Jste zde: Listy > Archiv > 2018 > Číslo 2 > Se Szczepanem Twardochem hovoří Karolina Wigura: Polská politika je chaos
Spisovatel Szczepan Twardoch v rozhovoru s novinářkou a sociolokou Karolinou Wigurovou formuluje svou kritiku liberálních oponentů Jarosława Kaczyńského, popisuje slabost polské politické opozice a nedostatek zahraničně-politické představivosti a shody na místní politické scéně a věnuje se i rozdílům mezi rolí publicisty a politika ve veřejném ivotě.
Karolina Wigurová: Někdy mi přijde, e se polská politická scéna podobá politickému thrilleru. Nenapíšete ho?
Szczepan Twardoch: Ale v thrilleru musí být nějaký záměr, ne? Muselo by tu být nějaké politické spiknutí, nějací zlí, kteří pracují v něčí prospěch. V Polsku by se našlo spíš téma na politickou grotesku, komedii omylů. Polská politika mi připadá jako chaos. Vystupují v ní nějací hráči, ale ti nerozeznávají skutečnost. Jedni si myslí, e hrají šachy, druzí, e člověče, nezlob se. Nevědí, na jakém hrají hřišti, ani o co hrají.
Řeknete právě tohle lidem, kteří po roce 2015 opakují alarmistická slova o diktatuře a novém totalitarismu? Patříte mezi lidi, kteří se snaí oponovat takto radikálním hodnocením polské politické reality. Stačí ale jenom prohlásit, e je to chaos? V jakém systému ijeme?
Věřím, e stále ijeme v systému, který se vejde do hranic toho, co popisujeme jako demokracii. Velmi rádo se mluví o tom, co Jarosław Kaczyński můe udělat: zfalšovat volby, zabránit volbám. Co ještě? Zavřít opozici? Strašně mi vadí, kdy slyším, e u určitě nebudou svobodné volby. Odkud to ti lidé vědí? Proč by Kaczyński neměl dovolit svobodné volby, kdy vede v průzkumech? V téhle zemi se vdycky můe stát cokoli. Za týden mohou přijet ruské tanky a nebudeme si s tím moc umět poradit. Kdy ale zůstaneme u toho, co se stalo doopravdy, a ne u toho, co se stát můe, tak určitě řekneme, e byla porušena zásada rozdělení tří ústavních mocí. Neděje se ale nic, co by bylo jakýmkoli zvratem směrem k totalitarismu. Nikdo tu nevytvořil ádný lidový soud jako v nacistickém Německu, i kdy ve slovech lidí z vládnoucí elity, e litera práva je méně důleitá ne tzv. lidový smysl pro spravedlnost, můeme někdy slyšet podobnou poetiku. Pořád ale nemáme nic do činění ani se vzdálenou mutací vůdcovského principu, vůle vůdce není zákonem, stranické struktury se nepřekrývají se strukturami státu. Politici říkají, co říkají, ale lidé, kteří se profesionálně věnují politickým analýzám, musejí být schopni takové věci rozlišit.
Proč tedy část liberálů opakuje, e to se ještě stane? Bylo by naivní si myslet, e to tak nebude?
Nemám jednoduchou odpověď. Pisovská [od PiS, Práva a spravedlnosti, pozn. red.] odpověď na vaši otázku, kdy ji navíc zformuluji dehumanizujícím jazykem, který se v Polsku pouívá na obou stranách diskursu, zní, e je v tom slyšet kňučení odstavených od koryta...
Chcete říct, e na tom něco je? Libí se vám takový způsob vyjadřování?
Určitě se mi nelíbí ten dehumanizující jazyk. Pokud jde o meritum věci – určitě je to jedna z motivací opozice. Co neznamená, e ten popis vyčerpává skutečnost. Stejně tak je něco v tvrzení, e budou kňučet pisovské elity, všichni ti Misiewiczowé [podle Bartłomieje Misiewicze, mladého spolupracovníka exministra obrany za PiS Antoni Macierewicze, který je veřejným symbolem nepotismu politiků PiS – pozn. red.] atd., a na ně přijde řada, aby opustili místa ve všech těch společnostech. To je přirozené. Především ale nesnáším jednak ten jazyk, který se pouívá v polské veřejné debatě, a ta zjednodušení banalizující skutečnost, která z něj vyplývají. To, e někdo s někým zametl anebo e něco, s čím nesouhlasíme, se automaticky stává blábolem.
