Dlouholetý spolupracovník a člen redakční rady Listů nám poskytl svou promluvu, pronesenou 6. prosince při mši v českobudějovické katedrále sv. Mikuláše. Kdy Karel Skalický, který mši koncelebroval, svou řeč dokončil, zazněl dlouhý potlesk. ... co se normálně při mši svaté nedělá, poznamenal k tomu.
-red-
Dnes je tomu u přiblině 1660 let od chvíle, kdy Boí Prozřetelnost odvolala k sobě z církve anatolské Myry jejího biskupa Mikuláše. e to byl jedinečný biskup, o tom svědčí úcta, které se těší v celé světové církvi. A my se dnes radujeme, e jemu je zasvěcen i tento náš biskupský chrám. Proto jsme se dnes shromádili, abychom si připomněli a uctili jeho památku. Ptejme se proto: co o něm víme?
Víme s určitostí, e byl svědkem toho kolosálního obratu, k němu došlo roku 313. V tom roce toti císař Konstantin zaručil církvi svobodu a tím ukončil tři století krvavého pronásledování křesťanů a otevřel pro církev novou dějinnou éru. Víme té, e Mikuláš byl roku 300 tajně vysvěcen jako mladý mu na biskupa a e roku 310 byl zatčen a trýzněn tak, e důsledky si nesl jak do toho pamětihodného roku 313, tak do toho ještě pamětihodnějšího roku 325, kdy se účastnil prvního ekumenického koncilu konaného v Niceji nedaleko Cařihradu. Kromě toho pak ještě víme, e biskupem byl v přímořském městečku Myra na pobřeí tehdejší Anatolie čili dnešního Turecka. Nebyl tedy biskupem v nějaké velké metropoli, ale spíš obyčejným biskupem provinčním, a tedy osobou církevně-politicky vedlejší. Nu, a pokud jde o den jeho úmrtí, tak ten víme přesně; byl to 6. prosinec. Pokud však jde o rok jeho úmrtí, ten víme jen přiblině; bylo to kolem roku 350. To je tudí všechno, co se o něm dovídáme z kriticky ověřených historických pramenů. A tím bych mohl svou promluvu o svatém Mikuláši ukončit.
Je však ještě jiná metoda, která nám o něm odhalí mnohem zajímavější skutečnosti. Ta metoda spočívá v komparaci, čili ve srovnávání. Srovnávání čeho? Srovnávání biskupa Mikuláše s jeho dvěma rovně biskupskými současníky, toti s Eusebiem z přímořské Cezareje a s Atanášem z egyptské Alexandrie. Ptáte se, proč právě s těmi dvěma? To proto, e právě tito dva byli tenkrát těmi nejdůleitějšími a přímo vzorovými biskupy přelomové doby kolem koncilu Nicejského. Oba proto tvoří spolu s Mikulášem věru úchvatný biskupský trojlístek. Vezměme si ho proto lépe pod mikroskop.
Pohleďme nejdřív, co jim bylo společné; a to byly čtyři skutečnosti: Ta první, e všichni tři byli současníci; Eusebius nejstarší, Mikuláš o něco mladší a Atanáš nejmladší. Ta druhá, e všichni proili ten obrovský konstantinovský přelom z pronásledování do svobody. Ta třetí, e všichni zaili velmi útrpná pronásledování; Eusebius a Mikuláš ještě od pohanského pronásledování církve před Konstantinovým ediktem, kdeto Atanáš, paradoxně, a po něm; a to u za údajné svobody. Ta čtvrtá pak, e všichni tři se jako biskupové účastnili tehdejšího prvního Nicejského koncilu celosvětové církve.
A nyní pohleďme na rozdíly. A ty jsou nebetyčné. Začněme s Eusebiem jako tím nejstarším. Ten byl tenkrát ve své době tím nejvšestrannějším spisovatelem. Jeho spis o správném vladařství poznal císař Konstantin ještě před svým obrácením a nemálo si ho cenil. Jeho spis o palestinských mučednících nám ho ukazuje jako ctitele mučedníků a jeho monumentální Dějiny církve jako zakladatele církevní historie. Ne nadarmo je zván křesťanský Herodot. Svými teologickými spisy se stal zakladatelem teologické apologetiky. A svou skvělou rétorikou, kterou se uměl blýsknout, kdy bylo zapotřebí oslavně promluvit k císaři nebo o císaři, stal se vlivnou postavou císařských kuloárů. Eusebius je věru charismatická postava pro spolupráci církve s impériem; té církve, kterou nazval posvátnou a boskou republikou.
