Jste zde: Listy > Archiv > 2018 > Číslo 1 > Lukáš Jelínek: Hospodářští vládci oslabili víru lidu v nosnost demokracie
Únor 1948 coby důsledek promarněné příleitosti na obnovu státu
První letošní osmičkové výročí k oslavám nevybízí. Spíš je drsnou připomínkou slabostí našich předků. V podání komunistů je 25. únor 1948 vítězstvím pracujícího lidu nad buroazií a reakcí. Ve skutečnosti však jde o den, kdy jsme podruhé během deseti let přišli o svobodu, demokracii a vlastně i státní suverenitu. Jene k podobným přelomům nedochází zčista jasna. Vede k nim dlouhá, více či méně nápadná cesta, kterou lze v řadě okamiků ovlivnit.
Na únor 1948 se zadělávalo ji za první Československé republiky: vzdalováním se politických kuloárů zájmům a potřebám běných lidí, přecházenými sociálními konflikty, nestabilní národnostní situací, je se týkala vztahu Čechů a Slováků, ale ještě více postavením národnostních menšin v tehdejším československém státu.
S nástupem německého nacismu muselo být jasné, e dřívější poměry se zpátky nevrátí. Začala proměna české a slovenské společnosti i politiky. Stíny Mnichova dopadly na náš vztah k západním spojencům, celosvětově naopak stoupal vliv SSSR. Mnozí zklamaní demokratickými poměry naivně hledali naději v reimu, který měl ke svobodě a demokracii na míle daleko. Jedni vzhlíeli ke Stalinovi jako k inspiraci, druzí aspoň jako k partnerovi.
Reformou prošla během druhé světové války té československá zahraniční politika formulovaná Benešovou londýnskou vládou. Edvard Beneš ji v roli vůdce zahraničního odboje prohlašoval, e jeho zahraničněpolitická orientace směřuje z padesáti procent na Západ a z padesáti na Východ. Podobně jako u dalších zemí střední a východní Evropy získávaly stále jasnější kontury spojenecké vazby s Moskvou. Víc ne o umělé rozdělení Evropy, co občas bývá přičítáno konferenci v Jaltě v únoru 1945, šlo o pragmatické chování zemí, kterým na ní bylo umoněno zvolit si vlastní politické a sociální uspořádání. Kadopádně výsledkem bylo postupné utváření sfér vlivu.
Deklaraci, e vláda bude jednat v souladu se Sovětským svazem, a to ve všech oblastech: vojenské, politické, hospodářské i kulturní obsahoval i Košický vládní program z dubna 1945. Tento specifický dokument, přijatý londýnskou exilovou politickou reprezentací, komunistickými předáky pobývajícími v Moskvě a představiteli Slovenské národní rady, se stal základem ústavního pořádku.
Do té doby byl stěejní osobností Beneš, jen sám o sobě hovořil jako o jediném demokratickém diktátorovi v exilu. Jeho pozice byla však dána nefalšovanou popularitou, je byla nesrovnatelná s popularitou stranických předáků, Klementa Gottwalda nevyjímaje. Na jaře 1945 však prezident Beneš cíleně přenechal prostor politickým stranám, z nich jednoznačně nejpřipravenější byli komunisté, konzultující svůj postup s Moskvou. Stali se lídry politických změn, přičem většina ostatních stran jim sekundovala. Mimořádně pasivní byli předáci lidovců, v sociální demokracii se křídlo okolo předsedy první poválečné vlády Fierlingera těsně přimklo ke KSČ. Plodem Košického vládního programu se stala nejen vazba na Sovětský svaz, ale i vypořádání se s německou menšinou. Československo se vydalo vstříc národnostní homogenitě. V Košicích bylo té dohodnuto znárodnění klíčových hospodářských odvětví.
Z hlediska dalšího vývoje však byly nejvánější ústavní změny. Liberální demokracii vystřídala lidová demokracie. Nekomunistické strany s tím zásadní problém neměly, ostatně sám Beneš s oblibou hovořil o demokracii socializující. Košický vládní program deklaroval kolektivní vinu politické pravice a zredukoval politické spektrum v českých zemích i na Slovensku. Legálně dál mohly působit pouze politické strany od středu doleva – lidovci, národní socialisté, sociální demokraté, komunisté, na Slovensku pak vedle komunistů Demokratická strana, Strana svobody a Strana práce. Málo se ví o neúspěšné snaze sociální demokracie obnovit svou činnost na celém území tehdejšího státu.
Přestoe se jednalo o limitovanou demokracii, měla drtivou podporu občanů. Ve fungování Národní fronty, vlády i parlamentu byly zachovány demokratické mechanismy. První poválečné volby do Ústavodárného shromádění proběhly v květnu 1946. Na českém území zvítězila KSČ, na slovenském Demokratická strana. V nové vládě široké koalice stran Národní fronty získali komunisté devět zástupců, národní socialisté, lidovci a slovenští demokraté měli po čtyřech ministrech, sociální demokraté získali tři vládní křesla a dva ministři byli bez stranické příslušnosti. Předsedou vlády byl jmenován Klement Gottwald.
