Závaný podnět k diskusi o pojmech společenských věd, které na rozdíl od přírodních věd nemají údajně takovou jasnost a přesnost, prokazatelnou materiální realitou, zavdal v 5. čísle loňských Listů vysokoškolský profesor chemie Josef Kuthan v článku Naši intelektuálové v zajetí svých terminologií (s. 24–28). Pojmy označující ekonomické, politické, ideologické uspořádání společnosti jsou podle něho jen časově a účelově omezené interpretace, pouze ideje limitované právě dosaeným stupněm lidského poznání skutečné reality. (25)
Ale copak pojmy přírodovědecké nejsou také jen dobově platné ideje (modely reality) limitované právě dosaeným stupněm lidského poznání skutečné reality? Pojmy atom nebo gravitace se od počátku dvacátého k počátku jednadvacátého století také změnily, obohatily, zpřesnily stejně jako např. pojem diktatury. Tak např. od Newtonova pojetí gravitace se postoupilo k výkladu podle teorie relativity. Nebudou i mnohé jiné přírodovědecké pojmy dalším poznáním zpřesněny nebo ve své dosavadní platnosti překonány? Vědy přírodní (exaktní) stejně jako vědy společenské jsou přece limitovány právě dosaeným stupněm lidského poznání, které nevylučuje poznání ještě dokonalejší, přesnější, věrnější, obecněji umoňující výklad širšího okruhu fenoménů.
Obsah, resp. význam pojmů ve vědách přírodních je jistě stabilnější, protoe lze většinu těchto pojmů ověřit zkušeností, experimentem příp. výpočtem. U věd společenských je mnohdy experiment příliš sloitý a zkušenost komplexnější (mnohovrstevnější); kromě toho společenské vědy mají co do činění nikoli jen s měřitelnou a váitelnou matérií, ale také s pojmy, které jsou nematerielní a nesou silné subjektivní zabarvení svých vyznavačů (např. co je hodnotou pro jednoho, nemusí být hodnotou pro jiného). Proto jejich platnost není tak široce univerzální.
Společenské vědy si ovšem jsou vědomy toho, e některé, zejména sumarizující pojmy jako demokracie nebo totalitní systém jsou nepřesné, a pomáhají si tedy jinými modely. Tak např. modely politických reimů je třeba vdy povaovat jen za ideálně typické konstrukty. Formy panství se v extrémně čisté, absolutní podobě nevyskytují. Reálné jsou jen konkrétní typy reimů se svými nesystémovými příměsky, nedostatky a jistou mírou poruchovosti. Realističtější je proto vnímat tyto reimy někde na pomyslné ose mezi oběma extrémy, jimi je na jedné straně společnost reimem totálně institucionalizovaná, nesvobodná a neumoňující změnu, a na druhé straně společnost ijící v reimu veskrze pluralitním, umoňujícím vdy svobodnou volbu (P. L. Berger, T. Luckmann), a tedy i legální uskutečnění jiných alternativ k současnému reimu. (Viz K. Hrubý, Kolik totality zůstalo v normalizaci? in: Soudobé dějiny, r. 23, č.1–2/2016, s. 155.) Ale jak v přírodních, tak ve společenských vědách platí, e za realitu mohu povaovat jen historickou pravdu, přesněji vědeckými metodami ověřený stav a chování společnosti v daném místě a čase. (25) Co tedy je historická pravda?
J. Kuthan pojednává otázku historické pravdy na příkladu fenoménu svobody, kterou podle jeho slov někteří publicisté proklamují jako nejvyšší hodnotu naší soudobé společnosti. Velký rozdíl spatřují například mezi svobodou slova a svobodou činu. (24)
Pojem svoboda slova je lehce pochopitelný: Nikdo mi nebude bránit veřejně vyslovit jakýkoli názor. Má to však své subjektivní omezení, neboť: prostý rozum mi velí, e i zde mohou existovat jisté meze, i kdy se na nich třeba ani všichni neshodnou. Monost neshody pojetí je skutečně hlavním zdrojem určitých nejistot. Někdo rozumí svobodě slova tak, e se smí říci veřejně všechno (co není v rozporu s rozumem a dobrým mravem), druhý tomu rozumí tak, e se smí říci všechno, pokud to není v rozporu např. s nárokem monopolně panující strany na vedení společnosti a s jejím nárokem na monopol výkladu světa i toho, co je rozumné – a co páchne rozvratnictvím. I takovou neshodu u jsme v letech 1948–1989 zaili.
