aneb Trní ekonomika a pravidla vekslu
čili Jeden z moných výkladů poněkud překvapivě vysokých transakčních nákladů transformace, konkrétně privatizace, prováděné federální vládou s Václavem Klausem jako ministrem financí, tedy české cesty.
Motto: Četl jsem následující ponaučení, varování v mnoha verzích. U nevím, kdo je jeho původcem: Kdy vám v cizí, neznámé vám zemi budou tvrdit, e u nich neexistuje korupce, e ji zcela potřeli, zbystřete zrak i sluch. Je-li tomu vskutku tak, pak jste se nejspíše ocitl v totalitárním reimu...
Spory o nedávnou minulost jsou vdycky i spory o současnost a budoucnost. Táeme se, odkud a kam jdeme, ale ptáme se tím také, chtě nechtě, odkud a kam jdeš ty a já. A kam půjdeme zítra.
Nikde v literatuře jsem se nesetkal s tím, e by se ve své době Johna Locka někdo ptal, kdee je uloena ta jeho slavná společenská smlouva (lidé se dobrovolně vzdávají části své svobody ve prospěch státu a ten jim za to zaručuje bezpečnost), ať jim ji John ukáe, kde ji má on či kdokoli jiný uschovanou. Takto se ale ptali Muriel Blaive, kdy a kde a jaká vyjednávání za minulého reimu podle ní probíhala, co to mluví za nesmysly. Odkazuji na nedávné polemiky s textem rozhovoru badatelky Ústavu pro studium totalitních reimů pro časopis Alarm. Připadal jsem si, nechť je mi prominuto, jako u blbejch. Společenská smlouva Lockova a vyjednávání Muriel Blaive jsou pochopitelně abstrakta, která buď vystihují – anebo také nevystihují – určité společenské poměry, určitou implicitní mentalitu. Jsou to silné hypotézy, které je třeba potvrdit, anebo vyvrátit. Ať ji kdo s Blaive souhlasil či ne, je většina polemických reakcí na rozhovor důkazem úpadku současného diskursu o nedávné minulosti.
Anebo jsou spíše úsilím, aby nebylo zpochybňováno, e totalitarismus tady byl a do 17. listopadu 1989. Ani pak ale nejde o spor teoretický spor historiků a politologů, ale také o spor o to, kdo jak obstál. Protoe za totalitního reimu máme všichni alibi. Všichni jsme vlastně obstáli, protoe se nic jiného ne přizpůsobit se a hrát s sebou nedalo. Kdo by se postavil proti, šel by na smrt, anebo zmizel ve vězení. Tak to přece bylo v totalitním reimu padesátých let.
Za normalizace tomu tak nebylo. Ano, takto nakonec i osobně vidím celý ten spor. Je to spor o naši osobní reputaci, ale také spor o to, jak ten prolhaný, nedemokratický a občas násilnický reim případně pojmenovat, aby nás to pojmenování nezavádělo na scestí. Abychom nelhali sami sobě o tom, jací jsme byli. Bohuel, u se stalo.
(Pokud jde o ony poněkud příliš vysoké transakční náklady transformace v podtitulu tohoto textu, jde o dobový eufemismus opatrných ekonomů, kteří se dost dlouho neodváili ukázat na celková závaná pochybení prosazené tehdy metody transformace, především privatizace českou cestou).
*
V roce 2000 se na půdě Senátu zrodila idea zákona, který by zřídil, cituji slova a název zákona, Památník nesvobody 1938–1989. Měl to být badatelský ústav a také instituce, určená k připomínání minulosti. Zrodil se z dílny kolegy senátora Jiřího Lišky z ODS a jeho poradců, pokud vím, bratrů Bendových. Rád jsem se k tomuto návrhu připojil jako spolupředkladatel. Návrh nikterak nepojmenovával předem reimy, které měl zkoumat a svým vročením dával najevo, e se bude zabývat celou tou dobou, i všemi přechodnými obdobími, která dosud nemají obecně sdílenou charakteristiku. Měl jsem tehdy na mysli zejména období tzv. třetí republiky a dobu normalizace. Svým způsobem to byla pro poznání společnosti rozhodující období, protoe tehdy se ne vdy zjevně připravovala (po březnu 1938 a po květnu 1945). Také proto klíčová, e umoňovala zkoumat to nejméně populární, toti prvky kontinuity mezi jednotlivými obdobími těchto dob.
