Theatrum mundi
Praské divadlo Pod Palmovkou uspořádalo koncem října festival PalmOff, na který byla pozvána divadla z Polska, Maďarska a Slovenska, Česko bylo zastoupeno výběrem z produkce hostitelského divadla. Pro Listy jsem vybrala dvě inscenace s výraznou enskou hrdinkou i její představitelkou: Ibsenovu Noru divadla Pod Palmovkou v reii Jana Nebeského a inscenaci Tenkrát v Bratislavě Slovenského komorního divadla Martin v reii Patrika Lančariče.
V obou případech jde o divadelní fenomén, kterému se říká herecký výkon. Obsah tohoto umění se v postdramatickém a postmoderním divadle do značné míry pozměnil, mezi nároky na dobrý inscenační výsledek patří i poadavek, aby hlavní představitel(ka) z představení netrčel(a). V případě těchto dvou inscenací tomu tak je a současný divák zaívá pocit, po jakém vlastně v hledišti touíme, toti záitek z hereckého výkonu.
Noru hraje Pod Palmovkou Tereza Dočkalová, mladá herečkanenápadného zjevu a výrazného hlasu. Reisér Nebeský, proslavený svými interpretacemi Ibsena, ji spolu s kostýmní výtvarnicí Janou Prekovou obul do lodiček s extrémně vysokými podpatky, čím vynikla útlost její postavy a v působivé vizuální metafoře i vratkost jejího postavení. Tereza Dočkalová v neustálém pohybu a za neustálé řeči pobývá na jevišti, zamlouvá a přehlušuje průšvih, k němu se schyluje příchodem vyděrače Krogstada. Nebeský s Prekovou velmi rafinovaně pracují i s Nořiným nejdůleitějším převlekem – slavnostními šaty, v nich má u Ibsena tančit tarantellu. Šaty, je vyvolávají očekávání, které přítelkyně Kristina upravuje a Thorvald neustále zmiňuje (potřebuje se přece svou krásnou enou a jejím tancem pochlubit) jsou nakonec bezbarvým overalem, ve kterém Nora úplně zmizí, v něm není ani oblečená ani nahá a který jí nesluší. Tohle je divadelnost pro pokročilé, poslouchala jsem dvě dámy v řadě za sebou, které to napřed kritizovaly jako naprostou nedostatečnost kostýmní výtvarnice, a se postupně v hovoru propracovaly k úvaze, zda to nakonec není úmysl. Zbavená šateček a střevíců Nora opouští manela a děti, přičem vidíme, e to je stejně těký a drastický čin jako za Ibsenových časů: opravdu nevím, jak si můe kterýkoliv kritik myslet, e tenhle motiv ve hře u není aktuální, právě dnes, v době návratu k předmanelským smlouvám a pasti porozvodových dluhů a podílů na majetku a ivota na dluh, vskutku vratkého.
V nových šatech-nešatech Nora předvede excentrickou taneční kreaci, ve které u je obsaeno její rozhodnutí: tohle rozhodně Thorvald nečekal. Úplně se změní. Tereza Dočkalová vytvoří tělem, hlasem, pohybem, postojem, gestem, prostě vším, co patří k herecké výbavě, plastickou postavu, která právě díky nadsázce, drené v mezích, nepřekračujících vánost sdělení, a na druhém pólu díky smyslu pro detail, jím zostřuje charakteristiku a zpředmětňuje rozpor mezi slovním vyjádřením a tělesným jednáním, poskytuje divákovi záitek podobný tomu z virtuózní hry na hudební nástroj: je v tom technika i cit a obojí slouí interpretované skladbě.
V Komorním divadle v Martině mají Janu Oľhovou, heroinu a výraznou osobnost souboru, pro kterou stojí za to stavět repertoár. Divadelní adaptace románu o Langerové ila jsem s oddaným komunistou. Československo – můj osud 1934–1968 je pro ni jako stvořená.
Mohlo by se zdát, e půjde o další z dramatizovaných osudů politických vězňů a jejich reimem perzekvovaných rodinných příslušníků, ale příběh o Langerové, manelky slovenského komunistického ekonoma, odsouzeného v rámci procesu s Rudolfem Slánským, má jiný půvab. Ten spočívá v ironicky enském komentování opravdu těkých ivotních momentů, v emancipované otevřenosti a odstupu od názorů uvězněného manela – přičem skutkem ho ena nikdy nezradí. S dcerami se stěhuje pokadé do horšího bytu, posléze z Bratislavy na venkov, zastává stále podřadnější zaměstnání, a nakonec, kdy manela po deseti letech pustí z vězení, se její manelství s Oskarem Langerem změní v souití s vyhaslým, vlastní rehabilitací posedlým člověkem, který je rodině nadále přítěí. Zsófia Beinová, provdaná Langerová, pocházela z buroazní budapešťské rodiny, skrze její postavu vyvstává kontrast mezi umolousanými padesátými lety třídního boje a nezničitelnou (protoe intelektuální, i kdy ne vdy sympatickou) elegancí slovensko-maďarské lepší společnosti.
Jana Oľhová, vysoká, kostnatá, s výraznou bradou, sebejistá převyšuje zbytek martinského souboru vzrůstem i hereckým uměním. Inscenace Tenkrát v Bratislavě patří k těm, které se opírají o hlavní postavu, na ní stojí a jí slouí. Jana Oľhová ovšem není ádná primadona, je věcná, střídmá ve výrazu, kdyby to slovo nebylo tak zneuívané, napsala bych autentická.
Obě herečky, Tereza Dočkalová (r. 1988) i Jana Oľhová (r. 1959) dokazují, e divadelní herectví i v čase televizního fastfoodu můeme nazývat uměním.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.