Tento malý rozdíl však dělá velký rozdíl mezi demokratickým uspořádáním společnosti a uspořádáním podle autoritativního nebo totalitárního záměru panovníka (resp. panující strany). Co jeden na základě své ideologie povauje za spravedlivé, je pro druhého (vycházejícího z odlišné ideologie) do nebe volající křivda. Vyřadit, či dokonce exekučně likvidovat třídního nepřítele jen z politických důvodů je pro komunistickou morálku právo revoluce (Lenin), pro demokrata je to surové bezpráví. Připomíná nám to moudré varování Ludvíka Vaculíka před svobodou, kterou nám shora slibovali panující v osmašedesátém roce. V článku Toleranční patent tehdy napsal: A to je fatální na kadé toleranci a svobodě, která přichází od dvora: e ten, kdo ji uděluje, má na ni patent. On rozhoduje, jak se jí má rozumět a jaká porce komu přijde. Neboť to bývá častěji politika (moc!), která chápání svobody určuje, a ne společenské vědy.
Exaktní vědy jsou prý naproti tomu v pojetí svobody slova mnohem tolerantnější, argumentuje J. Kuthan. Tak například nositeli Nobelovy ceny Ostwaldovi nikdo nebránil tvrdit, e atomy neexistují. Méně tolerantní prý jsou naproti tomu vědy společenské, kdy například podpora krajních pravicových a levicových ideologií je v některých státech povaována za trestný čin, co je paradoxně zdůvodňováno ochranou svobody. Autor uvádí jako příklad fyzika Wernera Heisenberga, který nechvalně poznamenal svoji ivotní cestu podporou projektu atomového reaktoru a A-bomby v nacistickém Německu. A zdůrazňuje: Jeho jméno ani princip neurčitosti nezmizely proto z učebnic fyziky, neboť objektivní věda není zaloena na subjektivních názorech jejich nositelů. (24)
e platnost principu neurčitosti není závislá na tom, zda její objevitel podporoval nacistické Německo v ovládnutí světa, je evidentní. Ale něco jiného je jeho čin jako občana nacistického státu. Tady u jde o jiný fenomén svobody, toti o svobodu činu. Nejde ji jen o vyslovení názoru, ale o vliv aktivity vědce na uskutečnění či neuskutečnění nějakého politického, resp. militaristického záměru. V Heisenbergově případě to byla podpora atomovému projektu, v něm šlo koneckonců o výsledek války nacistů proti demokratickému světu a bolševickému Sovětskému svazu, o otázku existence, přetrvání a upevnění agresivního státu masově vradícího rasově odlišné obyvatelstvo a potlačujícího mnohé národy Evropy. Má-li jít o historickou pravdu, pak nelze tyto historické okolnosti místa (Evropy se všemi jejími konstitutivními faktory a jejím spojencem Severní Amerikou) a času (období světové války ve čtyřicátých letech dvacátého století) z úvahy vynechat. Prof. Kuthan tu reklamuje nedotknutelnost vědeckého názoru, ale přehlíí, e jeho nositel působil také jako občan státu, jen svým činem a svou vědeckou autoritou podporoval cíle tohoto státu. Co nebylo nic menšího ne nárok nacistů zmocnit se nových prostorů a vést (s pomocí expanzivního Japonska) euroasijský svět eleznou rukou čisté rasy a jejího vůdce do věčného poddanství. V teorii lze vědeckou dráhu oddělit od ostatního ivota vědce, ale posuzujeme-li působení osobnosti ve společenském kontextu, nemůeme ji zbavit odpovědnosti za důsledky její občanské angaovanosti. Je pak opravdu paradoxní posuzovat tuto osobnost nikoli jen dle její vědecké angaovanosti, ale také dle její angaovanosti občanské?
