Mírumilovný česko-slovenský rozchod před pětadvaceti lety dodnes vzbuzuje pozornost. Jak je moné, e k tomu došlo bez konfliktů, které doprovázely rozpad Jugoslávie, popřípadě Sovětského svazu? A kdy teď máme tak výborné vzájemné vztahy, jak tvrdí politici na obou stranách hranice, bylo vůbec třeba stát rozdělit?
Jako účastník téměř všech jednání o státoprávním uspořádání a do voleb v roce 1992 bych řekl, e v okamiku, kdy Vladimír Mečiar učinil předmětem jednání mezinárodně právní subjektivitu Slovenska, jiné řešení nebylo moné. A do roku 1992 se na ádném oficiálním jednání mezi českou a slovenskou stranou poadavek na plnou mezinárodně právní subjektivitu Slovenska neobjevil. Mimo oficiální jednání ano. Ján Čarnogurský se zmínil o slovenské hvězdičce u někdy v prosinci 1989. Jeho bratr Ivan nám večer při skleničce po jednáních na hradech a zámcích vyprávěl, jak za nimi jezdí slovenská emigrace z Kanady a ptá se jich, proč u dávno nejsou samostatní.
Základní problém spočíval v asymetrii ve vztahu k společnému státu. Čechů, kteří by řekli naše Tatry bylo dvanáct do tuctu, Slováky, kteří by řekli naše Krkonoše, byste museli hledat baterkou. Prostě Slováci Československo nepovaovali za svoje a vadilo jim, e Češi si jejich Slovensko automaticky přivlastňují. Nemalou měrou se o to nechtěně zaslouil sám prezident Masaryk, kdy si za svého zástupce na Slovensku vybral evangelíka Vavro Šrobára, který se okamitě dostal do zbytečného konfliktu se svým přítelem, katolickým knězem Andrejem Hlinkou. To vedlo k odcizení slovenských katolíků od projektu společného státu československého národa. V kadé další dějinné krizi vyplaval spor na povrch jako olej na vodu.
V roce 1989 proto nebylo těké předpokládat, e se stane toté. Kdy Václav Havel posílal na bratislavskou demonstraci magnetofonovou pásku s vizí nahrazení tuhé federace federací autentickou, stěí mohl domyslet, jaké to bude mít dopady. Jistě, Československo bylo autoritativně řízený centralistický stát a liberalizace byla na pořadu dne. Jene to tuhé mocenské centrum představoval Ústřední výbor Komunistické strany Československa. Jakmile se jeho moc zhroutila, zůstala chatrná ústavní konstrukce, v ní obě republiky byly po vzoru sovětské ústavy vybaveny právem na odtrení, přitom centrum nemělo k dispozici právní nástroje na rozhodování sporů. Z praktického politického hlediska bylo tedy třeba ústavní systém posílit. To by byl obtíný úkol za všech okolností, ovšem pokud se jako cíl vytýčí autentická federace, která je opakem tuhé, tak to přece musí znamenat rozvolnění. Není proto divu, e se v programech všech slovenských politických stran bez rozdílu objevil poadavek na převzetí odpovědnosti za Slovensko.
Rychle se ukázalo, e to je potí. Federace znamená sdílení moci. Pokud si republiky nárokují plné převzetí odpovědnosti, včetně fiskální a monetární politiky, na federaci nezbude místo. V dubnu 1990 přesvědčil ministr vnitra Mečiar premiéra Pitharta na zámku ve Lnářích, e by v rámci strategie hurá na federální tchyni měly mít originální působnost republiky a určit, jaké kompetence na federální vládu přenesou. Těko líp demonstrovat nepolíbenost ústavou nové politické garnitury.