Návrh byl Sněmovnou odmítnut, především proto, e zahrnoval podle většiny poslanců nesprávně také období 1945–1948. Podle nich to zřejmě bylo období svobody.
V roce 2007 byl schválen jiný návrh zákona o zřízení Ústavu pro studium totalitních reimů. Doba nesvobody a komunistický totalitní reim byly v zákonu přesně časově specifikovány: první 1939 a 4. května 1945 a druhý od 25. února 1948 a do roku 1989. Připomenu, e Sněmovna schválila v roce 2004 zákon o tom, e Edvard Beneš se zaslouil o stát, zatímco Senát takový zákon neschválil. Připouštím docela rád, e jsem se o toto neschválení také vydatně zaslouil.
Tento návrh odmítl nejdříve Senát a posléze jej v upravené podobě, jak se znovu vrátil do Senátu, nakonec, po dlouhé rozpravě, i mým hlasem, schválil. V textu návrhu zákona se (po přijetí pozměňujících návrhů, v této věci tehdejších zelených) objevil pasus o tom, e Ústav bude zkoumat i období příprav na nesvobodný, resp. totalitní reim, čím mohla být myšlena právě jen doba předválečná (druhá republika) i poválečná, předúnorová (třetí republika).
Návrh ovšem předem pojmenoval, jak se jmenuje to, co má zkoumat, či spíše to potvrdit, od kdy do kdy, a v tom byla – u instituce, zřizované a financované státem – jeho stěí odstranitelná vada.
Po dlouhých debatách, které jsem vedl s historiky, představujícími pro mne autoritu odbornou i mravní, jsem se rozhodl pro návrh zákona zvednout ruku. Přiznávám, e i proto, e téměř ji designovaným, myslím tím konsenzuálně dohodnutým předsedou rady Ústavu byl tehdy Ivan Dejmal, chartista, mu bez bázně a hany, který měl moji plnou důvěru a kterého jsem znal nejen z disentu, ale i jako ministra pro ivotní prostředí vlády, které jsem byl předsedou. Ivan, mu moudrý a spravedlivý, ovšem záhy nečekaně zemřel. Ano, nerad připouštím, takto instituce vznikat nemají, navázány na jednoho člověka, nota bene ještě nezvoleného. Ale takto instituce přesto někdy vznikají. Jsme všichni lidé nedokonalí a děláme stále chyby, někdy máme odvahu, sílu a příleitost je napravovat.
Od té doby Ústav ije vnitřními spory a je zmítán proudy, které se vší přibliností představují bývalý ředitel Ústavu Pavel áček a dnešní pracovnice Ústavu, historička Muriel Blaive. Zásadně důleité ovšem je, kdo sedí v sedmičlenné Radě ústavu. A tento text spatří světlo světa, budou ji Senátem dovoleni tři noví (ze sedmi) členové Rady Ústavu. Jeho současným (pátým v řadě) ředitelem je historik Zdeněk Hazdra, který se vdy zabýval českou šlechtou a není, pokud vím, nikterak vyhraněn.
Myslím si, e spor byl vdy především o tříleté poválečné období, o spor Benešovců a antibenešovců, abych problém maximálně, téměř nepřípustně zjednodušil, ale hlavně byl sporem o šedesátá léta a dvě dekády normalizace. Zda byly totalitou, či nikoli.
