Theatrum mundi
Národní informační a poradenské středisko pro kulturu NIPOS vydalo v roce 2010 a na počátku roku 2018 dvě reprezentativní knihy s názvem Malované opony divadel českých zemí. Jde o mimořádnou dokumentační a uměnovědnou práci týmu znalců prostředí českého a moravského divadla. První publikace obsahuje řadu odborných studií na témata, spojená s motivy na malovaných oponách: Alegorie, Múzy, Mýty české historie, ivot starých Čechů, Národní hrdinové, Dělníci, Sokolové, Vlast, Hradčany, Bájná krajina, Obrazy domova a veduty měst a vesnic, ivot na venkově. Do publikace jsou zahrnuty i opony loutkových divadel a opony ve slubách scénografie. Doprovodné texty psali teatrologové, historikové umění, dramatikové a praktičtí divadelníci.
Druhá kniha, obsahující stejně velký vzorek malovaných opon, je uspořádána jednodušeji. Lokality, k nim jednotlivé opony patří, jsou seřazeny abecedně, výklad je kunsthistorický a ikonografický, u kadé opony si její komentátor (jimi jsou výtvarníci a historikové umění) dává záleet na trefném vystiení její výtvarné charakteristiky a půvabu.
Větu Přemysla Ruta Divadlo, které se vzdá obrazu na oponě, vzdává se nejnázornějšího programového prohlášení dokládá řada zobrazených opon, nejdůsledněji asi opona Jiřího Suchého ze Semaforu a autorský komentář k ní, který ji staví do konfrontace s Hynaisovou oponou Národního divadla. První kniha se věnuje do značné míry těm programovým prohlášením.
Opony zámeckých divadel a reprezentativních scén národního divadelního ivota jsou dílem velkých mistrů. O charakter výjevu se vedly v archivech doloené spory. Jeden z novodobých svědecky dokládá v prvním svazku dramatik Milan Uhde: jde o oponu Janáčkova divadla v Brně. Milan Uhde v textu parafrázuje výrok Milana Kundery, pronesený v bezradnosti nad ideologickými argumenty, které nakonec způsobily, e dnešní opona podle návrhu Dalibora Chatrného byla realizována a v roce 2006: Společnost má na oponu jediný objektivní poadavek – aby šla vytahovat a spouštět. Kadá konkrétnější představa je subjektivní. Místní omezená subjektivní představa někdy zvítězila i nad mistrovským dílem, jako v případě Křílic u Semil, kdy ochotnický spolek zavrhl oponu s krkonošskou krajinou, namalovanou z ochoty Františkem Kavánem, jako ne dost reprezentativní, a nahradil ji alegorickým výjevem, vytvořeným místním učitelem. Výjev byl naštěstí namalován na rubovou stranu plátna, take Kavánova krajina byla k vidění z jeviště a zachovala se dodnes v krkonošském muzeu v Jilemnici.
Přehlídka oněch subjektivních představ i schopností jejich malířského provedení je zajímavým i zábavným obsahem spíše druhé publikace. Ještě je třeba připomenout, e jediné opony, které se zachovaly z prostředí, kde se mluvilo německy, jsou opony reprezentativních scén. V Liberci a Karlových Varech jsou to opony bratří Gustava a Ernsta Klimtových a Franze Matsche, v Chebu se zachoval návrh opony Josefa Reinera v archivu, známe, jak vypadala opona praského Nového německého divadla a divadla v Ústí nad Labem. Z opony divadla v Jablonci nad Nisou zůstaly jen vyříznuté fragmenty, o celku nevíme nic. A bohuel nevíme nic o oponách německých ochotnických spolků, které bezpochyby působily v německých Jahnových tělocvičných spolcích, dělnických i hasičských spolkových domech a hostincích v českém, moravském a slezském německy mluvícím příhraničí. Tyto opony, pomalované bezpochyby podobně německy patriotickými a mytologickými motivy jako ty české, byly zřejmě zničeny beze zbytku.