A teď pohleďme na toho nejmladšího, na Atanáše. Byl o 30 let mladší ne Eusebius. Před konstantinovským obratem se často uchyloval do pouště k poustevníku Antonínovi, o něm pak napsal překrásný ivotopis. Kdy pak se s příchodem svobody začala v egyptské Alexandrii vzmáhat Ariova sporná teologie negující Jeíšovo boství, stal se svému biskupu Alexandrovi jako jeho jáhen cenným teologickým poradcem. Účastnil se s ním koncilu Nicejského, kde zastával a všemoně prosazoval, e člověk Jeíš nakolik je zároveň Slovo a Syn Boí je jedné podstaty s Otcem a e je z Otce zrozený a ne stvořený. Kdy pak, krátce po koncilu, biskup Alexander zemřel (328), Atanáš jako třiatřicetiletý byl zvolen jeho nástupcem. Tím se však počala jeho kříová cesta. Ptáte se proč? Protoe císař nemohl dobře přijmout koncilové usnesení, e Boí Syn je jedné podstaty s Otcem. V jeho očích mu bylo toti nemoné, aby existovali zároveň dva mocnáři na stejně vysokém trůně; a to nemoné nejen na zemi, ale i v nebi. Z politického hlediska zajištěné jednoty impéria mu byl proto bliší arianismus, který staví Syna o schůdek ní, ne je Otec.
Jeliko však koncilové usnesení nemůe být zrušeno, muselo být alespoň oslabeno nějakou šikovnou interpretací. A tu začali s podporou císaře vymýšlet Ariáni; a Eusebius v tom byl jak císaři, tak ariánům uitečným rádcem. Dobře věděl, e Atanáš je ten intelektuálně nejvyzbrojenější mu, který se nedá obalamutit, a který je proto tou největší překákou jakékoliv oslabující interpretace koncilového usnesení. Radil proto císaři, aby Atanáše nějak odstavil, co ovšem nebylo tak snadné. Bylo by dlouhé, abych líčil peripetie Atanášova zápasu s císařskou mocí a s ariánským vlivem. Stačí říct, e byl neustále v hledáčku císařské ochranky, dvakrát sesazen z hodnosti biskupa a pětkrát poslán do vyhnanství.
Jaký to rozdíl mezi Eusebiem a Atanášem. Atanáš není muem salónů, ale spíš egyptské pouště, kam se musel na čas utéct před policií. Dovede přijímat rány, ale dovede je vracet i s úroky. Jeho teologie nemá ádné kudrlinky, ale jde vdycky k samé esenci. Proto nakonec zvítězil. Syn není podobné podstaty s Otcem, ale jedné podstaty s Otcem, jak to za chvíli vyznáme i my.
Porovnejme však nyní s těmito dvěma zcela mimořádnými sloupy starověké církve biskupa Mikuláše. Čím se jim podobá? Téměř ničím. Je ve srovnání s nimi bezvýznamný. Avšak v jedné věci je dalekosáhle předčí. Ptejme se, jakou úctu si vyslouili u Boího lidu tito tři biskupové, přičem ovšem musíme mít na zřeteli, e jmenovat tenkrát někoho svatým bylo výlučně věcí spontánního hodnocení Boího lidu.
Jak tedy Boí lid ohodnotil tyto tři biskupy? Eusebiovi nepřiznal ani titul svatý, take zůstává jen v povědomí církevních historiků. Atanášovi sice titul svatý přiznal, a to plným právem, ale i přesto zůstává jen klíčovým pojmem na teologických fakultách. A jak Boí lid ohodnotil bezvýznamného Mikuláše? Div se, světe! Byl mu přiznán nejen titul svatý, ale navíc mu byla vzdávána tak mimořádná úcta lidu, e není řemeslo či zaměstnání, jeho by nebyl patronem. Dokonce i jihoitalští piráti přičítali jeho ostatkům takovou váhu, e vpadli do Myry a Mikuláše si odtud přivezli do Bari. Nebyl to však jen svět lidu, který se ho domáhal, byl to i svět vysoké politiky, take Mikuláš se stává patronem celé tzv. svaté Rusi. Ba víc. V celé východní církvi je mu vzdávána úcta hned po Jeíšově Matce Marii. Není proto divu, e je ozdoben i velmi výmluvnými zázraky. Všechny jsou výrazem jeho krajně obětavé péče vůči lidem v bezvýchodných situacích. Tři dívenky zachraňuje vysokým výkupným, aby se nestaly zboím na prodej. Tři mládence zachraňuje, kdy se dostali do rukou krutého šéfa. Tři vojáky zachraňuje od křivého nařčení. Pomáhá lodi, které hrozí ztroskotání. Pomáhá sirotkům a vdovám, rozmnouje obilí, odhaluje křivé přísahy; a mohli bychom pokračovat...