*
V listopadu 1989 a v následujících měsících jsme začali docela svině měnit politický systém a v tom nebyly a snad dosud nejsou podstatné spory. Spory vznikly u ekonomické transformace, ale to u na honění bycha bylo pozdě. Před všemi důleitými změnami jsme si měli – podle klasiků tranzitologie (větev politologie, které se zabývá přechody k demokracii od nedemokratických reimů) – definovat reim opouštěný, abychom správně trefili způsob tranzice a vešli co nejklidněji a nejnezvratněji do nejlepšího z reálně se nabízejících reimů.
Dělám si legraci, jistě, v takových dobách se dělá všechno moné, jen ne definování opouštěného systému podle brourek politologů. I kdy bych snad mohl doloit, e jsem jako představitel Občanského hnutí, a pak ještě i jako předseda vlády, přesvědčoval své druhy v první vládě, aby na svých ministerstvem dali dohromady něco jako bílé knihy, aby bylo pro budoucnost jasné, v jakém stavu resort přebírali. Chápal jsem přitom, e to je to poslední, čím se v dravém proudu reforem a kádrových změn chtějí zabývat. Škoda. Ale tady nešlo jen o resort, ale o celý charakter reimu.
Obecná tichá dohoda společnosti se bez ohledu na přání politiků či politologů rychle, spontánně ustálila na tom, e co máme za sebou, byl reim totalitní. Totáč. To slovo rychle vešlo do obecného uívání. Stalo se součástí vzpomínek na všední dny. Za totáče, to jsem tenkrát ještě chodila s Tondou...
To slovo nás nejen pletlo, zavádělo v reformách, o tom později, ale především nás všechny oblailo jedním generálním alibi, totálním alibi. Za totáče, za totality, za totalitního reimu se přece proti reimu nedalo nic dělat, museli jsme se všichni přizpůsobit. Za totality nikdo nemohl čůrat proti větru. Tehdy se ujala pitvorná, vyprázdněná řeč, řeč neřeč. No, ano, udělal jsem, co jsem udělal, ona doba byla taková, no víte jaká, byla taková, jaká byla. Všichni tak nějak dělali, co se tehdy dělalo, vdyť to znáte, ta doba holt... Co, proboha, po mně chcete? Lidi dělali, co se tehdy dělalo a já...
Totáč nás všechny omlouvá. Je jiným pojmenováním kolektivní občanské, morální neodpovědnosti. Je vytknutím před závorku všech hodnocení, relativizujícím, uklidňujícím všechna moná znepokojení. Mravní otázky odsouvá jako nepatřičné. Nemá smysl se tou dobou a tím, jak si v ní kdo počínal, třeba já, e jo, zabývat. V tom se rejpaj akorát ti disidenti, ale ti si mohli dovolit být proti. Havel měl přece fešáckej kriminál, mohli si odjet do Rakous, dostávali za své protesty prachy ze Západu... Disidenti prostě byli mimo naši společnost. My jsme – co my jsme mohli? Nic, za totáče přece se nic nedá. Mohli jsme mezi svými nadávat v hospodě. A na chalupě se sousedy, některými. A přikrádat. To se mohlo, ba mělo, tedy brát si, co bylo přece stejně naše. Měli jsme na to právo, odškodnit se. Vdyť co já bych mohl být, nebejt bolševika... Ano, někteří jsme přikrádali, no, tedy kradli, ale bylo to přece proti komančům, proti reimu. To byl náš vzdor. Zvelebovat si to svý na úkor toho jejich reimního. Pravda se tu zhoubně mísí se sebeospravedlňující li, čest s nemravností.
Hle, tichá dohoda na totáči. Společenská smlouva a la John Locke: My vám zaručíme to a ono, nic moc, ale budete to mít jistý, a budete na tom zhruba všichni stejně, aby ste si nezáviděli, no a vy budete párkrát za rok dělat, hlavně vy, co máte o co přijít, co máte nějaké funkce, vy budete dělat, e věříte tomu a tomu; no nic, vezmete do průvodu třeba nějakej transparent, přijdete na schůzi; e tomu nevěříte, to my dobře víme, ostatně my u taky moc ne, to si bude říkat jen mezi svými. Nenuťte nás proti vám zasahovat, děláme to vlastně neradi...