Ale stejně to říkáte.
Odpor liberálů, včetně těch alarmistických, je jistě do velké míry oprávněný, protoe, dohodněme se: vlády PiS jsou výjimečně hloupé a škodlivé. Bohuel ale způsob, jakým hovoří někteří liberální oponenti Kaczyńského, je stejně hloupý. A v tom je ten problém.
Jejich reakce posilují pisovský radikalismus?
Ano, vyvolávají ho. Přijde mi, e dobré výsledky PiS v průzkumech do velké míry vyplývají z toho, jak obratně Jarosław Kaczyński obsluhuje potřebu důstojnosti lidových mas v Polsku. Reakce liberálů s jejich elitistickým pohrdáním lidem, jejich tirády proti kmánům, Kaczyńského jedině posilují. Vytvářejí, samozřejmě, pocit vlastní hodnoty lidí protestujících proti Kaczyńskému, ale to není cesta k vítězství ve volbách. A kdy vezmeme v úvahu minimální stupeň kontaktu s realitou polského inteligenta ponořeného ve světě omylů a iluzí, není při tom pocit nadřazenosti moc oprávněný.
Strategie spouštění alarmů je ale neúčinná. Stačí se podívat na průzkumy, abychom viděli, e přesvědčuje čím dál méně lidí. Proč ji v takovém případě soustavně pouívají?
Emoce zbavují monosti logicky myslet. Asi kadý v ivotě v hněvu udělal různé hlouposti, sám jsem také v hněvu řekl věci, které bych neřekl, kdybych se ovládal. A emoce – řekněme – společenské, proívané silně ve skupině, se zdají být ještě silnější. Liberální nebo levicové rozhořčení funguje stejně jako to pravicové. V kolektivní morální panice neanalyzujeme skutečnost, ale necháváme se unášet rozhořčením. Liberální alarmisté tedy nemusejí vidět, e jejich kroky jsou neúčinné. V emocích své kroky nereflektujeme. Pod tlakem emocí nekalkulujeme účinnost svých postojů, jen jimi ijeme, proíváme je, stáváme se vlastními emocemi a ony se stávají námi. To je lidská věc. Gombrowicz říkal: Já nejsem hloupý, jen jsem v hloupé situaci.
Take u máme přinejmenším několik emocí, které ovládají liberální alarmisty: strach, resentiment, pohrdání, hněv. ádné pozitivní?
Nejde o jediné emoce. Nepatří tam třeba autentická, patriotická angaovanost? Strach o Polsko, autentický občanský postoj? Bez pochyby. A jakkoli jsou mi takové pozice spíše cizí, tak vůči nim samozřejmě chovám veškerou vánost. Neumím říci, v jakých poměrech se všechny ty postoje objevují, mohou se samozřejmě průběně a postupně měnit i u jednoho člověka. Autentický patriotismus nebo pocit odpovědnosti za Polsko přeci nevylučuje zaslepenost pohrdáním vůči politickým protivníkům.
Přitom ale musejí alarmisté nějak ovlivňovat politickou opozici, která mluví velmi podobným jazykem.