Zatímco v první knize se sbor autorů doprovodných textů věnuje zejména otázce, Co je na oponách zobrazeno, v druhé knize jde víc o to Jak. Jiří Bláha, historik umění a restaurátor mladší generace, upozorňuje na to, kolik práce si dali malíři opon s tím, aby zobrazili drapérii, bohatě nařasenou iluzivní textilní oponu. Celý systém divadelní budovy s kukátkovým jevištěm, ustavený nejpozději v 17. století... je toti zaloený na principu obrazové iluze: jeviště je vlastně obraz, rámovaný jevištním portálem. Opona tento obraz (jeviště) sice zakrývá, ale tím, e nese malovaný obraz, zároveň předstírá, e je sama tím obrazem – e to, co je na ní namalováno, se vlastně odehrává přímo na jevišti. (Jiří Bláha, Malované opony divadel českých zemí II., str. 11)
V komentářích k jednotlivým oponám pak jejich autoři věnují pozornost kompozici výjevů, přebírání motivů a citacím ze známých obrazů (Alšův Karlštejnský havran), ale i práci s ornamentem, při ní (a není divu, kdy malíři venkovských opon bývali začasté malíři pokojů) hraje důleitou roli šablona a malířský váleček.
Některé nedokonale provedené výjevy mají kvalitu naivního umění a ve svém zjednodušení působí avantgardně. Na některých vedutách měst a vesnic vidíme stav obce, který vzal později za své poárem nebo modernizací. Někde se projevuje zapadlý neznámý talent, převyšující průměrný eklekticismus rutinních profesionálních dekoratérů. V padesátých letech se ještě na opony malují výjevy ve stylu socialistického realismu. Obrazem civilismu, ignorujícího avantgardní postupy, je cenná opona Václava Boštíka z roku 1937 z Poříčí u Litomyšle, na ní malíř vyobrazil soudobé členy ochotnického spolku v krajině.
Divadelní opona zobrazuje slávu a krásu. Nenajdeme na ní bitevní pole, vyobrazení poáru či vydrancování obce, nezříká se však vyobrazení národní tragédie (Bílá hora, Komenského loučení s vlastí či Havlíčkovo s rodinou). Vysledujeme na ní, nač byli místní lidé hrdí: v případě opony z Doudleb nad Orlicí i na své továrny. U v roce 1888 se na oponě uplatnila reklama: opona pro letní scénu Na Obcizně v Plzni ředitele Vendelína Budila je sestavena z reklamních cedulí plzeňských firem. Oddělovala jeviště od hlediště dřevěné letní arény, kde se provozovaly nejrůznější varietní produkce a atrakce. Připomeňme, e honosná budova dnešního Divadla J. K. Tyla byla postavena a v roce 1905 a její opona je ovšem apoteózou divadelních múz plzeňského realisty Augustina Němejce (opona nemá svým výrazem daleko k praské Hynaisově).
Dokumentační úsilí kolektivů, pracujících na obou publikacích, má za výsledek nejen vydání knih (z nich první, u rozebraná, je k prohlédnutí na webových stránkách Databáze českého amatérského divadla www.amaterskedivadlo.cz), ale i fakt, e díky němu se jednotlivé obce a spolky podívaly na často zašlé a poškozené opony, válející se ve skladištích a na půdách, jinýma očima, očistily je, vyvěsily a mnohé dokonce nechaly restaurovat. Tyhle světské výjevy, zobrazující to, co bylo českému člověku na jeho kultuře svaté, tvoří protiváhu k místním obrazům kostelním, často přece také umělecky průměrným. Na oponách je víc ivota a dominuje jim láska k vlasti a obci, jejím dějinám i současné podobě, ke krajině a mytologii. Jejich královnou je divadelní iluze, které je oběma knihami vzdán hold.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.