostor české společnosti a mohou se vydat do světa.
Bohumil Sláma: Manifest neomodernismu a nové víry, Ateliér 89, Praha 2017. Bohumil Sláma, Josef Lukl Hromádka: Vývoj kritického myšlení / Masaryk mezi včerejškem a dneškem, Ateliér 89, Praha 2017.
Vladimíra Dvořáková (1957) je politoloka, působí na VŠE v Praze.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.