Dodatečné basilejské otázky
V návaznosti na rozhovor uveřejněný v minulém čísle Listů jsme Karlu Hrubému poloili ještě tři další otázky.
Jak hodnotíte výsledek voleb?
Je to radikální změna struktury voličské základny. A to nejen v přesunu hlasů mezi jednotlivými stranami, ale také kvalitativně: je tu velká část nového voličstva, zcela jinak orientovaného, ne tomu bylo dosud. Jestlie po listopadu 1989 převaovala ve voličstvu tendence vrátit se do rámce pluralitní parlamentní demokracie se spolehlivě fungujícími institucemi, která se bude integrovat v oblasti demokratické Evropy, prezentuje se dnes voličská základna s převahou lidí, kteří o demokracii u takové mínění nemají, je jim příliš sloitá, těkopádná, a navíc politicky vedená lidmi, kteří sami mají v pojetí demokracie dost silné manko. A také víra v Evopskou unii jako útvar spojovaný společnými hodnotami byla u mnoha lidí oslabena. U Evropskou unii nechápou jako oporu v politickém, hospodářském i ideologickém – a dodejme i vojenském – střetu s autoritativními obry, jako jsou Čína nebo Rusko, či menšími kvazidiktaturami, jako jsou např. Turecko nebo Sýrie, nechápou u její obrannou a ideově mobilizační funkci; je vnímána jako nevlídný poručník, který je pro mnohé přijatelný jenom tím, e nám dává miliardové investice na řešení lokálních problémů. Tato změna ve voličské základně je radikálním posunem do oblasti nepředvídatelného, neboť hnutí a politické strany, které z tohoto posunu profitují, nemají ádné ucelené programy jiného systémového uspořádání a vybíjejí svou energii zatím převáně jen v kritice dosavadního systému. To bude mít za následek, e se bude věnovat víc pozornosti lokálním problémům všedního dne, zatímco stranou zůstanou celkové zájmy státu a společnosti, které jsou určovány hodnotami nevšedními. Hodnotami, které přesahují hranici denního obstarávání a malých, krátkodobých cílů a zřetelně vytyčující směr, jím chceme jako společenství jít, čím chceme být a co charakterizuje dlohodobé cíle, kterých chceme dosáhnout.
Tyto změny voličské základny je nutno vzít váně na vědomí. Jsou skutečností, z které se bude odvíjet další cesta české společnosti do budoucnosti. Skýtá nebezpečí, ale není patrně ani bez šancí, které jsou zatím nezřetelné. Bude záleet na tom, jak budeme schopni její vývoj ovlivnit. Pasivní vyčkávání by nebylo na místě. Je třeba nové rozvahy, čím je, resp. čím bude anebo čím by měla být česká společnost v moderním světě. To není jen věc politiky a hospodářství, ale také kultury, výchovy, formování občanské společnosti a nové mobilizace národního vědomí, aby se aktivně zapojilo do tvorby takové budoucnosti, která nám jako lidem i jako národu dá optimální podmínky k rozvoji nejen materiálnímu, ale i kulturnímu, morálnímu a intelektuálnímu.
Čím si volební výsledky vysvětlujete?
Je to dlouhodobý proces, který postihuje nejen tu část středovýchodní Evropy, která prošla dlouhými desetiletími diktatury, nesmiřitelně určující ivot a myšlení této společnosti. Jen míra destrukce občanské společnosti byla v této oblasti větší a důslednější ne v Evropě západní (svůj podíl na této destrukci měl ovšem u fašismus a nacismus). Pod tlakem policejní a ideologické disciplinace společnosti v období diktatury rezignovala její velká část na samostatné myšlení, vzdala se nároku na aktivní uplatňování občanských a lidských práv, která byla výsledkem dlouhodobého vývoje evropské (přesněji: euroatlantické) civilizace, odvrátila se od hodnot a poadavků, které dělají ivot člověka důstojným, a spokojila se s kadodenním zaopatřováním materálním i sociálním výměnou za vzdání se myšlenkové a mravní samostatnosti. Tento postoj přetrvává podnes, a to nejen v hlavách starší generace, která touto násilnou disciplinací sama prošla, ale i u mladších generací, které tuto zkušenost nepoznaly a které jsou z velké části očarovány konzumem, bohatostí a nápaditostí komunikačních i zábavních moností a otevřením nových cest k poznání a ke společenskému (také kariérnímu) vzestupu.
Je samozřejmě více faktorů v dnešní společnosti, které způsobily ten masivní posun voličstva k systémově kritickým stranám. Osvětlit jejich podstatu a působení musí především domácí analytici, odtud na dálku by to bylo neodpovědné. Chtěl bych však upozornit na hlubší příčinu tohoto pohybu voličských základen, která má rozměr celoevopský.
