Jste zde: Listy > Archiv > 2018 > Číslo 1 > S Václavem ákem hovoří Jaroslav Bican: Kdy prezident stojí proti stranám a ústava ho nezajímá
Václav ák a Jaroslav Bican ve společném rozhovoru tentokrát hovoří o přístupu prezidenta Miloše Zemana ke jmenování předsedy vlády po říjnových volbách do sněmovny, o tom, jak škodlivé je, kdy hlava státu prosazuje svoji vlastní agendu, i o tom, do jakého rozporu vhání parlamentní demokracii v České republice přímá volba prezidenta.
Jmenování Andreje Babiše premiérem doprovodil prezident Miloš Zeman řadou prohlášení. Mně jde o situaci po případném třetím pokusu o sestavení vlády, kdy hlava státu jmenuje premiéra na návrh předsedy sněmovny. Prezident zdůrazňuje, e v ústavě je slovíčko můe a e ve skutečnosti nemá ádnou povinnost po nezdaru případného třetího pokusu předčasné volby vypsat. Zároveň pracoval s tezí, e po třetím pokusu by mohl vládu bez důvěry nechat vládnout libovolně dlouho, klidně čtyři roky. Svůj výklad pak označil za kreativní přístup k ústavě. Je podle vás úplně na vodě?
Připomněl bych základní konstrukci ústavy. Existuje dělba mezi výkonnou a zákonodárnou mocí. Prezident je součástí výkonné moci, ale jeho postavení je omezeno tím způsobem, e třeba na rozdíl od první republiky není tím, kdo by sestavoval vládu, jmenoval a propouštěl ministry podle vlastního uváení. V naší ústavě je posílena role premiéra, take prezident nejprve jmenuje premiéra a na jeho návrh pak ostatní ministry.
Ústava předpokládá, e po jmenování se premiér snaí vyjednat si ve sněmovně podporu, a to proto, e musí Poslaneckou sněmovnu poádat o důvěru. Pokud ji nedostane, pak je prezident povinen podle ústavy vládu odvolat a ta se stává vládou v demisi. Z logiky ústavy, nikoliv z jejího textu, by se pak měla chovat jako vláda s omezenými kompetencemi.
Důvěra je pojistkou proti tomu, aby se vláda mohla vymknout zpod kontroly Poslanecké sněmovny. Jakmile by vládla bez důvěry, narušil by se jeden ze základních pilířů kontroly moci v parlamentní demokracii.
Miloš Zeman také prosazuje tezi, e vláda, která nemá důvěru, je podle ústavy plnohodnotnou vládou a můe dělat jakékoli kroky včetně personálních změn. Jakmile tedy vláda nedostane důvěru, je to vláda bez důvěry a nemá mandát cokoli dělat?
Tak to není. Ústava tuto situaci neřeší. Je třeba ji číst v dobré víře. Kdo si dá místo pojistek hřebíky, vyhoří a začne od píky, zpívá Svěrák. Bez pojistek se má vláda dret zpátky.
A můe v této fázi dělat personální změny?
Jde o to jaké. Pokud bude dělat personální změny na místech, u kterých se to předpokládá, jako jsou například političtí náměstci na ministerstvech, je to samozřejmě zcela v pořádku.
U by to ale neměli být třeba odborní náměstci. Nemělo by tedy dojít ke změnám systematizace, přeskupování jednotlivých útvarů, kdy se nemění jen političtí náměstci, ale i náměstci pod sluebním zákonem. To u je zřejmě věc, kterou by vláda bez důvěry dělat neměla, respektive je asi sporné, zda ji můe dělat i vláda s důvěrou, protoe je to zásah do sluebního zákona, ale vláda bez důvěry určitě ne?
Přesně tak.
To je fáze vládnutí bez důvěry, tedy před tím, ne se o důvěře hlasuje. Pak je fáze, kdy vláda důvěru nedostane. To by mělo být jen provizorium, dokud není jmenována vláda nová?
Přesně tak. Pokusy získat důvěru jsou v ústavě celkem logicky zakotveny, protoe po volbách můe vzniknout situace, e je obtíné najít v Poslanecké sněmovně většinu, která by vládě důvěru vyjádřila. To se můe stát, take druhý pokus má opět prezident. Obvykle se očekává, e v takovém okamiku nedává to pověření stejnému člověku, který selhal poprvé, ale e vybere někoho jiného. Nemusí to být člověk z jiné politické strany, ne je vítěz voleb.
