Začátkem prosince mi zavolal syn, který u přes 40 let ije v Itálii. Sdělovali jsme si, co je nového, a já si vzpomněla na nejnovější praskou pohromu – zřícený můstek v Tróji. Syn na to okamitě zareagoval: Kradli cement!, a mně se v paměti vybavilo, jak se u nás za socialismu stavělo. Kdysi mi o tom vyprávěli nezávisle na sobě dva kamarádi – dalo by se říci přímí pachatelé. Ten jeden byl Praák, pocházel z rodiny, její vila dodnes patří k chloubám Strašnic. On sám, kdy jsem ho poznala, bydlel ve vilce na Krčské stráni, a kdy se na přelomu padesátých a šedesátých let minulého století budovalo v Praze na Pankráci první panelové sídliště Antala Staška, postavil si z ušetřeného materiálu v podkroví zmíněné vilky mládenecký byt. Stavba sídliště byla toti v podstatě veřejně přístupná a on tam chodil shánět materiál, který zrovna potřeboval. Kdy budoval plynové topení, vypravil se tam pro trubky. U je měl nařezané, kdy zaslechl nějaký podezřelý hluk, nechal trubky trubkami a raději se schoval. Jaké bylo jeho zklamání, kdy se objevil jiný hledač pokladů, popadl trubky a zmizel i s nimi!
Druhý kamarád byl Slovák, který v Praze studoval na Akademii výtvarných umění a pocházel z oravské vísky. Vyprávěl mi, jak se pozvedla úroveň místního bydlení, kdy se dokončovala v prvé půli 50. let stavba Oravské přehrady. Krást se jezdilo v noci rovnou s náklaďákem, s číslem zamalovaným blátem.
Za normalizace se u nás dokonce zrodilo cynické heslo, kterým se zřejmě mnozí Češi řídí dodnes: Kdo nekrade, okrádá svoji rodinu. Z někdejšího masarykovského nebát se a nekrást si naši občané zapamatovali jen tu první polovičku, nemluvě o Havlových devízách pravda a láska, které u dávno vyšly z módy.
Starší pamětníci si jistě vzpomenou, jaký byl za normalizace nedostatek cementu, ale všichni, kdo tehdy něco soukromě budovali, věděli, komu jaké všimné podstrčit. Přitom se u nás cementem věru nešetřilo. Pouíval se i při opravě starých budov (dokonce i venkovských chalup!) jako podklad pod podlahy: nahrazoval se jím někdejší násyp s trámy, takzvanými polštáři, na ně se teprve pokládala vlastní, obvykle prkenná podlaha. Mohli by o tom vyprávět restituenti historických budov, kteří ty za socialismu opravené podlahy zase museli pracně bourat, protoe nepropustný beton způsoboval, e stavba nemohla dýchat a vlhla.
Dnes, zdá se, máme cementu přímo nadbytek, a tak se z něho budují všelijaké doplňky – mj. odpadkové koše nebo obří květináče, které – většinou neudrované – nakonec slouí stejným účelům jako ty odpadkové koše.
Co se stavby komunikací týče, nemáme moc čím se chlubit. Nedokončené dálnice, které nemají pokračování, připomínají některé dálniční úseky v jiní Itálii, jejich stavbu prý ovlivnila mafie. A kdy u jsme v té Itálii, podívejme se trochu do minulosti. V době budování eleznic patřili Italové k vyhledávaným expertům, a u nás na ně, kromě jiného, máme v Praze dosud krásnou památku – Negrelliho viadukt. Kdy se v Praze budovalo metro, byli pro nás těmi největšími experty Sověti, kteří nám dokonce vnutili pro podzemní dráhu své těké vagóny, kvůli nim se dodatečně musel zpevňovat Nuselský most.
Nevím, na koho bychom mohli svést stavbu dálnic, které ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi se u nás začaly stavět relativně pozdě a dodnes nejsou hotové, byť začátky vypadaly docela slibně. V kadém případě je pozoruhodné, co jsme si mohli přečíst v Lidových novinách 23. 12. 2017 v článku nazvaném Spravedlnost po česku: U zvlněné a zkaené stavby dálnice D47 jsme se zase dozvěděli, e z trestněprávního hlediska není problém, kdy je do dálnice nasypán odpad.
V kadém případě ta dosud zbudovaná dálniční síť u většinou nepostačuje stále rostoucímu mnoství automobilů, které i co do přepravy zboí zřejmě měly nahradit jak eleznice, tak lodní dopravu.
