Jsou to u dva měsíce od chvíle, kdy se Česká republika začala mít líp. To je logická dedukce. Ve středu 6. prosince 2017 byl jmenován premiérem Andrej Babiš, předseda politického hnutí ANO, vítěz voleb a podle mnohých schopný manaer. Mu, který byl tři roky prvním místopředsedou a ministrem financí ve vládě, kterou podle jeho slov nikdo neřídil. U dva měsíce ji řídí on sám, a protoe je schopný manaer, musí to být přeci někde vidět.
Jde o klasický rozpor mezi očekáváním a skutečností. Premiér se vlastním přičiněním dostal do nezáviděníhodné situace. K moci ho vynesla podpora voličů, které přitáhla jeho image akceschopného šéfa, který si nebude brát servítky, vypráší koich letitým příivníkům na systému a pořádně to tady rozhýbe. Andrej Babiš musí navenek ukázat, e umí rázně jednat a bez problémů prosadit svou vůli. Bude si muset najít nějaké – reálné či virtuální – parazity a bude muset vytvořit zdání změny. To všechno musí dělat čistě pro svou pověst. Není potřeba, aby tím sledoval nějaké konkrétní politické nebo hospodářské zájmy. Je teď jedním z nejmocnějších muů ve státě, veřejnost logicky čeká, e svou šanci nepromarní.
Je potřeba mít na paměti, e veškeré mimikry, které mu umoní dostát kýenému obrazu, vlastně nemají mnoho společného s opravdovou politikou. Ta ovlivňuje, jaké máme v zemi zákony, jak moc se podle nich ije lépe těm silnějším, jak funguje ekonomika a jestli z ní něco mají i ti slabší. Babišova image je primárně věc marketingu, a přesně tak by se měly posuzovat i nástroje, které pouívá k upevnění svého obrazu. Ne kadý to ale rozlišuje – a navíc někdy jako marketingový nástroj můe dobře zafungovat systém, který není primárně určený pro osobní účely, ale pro něco jiného, třeba pro dobrou správu země.
Přehlídka marketingových nástrojů proti směru hodinových ručiček začíná u dveří Strakovy akademie. Léta jsme byli zvyklí vídat členy vlády, jak jsou zpovídáni na horká témata v den jednání vlády při výstupu z auta s objemnými deskami v podpadí. Babišův Úřad vlády přišel s novinkou, která zvyšuje komfort novinářům i ministrům. Inspiroval se prý u evropských institucí a zavádí tzv. doorstep. Nově bude moné vládním činitelům klást otázky výhradně uvnitř sídla vlády, v aule pod hlavním schodištěm. Zní to přece bezvadně: všem bude teplo, na místě bude občerstvení a káva, navíc to tak mají i jinde v civilizaci, take se vlastně posouváme na západ. Taky se výrazně změní podoba záběrů, které uvidíte v televizi – u ádné rozevláté kabáty a rozmazané stíny pod očima, od teď u jenom perfektně připravení a upravení politici. Potud marketing.
Doorstep má ale i politický dopad. A dosud mohli členy vlády zpovídat všichni novináři, kteří si na ně před Strakovou akademií ve správnou dobu počkali – včetně, řekněme, studentských médií nebo aktivistických projektů. Teď musí kadý zájemce o komentář projít bezpečnostním rámem, ukázat občanský průkaz, zaevidovat se a především – být na prezenční listině. A navíc musí být opravdu ranní ptáče, protoe vláda v poslední době začíná jednat mezi šestou a půl osmou hodinou. Chytit si ministra před vládou nově znamená být na místě o páté, pokud máte s sebou televizní štáb, tak ještě nejméně o půl hodiny dřív. Úřad vlády u se nezmiňuje o tom, jestli doorstepy v jiných zemích také pořádají před úsvitem a jen pro registrované novináře.
