Jste zde: Listy > Archiv > 2017 > Číslo 6 > Vladimíra Dvořáková: Proč Babiš vyhrál tak moc a proč ČSSD tak moc prohrála?
O čem vypovídají výsledky voleb do České poslanecké sněmovny? A co s tím? Budeme měnit politiky, nebo raději vyměníme Lid? Posty některých politiků se ji otřásly, jiní politici se snaí vyměnit Lid nebo alespoň část z Lidu vyloučit.
Volby v demokracii znamenají rozdání karet, s nimi by pak politická reprezentace měla hrát, ať chce nebo nechce. Brzké znovurozdávání karet je sice moné, ale v zásadě ukazuje na selhání politiků. Nové karty navíc většinou další politickou hru neusnadňují. Základní situace zůstává stejná, snad jen s trochu menší účastí, zato s větší naštvaností voličů.
Výsledky voleb nesporně odráejí momentální náladu občanů a schopnost politické reprezentace reagovat na jejich problémy, ovlivňuje je také kvalita politického marketingu (a mnoství peněz). Neijeme ovšem ve vakuu, globalizace výrazně mění ekonomické a politické prostředí států, nová média ovlivňují charakter politické komunikace. Na obojí ovšem působí i dlouhodobé trendy, zkušenosti s tím, jak se politika v předchozím období dělala, jakým způsobem dřívější politická reprezentace komunikovala. Výsledky voleb odráejí naděje i zklamání občanů, ale také podobu politických aktérů (politických stran), strukturu stranického systému. Nelze analyzovat výsledky jedné strany bez alespoň částečného uchopení stran ostatních.
Samozřejmě nemůeme v krátké analýze tyto všechny aspekty propojit, přesto se jich alespoň dotkněme. Zaměříme se na otázku v titulku, protoe je toti politologicky zajímavé a historicky neobvyklé, e dva původně takřka stejně silné subjekty působící společně v úspěšné a relativně populární vládě, skončí s tak rozdílným výsledkem v dalších volbách. Jistě svou roli sehrál politický marketing, jen se vyznačoval dlouhodobě ucelenou strategií, propracovaným obrazem vůdce, schopností aplikovat běné, v zahraničí úspěšné, nástroje či triky na naše podmínky. Nechme to ale odborníkům na politický marketing; ti tuto kampaň jistě dokáí lépe rozebrat. Zkusme se v tomto textu zamyslet nad hlubšími souvislostmi.
Proti Andreji Babišovi se soustředila velmi výrazná mobilizační kampaň, která dělala rovnítko mezi vítězstvím Babiše a koncem demokracie. Mobilizace vyvolávající pocit strachu a ohroení se zde pěstuje od roku 1990. Strach z návratu komunistů, který fakticky nikdy nehrozil, mnohdy ztotoňovaný se sociální demokracii, co nakonec například přivedlo na svět opoziční smlouvu, dostal strach do politického diskursu. Kadé volby od roku 1990 byly v našem prostředí vnímány jako osudové. Tak lehce se do našeho systému dostal strach z islámu, byť, nebo moná právě proto, kromě dovolené s ivým muslimem, nato s uprchlíkem skoro nikdo nikdy nemluvil.
Ne e by prvky Babišovy vize (tj. o čem sní, kdy spí) nevyvolávaly jisté obavy, ale obranou zastánců liberálně demokratického reimu by měla být spíše snaha posilovat důvěru v existující institucionální nastavení, snait se o posílení právního státu, o obnovení důvěry občanů v politiku. To se samozřejmě nestalo ani náhodou. Naopak, opozice svými skutky (obstrukce dovedené ad absurdum, je měly fakticky zablokovat parlament) spíše Babišovy představy legitimizovala.
Snad největším dílem se na Babišově vítězství podílela TOP 09. Jestlie mediálně hlavním morálním kritikem Andreje Babiše se stal Miroslav Kalousek, který patří k nejméně důvěryhodným politikům v České republice, muselo to nutně působit kontraproduktivně. Voliči TOP 09 sice zřejmě nepřecházeli k Babišovi, ale potenciální (váhající) Babišovy voliče Kalousek nesporně přesvědčil a povzbudil, aby k volbám šli a volili: Andreje Babiše. Jak se říká: kdyby Babiš neměl Kalouska, musel by si ho vymyslet.
Snad největší hrozbou pro Andreje Babiše bylo obvinění z dotačního podvodu. Sněmovna jej těsně před volbami vydala k trestnímu stíhání. Spolu s ním čelí obvinění i druhý mu této politické strany. Proč to voličům nevadí?