Komunistům jejich úspěch nestačil a důmyslně pokračovali v likvidaci politické konkurence. Nekomunistické strany pokládali za nepřátele, proti nim je třeba bojovat. Gottwald mezi svými věrnými hovořil o potřebě jejich štěpení a dalších krocích – a do konečné likvidace. V první řadě se soustředili na podmanění Slovenska, kde byli demokraté mnohem nepoddajnějším soupeřem. K delegitimizaci Demokratické strany poslouilo zinscenované protistátní spiknutí, na něm měli v komunistické interpretaci spolu s demokratickými politiky participovat někdejší ľuďáci – slovenští fašisté navázaní na prezidenta válečného Slovenského státu Jozefa Tisa.
V rukavičkách komunisté nejednali ani s českými demokraty. Od nástupu do vedení země infiltrovali ostatní strany svými důvěrníky a informátory. Uvnitř stran Národní fronty byly zakládány frakce napojené na KSČ. Důraz na informační monopol se projevil i v kontrole státní propagandy. Stěejní však bylo ovládnutí bezpečnostního aparátu.
Ne náhodu se jeden z nejdůleitějších předúnorových politických střetů týkal ustavení Sboru národní bezpečnosti a posílení komunisty řízeného ministerstva vnitra. Státní bezpečnost a armádní Obranné zpravodajství se soustředily na sledování a odhalování odpůrců komunistické strany, přesně v duchu usnesení ÚV KSČ o represivním postupu proti funkcionářům nekomunistických stran a odpůrcům mocenské politiky KSČ.
Nezůstalo jen u provokací, rozbíjení konkurenčních schůzí nebo u zastrašování členů jiných stran. V září 1947 se odehrál skandál okolo pokusu o atentát na tři nekomunistické ministry – Prokopa Drtinu, Jana Masaryka a Petra Zenkla. Poštou jim byly doručeny balíčky s výbušninou. Vyšetřováním bylo prokázáno, e jejich zhotovení nařídil krajský sekretariát KSČ v Olomouci a látku do krabic vloil komunistický poslanec Jaroslav Jura Sosna. Tato událost vešla ve známost jako tzv. krčmaňská aféra.
Jiný ráz měla tzv. mostecká aféra, ve skutečnosti akce SNB nazvaná Sever. Státní bezpečnost prostřednictvím svých provokatérů vytvořila ilegální skupinu, jejím cílem mělo být uskutečnění protikomunistického puče. Jeho organizace měla být hozena na národní socialisty. Kvůli prosakujícím informacím o skutečném pozadí se komunistům nepodařilo spustit monstrózní politický proces před únorem 1948, ale a v květnu tého roku.
Ji od roku 1945 pomáhali komunistickým politikům, zpravodajcům a propagandistům sovětští poradci. Přesto nebyla Moskva s výsledky praských soudruhů spokojena. V depeši sovětského velvyslanectví z podzimu 1947 se píše, e pravicové strany drí komunisty v neustálém strachu z izolace a e komunisté mnohdy ustupují pravicovým stranám víc, ne je zdrávo. Stalinovi byla doručena informace, podle ní komunisté nedokázali v podstatné míře ovládnout státní aparát. Sověti si nebyli jistí pozicí KSČ a schopnostmi jejích představitelů. V lednu 1948 proto vyslali do Československa další čtyři stovky zpravodajců, kteří se měli podílet na mocenském zvratu.
Západní mocnosti dlouho vývoj v Československu přehlíely. Neznepokojovaly je ani prosovětské a protiamerické vystupování ČSR v OSN nebo dodávky uranu Sovětskému svazu. Churchillovy úvahy o Spojených státech evropských s Radou Evropy pasoval na protisovětský intervencionismus i národně socialistický ministr Hubert Ripka. Zlom přineslo a odmítnutí Marshallova plánu, jen k nám mohl nasměrovat vydatnou hospodářskou pomoc.
Na sklonku roku 1947 konflikt mezi komunisty a demokratickými stranami eskaloval. Ministři za KSČ vládli převáně prostřednictvím resortních nařízení, čemu zástupci zbylých stran hodlali zamezit vznikem vládních komisí. Přestala se scházet Národní fronta, komunisté nachystali zavedení tiskové cenzury a trestání těch, co se kriticky vyjadřují ke znárodněnému průmyslu, vládě a Sovětskému svazu.
V únoru 1948 se rozbuškou stala čistka ve vedení Sboru národní bezpečnosti, týkající se především hlavního města. Komunisté si pojišťovali vliv v odborovém hnutí a připravovali Lidové milice. Dne 17. února pohrozili ministři nominovaní národními socialisty, lidovci a slovenskými demokraty demisí. Sociální demokraté byli zdrenlivější, avšak odmítli návrh komunistů na vznik společné levicové vlády. Trvali na smíru a zachování Národní fronty.