Měla jsem na gymnáziu spoluáka, který ještě ve věku, kdy u z nás většina byla v důchodu, pracoval coby odborník na výstavbě plzeňského dálničního obchvatu a moc si to pochvaloval. Jakoto Praák vdycky na celý týden vypadl z domova a přes víkend byl pak patřičně opečováván. Zaměstnání to muselo být velice příjemné, protoe kdy se práce přesunuly na praský okruh, přestěhovala se ku Praze celá plzeňská parta a pro změnu zase dojíděli na celý týden Plzeňáci. Potom se nějak u nás začalo mluvit a psát o tom, e výstavba našich dálnic je silně předraená, a já se těšila, e se na to zeptám svého spoluáka-odborníka. Nezeptala: na třídní schůzce se u neobjevil a brzy jsme mu šli na pohřeb.
Co se Prahy týče, z pohledu naprostého laika to vypadá, e se po listopadu 1989 dělalo všechno pro to, aby se město pokud mono co nejvíc zpřístupnilo automobilové dopravě: zámoní podnikatelé a vlivní politici se přece nemohli po Praze pohybovat pěšky nebo pouívat – jako nějaké socky – MHD. Poslední mimopraský politik, kterého bylo mono potkat v tramvaji, byl nejspíš ministr kultury Pavel Dostál. Však u je pomalu třináct let po smrti. Od sametové revoluce sice uplynulo víc ne dvakrát tolik let, ale praský okruh dosud není dostavěný a z vnitřního města nezmizela ostudná severojiní magistrála, která odřízla muzeum od Václavského náměstí a způsobila, e Václavák, někdejší oblíbené místo schůzek a součást reprezentativního Zlatého kříe, navzdory všem úpravám, připomíná dnes spíše nějakou nechvalně proslulou předměstskou čtvrť. Ostatně sousloví Zlatý kří si dnešní mladá generace spojuje nanejvýš s prodejnami chlebíčků a jiného rychlého občerstvení.
Ale zpátky k mostům. Nebyla to jen lávka v Tróji. V roce 2008 se zřítil na elezniční trať opravovaný silniční most ve Studénce, v roce 2014 spadl most ve Vilémově. Při prvém neštěstí zahynulo osm lidí, při druhém čtyři, ale mám dojem, e v obou případech soud po mnohaletém vyšetřování došel k závěru, e za tragédii vlastně nikdo nemůe. A tak do třetice všeho dobrého: zhroucení lávky v Tróji mělo za následek, e se po celé republice začaly horem pádem zavírat lávky a můstky postavené za normalizace. e by špatné svědomí?
V jednom nejmenovaném městě dokonce uzavřeli lávku, která spojuje milionářskou čtvrť s vnitřním městem, ačkoli byla zbudována a po roce 1989. Na nátlak veřejnosti byla před Vánoci opět zprovozněna, ale nesměli na ní být současně víc ne 4 lidé, a cyklisté ji měli zakázanou. Aby na ni nelezli, byly po obou stranách lávky instalovány dřevěné retardéry, a aby o ně nikdo nezakopl, byly doplněny nápisy Pozor, nebezpečí zakopnutí!, které ovšem v noci nejsou vidět. Nepřipomíná to trochu Kocourkov?
Kdysi jsme se chlubívali zlatými českými ručičkami. Moná e to platí dodneška, i kdy v některých sousedních zemích mají Češi spíš pověst chmatáků. Také o sobě rádi prohlašujeme, e jsme národem Jana Amose Komenského, ačkoli za to, e – na rozdíl od některých jiných evropských zemí – jsme se u dávno vypořádali s analfabetismem, mohla spíš Marie Terezie. Pokud bychom raději dali přednost učiteli národů před rakouskou vévodkyní a chtěli se vyznat v tom dnešním labyrintu, asi by neškodilo vědět, e ve svém manifestu Národu českému, tedy v předmluvě ke spisu Didaktika (1632) mj. píše: Místo rozumnosti, kterou jsme anjelům podobni býti měli, jest při mnohých (...) hloupost a tupost taková, e nejpodstatnějších v světě věcí málo víc ne ta hovada znají. (...) Místo společné mezi sebou upřímnosti (...) jest chytrost, le a faleš a neupřímnost na vše strany (...) Místo spravedlnosti nátiskové, křivdy, loupee, krádee; kadý jen sobě naháněje, koho mů, kde mů, šklube...
Moná e by se to ještě dalo napravit, kdybychom se jednou provdy zbavili prohnaných průvodců Všezvěda, Všudybuda a Mámení, kteří si zřejmě vědí rady za kadého reimu a tvrdí, e všechno za nás vyřeší. Rozhodně by neškodilo, kdybychom se, jak radí Komenský, zkusili vrátit do vlastního srdce a začali pouívat vlastní hlavu.
Olga Hostovská (1936) je literární historička, překladatelka a editorka.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.