Jindřich Štreit je člověk na roztrhání. Je vlídný, přátelský – a slavný. Neumím odmítat, říká. Listy neodmítl ji v roce 2004 a stal se trvalým rádcem a patronem této rubriky. Tého roku jsme otiskli jeho snímky ze zakavkazských uprchlických táborů. Nyní je prvním fotografem, který se do Listů vrací. Krátký rozhovor jsme pořídili před vyhlašováním vítězů soutěe mladých ve fotografování mobilním telefonem. První cena: Workshop s Jindřichem Štreitem.
Fotografoval jsi na mnoha místech světa, od Bruntálska po Japonsko či Brazílii. A mnoho motivů. Na bezdomovectví si nevzpomínáme...
Zdálo se mi to obehrané: kdekdo fotografuje bezdomovce. Stačí jít po ulici a namířit aparát. Kurátorka mých kadoročních výstav v Auritu, centru pro ohroené závislostí v Táboře, mě ale poprosila, jestli si mohou bezdomovce vybrat jako příští téma. Odmítl jsem, po pár měsících mě však napadlo: proč to nezkusit? Zastavil jsem se ve středisku Samaritán olomoucké Charity a domluvil se s vedoucím, doktorem Pinzem, e začnu fotografovat a uvidím, co z toho bude. Překvapivě mě to chytlo a pohltilo. Teď nemyslím čtyři roky na nic jiného.
Kde jsi fotografoval?
V Olomouci i jinde. Nejen s Charitou, ale i s Armádou spásy. Uspořádal jsem pak několik výstav, které jsou důleité, protoe nastolují tento aktuální problém a vyvolávají kolem něj diskusi. Myslím, e to přišlo ve správnou dobu. Letos jsem téma chtěl završit praskou výstavou v Galerii České Spořitelny. Při výstavě v Bratislavě mě ale velitel Armády spásy poprosil, jestli bych pro ně také něco podobného nevytvořil. A tak teď fotografuji bezdomovce na Slovensku. Skončím, a budu mít pocit, e je to hotové. Nikam nespěchám. Mám toti výhodu – nikdo mě neplatí, financuji se sám.
Objevil jsi při fotografování něco, cos nečekal?
Zjistil jsem, e lidé se do té situace dostávají z mnoha různých příčin. A taky e jde mnohdy o osoby velice inteligentní. Zrovna nyní pomáhám jednomu z nich, který mi řekl: Jindro, chtěl bych hrát divadlo. A tak jsem včera zašel ze ředitelem Moravského divadla, jestli by ho nevzali aspoň jako statistu. V olomoucké Charitě toti působil divadelní spolek, který se jmenoval Odjinud. Chodil jsem na jejich představení. Vedoucí Saša Dvořák to postavil na improvizaci a mě fascinovalo, jak to těm jeho hercům jde, jak skvěle umějí reagovat na situaci. Nedávno bohuel divadlo činnost přerušilo, ale s těmi lidmi se potkávám dál.
A další poznání, které jsem učinil, je, e obě organizace, Charita i Armáda spásy, dělají neuvěřitelnou práci. Bez nich by řada lidí na ulici vůbec nepřeila.
Musím říct, e nejvyšší vyznamenání, jakého se mi dostalo, bylo, e kdy jsem je fotografoval a povídali jsme si o ivotě, řekli mi: Kdy nebudeš mít kam jít, a tě ena vyhodí, přijď za námi, my tě ubytujeme.
-tt-
Jindřich Štreit (1946) je světově uznávaný fotograf, profesor, dr. h. c., uspořádal více ne 1100 autorských výstav, vydal řadu monografií (ta nazvaná Kde domov můj byla vyhlášena letos v dubnu Nejkrásnější knihou roku) a řadu knih ilustroval, nyní např. knihu Kamily Holáskové Freudova Pohovka, další by měla být kníka pracovnice Charity a básnířky Evy Štefkové. J. Štreit vyučuje od roku 1991 na Institutu tvůrčí fotografie SU v Opavě, externě také na VŠVU v Bratislavě a praské AMU. Mnoho dalšího na www.jindrichstreit.cz.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.