V souvislosti s letošním stým výročím říjnové revoluce v Rusku bych rád čtenáře Listů upozornil na zajímavou knihu, věnovanou zakladateli ČEKY, bolševické tajné policie. Její vznik je spojen se jménem Felixe Dzerinského (1877–1926), revolucionáře polského původu. Polská novinářka a spisovatelka Sylwia Frołowová (narozená 1965) se knihou Felix Dzerinskij (Láska a revoluce) vyrovnává s rozporuplnou osobností, která ji provázela od dětství. To toti proila v Krakově v sousedství ulice Felixe Dzerinského (dnes opět ulice Juliusze Lea, primátora města z počátku 20. století). Mladá dívka Dzerinského v té době nenáviděla. Mimo jiné proto, e Čeka na Dzerinského příkaz povradila po dobytí Krymu Rudou armádou stovky vojáků a důstojníků bělogvardějské armády generála Wrangela, kteří se nestačili evakuovat. Mezi nimi i jejího dědečka.
V dospělosti se autorka rozhodla s přízrakem rudého Felixe vyrovnat. Při pátrání po jeho osudech zjistila, e se jednalo o fascinující, rozhodně nikoliv černobílou osobnost. Začala si pokládat otázku, jak bylo moné, e typický polský šlechtic, vychovaný v katolicko-romantickém duchu, se stal komunistou a navíc prosazoval komunistické ideály velmi krvavým způsobem. Tím spíš, e Dzerinskij byl velmi náboensky zaloený, dokonce šlo o nedostudovaného katolického kněze.
O Dzerinského vztahu k náboenství vypovídá také dopis, který napsal své sestře Aldoně z vězení v roce 1901. Po druhé světové válce jej polští komunisté pod záminkou vydání rodinné korespondence revolucionáře od Aldony získali a pečlivě ukryli ve stranickém archivu. Felix sestře a jejímu manelovi psal: Myslíte, e je ze mě znovu katolík? Ne! To nejsem! Jsem křesťan a věřím v učení Kristovo, v Jeho evangelium, v Jeho nekonečnou lásku k nešťastným lidem. Aldona, horlivá katolička, se za bratra a do své smrti modlila a nechávala za něj slouit mše.
Dzerinskij pocházel z tzv. Kresů, území někdejšího východního Polska, které po druhé světové válce téměř celé anektoval Sovětský svaz a Polsku je vynahradil územím na západě, které získalo na úkor Německa. Dnes je oblast Kresů součástí Ukrajiny, Běloruska a Litvy (někdejší polské Vilno je pod jménem Vilnius hlavním městem Litvy). V oblasti Kresů se narodilo mnoho významných polských osobností, mimo jiné spisovatelé (básníci romantismu) Adam Mickiewicz či Julius Słowacki a také zakladatel moderního polského státu Józef Piłsudski.
Dzerinského otec byl středoškolským učitelem matematiky a fyziky. Po polském povstání v lednu 1863 však zákon zakazoval, aby učil doma, musel si najít místo na jiném místě Ruské říše (vybral si Taganrog u Azovského moře). Měl tuberkulózu a učil pouze několik let, pak odešel na odpočinek, díky slušnému důchodu však mohla jeho rodina ít na dobré úrovni. V té době byl ji enatý se vzdělanou dcerou známého stavitele mostů, její rodina vlastnila poblí Vilna panství se zámkem a početným sluebnictvem.
Otec Felixovi zemřel, kdy mu bylo pět let. Také jeho matka zemřela poměrně mladá. Ji jako student vilenského gymnázia se Felix začal zajímat o socialistické myšlenky. Krátce po matčině smrti zanechal studia a stal se agitátorem mezi dělníky ve slubách sociálně demokratické strany. Ve svých dvaceti letech byl poprvé zatčen a po roce věznění vypovězen do vjatské gubernie. Ve vyhnanství proil zimu a v létě z něj pak utekl, dostal se k eleznici a odjel do Vilna. Tam mu však u byla v patách policie, proto se přesunul do Varšavy (ta leela ještě v ruském záboru rozděleného Polska). Tam byl po udání v únoru 1900 znovu zatčen a odsouzen k pěti letům vyhnanství na východní Sibiři. Trestanci byli odváeni po řece Leně. Na jedné ze zastávek Felix opět utekl. S falešnými dokumenty pak odjel do Berlína, kde se mimo jiné setkal s Rosou Luxemburgovou, která se stala jeho vzorem (její portrét měl později jako šéf Čeky v pracovně na moskevské Lubjance). Byl vyslán do Krakova (v rakouském záboru, kde měli Poláci značnou míru autonomie), kde se z něj stal profesionální revolucionář. Za revoluce 1905 pobývá u zpátky ve Varšavě, pak je střídavě ve vězení a střídavě se pohybuje po různých místech Polska. V dubnu 1908 je znovu zatčen a odsouzen ke ztrátě šlechtického titulu i všech práv a k doivotnímu usídlení na Sibiři. Z transportu však opět utekl a přes Vilno a Varšavu se dostal do Berlína. Protoe měl nemocné plíce, exilové vedení polských sociálních demokratů ho poslalo na dovolenou do Itálie, kde se na Capri setkal s Gorkým. Po návratu do Krakova znovu potkal Zofii, kterou znal ze stranických schůzí. Vzali se, přestoe se v té době kolem Felixe pohybovaly také jiné eny. Těhotnou novomanelku poslal Felix se stranickými materiály do Varšavy. Tam však byla zatčena, syn Jašek (Jan) se narodil ve vězení. Zofia s Felixem se znovu setkali a po dlouhých osmi letech.