Prof. Kuthan také povauje za anachronismus dělit státy na svobodné a nesvobodné (neboli totalitní). Neboť podle jeho názoru kadá společnost si rozsah ,své' svobody mocensky hlídá účelově přijímanými zákony. Některá tvrději, jiná ,liberálněji', ale ádná na tuto svou mocenskou výsadu ve vlatním existenčním zájmu nemůe rezignovat. (25)
V tom s autorem souhlasit nemohu. Především u proto, e tu jako podmět výroku zaměňuje pojmy společnost a moc. Účelově přijímané zákony a svou mocenskou výsadu v komunistickém reimu diktatury, který jsme oba zaili, nepřijímala přece společnost, ale moc (mocenské struktury panování), která společnost ovládala. Svou mocenskou výsadu vládnout společnosti bez jakékoli opozice bránili panující, tj. vedení strany, její aparát a organizační sloky. Ty měly k dispozici potlačující prostředky justice, policie, armády, také názorové působení školy a médií, dokonce i rozhodný vliv na utváření existenčních podmínek kadého jednotlivce (zda se mu bude dařit, či zda jeho šance budou omezeny, či dokonce perzekučně anulovány). Tyto sloky moci (mocenský aparát a jeho nástroje) bránily své svobody a výsady proti té části společnosti, která jejich nárok na vedení zpochybňovala nebo popírala, anebo byla ideologicky předem otaxírována jako latentní nebezpečí pro svůj třídní původ nebo odlišné politické, náboenské či filozofické názory. e jiná část společnosti tyto sloky podporovala, o tom není pochyby. Ale nebyla to celá společnost, rozhodně ne těch 99,9 % voličů, kteří manifestačně a unisono volili NF.
Prof. Kuthan také tvrdí, e ádná společnost nemůe na tuto svou mocenskou výsadu rezignovat. Má pravdu jen potud, e tak obvykle nečiní ádná autoritativní nebo totalitární moc. Ani v posledním taení své existence nebyl např. mocenský aparát Komunistické strany Československa ochoten se o tuto výsadu s někým dělit; vedoucí úloha komunistické strany ve společnosti byla dokonce zajištěna ústavou a do prosince 1989! (Poněkud jinak se v závěrečné fázi diktatury chovali mocipáni v Polsku a v Maďarsku.) Ale není oprávněné tvrdit, e ádná společnost. Neboť na rozdíl od komunistické diktatury ruší demokratická společnost mocenskou výsadu vládních stran zákonně a pravidelně, kdy umoňuje změnu vlády (či její potvrzení) demokratickými volbami poskytujícími vládní alternativy. Touto výsadou mít moc můe společnost na další období pověřit jiné politické subjekty na rozdíl od totalitárních států, kde je vláda jedné a tée strany ústavně zakotvena na věky. Dělit státy na svobodné a nesvobodné (totalitní) není tedy anachronismus, jak se domnívá J. Kuthan, ale vědecká nezbytnost, která přihlíí ke komplexním souvislostem místně a časově relevantním.
Naopak jinde prof. Kuthan správně upozorňuje, e se nemají zaměňovat pojmy systém a reim. Pojem systém vztahuje k uspořádání hospodářství. Mluví o socialistickém systému takto: ... náš direktivní socialistický systém nebyl schopen ani zabezpečit zvyšování úrovně obyvatelstva srovnatelné s nejvyspělejšími kapitalistickými státy. (27) Mluví tedy o systému socialistickém a kapitalistickém.
Reim naproti tomu znamená způsob vládnutí a jeho mocenskou strukturu. Tak např. demokracií se obvykle rozumí vláda lidu prostřednictvím zastupitelů a institucí, jejich základem je dělba moci zákonodárné, výkonné a soudcovské. Diktaturou se naproti tomu označuje reim, kde mocenské, ekonomické a sociální struktury jsou monopolně řízeny z jednoho mocenského centra, jedinou stranou, její ideologie je společnosti oktrojována jako určující rámec interpretace světa a dějin i utváření hodnotových normativů.
Oba systémy (hospodářské) tedy mohou mít různé reimy (politické): Kapitalismus můe kvést ve fašistickém reimu i v reimu pluralitní demokracie. Zestátněný způsob hospodářství v komunistickém státě byl řízen diktaturou jedné strany, kdeto jinde či jindy (např. v poválečné Anglii či v Československu od roku 1945 a do února 1948) byl tento zestátněný způsob hospodářství řízen ještě reimem pluralitním, demokratickým. O socialismu demokratickém, tj. řízeném pluralitní parlamentární demokracií, Kuthan nemluví. Tříletou existenci demokratického rámce zestátněného hospodářství v Československu (spočívajícího na dekretu prezidenta republiky schváleném Národním shromáděním v říjnu 1945) ve své úvaze nezmiňuje. Byl však náš socialismus, o kterém mluví, bez demokracie ještě vůbec socialismem?