Smlouva, která, jako ta Lockova, také nebyla nikde vyjednána, uzavřena, sepsána, stvrzena. Prostě platila. Neexistuje papír, na kterém bychom si ji mohli přečíst. A přece platí: doslova kadý vám řekne, e před listopadem 1989 tu byla totalita. Ale dalo se v ní ít. Nic moc, ale dalo.
Totalitární reim u nás zcela nesporně byl v padesátých letech, byl v mnohém krutější, důslednější ne u sousedů (rozsudky smrti v politických procesech, popravená Milada Horáková, československá unikátní hanebnost!), a to je vskutku na pováenou, mluvme o tom, proč tomu tak bylo.
A do kdy tu byl. Hranice určitě nebude ostrá, někdo řekne do smrti Stalina, ale to snad platí jen pro politbyra, a ne pro miliony lidí... Nikdy se na ní asi neshodneme, popravovalo se za politiku ještě v roce 1964, moná ten reim ochabuje někdy v půli šedesátých let...
A také od kdy tu byl? Začal se ten reim v represivních orgánech moci, ovládaných KSČ, ale také v myslích mnoha lidí, připravovat u dávno před únorem 1948, poprvé si zkoušel, jak se praktikuje uplatňování kolektivní viny u od prvních chvil po osvobození při vyhánění a posléze odsouvání zdejších Němců.
Jaký reim tu byl potom, na tom se hned tak neshodneme, protoe nám chybějí slova, politologické škatulky. Autoritářský reim to nebyl, ten nechává obyčejný, nepolitický ivot běet, občanskou společnost, kulturu, akademický ivot, pokud se lidé nepletou do politiky. Trh v něm funguje podle pravidel s výjimkami, pokud jde odpůrce oněch reimu. Hospodářství můe i vzkvétat.
Tedy jaký reim to byl? V posledních desetiletích vdycky, kdy nevíme, řekneme jakoby učeně post. Všechno je post, protoe nevíme, jaké to je, co to vlastně je, u to není, co to bývalo, ale co je to teď, nevíme... Nemáme odstup. Take nejen Václav Havel v Moci bezmocných píše o posttotalitním reimu. Nebo, napsal také výstině, ale nevědecky, paradoxně a nepopulárně o samototalitě.
Politologové nabízejí přímo přehršel adjektiv k substantivu posttotalita. Prosím, můete si vybrat: zamrzlý posttotalitní, rezignující posttotalitní, byrokratický posttotalitní, autoritářsky posttotalitní...
*
Chci ale zavést řeč na to, jak charakteristiky reimu fungovaly – vědomě, či spíše bezděčně – při formulaci strategie ekonomické transformace. Vycházelo se tehdy – v první půli roku 1990 – ze zamlčeného předpokladu, e tu byla totalita a do konce implodujícího reimu, ale nevycházelo se z toho ani trochu důsledně.
Inspirací lidí Klausova okruhu byly ekonomické reformy v autoritářských reimech Jiní Ameriky, kde se jako v laboratoři mohly vyzkoušet recepty friedmanovské neoliberální ekonomické teorie. Z nich nejdůleitější byla deregulace: co nejméně pravidel, trh si to vyřeší sám. A rychlost! Z dosud nepříliš významné katedry ekonomie na Chicago Law School se posléze přestěhovaly desítky jeho asistentů a áků do Chile, Uruguaye, Bolívie a jiných států, rozvrácených vojenskými převraty, a mladí mui bez zkušeností s diktaturami zkoušeli postupy, které vymysleli v demokratické Americe a které tam najednou vskutku vedly k rychlému, byť dočasnému hospodářskému růstů. Měli v těchto zemích doslova laboratorní podmínky, protoe obyvatelstvo v autoritářských reimech je nuceno jen přihlíet, ozvat se nemůe. Potkali by se s represemi, na které se Husákův reim nezmohl.
