Opakování bývá (ale jen někdy) matkou moudrosti. Vítěz parlamentních voleb Andrej Babiš avizoval, e chce sníit počet dosavadních ministerstev. Tomu lze v zásadě zatleskat. V ústavě v čl. 79 se píše, e ministerstva lze zřídit a působnost stanovit pouze zákonem. Studentům občas rád připomínám, e takto lze ministerstva nejen zřizovat, ale také rušit. To se zatím v historii ČR stalo jen v případě ministerstva informatiky, které ovšem vzniklo v době skládání Špidlovy vlády hlavně proto, e pro jednoho z koaličních partnerů jaksi chybělo ministerské křeslo. Čtyři roky v něm pak seděl Vladimír Mlynář, a protoe vláda další ji problémy s počtem koaličních křesel neměla, nebyl problém ministerstvo zase zrušit a kompetence vrátit zpátky na ministerstvo vnitra.
Stojí za to připomenout, e v rámci přípravy reformy veřejné správy na konci 90. let se kromě vytvoření samosprávných krajů a zrušení okresních úřadů jako s třetí fází této reformy počítalo právě i umenšením počtu ministerstev a státních úředníků v nich především v souvislosti s přenosem značného počtu kompetencí na nově vzniklé kraje. Tato fáze reformy se nikdy nenaplnila a brzy úplně zapadla. Osobně bych se nebránil vést o slučování ministerstev a sníení počtu ministrů ve vládě diskusi. Ale v rámci ní bych, jak o tom píšu a mluvím u mnoho let, navrhoval naopak zřízení jednoho ministerstva co do názvu nového: ministerstva pro veřejnou správu.
Ministerstvo vnitra, pod něho veřejné správa spadá, u dávno ústavněprávně a především z hlediska svých kompetencí není ministerstvo policie, jak bylo vnímáno před rokem 1989. Podstata jeho činnosti a kompetencí se nyní přece dotýká oblasti výkonu veřejné správy v nejširším slova smyslu. Zajímají politiky matriky, systém Czech Pointů, registry veřejné správy nebo koneckonců fungování veřejné správy jako celku? Role ministerstva vnitra v oblasti jakéhokoliv vyšetřování trestně právních kauz je nulová. Kontakt na policii má ministr vnitra jen přes pravomoc jmenovat (a odvolávat) policejního prezidenta. A i to by se mohlo změnit. Např. v často za příklad nám dávaném Švédsku spadají policejní sloky pod ministerstvo spravedlnosti, které však samozřejmě nemá v této oblasti ádnou výkonnou moc. Ústředním správním orgánem je tam Policejní prezidium.
Jsem přesvědčen, e by stálo za úvahu konečně změnit (pro začátek) název ministerstva, aby nebylo spojováno s orgány policie a vyšetřováním trestných činů, na Ministerstvo pro veřejnou správu, co by mimochodem podle mě mnohem více naplňovalo věcný obsah fungování a náplň kompetence současného ministerstva vnitra a moná by pak koneckonců ani nevzbuzovalo takový zájem, pokud jde osobu ministra vnitra při povolebních sestavováních vládních sestav. Anebo ještě lépe vytvořit na úkor jiných slučovaných ministerstev ministerstvo úplně nové. Garant veřejné správy dlouhodobě chybí.
Autor přednáší ústavní a správní právo na VŠ.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.