Zofia byla vypovězena na Sibiř. Dítě by takovou cestu nevydrelo, známí proto zařídili jeho převoz do soukromého ústavu pro novorozence. Felixovi se podařilo poslat eně do vyhnanství v obálce knihy ukrytý pas na cizí jméno. Díky tomu se jí podařilo utéct a po nesnázích se dostala do Krakova, kde se mohla konečně začít starat o dítě. Mezitím však byl ve Varšavě znovu zatčen Felix. Vystřídal několik vězení, a skončil v Moskvě. Vysvobodila jej teprve únorová (březnová) revoluce 1917. V carských věznicích strávil celkem jedenáct let. Ještě v Moskvě Dzerinskij vstoupil do bolševické strany. Leninovi pak v Petrohradě pomohl uskutečnit bolševický převrat (měl za úkol obsadit poštu a telegraf). V prosinci 1917 byl Dzerinskij jmenován velitelem Čeky (Vserossijskaja črezvyčajnaja komissija, Všeruská mimořádná komise). Původně mělo jít o komisi dočasnou (proto mimořádná, nikoliv kvůli mimořádným pravomocem). V roce 1922 byla ale Čeka reorganizována ve Státní politickou správu (GPU, Gosudarstvennoje političeskoje upravlenije), později změnila název ještě několikrát (např. NKVD, nakonec KGB). Na Gorkého otázku, proč přijal funkci velitele Čeky, Dzerinskij odpověděl, e takový byl příkaz strany. Jak zdůrazňuje Sylwia Frołowová, svědomí jednotlivce nahradil obecným svědomím, které dbá na dobro všech.
Čeka ze začátku jen těko hledala zájemce, ochotné dělat špinavou práci ve jménu revoluce. Dzerinskij musel vzít na milost i některé členy bývalé carské ochranky, jejími metodami (třeba vyuíváním udavačů) se Čeka inspirovala. Spisovatel Boris Pilňak popsal čekisty ve svém Nahém roku takto: lidé v koených bundách – bolševici. Všichni v koených bundách, chlapi jako jedle, koení krasavci, zdraví a silní... (překlad Ludmila Dušková, Odeon, Praha 1990). A jiný spisovatel, Ilja Erenburg, se později vyjádřil: Dvě slabiky, strašné a patetické pro kadého člověka, jen pamatuje revoluční roky; dvě slabiky, které se kadý naučil dřív ne slovo máma, protoe jimi strašili u děti v kolébce, jako kdysi Babou Jagou; dvě nejobyčejnější slabiky, na které nikdo nezapomene. Če-ka.
Protoe Petrohrad byl v ohroení kvůli postupu německých vojsk, bolševici přenesli hlavní město do Moskvy. V březnu 1918 se přesunula i Dzerinského Čeka. Získala sídlo nedaleko Kremlu na náměstí Lubjanka ve výstavné budově Všeruské pojišťovací společnosti. Rusové o této budově nadneseně říkají, e je nejvyšší na světě, protoe je z ní vidět Kolyma, tedy ona východosibiřská řeka, kolem ní se nacházely jedny z nejstrašnějších lágrů.
Dzerinského pracovna na Lubjance vypadala prý jako nevytápěná vězeňská cela a on ji téměř vůbec neopouštěl. V té době získal od svých spolupracovníků přezdívku elezný Felix (nikoliv kvůli tvrdosti, ale asketickému ivotnímu stylu). Byl spojován s poctivostí a nezištnou oddaností ideji, zatímco Stalin později dosadil na Lubjanku kariéristy bez svědomí, kteří plnili příkazy a na nic se neptali. Na druhé straně ji Dzerinskij inicioval vznik systému táborů gulag (i kdy název – Glavnoje upravlenije lagerej, tedy Hlavní správa táborů, pochází a z roku 1930).