Jádro pudla, našeho problému, bylo v tom, e v těchto reimech fungovaly plus minus všechny instituce trní ekonomiky, které u nás, (ale i jinde kolem nás) totalitární reim hned po únoru 1948 zcela destruoval. V Chile fungovaly všechny instituce, obchodní zákoník, obchodní soudy, antimonopolní úřad, banky a státní banka, směnečné právo, pravidla konkursu a vyrovnání, burza, kapitálový trh a jeho institucionální kontrola... Jistě, všechno to mohlo být z centra moci tu a tam deformováno personálními zásahy, ale byla to nicméně laboratoř nejen skvěle vybavená, neopakovatelná, protoe bez rušivých momentů demokracie.
Mohlo se postupovat tempem, které vyhovovalo pokusníkům. Od té doby se také mluví o šokové reformě: rychle, dokud se lidé v reimech, ve kterých vládly zpravidla vojenské junty, nezorientují, nevzpamatují... Milton Friedman se sblíil s Augustem Pinochetem a na nějakou dobu se odstěhoval do Santiaga a s ním desítky mladých ambiciózních ekonomů. Napsala o tom strhující, pro někoho jistě také kontroverzní knihu levicová kanadská publicistka Naomi Klein Šoková doktrína. S podtitulem Vzestup kalamitního kapitalismu, u nás vydala v roce 2010 nakladatelství Argo a Dokořán. Pamatuji se, e s jednou výhradou ji přivítal i bývalý hlavní ekonom Světové banky Joseph Stiglitz.
V poúnorovém Československu byly ale všechny ekonomické instituce trního hospodářství rozbity na padrť. Ani peníze neplnily svoje základní, pro trh nezbytné funkce. U to, e se nemohly se proměnit v kapitál!
Místo institucí trhu se jako zánět a pak jako sněť rozrůstala šedá ekonomika. Rozrůstala, prorůstala oficiální ekonomiku plánovaného hospodářství. Reim veřejně kormutlivě připouštěl, e tvoří přes třicet procent HDP. Kdo ví, kolik to bylo doopravdy. Zprvu černý trh, pak šedá ekonomika se svými vlastními, pochopitelně nepsanými pravidly, bez jakýchkoli institucí. Pravidla vekslu, pravidla zásobovačů velkých fabrik, pravidla pro kriminalisty, věnující se hospodářské kriminalitě, pravidla pro získávání protekce v orgánech KSČ, pro vedoucí prodejen masa a jiná pro vedoucí zeleniny, pravidla šizení Státního plánovacího úřadu, tak zvané plánovací hry... Ta pravidla byla posléze čím dál tím zřejmější, ale samozřejmě, e byla v rozporu s pravidly soutěivého trhu s konkurencí. A byla v rozporu s elementární morálkou: s férovostí, lidskou slušností. Byl to trh, v něm vítězil ten, kdo byl nakonec bezohlednější.
Jak to, e takový trh reim de facto toleroval? Slovně jistě ne, ale v realitě ano. Také proto, e u to zdaleka nebyl ten silný, na vše dozírající stát totalitní. Máme všechno pod kontrolou, ale nic nefunguje, jak by mělo, připouštěli po straně zkroušení funkcionáři stranovlády. Na potírání šedé ekonomiky u reim neměl dost sil.
Anebo ji také nechával běet, rezignoval! To je ono: myslím si toti, e reim, pokud by si něco myslel, myslel by si asi toto: necháme to být, oni se tak lidé, ti sociálně nejhybnější, nejschopnější, nejpodnikavější, nejdravější, oni se aspoň dostanou k tomu, co chtějí a co se nám nedaří pro ně obstarat. Jen čas od času exemplárně zakročíme, aby to nevypadalo, e u nejsme socialistický stát. Ale raději to necháme to být. Oni se ti šikulové, od ředitelů velkých podniků a po posledního řezníka aspoň uklidní. A zároveň se zkompromitují. Z nich ádní disidenti ani gorbačovští reformátoři nebudou: mají máslo na hlavě a budou na schůzích dret hubu a krok. Ti nás nebudou kritizovat, kdy všichni kolem nich vědí, z jakých cihel si postavili rodinný dům. Aspoň někteří lidé, pro nás nejnebezpečnější, se tak dostanou k svému, kdy my to s plánovaným hospodářstvím nedokáeme, tak co.