Do československých událostí se naplno zapojil Sovětský svaz. Náměstek ministra zahraničí Valerian Zorin přiletěl do Prahy a velvyslanectví spojila s Gottwaldovou kanceláří přímá linka. Do Rakouska k československé hranici dorazilo osmnáct tisíc sovětských vojáků.
Nekomunističtí ministři s výjimkou sociálních demokratů a šéfa diplomacie Jana Masaryka podali demisi. Gottwald předloil Benešovi návrh na doplnění vlády. Podpořily jej odbory poadující mimo jiné další znárodňování; o den později proběhla generální stávka. Ozbrojené síly obsadily klíčová místa, začalo zatýkání komunistických odpůrců. Pochod deseti tisíc vysokoškoláků a příznivců nekomunistických stran na Hrad nic nezmohl. Komunisté získali kontrolu nad deníkem Lidová demokracie, přestalo vycházet Svobodné slovo, Lidové milice obsadily sociálně demokratický sekretariát na praských Příkopech.
25. února dva soc. dem. ministři podali demisi, komunisté ustavili Ústřední akční výbor Národní fronty sloený mj. ze sociálních demokratů, odborářů a některých významných osobností. Na schůzce s Gottwaldem prezident Beneš přijal demisi ministrů a souhlasil s doplněním vlády podle návrhu ministerského předsedy. Obešel tak ústavu, podle ní měl vyhlásit nové volby.
I to lze mít za projev lidové demokracie, je více ne pravidla uznává nátlak. Nic to však nemění na skutečnosti, e absolutní převzetí moci komunisty proběhlo za podpory velké části obyvatelstva. Šlo o vyústění dlouhodobého procesu, do něj mnozí promítali své naděje, přání, frustraci i nenávist.
Historie nezná kdyby. Přesto: kdyby byly v roce 1945 politické strany připraveny nastoupit cestu široké sociální obnovy a ničím nepodvázané občanské emancipace, nemusela by z touhy po proměně poměrů sílit komunistická strana. Ne kadý to slyší rád, ale šly za ní nefalšované davy. Těch, co strádali za první republiky, i těch, je zdeptala okupace a druhá světová válka. Trpělivost lidí, kteří nemají monost utéct do zátiší svých paláců nebo do zahraničních destinací, má své meze v kadé době.
Na ni političtí lídři zapomněli. Vystačili si s omezením konkurence a dál nerušeně rozvíjeli reim, v něm se na jedné straně potkávala partokracie s oligarchií, a na straně druhé sílily revoluční tendence sedlané vědomými strůjci totality.
Není přitom pravda, e by nebylo kde brát sílu a inspiraci. Kdy pomineme demokraticky smýšlející část soc. dem., je si udrovala kontakt s neprivilegovanými vrstvami, je zde ještě odkaz domácího odboje – program Za svobodu – Do nové Československé republiky, který obsahuje analýzu vlivu hospodářských a sociálních příčin nástupu fašismu (od racionalizace podniků po snahu uchovat panství dritelů ekonomické moci) i nástin konkrétních politických kroků v jednotlivých oblastech.
V programu se na jedné straně uvádí, e hospodářští vládci zabránili sociálně spravedlivému, demokratickému řešení krise, přesunuli její tíi na pracující vrstvy – a zároveň tím oslabili víru lidu v nosnost demokracie, na straně druhé pak, e svěřit demokracii pouhé vládě většiny by bylo tolik, jako prohlásit za demokratické všechno, pro co se najde většina. Má-li demokracie tomu čelit, musí proniknout důsledně všemi oblastmi veřejného ivota, být nesena ivým demokratickým cítěním a občanskou aktivitou lidu.
Nosné teze programu deklarují, e pravá demokracie nebude jen politická, nýbr také hospodářská a sociální. Ideály demokratické republiky se shrnují v hesle: svoboda. Svoboda v celém oboru společenského snaení, národního, sociálního a kulturního vůbec. Demokracie taková, jakou chceme mít, musí být ivotem kadého jednotlivce.
Hektické tempo jedněch a pohodlnost, nevšímavost druhých zabránila tomu, aby se poválečná republika drela takto srozumitelného a veskrze demokratického návodu. Nesprávně podchycený sociální konflikt štípl zemi způsobem, který ji zbavil demokracie i svobody.
Tečkou za únorem 1948 byla dosud neobjasněná smrt Jana Masaryka, březnové hlasování všech 230 přítomných poslanců pro důvěru Gottwaldově vládě, květnové volby, v nich zvítězila komunisty ji plně ovládaná Národní fronta, červnová demise prezidenta Beneše a jeho vystřídání Gottwaldem. Přišel čas politických čistek, soudních procesů, justičních vrad, emigrace, studené války.
Češi a Slováci dokázali zpečetit svůj osud během pouhých tří let. Země, na ni okolní svět hleděl s úctou a respektem, se vydala totalitní cestou. Přitom nemusela. Stačilo jen nepromarnit příleitost na skutečnou sociální a demokratickou obnovu.
Lukáš Jelínek (1973) je politolog a politický komentátor, publikuje v deníku Právo a Českém rozhlase, je prvním místopředsedou Masarykovy demokratické akademie.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.