Dva roky zkráceného období 1990–92 se podle původního plánu měly věnovat přípravě nové ústavy. Proměnily se spíš v permanentní volební kampaň, proloenou pokusy redefinovat ústavní rámec federace z roku 1968. A nastínit aspoň základní hlavy nové federální ústavy. Slovenská strana zcela v logice snahy převzít odpovědnost za Slovensko si nárokovala další a další kompetence, co na české straně velmi rychle vzbudilo nevoli. Změna kompetenčního zákona do podoby, jakou měl v roce 1968, proběhla prakticky bez povšimnutí. Republikám se tím vrátily rozsáhlé kompetence i v těkém průmyslu. Jene kdy pak pár týdnů nato v Trenčianských Teplicích předloili slovenští zástupci Mečiar a Kučerák další rozsáhlý katalog poadavků na předání kompetencí, byl oheň na střeše. Podej čertu prst... Většina Čechů, obávám se, tehdy vůbec nechápala, co Slovákům vadí. Ukázalo se to nejlépe hned na začátku roku 1990, kdy Václava Havla při podávání návrhů na změnu názvu státu a státních znaků federace a republik vůbec nenapadlo, e by slovenští poslanci mohli mít problém se slovem československá, ani e by si Slovenská národní rada mohla trvat na právu rozhodnout o státním znaku Slovenské republiky předtím, ne o tom bude hlasovat Federální shromádění, čím vyvolal pověstnou pomlčkovou válku.
Na poradách Koordinačního centra Občanského fóra se při diskusích o státoprávním uspořádání Václav Klaus netrpělivě ptával, kdy u se začneme bavit o podstatných věcech. Po peripetiích neúspěšných jednání mezi federální a národními reprezentacemi, posléze samotnými národními reprezentacemi vykrystalizovalo několik politických postojů. Na české straně zaujímala vyhraněnou pozici Občanská demokratická aliance (ODA), která poadovala pevnou federaci. Pokud by nebyla moná, mělo dojít k referendu, přičem by republika, která by odhlasovala vystoupení z federace, měla z ní vystoupit nahá bez mezinárodně právního uznání – tudí např. nemít ádnou ambasádu. Zkrotíme divokého slovenského koníka ohlávkou referenda, znělo z moudré ODA.
Při dnešních debatách se poněkud zapomíná na vnitřní dynamiku, kterou proces československého vyjednávání přebíral z vývoje v zahraničí. Relativně dlouhou dobu byly snahy po samostatné Slovenské republice mezi slovenskými politiky v menšině. Řada z nich si uvědomovala, e instituce nezbytné pro řízení samostatného státu, například centrální banka, existují pouze v Praze. To byl také důvod, proč Ján Čarnogurský navrhoval státní smlouvu. Chtěl, aby se obě republiky institučně vyrovnaly, Slovensko mělo i svou emisní banku, a potom by stačilo jenom mašličku na státní smlouvě rozvázat a na vlajku EU by vylétly dvě rovnocenné hvězdičky. Do té doby měly pochopitelně běet federální přerozdělovací mechanismy. Na to mohl stěí nějaký český politik přistoupit. O EU ani nemluvě. ádnou další hvězdičku nepřipouštěla.
Zlomovým momentem, který situaci radikalizoval, bylo osamostatnění pobaltských států. Kdy ne teď, tak kdy? se dala číst otázka z očí naprosté většiny slovenských politiků. Kdy si na samostatnost troufne malinké Estonsko, proč ne Slovensko?
Rozdílný politický vývoj v České republice, kde se dominantním politickým tématem stalo vyrovnání s minulostí, čti antikomunismus, a na Slovensku, kde dominovala otázka národního sebeurčení, vedl k tomu, e se prakticky nedaly nalézt partnerské strany. Občanské hnutí, které respektovalo poadavek Slovenska na zviditelnění a zrovnoprávnění odmítalo lustrace, kvůli kterým si slovenští liberálové z Občanské demokratické unie vybrali jako partnera české nacionalisty z ODA. Pokus Václava Klause kandidovat s ODS na Slovensku jenom vedl k dalšímu rozdrobení hrstky slovenských liberálů.
Těko se dá souhlasit s Václavem Klausem, e občané ve volbách vědomě rozhodovali o osudu společného státu. Ani on sám nevěděl, co bude výsledkem jednání mezi ODS a HZDS. Řeči o mezinárodně právní subjektivitě Slovenska bral jako volební folklór. Nedovedl si představit, e by nějaký slovenský politik nechtěl miliardu dolarů, která na Slovensko ročně putovala přes federální rozpočet. Kdy zjistil, e to není folklór, ale kategorický poadavek, přizpůsobil se realitě. Pod závojem tvrdé národní rétoriky splnil prakticky všechny Mečiarovy poadavky.
