Demokracii často mylně pojímáme jako všelék na problémy společnosti. Cílem demokracie však není zcela, rychle a akční formou odstranit negativa, ale pouze zajistit výběr a především pravidelnou obměnu politiků. Ji samotná monost takového výběru je velmi cennou hodnotou. Pro tento zdánlivě snadný cíl přitom demokracii kritizovali ji starověcí filozofové. Platón například konstatoval, e jde o systém zcela rezignující na výběr lidí, kteří mají pro vládnutí ty nejlepší předpoklady. Proto si demokratické společnosti nakonec dobrovolně zvolí tyrana. A zatímco někteří myslitelé jako ideální způsob vládnutí doporučovali aristokracii, tedy aby o veřejných záleitostech rozhodovali jenom lidé urození, pak zmiňovaný Platón ve svých spisech navrhoval vládu filozofů. Dokonalá společnost zajišťující povšechné blaho a bezchybné, efektivní rozhodování by měla být dle těchto úvah rozdělena do tří vzájemně neprostupných skupin sloených z vojáků, tedy lidí s odpovídajícími fyzickými předpoklady, dále obchodníků, kteří ale kvůli svým úzce vymezeným zájmům také vládnout nemohou, a nakonec právě filozofů. Ti se pro své vzdělání a díky němu získanou schopnost nesobecky rozeznat, co je pro nás dobré, a co nikoliv, údajně hodí pro řízení politické obce nejlépe.
Je však podobná společnost reálná, nebo je to jen utopie, či dokonce totalita, která v zájmu obecného dobra diktuje lidem, co mají dělat, jací jsou a kam patří? Zajistil by Platónem navrhovaný systém osvícenou vládu zcela prostou omylů? A lze dnes docílit, a to například nastavením volebních pravidel, aby opravdu vládli lidé s nejbystřejšími mozky, nejčistějším morálním profilem nebo s nejvytříbenějšími odbornými znalostmi? Lze takové jednotlivce donutit, aby vstoupili do politiky, dát jim sem jakousi umístěnku?
Odpověď na dané otázky je samozřejmě záporná, volební pravidla toti za prvé pouze zajišťují, aby výsledky hlasování odráely vůli obyvatel, a za druhé, aby z nich mohla vzejít stabilní vláda. U to je velmi sloitý úkol, neboť daná dvě zadání si vzájemně protiřečí. ádné regule proto nikdy nemohou ani nemají dovést k moci ty nejschopnější.
Snahy o společnost s dokonalým vládním systémem zpravidla končily přesně opačnými důsledky, ne si jejich ambiciózní tvůrci přáli. Bohuel však dnešní řeči o přímé demokracii, redukci ústavních institucí či jakési nadbytečnosti politiky svědčí tomu, e demokratické politické zřízení a jeho účel stále úplně nechápeme.
Demokratická politika toti není nástrojem pro dosaení společnosti, o které sníme. Jak bylo na začátku řečeno, jde jen o proceduru vybírající jednotlivce do veřejných funkcí, kteří mohou uspět, nebo také nemusejí. Spíše selhávání politiků je přitom variantou častější a přirozenou. Proto nám splnění našich snů nezajistí ádný politik, ale jenom my samotní.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.