A je to nejlepší opozice, jakou by si Jarosław Kaczyński mohl představit. Potřebuje ji, aby nutil stranický aktiv k bdělosti. Díky silné antipisovské rétorice konsoliduje straníky. Kdy opozice ústy politiků, a také publicistů mluví o delegalizaci PiS-u, tak to přeci nikoho od PiS-u neodeene, a straníky to jedině semkne a podpoří to jejich loajalitu. Protoe s Kaczyńským se nese, drme se vojenské metafory, sláva vítězného vůdce, a ona také dělí. Posiluje jeho pozici ve straně a umoňuje mu realizovat jeho endgame, tedy absolutní moc. Ale ne ve státě, jen, jak říká Robert Krasowski [autor knih o nejnovějších politických dějinách Polska – pozn. red.], právě ve straně. Politická strana je jediným prostředím, ve kterém se Jarosław Kaczyński cítí bezpečně a na svém místě. Proto se nedivím, e nechce premiérské křeslo. Musel by to své bezpečné prostředí opustit.
PiS a opozice jsou na sobě závislí?
Pokud jde o denní politickou taktiku, Jarosław Kaczyński nemá aktuálně důstojného soupeře. Ale kdy se podíváme šířeji, nejen na lídry, ale také na straníky na střední úrovni, zdají se ít v jakési symbióze, nějakým způsobem nepřátelské, ale přece efektivní. Na místní úrovni, přinejmenším v Horním Slezsku, protoe jak je to jinde, moc nevím, je jejich konflikt o dost méně urputný a místní členové PiS a Občanské platformy zvládají spolupracovat nebo tvořit koalice proti zastupitelům, kteří nejsou spojení se ádnou stranickou centrálou. Současná Kaczyńského taktická převaha samozřejmě neznamená, e bude vládnout věčně. Sympatie lidu se mění velmi snadno a rychle a pořád platí, e v Kaczyńského drícího se moci násilím proti vůli voličů nevěřím.
Řekl jste ale před chvíli, e vlády PiS jsou hloupé.
Jsou hloupé, protoe škodí Polsku. Škodí tomu občanskému společenství, kterým Polsko v optimistickém výkladu je. Především škodí jeho zahraničním zájmům. Příkladem tu je polský velvyslanec v Berlíně Andrzej Przyłębski. Kdy u Polsko poslalo do Berlína někoho s tak hlubokým antiněmeckým resentimentem, tak bychom snad do Izraele měli poslat Stanisława Michalkiewicze [antisemitsky vystupujícího politika – pozn. red.]. Obávám se ale, e antiněmecké resentimenty Przyłębského jsou v PiS-u všudypřítomné. Známí byli na vernisái výstavy [o zničení a poválečné obnově Varšavy – pozn. red.] Fénix z popela v Berlíně. A Przyłębski, jinak filozof vzděláním, během svého vystoupení na vernisái rozvíjel úvahy o tom, jestli zlo, válečné škody a utrpení, jejich stopy můeme na výstavě vidět, vyplývaly ze zla imanentně spojeného s lidskou povahou, anebo spíše z německého národního charakteru. Závěr byl, e přece to druhé. Takový soud by byl hloupý, kdyby byl Andrzej Przyłębski publicista, ale ve chvíli, kdy zastupuje polský stát, je to šílenství, neobvykle škodlivé šílenství. A to na tolika úrovních, e to ani nejde popsat. Kvůli jeho vystoupení německá strana obratem sníila úroveň setkání s Przyłębskim. Přesto jsem přesvědčený, e toho dne šel spát s pocitem dobře vykonané povinnosti. Protoe jim to přeci nakonec ukázal.
Celá zahraniční politika PiSu vypadá takhle?
Obávám se, e ano, přinejmenším ministr Waszczykowski [odvolaný z funkce týden po otištění rozhovoru – pozn. red.] se zdá být představitelem takovéhoto infantilního chápání zahraniční politiky. Vezměme si jiný příklad, situace v TVN [soukromé televizi – pozn. red.], kdy Američané nespokojeně zabručeli, e se jim moc nelíbí pokutování americké firmy. Hned se v PiS ozvaly hlasy, e to nejsou Američané, ale jen nějaké postobamovské zbytky, se kterými si Trump ještě neporadil. Jim se opravdu zdá, e kdy Trump přijel do Varšavy a poklepal je po zádech, tak to znamená, e s ním uzavřeli nějaké těsné spojenectví a u k ničemu nepotřebují například Německo. To je něco, co se zrovna v Polsku nemění. U Cat-Mackiewicz [meziválečný konzervativní politik a redaktor – pozn. red.] psal o tom, jak Angličané omámili Becka [meziválečného ministra zahraničních věcí Józefa – pozn. red.] nedlouho před začátkem druhé světové války. Velmi rychle pochopili, e je to člověk, jeho největší obsesí je mluvit s anglickým velvyslancem jako rovný s rovným. A stačilo se mu hluboce klanět a rozvinout červený koberec a Beck dělal právě to, co Velká Británie potřebovala. Protoe se díky tomu cítil být představitelem velmoci. Ten pocit, e diplomaty státu, jeho jsem občanem, je moné obehrát tak, jako se obehrává v šachách pětileté dítě, je hrozný.