Byly to poměry jakéhosi skoro všeobecného – komplictví. Kdekdo byl v něčem namočen, někdy šlo jen o protekci, jindy o úplatek. O nevinnou bonboniéru, nebo také o to, e my vám k fabrice postavíme vlečku a vy nám zajistíte přízeň u toho náměstka... Jindy šlo o rafinované klamání ústředních plánovačů v Praze... Kdekdo schopný a ambiciózní byl namočen v něčem, co rozhodně nebylo podle práva, a u vůbec ne podle staré dobré morálky, ba ani podle pokrytecké morálky socialistické.
V říjnu 1989 jsem byl organizátory setkání exilu v bavorském Frankenu vyzván napsat studii Československá společnost v osmdesátých letech. Scházel se tam pod patronací otce opata Antona Opaska po dlouhá léta český i slovenský exil. Napsal jsem do té mé zprávy, e toto komplictví, tato vzájemná zapletenost, zkompromitovanost mnoha schopných lidí do šedé ekonomiky, je moná pevnějším tmelem reimu ne strach z StB. e ten reim paradoxně drí u moci to, co on ve své slabosti a celkové ochablosti chtě nechtě u léta de facto toleruje, ačkoli je to vlastně proti němu: levárny šedé ekonomiky. Dlouhodobě je to proti němu, krátkodobě pro něj. Kadej den dobrej, říkali jsme si, e si oni, papaláši, říkají. V Moskvě prý šlo u jen o to, jak udret ne moc, ale moč.
A tak jsme se zkrátka naučili trhu v té nejhorší moné škole. V té, ve které se nevedou účetní knihy a neplatí daně. Kde policie nestíhá, anebo přivírá oči, anebo se sama stává komplicem.
A s tím jsme lehkomyslně, ani jsme to pojmenovali, a obrnili se proti tomu, přestupovali do nového reimu. Pravda, někteří myslitelé vůbec nebyli lehkomyslní. Takový výjimečně prohlédavý sociolog Ivo Moný v kníce Proč tak snadno, v Praze křesťanský ekonom Lubomír Mlčoch o tom věděli. Ten druhý napsal skvělou studii Socialistický podnik. Byl to pohled zevnitř na skutečný chod podniku Tesla Holešovice v Praze. Fungoval docela jinak, ne měl a směl, ale právě proto mohl fungovat.
Kdybychom vzali v úvahu povahu opouštěného reimu, anebo kdybychom alespoň započítali, jak to chodí ve fabrikách a drustvech, ve slubách a v obchodech, kde se prodávalo nedostatkové zboí (co bylo nedostatkové, rozhodoval pan vedoucí tím, e to strčil pod pult), museli bychom nastavit jiné tempo reforem, jiné pořadí jejích jednotlivých kroků. Tak, aby bylo moné počkat, nebo se dokonce – po chybném kroku – vrátit zpět a opravit, a především daleko více dbát na právní rámce reforem. Měli bychom mít přísnější právo ne to, které platilo na západě. Tedy rozhodně nepostupovat šokově.
To bylo jádro sporů mezi koncepcemi ekonomické transformace podle české vlády a dle vlády federální. Ta druhá cesta byla rychlejší a slibovala víc a dřív. Opírala se o recepty, je byly pouity, leckdy s úspěchem, ale právě v autoritářských reimech. Kde moc je krutá, někdy krutější ne třeba ta Husákova, ale kde trh funguje skoro tak, jak má trh fungoval. Kde občané mlčí. Ta první cesta byla gradualistická (postupná, tedy pokroky po krocích), opatrnější, s moností dodatečných korektur. S výslovnou snahou, aby právo (právní rámce; instituce čili omezení) co nejméně zaostávalo. První cesta byla jen republiková, druhá federální a Václav Klaus pro tu svoji dokázal získat politickou podporu – a to bylo nejdůleitější.