Nicméně s pohledem na současné hospodářské i politické uspořádání v České republice po pádu komunismu se autor v závěru zaměřuje právě na míru demokracie jako jednu z forem vládnutí (27) a poznamenává, e tato míra je od starověku vymezena účastí jednotlivců na rozhodovacích procesech ve společenském útvaru, jeho jsou právě členy. Demokratické prvky nachází i v jiných státních formách, od absolutní monarchie a po různé parlamentní republiky a federace, byť někdy jsou omezeny jen na určité skupiny (třebas aristokracii nebo majetné). Dokonce je povauje za biologicky podmíněné: Dostupné a převáně empirické poznatky nasvědčují, e ivočišný druh homo sapiens v průběhu svého vývoje uvnitř pozemského okolí podivuhodně směřuje k organizaci společenství, v něm demokratické prvky postupně narůstají. (28)
Historicky ovšem není tento vývoj tak přímý. Stačí, abychom se podívali na poslední století našich dějin, abychom viděli, e demokracie je trvale ohroována skepsí, napadána a nahraována autoritativními snahami a systémy. Demokracie, jak jsme ji znali z doby Masarykovy, byla rozbita jednou zprava nacisty, po 2. světové válce pro změnu zleva komunisty, a kdy se po dvaceti letech bolševického blouznění začal vracet model demokratičtější, přišli komunističtí spojenci – trvalo zase dlouhých dvacet let, ne se stát mohl vrátit do demokratického rámce. I naše poslední volby ukazují sílu nespokojenosti, nedůvěry k demokratickému uspořádání a pootevírají dvéře k autoritativním snahám, k nim u dlouho tendují někteří politici v Polsku a v Maďarsku; tyto tendence nyní zesilují i u nás. Bude třeba zase jedné generace, ne pomine toto opojení přímou demokracií (která je ve skutečnosti jen rétorickou kamufláí pro výměnu mocenských elit, nových vůdců, manaerů a manipulátorů veřejného mínění a okleštěním demokratických pravidel a institucí). Ale celková, dlouhodobá a hlouběji zdůvodněná tendence bude i přes tyto výkyvy směřovat k organizaci společenství, v něm demokratické prvky postupně budou narůstat.
To – přes všechny výkyvy a nejasnosti, které jsme v těchto poznámkách vytkli – uklidňuje. Tím více, e v článku prof. Kuthana, který pléduje za přesnost společenskovědních pojmů podle vzoru přírodních věd, se autor nakonec sám nevyhne tomu, co je právě charakteristické pro společenské vědy. e pracují nejen s objektivně zjistitelným chováním, ale také se subjektivně chápanými hodnotami a s vědomím. I J. Kuthan povauje za nezpochybnitelné, e teprve v civilizační etapě evolučního vývoje našeho poddruhu homo sapiens se uplatňuje výraznější vnitřní uvědomění jeho jedinců podílet se diferencovaněji na ochraně a rozvoji svého druhu. (28, kurzivou vyznačil KH)
Subjekt (který nelze ze společenských věd vyloučit) a jeho vědomí se svými nezvaitelnými aspekty (imponderabiliemi) je tedy přesto, e je zdrojem dočasné nepřesnosti a zaostávání za přírodními vědami, rehabilitován. Tím jsou nám, bohudík, zachovány i ideje a hodnoty (také svobody a demokracie), které sice nemají přesnost vzorců exaktních věd, ale zato nepostradatelnou mobilizační sílu, která je elixírem cesty civilizovaného lidstva. Bez něho by se to proč, resp. pro co ijeme z vědy, z našeho ivota, z horizontu našeho vědomí zcela vytratilo. Stali bychom se pak jen hromadou pilných mravenců...
Karel Hrubý (1923) je sociolog. Poslední předseda exilové sociální demokracie. ije ve švýcarské Basileji.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.