Ještě lepší marketingový tah ale přišel u na konci loňského roku. Jeho hlavním nosičem se staly jinak vcelku nezáivné dokumenty jménem Jednací řád vlády a Legislativní pravidla vlády. Tyto předpisy přijímá vláda sama pro sebe, take nemají váhu zákonů ani vládních nařízení. Za jejich překročení neexistuje ádná formální sankce, moná leda výtka ze strany předsedy vlády. I v minulosti se občas porušovaly a různě obcházely. Jejich význam tkví v tom, e říkají politikům i úředníkům, jak se správně postupuje, kdy má vláda něco projednat a zrovna nejde o reakci na teroristický útok nebo vyhlášení mimořádného stavu. Ministr spravedlnost Robert Pelikán, který ve vládě nově obstarává i funkci vrchního legislativce, představil před koncem loňského roku návrhy změn těchto dvou návodů, jak zvládnout vládu. Střízlivým okem šlo o kombinaci technických úprav a výrazu vůle přeci jenom svěřit předsedovi vlády trochu větší pravomoci, ne být primus inter pares – první mezi rovnými.
Pro představu, dodnes třeba ministerští úředníci nosí na jednání vlády fyzicky vytištěné a podepsané čistopisy materiálů, ačkoliv elektronická knihovna, která plní tentý účel, je dávno plně v provozu a funguje bez větších chyb. Pelikánův návrh říkal, e papír u nebude nutné nosit a postačí autorizovaný elektronický soubor správně umístěný do online systému. Máme 21. století, dříve nebo později by k takové změně došlo tak či onak. Podobně je na tom další navrená změna: aby u vládních tisků nemusela být povinně přiloena tisková zpráva. Ona toti tisková zpráva u informace o obeslání mezinárodní konference o chladírenství můe působit a legračně (ve skutečnosti ovšem chladírenství úzce souvisí se stavem ozónové vrstvy). Zato u návrhů zákonů si ministři tiskovou zprávu stejně neodpustí ve svém vlastním zájmu.
Take reálný výčet změn ve fungování vlády, za nimi je moné hledat marketing nebo politiku, zahrnoval prakticky jenom navrené omezení v tom, kdo je na vládu povinně přizýván, návrh na to, aby se při hlasování o majetku u nepořizoval veřejný soupis hlasování po jménech, a konečně návrh na to, aby některé materiály před předloením vládě nemusely projít povinným kolečkem připomínek od všech vládních kolegů, a pokud u projít musejí, aby alespoň o případných sporech mezi ministry rozhodoval předseda vlády.
Na schopného manaera to je přiměřeně malý cíl, moná skoro a podřadný. Moná proto se za úpravy drobně posilující pravomoc předsedy vlády stavěl veřejně především ministr ivotního prostředí Richard Brabec. Média široce převzala jeho výrok, e si dnes úředníci pinkají spoustu různých názorů. Brabec to sice neřekl přímo, ale jeho slovník prozrazuje, e to povauje za něco nadbytečného, vlastně neefektivního. Je přece logické, e vrchní manaer omezí úředníkům monost pinkat si v pracovní době názory a brzdit tím rychlé a efektivní rozhodování vlády. Opět – potud marketing.
Ponechme nyní stranou, e návrhy mírně posilující postavení premiéra nakonec neprošly. Politický rozměr spočívá v tom, e pinkání názorů – takzvané mezirezortní připomínkové řízení – je nástroj, kterým se zajišťuje, aby při rozhodování znala vláda nejen názor silnějšího, ale i názory slabších. To platí jak uvnitř vlády, tak pro nevládní partnery. Díky pinkání třeba ministr dopravy ví, které úseky dálnic se mu budou těko stavět, protoe ho kolegové z Brabcova ministerstva ivotního prostředí upozorní, e by procházela územím, kde ijí chráněná zvířata nebo kde třeba hrozí velké znečištění vody. Kolegové, kteří mají na starost evropskou politiku, ho zase po pravdě informují, e kdy bude dálnice stavět hodně necitlivě k přírodě, bude Česká republika nejspíš zaalovaná za to, e nedodruje vlastní závazky. A kolegové z rezortu zemědělství mu mohou napsat, kolik ornice a krtků prospěšných půdě padne při stavbě dálnice za vlast.
