Jste zde: Listy > Archiv > 2018 > Číslo 1 > Michal Tallo o básni Kamila Boušky: Básníci a vykladači VII
Petr Borkovec vybírá pro kadé číslo Listů báseň a jejího čtenáře.
Kamil Bouška
Klanění v lázni
Nebeské město
zalesněných skal na obzoru.
Světlo jak na Gentském oltáři.
Sytou, vlídnou silou prozařuje
i studené chodníky mezi mělkými bazény.
Lidé sem přicházejí nazí v tenkých prostěradlech.
Bez hříchů a výčitek noří zmrzlé kosti
do horkých pramenů ivé vody.
Slunce měkne v páře a rysy ve tvářích
nad hladinou v elezité barvě.
Pomalý, vláčný pohyb vládne mezi vířivkami
a hnědý povlak ulpívá na bradách.
Nikdo tady není chudý a nikdo netrpí.
Dvanáctileté dívky zaklánějí hlavu
přes okraj k odtokovým kanálkům s výrazem
velkých paní. Za pyšnými čely jim andělé
zpívají o rozkoších.
Starci s důstojností patriarchů máčí tučnou
kůi ve vroucích bublinách minerálů
a parta dobře ivených kluků z Moravy křepčí
za kioskem. Manelské páry v sirnatých
vodách a bikarbonátech znovu proívají svatební
den a Beránek tu nechybí u ani Polákům.
Na lutých lehátkách vysychají
bílé bavlněné upany a bleděmodré ručníky.
Stopy mokrých chodidel na hladké dlabě pod nimi
vedou vdy ke koupeli. Náhoda je dokonalá
kompozice. Koupající prosvítají mlhou –
bílá ebra horké páry se klaní vlastnímu tělu.
Klidnou reprodukovanou hudbu pouštějí zaměstnanci
hostům jako plyn.
S
pomalenie. Upokojenie. Ilúzia: zatajiť zvieraťu na bitúnku jeho vlastnú blíiacu sa popravu (jej vedomie mení chuť mäsa). Ale je moné utajiť smrť? Je moné zlo prekryť obrazmi idyly?Umelohmotný humanizmus, hrôza kódovaná do podozrivej absencie pohybu.
Asociácie, ktoré sa vynárajú pri čítaní básne Kamila Boušku Klanění v lázni, azda treba vnímať v kontexte celej autorovej zbierky Hemisféry (2015). Z tej toti daná báseň zvláštnym spôsobom vyčnieva: Bouška je básnikom veľkých obrazov na hrane čitateľskej únosnosti, básnikom, ktorý bolesť, hnus a šialenstvo obrátil a premenil na vlastné zbrane. Pri mnohých básňach Hemisfér nám môe prísť a fyzicky nevoľno. Máme to všetko pred očami, rekvizity sú tvorené z ľudských orgánov, sú potiahnuté ľudskou koou, zašpinené ľudskou krvou, ľudskými sekrétmi; postavy sa menia na krutých bohov, antibohov či mýtické postavy, hnus prijímajú za svoju prirodzenosť. Z Bouškových básní je nám teda nevoľno. Fyzicky, pretoe obrazy nemono nevidieť, psychicky, pretoe v nich nemono nezazrieť seba. Nie náhodou sú všetky rekvizity ľudské.
A potom: Klanění v lázni. Ako je moné, e všetko odrazu utíchlo? Motivicky sa presúvame, báseň stráca protagonistu, stáva sa ním sama: maľba kúpeľov, ktoré dôverne poznáme všetci. Tu sa všetko deje pomalšie. Je to v poriadku, má to tak byť; práve preto ich predsa vyhľadávame. Obrazy, ktorými Bouška buduje danú báseň, sú teda v kontexte zbierky mimoriadne statické a tlmené, pohyb ustáva, mizne v horúcej pare. Nepokoj vychádza zo svojho opaku. Výjavy sú to príjemné, nezneistia nás, pretoe ich čakáme: v kúpeľoch nás nič neprekvapí, môeme si konečne oddýchnuť.
Klanění v lázni predstavuje príklad mimoriadne pôsobivej práce s pointou. Východisková scéna je nám predstavená a sakrálne, kúpele sa menia na utópiu, svetlo autor spája so svätosťou a lokalitu tak transformuje na zdanlivý raj; človek mizne v úzadí, telo nevytŕča, spod upanov a prestieradiel jeho nedokonalosť nemá ako preraziť. Detaily prichádzajú jeden za druhým. Utópia dosahuje svoj vrchol: Nikdo tady není chudý a nikdo netrpí. Prerod spoločnosti na dokonalý model sa podaril.
A predsa tu čosi vytŕča: cítime to kdesi v pozadí, svrbí nás to, o to viac, e nevieme, či problém smieme pomenovať: či sa odváime: či vôbec máme: nie je lepšie hranice dokonalého sveta neprekračovať a nepýtať sa, ako vznikal? Bouška v Klanění v lázni spojil vedomie nemonosti utópie s na prvý pohľad banálnym výjavom oddychu v kúpeľoch, teda na mieste, kam pred problémami skutočného sveta unikáme. V posledných dvoch veršoch nás doň trpko a ostro vracia práve upozornením, ako katastrofálne pokusy o stvorenie dokonalej spoločnosti zásadne končia.
Realita ako úder do hlavy.
Klanění v lázni je veľká tichá báseň.
Michal Tallo
Kamil Bouška(1979) je básník a překladatel poezie. Člen básnické skupiny Fantasía. Debutoval sbírkou Oheň po slavnosti (2011; dvě nominace na cenu Magnesia Litera: poezie a objev roku). V roce 2015 vydal druhou sbírku Hemisféry. ije v Praze a iví se jako knihovník a bibliograf.
Michal Tallo (1993) je slovenský básník, literární urnalista a organizátor. Byl redaktorem časopisu Vlna. Organizuje literární projekt Medziriadky. V roce 2016 publikoval básnický debut Antimita. ije v Bratislavě, kde působí jako interní doktorand na FTF VŠMU.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.