Kdo by snad řekl, e ty zázraky nejsou skutečné, ale jen vymyšlené, tak mu odpovím, e nepochopil, o co běí. Nejde o jejich skutečnost či fiktivnost. Jde o to, e tyto zázraky, ať takové či makové, jsou a nepřestávají kolovat v našem povědomí. A právě to nás nutí ptát se, co mohlo tak mocně pohnout tvořivou spontaneitu Boího lidu, e toho bezvýznamného Mikuláše ověnčila takovou gloriolou slávy, zatímco ty tehdy velevýznamné biskupy Eusebia a Atanáše nikoliv.
Jeden autor, bohuel anonymní, napsal, e svatý Mikuláš byl tak trochu svatým Františkem z Assisi raného středověku zvláště díky svým zázrakům, ve kterých se vdy projevovala taktní láska se snahou neponíit a neurazit, zejména vůči prostým a málo významným lidem. (V jednom společenství, Velehrad – Křesťanská akademie, Řím 1980, str. 755) To ovšem napsal dávno předtím, ne se papeem stal ten druhý František z Latinské Ameriky. A doufám, e se na mě nebudete horšit, kdy řeknu, e našeho Mikuláše z Myry si představuji právě jako Jorge Maria Bergolia z Buenos Aires. A namítnete-li mi, e dosud neudělal ádný zázrak, tak odpovím, e jeden nesmírný zázrak u udělal a stále dělá. Kdy se toti stal arcibiskupem v Buenos Aires, odmítl usídlit se v elegantní arcibiskupské rezidenci a vybral si dvě místnosti ve třetím patře diecézní kurie. A kdy se stal papeem, opustil tzv. appartamenti Pontifici čili papeské komnaty a šel bydlet do domu pro zaměstnance Vatikánu zvaného Santa Marta. Řeknete mi snad, e to je podivínský vrtoch přestárlého jezuity. Ne, moji drazí, to není vrtoch. To je prorocké gesto.
František nás tím toti nevtíravě a beze slov učí jednu prostou antropologickou pravdu, e člověk je do značné míry takový, jak bydlí. Kdy bydlí v paláci, cítí se a chová jako kníepán. Kdy bydlí v chatrči, cítí se a chová jako chuďas a proletář. František ví, e ten tzv. příklon církve k chudým, jak se pro něj vyslovil Druhý vatikánský koncil, má-li být autentický, pak biskupové musí dříve či později Františka následovat a opustit své rezidence, jak to pro ně vzorově učinil on; v pravdě první mezi všemi biskupy. Neboť ví, e jinak by byl ten tzv. koncilový příklon církve k chudým jen zboný vást. Ví ovšem, e to vyaduje herkulovské síly. Není to tak dávno, co biskupové měli hrady a zámky. Dnes sice mají u jenom rezidence, ale i přesto není snadné je opustit. Jsou sice biskupové, kteří u cítí, e tato jejich sídla jsou jim mlýnskými kameny na nohou. Nicméně jeden biskup, který je zároveň i římským biskupem, ten začarovaný kruh mlýnských kamenů u přeťal a tím odčaroval, take u nikdo ho znovu nezačaruje.
Co tedy říct závěrem o této biskupské trojici? Bude zajisté stále nutné, aby byli Eusebiové, kteří budou navazovat přátelské styky s představiteli státní moci, doufejme jen, e ne tak podlézavě jako on. Bude rovně nutné, aby byli Atanášové, kteří budou hájit pravověrné formulace víry, doufejme jen, e ne tak tvrdě a nesmlouvavě jako on. Oba typy biskupů budou vdy nutné. Ale nejnutnější je ten typ mikulášský, jak nám ho vykresluje řada Mikulášových údajných zázraků. Ty všechny jsou koncipovány a vyrůstají z Mikulášovy vdy milosrdné, krajně obětavé, činorodě milující a v pravdě pastýřské lásky ke svým ovečkám, k nim dokázal přistupovat tak říkajíc tělo na tělo, neboť se neštítil jejich zápachu, jako se ho neštítí ani římský biskup František.
A co říct úplně na závěr? Nemějme strach klást si otázky, na které předem neznáme odpověď. Neboť, jak říká svatá Hildegarda, kde nejsou otázky, tam není ani odpověď Ducha svatého. A kde ta není, dovoluji si dodat, nastává sklerotizace církve. Od té nás na mocnou přímluvu svatého Mikuláše ochraňuj, Pane.
(Mezititulky Listy.)
Karel Skalický (1934) je katolický kněz, teolog, redaktor, publicista; v exilu od roku 1967 redigoval časopis Studie, působil také jako tajemník Josefa Berana. Od r. 1994 přednáší na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicich.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.