Co se to stalo se sluncem, ptáme se kadý rok znovu. Zatímco nás dosud a často bez míry a bez rozdílu oblévalo svým teplem, jako kdyby celý svět byl jen jediným velkým lánem, někdy po půli srpna se ze dne na den všechno změní. Ráno vstaneme a slunce svítí jinak. U to není teplo, které vyzařuje, ale jas; rozprostírá se nad krajinou a vzduch je průzračný, lehký, bez vodních par. Zázrak pozdního léta. I hlasy znějí v srpnovém slunci jinak; jako kdyby je někdo ukrajoval z hmoty slov, nesou se krajem, v kadém z nich stopa sluneční záře. Jestlie ve vrcholícím létě slunce jen svítilo a detaily pomíjelo, teď jeho paprsky soustředěně dopadají a svým jasem ozřejmují jednotlivosti světa kolem nás. A ten před námi najednou vyvstává v nové perspektivě. A v jeho obraze není nic nedůleitého.
Za takového pozdně letního slunného dne jsme jeli rýnským údolím, které tvoří hranici mezi Francií a Německem; po Rýnu samotném tu ještě nebylo ani stopy, Vogézy se zářezy údolíček ve vlnách tmavě zelených kopců spadaly do údolí, která lidé dotvořili loukami a hájky. Geologie určila základní formy kraje, své dílo pak přenechala působení větru a vody, ne se ho ujali lidé.
A najednou jsem je v jednom záhybu silnice uviděla. Krávy, které se usmívaly. Ale ne na reklamě na čokoládu. ivé, na louce z obou stran vymezené malým hájkem. Svobodné. Stádečko krav, bylo jich asi dvacet, ohánějících se důstojně ocasy, spokojeně se popásajících na zelené skoro nedotčené pastvině. V klidu a samozřejmosti, s ní se po louce pohybovaly, bylo něco nakalivého. A kdy mezi nimi přistál čáp (ani je to vyrušilo), cítili jsme se spolu s nimi jako součást stvoření. Byl na ně skutečně krásný pohled, s jejich světlou srstí a poměrně štíhlým tělem mladého skotu rasy blonde d'Aquitaine, světlovláska z Akvitánie. Snad jsme byli při pohledu na ně dokonce šťastní, sdíleným štěstím, které vyzařovaly.
Ale vtom jsem si uvědomila, e ádné z těch pokojně se popásajících zvířat nečeká přirozená smrt. Dřív či později, moná u za měsíc, skončí nahnáno do nákladního auta, deportováno na poráku do nejbliších jatek a tam v nejlepším případě omráčeno ranou z jateční pistole, ne mu otevřou krční tepnu, aby rychle vykrvácelo u zavěšené za zadní nohy na běícím pásu. Louka obklopená hájkem, na ní se krávy pásly, slunce stojící vysoko nad obzorem, nebe bez mráčku, to nebyl jim určený ivot, ádná venkovská idyla, ale jen krátké intermezzo. Byly tu proto, aby produkovaly maso, ne proto, aby se šťastné a svobodné pásly na louce. Byla to cena, kterou u tisíciletí platí za svou domestikaci, je jim dala pocit jistoty labu. Nehledají ji stejně tak lišky, vrány a kuny, vyměňující svobodu divočiny za město s jeho koši na odpadky? Velká útěcha to nebyla.
Čáp, který se mezi krávy připletl, to má přece jen lepší, napadlo mne. Jestli zahyne, tak svobodný při letu někde v Africe.
Ale jsme my lidé na tom o tolik lépe ne ty plavovlásky z Akvitánie? Co je skutečnost, a co krásné zdání? To jsme u jeli kolem opuštěného idovského hřbitova. O čem jiném vypovídají ty tisíce, statisíce kříů na vojenských hřbitovech v celé Evropě? Kolik jich je jenom tady v Alsasku. Byl osud těch desetitisíců vojáků, kteří zde leí, o tolik důstojnější ne ten, který čeká na krávy, je se tak spokojeně pasou na pastvině mezi lesíky a nevědí, co je čeká? Nešli ti všichni také jen na poráku, byť jsou jejich hroby označeny kříi a kadý rok o státním svátku ozdobovány květinami a věnci a oni sami platí za hrdiny? Kolik luk, na nich se pásávaly krávy, bylo jen tady proměněno ve vojenské hřbitovy. A k tomu všichni ti, kteří ádné hroby nemají včera ani dnes. Neplatíme i my cenu sice ne za domestikaci, ale za civilizaci se všemi jejími iluzemi?
Nebe bylo bez mráčku a slunce nemilosrdně svými paprsky osvětlovalo skutečnost lidského bytí.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.