Vybírali jsme pro Listy z vašich fotografií lidí na demonstracích, lidí-civilistů, kteří berou do rukou zbraně, a lidí spících na ulici, leckdy zřejmě i opilých. Máme se syrovosti vašich fotografií bát? Jakou část světa chcete divákům představit?
Nejde o příběhy o strachu ani se nemáte bát. Ty soubory snímků ukazují otázky týkající se ivota společnosti. Snaím se lidi nehodnotit a dívám se na ně, jako kdybych se díval na sebe. Kdy fotografuji lidi drící v rukách zbraně, nesoudím je, jen se ptám, co se děje, kdy babička drí zbraň a blýská se jí v očích, anebo kdy kluk míří zbraní na své děvče. Ty snímky nejsou inscenované. Myslím, e v lidech je nějaký nemateriální gen války, moná jungovský archetyp, který jsme zdědili po předcích. Téměř všem lidem se líbí postava Ábela, ale všichni jsme dětmi Kaina. A Kaina máme v sobě jako archetyp zla.
Pokud jde o Spáče, ne všichni jsou opilí, někteří jsou i nemocní. Dostal jsem se k tomu tématu, kdy jsem narazil na leícího člověka a zavolal mu sanitku. Kdy jsem čekal, a přijede, uvědomil jsem si, e bezvědomí je situace, ve které je člověk velmi citlivý. A nezapomenu také, kdy jsem potkal člověka leícího na ulici, který, kdy jsem ho vzbudil, nebyl schopen vstát. I jemu jsem zavolal sanitku a ne přijela, zeptal jsem se, jak se jmenuje. Odpověděl, e Kryštof, a poděkoval. A to mě silně zasáhlo. Uvědomil jsem si, jak moc pro něj znamená, kdy se s ním zachází jako s člověkem, který má jméno a za tím jménem svůj příběh.
Studoval jste na Institutu tvůrčí fotografie v Opavě. Co byste neuměl, kdybyste tam nestudoval? A které fotografické školy a jejich představitele, bychom podle vás měli sledovat?
Studium na Institutu je zřejmě to nejlepší, co se mi mohlo stát. Mnoho věcí z fotografického řemesla dnes můete najít na internetu, důleitější ale je, s jakými lidmi se setkáváte. A na Institutu jsem se setkal s řadou významných umělců, pedagogů a především krásných lidí: profesor Štreit nebo docent Siostrzonek mě inspirují i přístupem k ivotu. Právě profesor Štreit mě naučil zeptat se člověka, kterého fotím, jak se jmenuje. Pokud bych měl někoho nazvat mistrem, pak by si to zaslouil určitě profesor Vladimír Birgus.
Češi postupně poznávají polskou literární reportá. Existuje i škola reportání fotografie?
Dnes je v Polsku populárnější konceptuální fotografie a ta občas ovlivňuje dokument, který se pak ale stává uměle vytvořeným. Víc se toho dozvídáme o fotografech a jejich duševním rozpoloení ne o realitě. Polsko nemá tak silnou tradici fotoreportáe, jakou reprezentují Koudelka, Štreit, Kratochvíl nebo Kolář. I v Polsku ale najdeme fotografy, pro které je ivot společnosti nejdůleitější. Mě inspirují například Arkadiusz Gola, který ukazuje ivot člověka v prostředí těkého průmyslu v Horním Slezsku, Jacenty Dędek, který ukazuje ivot polské periferie, a také Krzysztof Gołuch, který u patnáct let fotografuje ivot handicapovaných.
Je nějaká vlastnost nebo věc, kterou byste nejraději vyměnil mezi Českou republikou a Polskem, aby se nám v obou zemích ilo lépe?
Nejraději bych do Polska přenesl českou schopnost mluvit o důleitých věcech lehce a vtipně, s tou by se v Polsku jistě ilo lépe.
-pe-
Michał Szalast (1979) je fotograf-dokumentarista, spjatý s Horním Slezskem, vzděláním historik, vítěz soutěí BZ WBK Press Photo a Silesian Press Photo. Více na www.szalast.com.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.