Připomínkové řízení je ve skutečnosti moderní a plně digitalizovaný nástroj, jak si v řádu dní ověřit, jestli můj návrh náhodou někomu neleze do zelí, případně jak moc. Vyuívají ho mimo jiné odbory, Svaz průmyslu i Hospodářská komora, o krajích a nejrůznějších profesních organizacích nemluvě. Samozřejmě při něm vznikají konflikty, některé takřka z povahy věci. Ve zmiňované stavbě dálnice toti vdycky budou mít odlišný pohled ti, kteří mají na starosti stavbu dopravní infrastruktury, ti, kteří mají zákonem stanovenou povinnost chránit ivotní prostředí, stejně jako ti, kteří se starají o dostatek ivné půdy pro české zemědělství. Takový konflikt je v demokratické společnosti přirozený a není na něm nic neefektivního. ije nás v republice deset milionů, je naivní si představovat, e se dají napsat pravidla společná pro všechny někde od stolu. Kdy vláda rozhoduje, má o takovém demokratickém konfliktu vědět. Má se dokonce vědomě přiklonit na jednu či na druhou stranu. Ano, bude snášet kritiku, to je zkrátka její politická odpovědnost.
Z toho všeho by se vláda jako celek vyvinila, kdyby omezila pinkání a nechala by rozhodovat Andreje Babiše, jestli dá přednost dálnicím, nebo křečkovi polnímu. Osobně soudíme, e by křeček na výsledné skóre prohrával, i kdyby se za něj postavila sama Evropská komise. Ale to není podstatné, koneckonců je tu stále ještě parlament. Podstatné není ani to, e by předsedu vlády z neustálého řešení desítek rozporů nakonec mohly rozbolet zuby. Ale jak by se pak chovali ti ministři? Ti, co ovládají silové rezorty – jako jsou průmysl a obchod, doprava, obrana nebo vnitro –, by si mohli začít myslet, e jim projde cokoliv. A ti, kteří standardně tahají za kratší konec provazu – na školství, kultuře či na ivotním prostředí –, by se s nimi předem snaili nějak rozumně dohodnout, aby si udreli vůbec nějaký vliv na výsledek.
Politický potenciál drobných stupínků pro předsedu vlády vlastně spočíval v tom, aby se mu ministři raději dohodli mezi sebou, a to nejlépe tak, e silnější upevní svoji pozici a slabší se budou tvářit, e tam nejsou. Teprve tento princip je hodný zřetele a měli bychom si ho zapamatovat i pro příští měsíce. Bez ohledu na to, v jakém marketingovém obalu se nám příště zjeví, bude důleité ho včas poznat a demaskovat. Můeme ho hledat ve vyjednávání o koaličním půdorysu, stejně jako v tom, co všechno bude ochotná vláda v demisi rozhodnout. Poslední laťku nasadila dvojnásobným zvýšením kvót pro zahraniční zaměstnance z Ukrajiny. Za minulé vlády by se takové rozhodnutí neobešlo alespoň bez krátkého jednání s odbory a zaměstnavateli. Dnes si to ádá ekonomika a vláda bez mandátu se tváří, jako by šlo o největší samozřejmost pod sluncem. Přirozeně.
Pravidlo, e právo silnějšího je právo přirozené, správný slaboch mlčí a nevybočuje z řady, se můe klidně stát trvalou metodou vládnutí. Dobrý marketing posiluje zdání, e silnější má jaksi samozřejmé právo na vítězství v jakémkoliv sporu (ano, kouzlo marketingu spočívá v tom, e se věci zdají být samozřejmé). Proto je potřeba nezaměňovat toto pravidlo s oblíbeným českým heslem o intimním ivotě silnějšího psa. Na rozdíl od něj je toti přirozené právo silnějšího inkluzivní pro kadého. Stačí jen dret basu se silnější stranou sporu a upínat k ní svá očekávání. Nemělo by být nutné na tomto místě vysvětlovat, kdo je silnější, ale raději pro připomenutí: je to ten s více penězi, s větším politickým a mediálním vlivem. Slabší je proti němu leckdo: občanská společnost, zaměstnanci, odbory, leckteré firmy, dokonce i novináři. Pro ně je navíc otázka, zda se budou lepit na politický marketing, nebo zda přes marketingový závoj budou chtít chytit skutečnou politiku, moná ze všeho nejvíc otázkou profesní cti.
Heda Čepelová (1988) je socioloka a příleitostná publicistka, působí v Masarykově demokratické akademii.
Miroslav Jašurek (1983) je politolog, člen představenstva Masarykovy demokratické akademie.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.