Miloš Zeman hovořil o situaci po případném třetím pokusu, respektive kdy nedostane důvěru vláda jmenovaná na základě návrhu předsedy Poslanecké sněmovny. Tam podle vás má prezident ještě další manévrovací prostor, nebo by se pak u měla otevřít cesta k předčasným volbám?
Z logiky ústavy vyplývá, e počet pokusů sestavit vládu by neměl být nekonečný, protoe je třeba si uvědomit, e s kadou výměnou ministrů jsou spojeny nemalé náklady. Ministři mají nárok například na ochranku nebo na sluební automobily. Proto se předpokládá, e se k takovým krokům sahá jenom v mimořádných situacích.
Tvrzení Miloše Zemana, e podle ústavy můe, ale nemusí vyhlásit předčasné volby, je matoucí, protoe se zbavuje nejsilnější zbraně, kterou můe ovlivnit chování sněmovny. Nové volby by mohly znamenat podstatné oslabení některých politických stran, moná dokonce jejich vymazání ze sněmovny. Pod takovou hrozbou by některé strany jistě znovu zváily, jak se mají postavit k hlasování o důvěře.
Kdy se prezident na jednu stranu tváří jako velký stoupenec premiéra Babiše, je skutečně podivné, e říká, e nejsilnější ústavní nástroj, který má k dispozici, hrozbu předčasnými volbami, v jeho prospěch pouít nechce. To nemá logiku. Nikdo si neumí představit, jak by vypadal další vývoj v zemi, pokud by ani po třetím pokusu vláda důvěru nezískala.
A vy si to vysvětlujete jak?
Hraje se tady poker. Zúčastnění velmi dobře vědí, e prezident můe na obrtlíku změnit názor a předčasné volby kdykoli vyhlásit. To je zkrátka blafování v pokeru. Co je podstatné, je, do jaké míry je ústava schopná prezidentovi, který je mocichtivý a který se rozhodl, e se bude chovat jinak, ne logika ústavy po něm vyaduje, nechci říct přistřihnout křidélka, ale omezit pole jeho působnosti. To je pro mě obecná otázka.
Monosti, jak prezidentovi zasahovat do toho, jak si počíná v prvních dvou pokusech, ovšem moc velké nejsou. Zmínil jste, e nedává úplně smysl, aby prezident poprvé i podruhé jmenoval premiérem stejného člověka, ale co se týče první a druhé Topolánkovy vlády, byla to dost podobná situace. Není to tak, e skutečnost, e zřejmě bude první a druhá Babišova vláda, u tady má určitý precedens?
Je naprosto zcestné povaovat přehmaty, které se staly v minulosti, za precedenty nebo za ustanovení zvyklosti. To, co udělal prezident Klaus v situaci, kdy měl evidentně dát druhý pokus Jiřímu Paroubkovi, bylo flagrantní porušení ústavy.
To ano, ale teď máme situaci, kdy by Miloš Zeman v druhém pokusu mohl buď jednáním o vládě pověřit Petra Fialu, anebo někoho jiného z politického hnutí ANO ne Andreje Babiše. Pravděpodobně by se ale v ANO nenašel nikdo, kdo by to přijal, take ty monosti jsou pak trochu omezené.
To máte jistě pravdu, ale případ Mirka Topolánka, který řešil prezident Klaus, a ten, který nyní řeší Miloš Zeman, jsou přece jen odlišné v tom, e v době krize kolem Topolánka a Paroubka byly poměry ve sněmovně 50:50, take tam střídání stráí bylo naprosto na místě. Nebyl ádný důvod, proč nepověřit pokusem o sestavení vlády druhého na pásce. Tady se Miloš Zeman můe opřít o to, e rozdíl mezi prvním a druhým na pásce je obrovský, a to mu dává mandát pro to, aby znovu pověřil Andreje Babiše jako vítěze voleb.
Naproti tomu je zjevné, e Andrej Babiš má problém s dotací okolo projektu Čapího hnízda, kdy byl u podruhé sněmovnou vydán k trestnímu stíhání, co je o důvod víc, aby prezident pečlivě zváil, komu dá druhý pokus sestavit vládu, a nemusel úplně nutně sahat do politického hnutí ANO. Kdyby neprohlásil, e i druhý pokus dá Andreji Babišovi, vypadalo by jednání o sestavení vlády úplně jinak.
Ovšem byli jsme svědky toho, e Miloš Zeman, který měl před sebou novou prezidentskou volbu, potřeboval podporu vítěze voleb a dělal vše pro to, aby jeho popularitu pouil pro sebe a aby Babiš posílil ze své pozice jeho pozici.