Republika publicistů?
Já nemám nic proti publicistům, tím spíš, e sám také vystupuji v té roli. Ale na mě to sedí, protoe píši výhradně svým vlastním jménem, ne jménem Polské republiky. Obávám se, e ten publicistický zápal politiků PiSu a za nimi stojících intelektuálů skončí nakonec nějakou formou polexitu. Toho se doopravdy bojím.
Nezníte teď ale úplně stejně jako alarmisté, které kritizujete?
Polexit mi přijde o mnoho pravděpodobnější – jestli se vektor polské zahraniční politiky nezmění – ne proměna polského politického systému z demokracie na diktaturu. A je to pro Polsko mnohem nebezpečnější ne podle mě nepravděpodobná diktatura. Podívejte se na příklad Izraele. Ústředním bodem celé jeho zahraniční i domácí politiky je přeití. To je jejich endgame. Izraelská pravice a levice se nemusejí shodovat, pokud jde o peníze atd., rozdíly v izraelské společnosti jsou stejně hluboké jako v Polsku, ale kdy jste malým státem obklopeným řadou nepřátelských arabských států, musíte to mít nepřetritě na paměti. A stejně tak klíčem k polskému myšlení o zahraniční politice má podle mě být vědomí ohroení ze strany Ruska. Z ohroení Ruskem má vycházet naše zahraniční politika k Ukrajině, Bělorusku, baltským zemím, jako i k Německu. Polsko přece nezměnilo své místo na mapě. Rusko se také nerozpadlo. Polsko se také není schopno samo postavit Rusku, ádným způsobem, sny o Mezimoří jsou jen vzdušné zámky. USA jsou zase daleko a jedna obrněná brigáda v případě všeobecného konfliktu na situaci mnoho nezmění. Jenom blízké spojenectví s Německem, nejvýznamnějším soupeřem Ruska v Evropě, můe do značné míry zajistit Polsku bezpečí. V tom smyslu platí, e dbát o co nejbliší a co nejtěsnější vztahy s Německem má být endgame polské zahraniční politiky. Neznamená to naprosto nutnost vzdát se vlastní politické subjektivity ve vztazích s Německem. Ale mezi zachováním subjektivity a infantilními provokacemi Przyłębského nebo nesmyslnými vidinami, pokud jde o reparace, leí propast.
A polské politické strany dnes nemají ádnou, jak říkáte, endgame?
ádnou. V PiS nikdo nepřemýšlí o skutečných zájmech a silách. Musím přiznat, e v minulosti byly na politické scéně postavy, které se zdály myslet střízlivě o politice a zájmech státu – například Bartłomiej Sienkiewicz [akademik a politik Občanské platformy – pozn. red.] nebo Ludwik Dorn [politik Práva a spravedlnosti – pozn. red.]. Takovou postavou se nějakou dobu zdál být Mateusz Morawiecki, i kdy neobratnost, jakou projevil v rozhovoru pro Deutsche Welle [kde hájil politiku PiS mj. odkazem na hodnoty stojící nad právem – pozn. red.], se zdá svědčit proti němu. Jsem s to si představit, přes to uklouznutí, e má představu o tom, co má Polsko být a jak má vypadat, i kdy to nemusí být představa, která je mi blízká. Ale zda jsou to realistické představy, to zhodnotit neumím.