Nebezpečí vzdání se myšlenkové a mravní dospělosti a přijetí poručnictví zahaleného zajištěním dostatečné ivotní úrovně, sociálních jistot a atraktivního vyuití tzv. volného času bylo signalizováno ji od druhé poloviny dvacátého století. Tyto signály spočívaly v zjištění, e soudobé evropské lidstvo, které za svou relativně vysokou ivotní úroveň vděčí objevům exaktních věd a technickým vynálezům, orientuje své myšlení a hodnocení převáně na materiální úspěchy a modely technického uvaování, nikoli u tak na hodnoty humanitní, tj. na to, co dělá ivot lidí nejen sytým, ale i důstojným. Podrobení přírody, prohlédnutí jejího chodu, se stalo základem vědeckého a technického uvaování a industriálního pokroku. Naproti tomu se zmenšuje schopnost posuzovat specificky lidské bytí, co je pro ivot společnosti a člověka podstatné, v čem lidský ivot přesahuje hranici dočasnosti, hranici kadodenního provozu a co lidskému rodu dává dlouhodobou perspektivu smysluplného trvání a usilování. Na tuto myšlenkovou krizi evropské civilizace upozornil prostějovský rodák německé národnosti Edmund Husserl v knize, která vyšla v roce 1954. Varoval před nebezpečím asymetrické převahy pozitivistického myšlení na úkor schopnosti poměřovat ivot také měřítky hodnot nemateriálních, duchovních. Také Jan Patočka upozorňoval na to, e lidský pobyt na světě je nejen fenoménem tělesnosti v prostorové a časové dimenzi zde a nyní, nýbr i fenoménem duchovosti, jejím výrazem je svoboda (myšlení a jazyka). – A druhý signál zazněl z iberského poloostrova, kde José Ortega y Gasset z pozice konzervativně zaloeného liberála, s obavou sledujícího masové podlehnutí ideologiím fašismu a komunismu, upozornil u počátkem třicátých let na vzestup mas, které nechápe jako sociální třídu stojící na nejniším stupni společenské hierarchie, nýbr jako masu lidí, spojovaných vírou v jednu autoritu, v její recepty na nápravu světa, které svou jednoduchostí a často trivialitou svádějí v jednom hnutí nemajetné i milionáře, raněné stejnou slepotou. Masy takto chápané sice dosáhly slušné úrovně materiální nasycenosti, obecné vzdělanosti a občanské rovnoprávnosti, ale nedosáhly podle něho ještě takové názorové a morální zralosti, aby se zbavily zjednodušených, často primitivních představ o fungování společnosti a státu. Varoval tehdy před nebezpečím masových hnutí iracionálně zaloených, jako byl fašismus, ale také před racionálně zdůvodněným hnutím sociálním, které představoval v té době hlavně sovětský komunismus. Varoval před svodem pouití radikálního, přímého řešení problémů bez institučních pojistek proti nespravedlnosti, násilnostem a nesvobodě. Zjišťoval s obavami, e funkce demokracie a jejích institucí často svou sloitostí přesahují myšlenkové či morální schopnosti současného člověka. Bylo to varování před nástupem politického primitivismu, u kterého emoce, averze, sympatie – nikoli rozumné úvahy – řídí chování voličů i politiků.
Takovým nebezpečím se pro nás po posledních volbách můe stát volání po silné ruce šéfa či po řízení společnosti přímou cestou referend při oslabení funkce parlamentu nebo soudnictví. Volání nesené snahou o posílení ústřední moci vlády a prezidenta a oslabení parlamentu. Referendum samo není špatným nástrojem pro zjišťování postojú, myšlení a hodnocení většiny společnosti. Předpokládá však občana soudného, věcně informovaného, který má smysl pro komplexnost společenského uspořádání a nepodléhá jen dočasným citovým vzrušením nebo obratně vedeným kampaním, které spočívají spíš ve znalosti marketingové techniky ovlivňování veřejnosti ne na věcných argumentech. Vyaduje občana, který je schopen uvaovat komplexně a rozhodovat odpovědně vůči společnosti, a nikoli jen vůči sobě samému a svým zájmům. Takový profil však většina našich voličů dnes ještě nemá. Principy a hodnoty jsou u nás ještě ve značné míře podřízeny emocím a sobecky zaměřeným zájmům. Referendum by se tedy v nynější situaci nemělo stát ještě arbitrem, který stojí nad ústavou, parlamentem a demokratickými institucemi. Bude třeba jeho pouitelnost ověřit nejdříve v lokálním měřítku, ne se postoupí k úrovni celostátní. Na celostátní úrovni je zachování dosavadního institučního vybavení a demokratických procedur stále ještě nejúčinnějším a nejspolehlivějším rámcem organizace společnosti, v ní je tak zajištěna rovnost, spravedlnost, svoboda, právo menšin a tolerance.