Viděli jsme mocenský duopol prezidenta a premiéra, kteří nám předvedli, jak ohýbají ústavu, jako by byla z plastelíny. Prezident tím, e jmenoval Andreje Babiše premiérem, mu svěřil vládní kormidlo a nechal ho vládnout v sestavě, jakou si Andrej Babiš sám vybral, ani by se musel dohadovat s nějakým koaličním partnerem. A tím, e slíbil, e ho jmenuje i podruhé, si de facto vynutil podporu voličů ANO v druhém kole prezidentské volby.
Dovedete si představit, kdy Miloši Zemanovi jeho hra vyšla a byl podruhé zvolen prezidentem, jak bude vypadat jeho další funkční období? Jak moc se můe projevit jeho snaha posilovat prezidentské pravomoci v situaci, kdy u před sebou nemá ádnou volbu a tím pádem se nemusí ohlíet na to, e ještě bude muset někdy předstoupit před voliče a nechat si od nich vystavit účet za své působení ve funkci prezidenta?
Je škoda, e česká veřejnost se otázkám ústavy příliš nevěnuje, protoe to, co prezident Zeman v poměrně nedávné době vyhlásil jako svoji představu, jakým způsobem by bylo třeba změnit ústavní postavení prezidenta po zavedení přímé volby, je skutečně úděsné. Nechci přehánět, ale blíilo by se to ústavnímu převratu.
Prezident vyaduje významné posílení kompetencí, přitom ale pořád chce zůstat neodpovědný. Naprosto by tím rozbil základní logiku vazby mezi hlavními ústavními institucemi – vládou a Poslaneckou sněmovnou. Dokud se podstatným způsobem nezmění sloení Senátu, je šance na prosazení jeho záměrů malá. Na druhou stranu je pravda, e v druhém volebním období prezidenti u přestávají brát ohledy na ústavní limity, které mají, a kdy se chovali značně svévolně i v prvním období, v druhém to bývá mnohem horší.
Proto mám vánou obavu, e i kdyby prezident neuspěl s ádným ze svých poadavků, stejně se bude mít tendenci do značné míry chovat tak, jako kdyby mu ústavně patřily. Jaké to můe mít dopady na český politický systém, to se teď dá jen těko odhadnout. Obávám se, e česká média natolik oslabila svoji pozici tím, e při kadém sebemenším šustnutí něčeho, co jim připadalo, e je proti dobrému tónu, bila na poplach, e veřejnost nebude slyšet ani na výzvy, které u doopravdy budou znamenat moné váné ohroení fungování demokracie u nás.
Jeden ze Zemanových návrhů je, e by k přehlasování veta prezidenta nestačilo 101 poslanců, ale muselo by jich být 120. Asi ale máte pravdu, e i kdyby se mu nepodařilo jednotlivé návrhy prosadit v Parlamentu, stejně se bude tlačit popsaným směrem. Dopředu například avizuje, e by vyuíval spřízněné poslance a senátory k tomu, aby mohl, kdy u nemá zákonodárnou iniciativu, své návrhy do sněmovny dostávat alespoň takto zprostředkovaně. To samé platí, kdy říká, e by chtěl ještě aktivněji vstupovat do výběru ministrů. Dá se očekávat, e kdyby opět nastupovala nová vláda a on by u nebyl ničím omezený, měl by tendenci do výběru ministrů mluvit ještě více ne doposud.
Zároveň je ale strašně důleité, aby se ústava nezměnila. Kdyby se toti prezidentská veta musela přehlasovávat ústavní většinou, hrozí úplné zablokování politického systému. Rád bych připomněl, e máme neodpovědného prezidenta. Rád bych taky připomněl, e za první republiky Masaryk sice mohl vracet zákony, ale dělal to na základě poadavků vlády.
Masaryk měl kadou svoji kompetenci kontrasignovanou, take vláda buď musela jeho činnost schválit anebo ho o ni poádat. Prezident byl mnohem úeji vázán na svou vládu a neměl de facto kompetenčně vymezené svoje vlastní rozhodování. Neodpovědný prezident v ústavním systému, který je zaloený právě na odpovědnosti a na horizontální distribuci moci v rámci ústavy, je anomálie. ádné neodpovědné libero, které si dělá, co chce, v ústavě nemá co dělat.