Odpověď hledejme také v etických a pragmatických principech naší porevoluční historie. Pro mnoho lidí jde jen o dotační podvod. Prostě byl šikovný, obešel nějaká podivná pravidla bruselských či našich byrokratů. Takových šikovných lidí tu bylo ji před revolucí a revoluce jim pak dala jen větší prostor pro jejich podnikání. Chvála vekslákům, nerozlišování špinavých a čistých peněz, privatizační skandály, do nebo volající konflikty zájmů, politické (a zejména vlivové) trafiky. To vše odráelo etické přístupy naší transformace. Ale nešlo jen o revoluční dobu. Vzpomeňme si třeba na pana Čunka a jeho pobírání sociálních dávek a velmi štědrých cestovních náhrad za cesty ze Vsetína do Prahy. Ukázalo se, e i tak lze (legálně) získat statisíce. Ono toti pokud zrovna nejde o nepřizpůsobivé, ale naopak o velmi přizpůsobivé občany, je česká společnost dlouhodobě k takovéto toleranci vychovávaná.
Stylizace do oběti politicky motivované zvůle policie a státních zástupců také nebyla nijak obtíná. Nedůvěru v policii a činnost státních zástupců zde velká část nebabišovské politické reprezentace také dlouhodobě pěstovala, a to jak konkrétními činy, tak rétorikou. A připomeňme si zdánlivě nevinné akce, jako kdy ministr zahraničí Schwarzenberg (tehdy ještě za zelené) nechal Čunkovu kauzu vyšetřovat soukromou zahraniční firmou (Kroll). Jaká to důvěra v právní stát, jen tehdy reprezentoval v zahraničí! A co teprve tradice likvidace útvarů či přímo policistů schopných něco vyřešit (Šírek, Finanční policie, Šlachta...). Důvěru veřejnosti nezískala vnitrácká politika Stanislava Grosse, Ivana Langra, na ně navázala zcela nedávno Chovancova reforma. Tu nakonec ještě podpořily závěry Blakovy parlamentní komise a Plíškova parlamentní komise zaútočila i na státní zastupitelství. Politická reprezentace, je se otevřeně snaí dostat vyšetřování pod svou politickou kontrolu a znevauje vyšetřování, pokud se dotkne jejich člověka, se pak nemůe divit, e se Babišovi dařilo úspěšně stylizovat do role nevinné oběti, proti které jdou všichni, protoe jinak ho nedokáí porazit.
Babišovi se také podařilo zahrát na další u nás oblíbenou notu, a to je antistranictví. My (Lid) a Oni (politici) patří k tradičnímu populistickému arzenálu oslovení voličů, podstatné je, e dotyčný politik je součástí onoho Lidu, nepatří mezi politiky, byť politiku dělá takřka na nejvyšší úrovni. Ale Babiš mohl vyuít mnohem hlubší tradice. Osobnosti, nikoli strany, jsou přeci řešením. Sen našich liberálů, pro ně ideálem bývaly nestranické vlády (asi a do nestranické, zato prezidentské, vlády Jiřího Rusnoka). Babiš si vytvořil silně centralizovanou stranu zaloenou na vůdcovském principu, kterou ale dokázal představit jako hnutí, je je zaloeno na osobnostech. Toto hnutí má samozřejmě daleko k ideovému kvasu, jím se hnutí vyznačují, a fakticky jej propojuje jen osoba vůdce. A osobnosti? Těch je!!! To jsou přeci experti a skvělí manaeři z firem, kteří, pokud jim uděláme dobré podmínky, se obětují a chvilku zde budou nastavovat efektivní (pro koho?) hospodářská pravidla, podmínky regulací, dotací apod., ne se zase obětavě vrátí ke svému businessu. Střet zájmů? Ale to se přeci u nás nikdy opravdu neřešilo.
Dlouhodobá rezignace na vytváření a kultivaci politiky a budování autonomního státu, jen by měl v sobě zabudované mechanismy nezávislé kontroly bránící přímému napojení politiků na veřejné zdroje, přinesla své ovoce. Zmrzačený zákon o státní slubě, přijatý po obstrukcích opozice tradičních demokratických stran za radostné podpory části tradičních demokratických poslanců vládní koalice (zejména ze sociální demokracie), stejně jako neuvěřitelné hrátky, jak zabránit novele ústavního zákona o NKÚ, byly jen vrcholem ledovce. Mohli bychom toti pokračovat – problematické zůstává jmenování správních a dozorčích rad, neutuchá snaha omezit registr smluv... To vše ponechalo dostatečný prostor pro propojování politiky s businessem. Mnozí tehdejší aktéři nyní jen bezmocně sledují, jak tyto dlouhodobě budované, udrované a bráněné kanály přístupu k vyuití veřejných prostředků a chybějící kontrolní mechanismy bude moci vyuívat ANO, zvláště pokud bude posilovat i v krajích a obcích.
