Theatrum mundi
Ostravská Komorní scéna Aréna uvedla v červnu jako zatím svou poslední premiéru nastudování dosud nerealizované třetí části trilogie dramatika Tomáše Vůjtka Smíření. A je nutno dodat, e právě tato inscenace byla – v kontextu české divadelní tvorby – očekávána s velkým napětím.
Po zpodobnění dramatických osudů Josefy Slánské (S nadějí, i bez ní) a nacistického zločince Rudolfa Eichmanna (Slyšení) se Vůjtek tentokrát zaměřil na odsun Němců po 2. světové válce. Na rozdíl od předešlých titulů ale nenabízí jeden příběh, nýbr v mnohovrstevnatém ději ve třech liniích prolíná reálné události a motivy (např. Mostecká stávka ve 30. letech, vysidlování Čechů z pohraničí na počátku války, a především samotný odsun) s fiktivními osudy několika postav. První linku zastupuje německá rodina – Dcera, Syn a Otec, jejich hlavním proviněním je fakt, e přináleejí k národu, který se ocitl v nevhodné dějinné konstelaci. Msta, která je na nich vykonána za jejich kolektivní vinu, se stává východiskem pro řadu výstupů tří symbolických postav: Partyzána, Funkcionáře a Vojáka, kteří s proměňující se politickou situací mění své postoje, aby v závěru dospěli do stavu úplného vytěsnění jakékoli podílu vlastní viny a v chalupě po Němcích si uívali pokojného stáří. Třetí rovinu pak nese Sbor, zastupující český lid, který – podobně jako antický chór – prostřednictvím recitace či zpěvu ikonických písní typu Čechy krásné, Čechy mé s krutým humorem komentuje a posunuje děj.
Nastudování Smíření se – podobně jako v případě ostatních titulů trilogie – ujal umělecký šéf Komorní scény Aréna Ivan Krejčí, který inscenačně záměrně nenápadně, zároveň ale velmi působivě rozvíjí Vůjtkovy myšlenky. Ke smíření však v závěru jeho inscenace záměrně nedochází, čím reisér velmi nelichotivě poukazuje na naše stálé nevypořádání se s touto etapou historie, ale i další podobná traumata. Také velmi ostře akcentuje holubičí povahu českého národa, který vyčkává, kam jej dějiny zanesou. A pokud se náhodou dostane k moci, provalí se všechny potlačované pudy, které nemusejí vdy vést k dobrému cíli. Tvůrci ale rozhodně nenabízejí černobílé vidění historie a velmi důsledně si všímají i toho, jak je pro obyčejného člověka obtíné obstát tváří v tvář velkým dějinám, které s ním – leckdy proti jeho vůli – zametají.
Autorem velmi jednoduchého, ale funkčního scénografického řešení je Milan David, který děj zasadil do symbolického interiéru německé venkovské chalupy se stolem, idlemi a několika kusy nábytku. V tomto prostoru se střídají jednotlivé dějinné etapy, jejich proměny usnadňuje vepředu umístěná poloprůsvitná opona, kterou během svých výstupů odkrývají členové Sboru.
Jednotlivé skupiny postav pak dostávají odlišné herecké příleitosti. Představitelé německé rodiny (Pavla Dostálová, Štěpán Kozub a Vladislav Georgiejev) dokázali velmi niterně, s decentní subtilností, a zároveň obrovskou naléhavostí vystihnout tragický okamik násilně ukončeného lidského ivota. Zvláště výstup Dcery, která detailně popisuje násilí na rodině spáchané, patří k emocionálně nejsilnějším okamikům představení. S nejsloitějšími úkoly se ale museli vyrovnat herci v rolích Funkcionáře, Partyzána a Vojáka – tedy Marek Cisovský, Michal Čapka a Josef Kalua. Jejich pozice se v průběhu jednotlivých dějinných zvratů razantně proměňují a ten, kdo byl obětí či mučedníkem, se rázem stává mučitelem a naopak. Tyto metamorfózy se skvěle daří odstínit zejména Marku Cisovskému. Nicméně tato linka je pro divákovo vnímání a pochopení smyslu inscenace zároveň i nejnáročnější a svým způsobem můe vybízet k dalšímu zhlédnutí Smíření. Představitelé anonymního Sboru pak volí expresivnější herectví pouťového vykřikování, velkého gesta i šklebu a své postavy z lidu charakterizují výrazně i v proměňujících se, místy ovšem a příliš doslovně popisných kostýmech (Marta Roszkopfová).
Tvůrci ve Smíření nabízejí především nelichotivý pohled na nás i naše postoje, je jsme zaujímali a zaujímáme k dějinám. Zároveň otevírají i velké nadčasové téma, kdy se z historie stále neumíme poučit a to problematické odsouváme do pozadí. Na naše smíření si ještě budeme muset počkat...
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.