Po vypuknutí první světové války musela Zofia se synem jako ruská občanka opustit Krakov. Odjeli do Švýcarska. Dzerinskij je tam jednou inkognito navštívil. Obával se však, e pro slabého syna nebude schopen v hladovějícím a mrznoucím Rusku zajistit přijatelné podmínky k ivotu, proto se vrátil sám. Po vzniku samostatného Polska zaádala Zofia na polském zastupitelském úřadě o povolení k návratu do Polska. Získal ho však pouze syn Jašek, proto se rozhodla odcestovat do sovětského Ruska. V lednu 1919 byl z Basileje vypraven zaplombovaný vlak, který přes Německo odváel někdejší ruské válečné zajatce. Odjela v něm i Dzerinského ena se synem.
Po Leninově pokusu o vyvolání světové revoluce, v době polsko-sovětské války v roce 1920, se s Dzerinským počítá na jednom z vedoucích míst ve správě ovládnutého území do jeho předání polským komunistům. Rudá armáda se tehdy přiblíila k Varšavě a sovětské Polsko se zdálo být na dosah. Polskému katolickému knězi, na jeho faře se bolševičtí předáci ubytovali, prý Dzerinskij řekl: Kristus byl prvním revolucionářem a za revoluci poloil ivot, ale katolická církev pokřivila jeho myšlenky učením o svobodné vůli, která neexistuje a nemá existovat. Komunismus vychová člověka tak, e bude konat dobro.
Ale polské jednotky nakonec útok na Varšavu odrazily (tzv. zázrak na Visle) a převzaly iniciativu. Rudá armáda spěšně ustupovala a válka byla skončena po mírových jednáních v Rize. Dzerinskij se vrátil do Moskvy, kde se znovu pustil do práce. Sovětské Rusko proívalo hospodářské zhroucení. Lenin, který si musel přiznat ekonomickou katastrofu, vyhlásil NEP (Novou ekonomickou politiku) s částečným obnovením volného trhu. Dzerinskij byl ze všeho nejdříve pověřen obnovením provozu na eleznici, který se zastavil kvůli nedostatku topiva a poškození technického zařízení. Byl jmenován lidovým komisařem dopravy. V legendárním obrněném vlaku cestoval po Rusku, aby zjistil situaci v různých částech země. Nařídil propustit vězněné odborníky a zapojit je do práce, ale také nekompromisně okamitě popravovat útočníky na elezniční strá. Angaoval se v převozu zásob obilí ze Sibiře hladovějícímu Povolí.
Další hospodářské otázky dostane Dzerinskij za úkol řešit po Leninově smrti. Ukazuje se být ekonomicky schopným samoukem, zastáncem existence trhu a odpůrcem tisku nekrytých peněz: Pokud v zemi schází obilí, pokud nemáme hotové výrobky, ádný vytištěný papírek toto obilí ani výrobky nestvoří. Opět celé noci proseděl nad zprávami, četl odbornou literaturu a hledal pomoc u specialistů. Zastával názor, e továrny musejí být budovány blí surovinovým základnám, aby se sníily výrobní náklady. Vypověděl válku spekulaci a korupci. Přes dosaené úspěchy se však u něj prohlubovala frustrace. Po Leninově smrti zůstal osamocen, nikoho jiného u za autoritu nepovaoval. Navíc se jeho zdravotní stav prudce zhoršoval. 20. července 1926 na zasedání politbyra se Dzerinskij rozčílil a vytkl některým řečníkům naprostou ignoranci a neznalost věcí, o kterých hovořili. Zástupce KSČ Bohumír Šmeral, který se zasedání účastnil, zaznamenal, e se Dzerinskij rukou často chytal za srdce. Všichni okolo však byli přesvědčeni, e jde o řečnická gesta. e by mohlo jít o infarkt, si neuvědomili. Kdy se mu udělalo špatně, byl odveden ze sálu a lékař mu píchl kafrovou injekci. Jeho tajemníci ho odvedli domů, kde se zhroutil a krátce na to zemřel. Bylo mu 49 let.
Ve svém posledním dopise sestře Aldoně sedm let před smrtí Dzerinskij psal: Dnes nic kromě ideje, kromě snahy dosáhnout spravedlnosti, nevyvauje na miskách vah mé činy. Sylwia Frołowová dodává, e sestře nelhal. Celou dobu věřil, e eleznou rukou doene lidstvo ke štěstí. Miloval lidstvo vraednou láskou inkvizitora. V jiných dobách a na jiném místě by se mohl stát svatým.
Sylwia Frołowová: Dzerinskij. Láska a revoluce. Do češtiny přeloily Lucie Zakopalová
a Michala Benešová. Premedia, 2015, 360 s.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.