Babišův marketing, profesionální, promyšlený, plně vyuívající tradiční i nová média, měl tak velice usnadněnou situaci, svým způsobem před ním bylo zorané pole připravené k setbě. Ta úspěšně proběhla. Co z toho vzejde, je otázkou. I pro sklizeň a následné vyuití tradiční demokratické strany připravily s předstihem podmínky. Ale hodnocení si nechme a na další vývoj. Moná, kdyby tradiční strany začaly konečně skutečně podporovat návrhy zákonů, za ně se v minulosti brala Rekonstrukce států a kterým mnohdy úspěšně zabránily, udělají pro ochranu demokracie více ne nejrůznějšími obstrukcemi a mobilizacemi.
ČSSD přispěla k vítězství Andreje Babiše v mnoha směrech, pravděpodobně i přepuštěním části svých voličů. Úspěšná vládní strana podala plody svého vládnutí politickému konkurentovi takřka na zlatém podnosu. Objektivně je nutné přiznat, e není lehké vydret ve vládě s Andrejem Babišem, jen dokázal trvale okopávat kotníky a tvářit se jako oběť. Prosím laskavého čtenáře, aby si zkusil vybavit často se opakující jednoduchou scénku: Utrápený výraz pana Babiše a jeho slova: Já nevím (případně i se zdůrazněním já tomu opravdu nerozumím) co tím pan XY myslel, s pokračováním, kterým zahájil útok na pana XY. Je nutné přiznat i nelehké souití s panem prezidentem, který neodpouští a který zároveň hledá své mocenské opory i ve Sněmovně.
Ale strana, kde krátce po volebním sjezdu, jen má být tradičně projevem vnitřního semknutí a počátkem kampaně, oznámí rezignaci vůdce a vytvoří triumvirát, těko můe očekávat úspěch ve volební kampani. Fakticky tak páchá sebevradu v přímém přenosu. Připočteme-li k tomu odvolávání ministra financí Babiše pár měsíců před volbami, máme zde modelovou situaci, kdy u se toho vlastně nedá moc zachránit.
I zde je problém mnohem hlubší. Zatímco ANO dokázalo získat voliče ve všech krajích, a dokonce více či méně ve všech relevantních sociálních skupinách, ČSSD, bez ohledu na výsledky vládnutí a příznivou ekonomickou situaci, potenciál svých voličů z různých sociálních skupin fakticky likvidovala. Liberálně orientované skupiny levého středu, je spojovaly sociální demokracii s šancí na civilizovanou státní správu a fungující instituce, ztrácela kvůli zmrzačenému zákonu o státní slubě (vzpomeňme třeba jen na vystoupení pana Jandáka a dalších sociálních demokratů), kvůli nepřijetí novely zákona o NKÚ (nový ministr pan Chvojka a jeho spolupracovníci ve Sněmovně dokázali zabránit projednání novely ústavního zákona NKÚ v končící Sněmovně). Také velmi silná snaha fakticky zničit zákon o registru smluv (nejviditelnější Milan Urban) obraz profesionálně a civilizovaně fungující strany rozhodně neposílila.
V těchto volbách byl fakticky zcela opuštěný proevropský volič, kromě TOP 09 se k Evropě nikdo výrazněji nehlásil. Ono nebylo potřeba ádné eurohurejství, ale zbytečně vyhrocený postoj vůči Bruselu – imigrace (nepřijmeme jediného uprchlíka), podpora legálního drení poloautomatických zbraní novelou ústavního zákona (shodou okolností těsně před volbami střelba v Las Vegas ukázala obrovská rizika) – nakonec odradil i voliče, kteří zoufale hledali silnou proevropskou stranu. I kdy tito potenciální voliči zřejmě nešli k ANO a spíše končili někde u STAN či Pirátů.
Zároveň ovšem díky panu Chovancovi s pistolkou sociální demokraté přesvědčili řadu potenciálních voličů z niších sociálních vrstev, e hrozí skutečné nebezpečí, jemu ministr vnitra nedokáe čelit jinak ne ozbrojováním občanů. A proč podporovat kovaříčka, kdy je moné jít ke kovářovi. A tak to třeba zvládne lépe Tomio Okamura. Navíc Chovancova reorganizace policie podpořila konspirativní teorie a legitimizovala obraz oběti.
Pozitivní obraz vládnutí tak nakonec převzalo ANO. Kampaň sociálně demokratického charakteru zůstala jen na třetím triumvirovi, jen ovšem byl ministrem zahraničí a s mnoha úspěšně řešenými tématy tak nebyl spojován. Jednoduchý diskurs, jen by vysvětlil, e přidávané finanční prostředky nejsou úplatky voličům, ale váné rozhodování o budoucnosti a našem místě ve světě. Kvalitní školství, a tudí kvalifikovaná a dobře zaplacená pracovní síla, dokáe toti udret vysokou produktivitu práce, tudí i vysoké důchody, a přispět k celkové kvalitě ivota. Jen málokdy mívá politická strana tak otevřené okno příleitostí pro prezentaci svého programu a jen málokdy se jí podaří si je tak dokonale zabouchnout.
Vladimíra Dvořáková (1957) je politoloka.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.