A nevybíráte ty lidi, protoe se vám nějak podobají, s ohledem na vzdělání?
Vybírám lidi, kteří mluví jazykem, jen je mi srozumitelný – to je moné. Třebae Jarosław Kaczyński je také vzdělaný. On také umí mluvit tím jazykem, kdy chce, a pokud to nedělá, a mluví jazykem brutálním a antagonizujícím, tak to je částečně volba, vytváření role lidového tribuna, a částečně jistě věc emocí. Na mě Kaczyńského rétorika, to věčné vím, ale nepovím, ty zastřené aluze, co na koho má, nikdy nerealizované výhruky – neúčinkuje. Jestli má nějakou vizi Polska, nevím. Myslím spíš, e ztratil orientaci v denní politické válce, jakkoli částí jeho politického cíle můe být osobní pomsta. Nevím. Ale vy jste s to skutečně uvěřit, e Beata Szydlová [expremiérka za PiS – pozn. red.] měla jakoukoli vizi Polska? Grzegorz Schetyna? [Předseda Občanské platformy – pozn. red.] Nebo Marek Suski? [Vedoucí kabinetu premiéra Morawieckého – pozn. red.] Nebo jistě vzdělaný, ale nepříliš bystrý Ryszard Petru? [Zakladatel a expředseda neoliberální strany Moderní – pozn. red.] Já nejsem.
V té neexistenci polské endgame je nějaký druh hluboké nevíry v polskou budoucnost.
To je dobrý popis. Máme takový pocit, e ijeme ve věčném teď. Polsko není diktatura, ale stát chaosu. Můeme se tedy soustředit na to, e Jarosław Kaczyński řekl hrubě něco o zrádcovských tlamách a na druhé straně nějaký aktivista KODu řekl novinářce TVP ty kur.... Můeme se utápět v těch střetech a sporech a ignorovat měnící se a Polsko obklopující skutečnost. Je o tom taková hezká pasá v knize Na mramorových skálách Ernsta Jüngera: Bývají období úpadku, ve kterých se ztrácí tvar tvořící nejimanentnější vzorec ivota. Vreni do nich, vrávoráme doprava, doleva, jako bytosti zbavené rovnováhy. Z lhostejných slastí se vrháme do lhostejné bolesti, a vědomí ztráty, která nás neustále oivuje, před námi lákavě kreslí budoucnost i minulost. Pohybujeme se v minulých epochách nebo vzdálených utopiích, zatímco přítomnost uplývá.
A tím uplývá také náš čas.
Forma, která tvoří nejvlastnější vzorec mezinárodní politiky, je péče o vlastní dobro a zájmy jednotlivých subjektů té politiky. V Polsku je forma zadřená, protoe jedné straně vnitropolského sporu více ne na polských zájmech záleí na tom, aby byla v Evropě pochválena coby vzoroví demokraté, druhé zase na tom, aby bez ohledu na polské zájmy bránila jakýsi vymyšlený obraz cti Polska. Ten druhý přístup je aktuálně škodlivější. Kdy je tedy forma zadřená, jsou to polští politici, kteří se motají zbavení rovnováhy a sní jednou o nezvyklé modernizaci a Silicon Valley u Radomi, a zároveň zase o husarech a reparacích za škody z druhé světové války, které nikdy nedostanou, jakkoli tady nejsou cílem peníze, ale právě sny a licitace. Přítomnost znovu uplývá.
Text rozhovoru vyšel v čísle 469 (1/2018) internetového týdeníku Kultura Liberalna.
Z polštiny přeloil Patrik Eichler.
Szczepan Twardoch (1979) je spisovatel, v češtině vyšel jeho román Morfium (Host 2017), v polštině naposledy publikoval román z meziválečné Varšavy Král (Król, 2016).
Karolina Wigura (1980) je vedoucí Observatoře Veřejné debaty týdeníku Kultura Liberalna a asistentka Institutu sociologie Varšavské univerzity.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.