Co Mečiar poadoval? Společný stát s mezinárodně právní subjektivitou Slovenska. V podstatě kulatý čtverec. Co dostal? Měnovou unii dvou suverénních států. Líp se jeho poadavky splnit nedaly. Unie se nakonec nerozpadla politickým rozhodnutím, ale nedůvěrou Slováků v sílu vlastní měny.
Bylo to podle mne to nejlepší politické rozhodnutí, které Václav Klaus udělal, a myslím si, e se oba premiéři v prosincovém televizním přenosu z bývalého Federálního shromádění k 25. výročí rozdělení státu po zásluze pochválili. Rozvody málokdy dopadnou dobře. To, e je československý rozvod světovou výjimkou, není dané jenom příznivou historií, ale racionalitou a velkorysostí, s jakou oba partneři k dělení státu přistoupili. Myslím, e by to nestranný pozorovatel měl uznat.
Pak u se kadá republika vydala vlastní cestou. Slovensko se ocitlo v těké situaci. Muselo bojovat o mezinárodněprávní uznání a bleskově dotvořit instituce, se kterými Slováci neměli ádné zkušenosti, především centrální banku. Mečiar se opíral o dynamiku, kterou radost ze získané samostatnosti vyvolala u podstatné části slovenské společnosti. V roce 1993 Národní rada zvolila prezidentem Michala Kováče. Konflikt mezi prezidentem a premiérem vedl rychle k předčasným volbám, které daly novému ústavnímu rámci politickou legitimitu. Pokračování konfliktu vyústilo v závanou politickou krizi, ovšem Slovensko při jejím řešení velmi rychle politicky dospělo.
V České republice to vypadalo jinak. Hlavní argument, proč se do dělení státu měli zapojit občané, spočívá přece v tom, e poslanci, kteří o rozdělení státu rozhodovali, získali mandát slibem věrnosti federaci. Celou sadu zákonů o dělení státu, odhlasovanou Federálním shromáděním, tedy přijali poslanci, kteří porušili svůj poslanecký slib, na jeho základě získali mandát. Je pravda, e to zákonům neubírá na platnosti, nicméně k důvěryhodnosti politiky v očích veřejnosti to rozhodně nepřispělo.
Dobře, řeknete, byla mimořádná situace. Referendum se pouít nedalo, protoe bylo vymyšleno, aby Slovensko poškodilo. Jene pak si politici měli nechat rozdělení státu potvrdit novými volbami a svůj mandát obnovit slibem novému státu a jeho ústavě. O tom, jaký máme k ústavě despekt, svědčí, e to dodnes nikomu nevadí.
U nás tři roky vládli politici, kteří neměli ústavní mandát. Bez voleb museli znásilnit konstrukci nové ústavy. Rozhodli se nechat nenaplněnou druhou komoru parlamentu (Senát), kam strany hodlaly umístit přebytečné federální poslance, v českém případě ale většinou špičky politických stran. ODA to zablokovala, protoe federální poslance neměla. Tak Českou republiku, jak často upozorňuje Zdeněk Jičínský, vedla druhá liga z České národní rady a přebytečnými poslanci Federálního shromádění zpolitizovala státní správu, čím zamezila její profesionalizaci. Na diletantismus rozvrácené administrativy jsme hodně doplatili. Neúčast špiček politických stran na formování politiky v prvních letech existence samostatné České republiky vývoj politických stran oslabila.
Pohrdání ústavou, kterou Václav Klaus a jeho koaliční partneři – zejména ODA – dali do vínku České republice, zanechalo stopy. Prezidenti se nenaučili brát ústavu váně. Veřejnost jim to konceduje, porušování prezidentského slibu si nevšímá. A pokud stávající prezident dokonce povauje monost nechat vládnout vládu bez důvěry za kreativní přístup k ústavě, nečekají nás právě klidné časy.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.