Myslím si, e Klause mnohem více inspiroval Milton Friedman ne tolik jím vyzdvihovaný August Fridrich von Hayek, který byl ekonomickým liberálem, kritikem všech podob socialismu, ale velmi dbal na právní řád a podporoval občanskou společnost. Klaus podle mého nemohl přečíst celého Hayeka, anebo schválně vynechával; celého ho přečetl Tomáš Jeek, ministr české vlády, který Hayeka překládal. Proto se v jednu přesně identifikovanou chvíli s Klausem definitivně rozešli, dva kamarádi od obecné školy. Bylo to právě kvůli rychlosti, kvůli časovému harmonogramu reformy. Jeek a s ním i česká vláda trvali na tom, e kupónovka musí počkat na jedno určité zpřesnění pravidel a pak ještě na návrh zákona o zřizování a fungování investičních a privatizačních společností. Bylo to proti šokovému tempu, které bylo načasováno tak, aby lidé dostali před volbami kupóny jako volební lístky pro ODS.
Vzpomínka na jedno foto: Klaus si jednou s ním, se starým pánem Friedmanem, u devadesátiletým, vysoko na zasněených svazích nad Vancouverem zalyoval a mluvil o tom jako o jednom ze svých největších záitků. Bylo pořízeno i foto, které jsme si všichni mohli prohlédnout v novinách. Friedmann byl jeho guru, nikoli von Hayek, troufám si tvrdit.
*
Kdybych měl shrnout: naše transformace se prováděla podle receptů, osvědčených v autoritářských reimech. Prováděla se ale v zemi, ve které totalitární reim zničil do základu instituce trhu, a zároveň v zemi, ve které unavený, rezignující posttotalitní reim dal vyrůst rozpínavé, všeravé šedé ekonomice, její aktéři jsou úspěšní i dnes a její morálkou je dravost a bezohlednost. Kdy ne pohrdání právem, tedy podceňování práva.
Ano, u nás se korupci v malém a středním rozsahu dařilo v čase normalizace skvěle, lépe ne kde jinde. Tato malá a střední korupce se v čase polistopadovém mohla nadechnout a rozeběhnout k vyšším a nejvyšším cílům a měla a má úspěch. Stala se střední a velkou a největší korupcí. Kde šlo za normalizace o desítky tisíc, šlo po listopadu 1989 o desítky miliard. Liberalizace, provedená vlastně naráz, deregulace (stát má zasahovat co nejméně) a privatizace vytvořily pro korupci mimořádně příznivé prostředí. Prvních padesát miliard (49,6) zmizelo z privatizačních a investičních fondů, ve kterých zakladatel fondu mohl zacházet s penězi vkladatelů jako s vlastními. Tím bylo porušeno kánonické pravidlo kolektivního investování. Český fond pro správu národního majetku na tuto mezeru federální ministerstvo včas upozornil. A upozorňoval, e v obdobné normě Slovenské republiky toto omezení uzákoněno je. Nestalo se nic. Tunely začaly být nenápadně hloubeny.
*
Pojmenovávat reimy, minulé i současné, správně, a dosáhnout shody na tom, je důleité zdaleka nejen pro historiky a politology. Je to důleité hlavně pro politiky. A především pro občany.
Minulé i současné spory o ÚSTR jsou proto více spory o naši budoucnost ne spory o naši minulost. Lépe ne George Orwell to neřeknu: Kdo ovládá minulost, ovládá budoucnost. Kdo ovládá přítomnost, ovládá minulost.
Petr Pithart (1941) je český politik, právník, esejista.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.