Ústup zájmu voliče od komplexních problémů demokracie k zjednodušeným představám a všedním starostem kadodenního ivota byl u nás v současné době podporován nejen maloduchostí politických stran a nízkou úrovní médií, ale i dvěma posledními prezidenty, kteří vyuili prestiního významu svého úřadu k podemílání důvěry v demokratické instituce, humanitní principy, ideje i hodnoty přesahující význam pouhého zajišťování slušné existence a spokojeného zápecnického klidu. Václav Klaus přesvědčoval veřejnost, e nikoli člověk, jeho úsilí, ideje, které vedou jeho chování, nýbr neviditelná ruka trhu, která v pozadí reguluje nejen hospodářské dění a ovlivňuje i bytí člověka, je důleitou součástí vytváření skutečnosti. Co svádělo k pohodlné pasivitě. Snioval tak roli těch, kteří vedli aktivní zápas o samostatnost, názorovou i mravní vyspělost člověka (např. osobnost T. G. Masaryka), stejně jako zpochybňoval roli disentu, tj. menšiny názorově a morálně pevných lidí, kteří směle upozorňovali na chyby a hříchy komunistické diktatury během jejího trvání. K jejímu pádu prý podle Klause disent ničím nepřispěl na rozdíl od flákačů a ulejváků, jejich chování zesilovalo těkosti socialistického hospodářství a tak uspíšilo pád této diktatury. Miloš Zeman k tomu přidal otevřený útok na intelektuální vrstvy národa, které označil pejorativní nálepkou praská kavárna. Negativní znaménko tak paušálně dostali všichni přemýšliví lidé, kteří se nevhodně pletou do řemesla vědoucím politikům. Čím na ruby obrátil význam role i těch intelektuálů, umělců, básníků, spisovatelů, kteří intenzivně u od konce devatenáctého století diskutovali o věcech, je přesahovaly zájem řadového člověka a mířily k vyšším ne materiálním cílům národní společnosti a lidstva. Stačí vzpomenout na manifest českých spisovatelů za I. světové války, kde 222 spisovatelů vyslovilo zřetelně touhu národa po samostatnosti v době, kdy česká politika ještě vězela v představě o nepostradatelnosti habsburské říše. Nebo na prohlášení Věrni zůstaneme z r. 1938 z okruhu angaovaných intelektuálů. Anebo na pověstný stůl básníka a koláisty Jiřího Koláře v kavárně Slavie, kde se v době komunistické diktatury rodily vzdorné postoje české kultury proti komunistickému znevolnění. Naproti těmto mravním a intelektuálním výzvám z řad spisovatelů, umělců, moudrých prostých občanů a kriticky uvaujících intelektuálů, hozených Hradem paušálně do zpochybněné praské kavárny, se odtud podporuje zjednodušené myšlení názorově i morálně nezakotvených lidí.
Oba naši státníci tak přispěli k tomu, e lidé s větším rozhledem a s vyspělejší odpovědností, kteří mají být v kadé společnosti korektivem prostomyslných nápadů masových hnutí stejně jako zničující zášti ješitných hlav proti všem, kdo jim nejsou právě po chuti, se stali pro značnou část voličstva nepřátelskou elitou. Překonat tuto uměle vyvolanou propast ve společnosti bude předním úkolem příštích let.
Jaké prognózy z voleb vyvozujete?
Je-li člověk stoupencem pluralitní parlamentní demokracie, napadají ho monosti jen na stupnici mezi ne tak špatné a velmi špatné. Za nejméně špatnou bych povaoval koalici ANO s ODS a ještě třetí stranou, protoe by se dalo očekávat, e tu zásah do demokratických institucí a pravidel bude minimalizován a solidární pouto s Evropskou unií bude nejméně narušeno. Za velmi špatnou bych povaoval variantu, kdy vláda bude výlučně v rukou reformátorů demokracie (ať jen menšinové vlády ANO s podporou prezidenta, anebo koalice jen protisystémových stran) a mohla by uplatňovat svou vůli a moc přímo, bez ohledu na pravomoc parlamentu a soudcovskou nezávislost. Mezitím je řada jiných moností, které jsou v dané chvíli těko předvídatelné.
Doufám, e po čase bude mono konstatovat, e ty černé obavy nejsou vůbec či alespoň ne zcela oprávněné. Vítězné strany upoutaly přitalivými, zčásti radikálními hesly a razantními kritikami, ale nevyjevily ještě plně své cíle, své programové zásady a úmysly. Snad se to časem trochu zřetelněji zformuluje – a také je třeba počítat s tím, e dosavadní demokratické instituce budou překákou k nějaké výrazně negativní deformaci zaběhnutých procedur a rolí. Vidíme, e i takový pán pravdy a moci, jakým je Donald Trump, naráí na politickou skutečnost etablovanou nejen dlouhým demokratickým vývojem státu, ale i tradicemi a povahou společnosti. Nic se nejí tak horké. Ale je třeba být ve střehu a aktivně klást odpor snahám o návrat k jakékoli formě autoritativního reimu, která by zase nastolila vládu nemnohých nad lhostejností a poddanstvím mnohých. Pasivita hesla, e nějaká neviditelná ruka vývoje to za nás vyřeší, by nebyla na místě. Spolupráce všech prodemokratických stran a mobilizace veřejnosti na obranu parlamentní demokracie je historickou nezbytností.
Karel Hrubý (1923) je sociolog. Poslední předseda exilové sociální demokracie. ije ve švýcarské Basileji.
Jan Novotný (1944) je fyzik, emeritní profesor Masarykovy univerzity v Brně, publicista, překladatel. Stálý fejetonista Listů.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.