Problém je, e ve chvíli, kdy prezident není volený parlamentem, nedává smysl, aby byl neodpovědný. Kdy má stejný mandát jako Poslanecká sněmovna, je volený přímo lidem a jemu se odpovídá, celá ta konstrukce se začíná hroutit.
To je samozřejmě pravda, ale je třeba si uvědomit, e naše ústava vznikala jako kompilát ústavy z roku 1920 a ústavy z roku 1960. V ústavě z roku 1960 byl prezident odpovědný Federálnímu shromádění, v ústavě z roku 1920 byl prezident neodpovědný a úzce vázáný na vládu. Kdy se naše ústava ve spěchu připravovala, v kompetencích se improvizovalo. Kdyby se zvolila prvorepubliková konstrukce prezidenta vázaného na vládu, pak by se Václav Havel stal skutečně kladečem věnců, kterým být nechtěl.
Aby tvůrci ústavy vyhověli panu prezidentovi, dali mu samostatné kompetence, které neodpovědnému prezidentovi nikdy neměly patřit. Základní šev v ústavě je tedy u od počátku. Z ústavy z roku 1960 se pro změnu opsalo, e kadý poslanec můe navrhovat zákony. Ve starém reimu byl chápán jako malý ombudsman, který zastupuje obvod, ve kterém byl většinovým způsobem zvolen. Do demokratické ústavy se tak dostal poslanec, který je vybaven stejnou kompetencí jako politická strana.
To je systém, který prakticky nemůe fungovat a překvapuje mě, e celá řada vysokých soudních činitelů neustále hovoří o tom, jakou máme kvalitní ústavu. Dokázal bych chápat, e jsou rádi, e v ní je Senát a e není jednoduché udělat v české ústavě takové změny jako v Polsku nebo v Maďarsku. Na druhou stranu je ale třeba vidět, e naše ústava trpí vánými vestavěnými neduhy, které se ještě vystupňovaly neorganickým zavedením přímé volby prezidenta do u tak nedokonalého ústavního systému.
Další věc, kterou Miloš Zeman chce, je rozšiřovat samostatné pravomoci na úkor kontrasignovaných, například aby u kontrasignovanou pravomocí nebylo udělování vyznamenání. Zdůvodňuje to tím, e je přímo volen, co je argument, který působí relativně silně. Proč by přímo volená hlava státu měla mít stejné pravomoci jako prezident volený parlamentem?
Připomeňme si základní smysl ústav. Je jím dělba a kontrola moci. Dělba znamená, e ústava má na minimum omezit situace, kdy rozhoduje jedinec na základě vlastní volné úvahy. Vyznamenání jsou státní, uděluje a propůjčuje je stát. Prezident je pouze tím, kdo při slavnostním aktu stát reprezentuje. Proto je zcela na místě, aby se o výběru vyznamenaných musel dohodnout s vládou.
Pokud ale máte hráče, který si ve volbách říká o svůj mandát lidu, je logické, e se o něj uchází s určitým programem a ve chvíli, kdy je prezident zvolen s programem, nedává smysl, aby neměl monost ho realizovat a například neměl zákonodárnou iniciativu.
Myslím, e si musíte vybrat. Buď budete ctít základní logiku, k čemu má ústava slouit, nebo budete obhajovat monost svévolného rozhodování neodpovědného prezidenta.
Jediné, co tvrdím, je, e ve chvíli, kdy je prezident zvolený přímo, snaí se hledat cesty, aby mohl realizovat svůj program. Všichni prezidentští kandidáti, pokud hlavu státu volí lid, jsou nuceni, protoe se jich na to všichni ptají a protoe se očekává, e občanům něco přednesou, mít svůj program. Následně jestli chce být prezident zvolen i podruhé, je tlačený do toho aspoň se tvářit, e program plní nebo usiluje o nástroje, pomocí kterých by ho mohl realizovat.
To, co říkáte je logické. Jene integrovat kulatý čtverec není moné. Nemůete do parlamentního systému, který je zaloen na soutěi politických stran, zabudovat další samostatný program neodpovědného sólového hráče jen proto, e je zvolen přímou volbou. To jednoduše nejde.
Naopak, přímo volený prezident, aby neškodil ústavnímu systému, musí mít menší kompetence, i kdy to na první pohled vypadá nelogicky. Dnes je problém v tom, e prezident je úplně mimo politické strany a dělá si svůj politický program a chce měnit ústavu ke svému obrazu, k obrazu nezodpovědné individuální moci.
Jaroslav Bican (1987) je politolog, redaktor webu Tiscali.cz.
Václav ák (1945) je šéfredaktor Listů.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.