Večer uléhal s dobrým pocitem, e bouda má podobu podle jeho představ. Téměř dokonale splynula s prostředím opuštěné, zpustlé městské periferie, ačkoli je nová, vypadá jako pozůstatek zaniklé zahrádkářské kolonie, nebo bouda hlídače z dob, kdy tu v dobách raně industriálních dýmal komín dílny či manufaktury s nějakou elezářskou výrobou. Třeba bicykly se tu mohly vyrábět.
Aby boudina střecha, potaená pískovanou asfaltovou lepenkou, nevypadala zánovně, naházel na ni pár ohnilých prken a několik starých cihel. A kdy usínal, těšil se, jak pořídí okno a začne si budovat interiér, jen ovšem bude luxusní; usmíval se netuše, e to bude jeho nejhorší noc, mnohem horší, ne kdy ho vyplavila průtr.
Asi ve dvě v noci se probudil hrůzou: Zdálo se mu, e zavrzala klika, a v otevřených dveřích se objevil bezdomovec. Úplně normální, přiměřeně páchnoucí bezdomovec s igelitkou v ruce. Takovou návštěvu nečekal, na bezdomovce vůbec nepomyslel, však sám je napůl bezdomovec. S úředníkem z magistrátu, kdyby sem snad zavítal, by si to u kávy mohli vysvětlit, ale bezdomovec, to je opravdu jiná káva.
A ten hned na něj vyrukoval: Kámo, máš pěknej bejvák, zima se blíí, sem se vejdu taky. Nevejdeš, ty kreténe, vztyčil se na posteli, a okamitě vypadneš! A zapomeneš, es tu byl, a uchopil sekeru. A v tom se probudil. Zaposlouchal se do ticha, které pociťoval jako velice zlověstné, přestoe jím začal pronikat docela konejšivý hluk hektoru, u vyslouilé dieselové lokomotivy, která přiblině kadou pátou noc táhla ve starých osobních vagónech nějaké lidi, asi Ukrajince na práci. Pomalu jedoucí vlak skýtal vdy tý pohled na unavené, strnulé tváře za okny, spoře osvětlené lutým světlem. Zvláštností vlaku také bylo, e jel vdy pouze tam, a nikdy zpět. Na záhadný noční vlak si u zvykl, ale chudáka bezdomovce povaoval za vetřelce obzvlášť nevítaného.
Zíral do tmy, hrdlo se mu svíralo: vdyť vdycky s bezdomovci naopak drel! Dokonce pro ně před časem vymyslel lehký domeček, velikosti většího stanu, z tvrzeného vodoodpudivého polystyrenu, jen by se skládal jako dům z karet a bezdomovec by si ho vozil na kolečkové tašce nebo na kšírech nosil na zádech, a kdy by na něj padla únava nebo nečas, v miku by ho v nejbliším parčíku rozbil, rychleji ne stan. S náčrtkem tohoto úplně nejskromnějšího obydlí zašel na sociální odbor, ale tam jeho vynález odmítli jako antihumánní řešení, je by bezdomovectví uznávalo jako přijatelný ivotní styl. A vyzvali ho, aby přišel s řešením, které by bezdomovce integrovalo do společnosti, a nikoli jim pouze usnadňovalo ivoření na jejím okraji.
A vida, od jeho pošetilého nápadu neuplynulo ani deset let, a bezdomovec se sám přišel integrovat. To mám za svou povýšenost! Zděšeně zíral do tmy, a ačkoli aktuálně ádný bezdomovec za dveřmi jeho boudy nestál, ivě si ho představoval, jak u se táhne odkudsi od Horních či Dolních Počernic, do nozder nabírá vítr, aby s neomylností zvířete zamířil směrem k jeho boudě, jistě tu bude co nevidět. Pane Boe! Co udělám? Natrhnu mu prdel, vyskočil do tmy a zapálil petrolejku. Přitom mu pohled padl na Bibli, na Písmo svaté, z něj není schopen nikdy přečíst více ne pár vět. Moná právě tím pohledem, ale spíše mu pomohl ten ošklivý, krutý výraz, take se mu poněkud ulevilo. U mohl aspoň volně dýchat. Takovým fašistou přeci být nesmím. Cokoli člověk udělá i pro nejmenšího ze svých bratří, včetně bezdomovce, jako by dělal pro Krista Pána. Nabídnu mu, ať si někde opodál taky stluče chatrč. Někde aspoň půl kilometru opodál. No co, zaloíme tady takovou novou civilizaci. Do rána u ale oka nezamhouřil, tak mu bezdomovec zamořil mysl. Do boudy sice ještě ne, ale do mozku u se mu vloudil.
S pokleslou myslí vyrazili s kocourem Rourem a vozíkem do sběrného dvora, co bude celodenní výlet; tam by mohli získat nějaké odloené staré okno do boudy, jak si je lidé vyměňují za plastové. Obyčejné zdvojené se dvěma křídly, co se sešroubovávají. Nechá si je nově zasklít. A taky dřevěnou idli by tam mohli mít. Tu by velice potřeboval.
Dotrmáceli se tam za půl dne akorát na polední přestávku. Tak otráveného Roura u dlouho neviděl. Bezdomovec zkazil náladu i jemu. Také mu ve sběrném dvoře vypadal nedůvěryhodně jako bezdomovec: – Vokna ádný nemám. A obyčejný dřevěný u vůbec ne. U se vyhazujou plasťáky. – A dřevěnou idli byste neměl? – Vy jste se zbláznil. Podívejte se támhle, samý plasťáky. – Ukázal k jeaté hromadě. Tvořilo ji alespoň padesát polstrovaných kancelářských idlí, polokřesel a manaerských křesílek na kolečkách, zmrzačených a nestvůrně do sebe zaklesnutých. Kolečka pajdavá, opěradla vyvrácená, madla odlomená. Jako by představovaly instalaci Na valné hromadě.
Vyprostil jednu idli a začal do ní mlátit tyčí, která leela opodál. Páral její sedák. Lámal jí zchromlou kolečkovou nohu, napadenou osteoporózou, a znovu do ní řezal tyčí. Taková mizérie, křičel, všechny tyhle blbé idle, ubohé a debilní, i Rour se vyděšeně přikrčil. Sběrný mu ho opodál pozoroval. Nevěřícně na něj zíral. Chtěl ho rovně poslat ke všem čertům, ale všiml si, e mu má u ucha mobil.
Aha, to tak, to by se vám hodilo, abyste mě lapili a do blázince uvrhli. A co by se stalo s kocourem, ha? Roure, jdeme, zavelel. Chopil se vozíku, Roura vzal do náručí a míjeje toho telefonujícího chlapa vmetl mu do tváře, nečum, plastovej blbče!
Roure, tak tohle byl náš zatím nejhorší den. Neudělali ani nepořídili jsme vůbec nic, a já bych sekerou zabil bezdomovce, kdyby existoval, a ve sběrném dvoře jsme se chovali tak nepřístojně, jako by nás amok chytl. Kupodivu z celého toho debaklu se mu ale náhle udělala docela dobrá nálada, dokonce i zrak se mu zlepšil, vskutku začal vidět barevněji.
Roure, víš, co se nám to stalo? Dostavila se nám katarze. Honem, pospěš, někde si cestou dáme fernet.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.