Na střeše vily dlouhá léta zvučela
Aeolova harfa. Ve dnech radosti i ve dnech alu,
kdy byla válka,
ve dnech smrti,
ve dnech pláče, ve dnech bolesti, ...
Byli jsme ještě chlapci,
běhali jsme v trávě blízké parcely
a poslouchávali,
jak vítr hrál.
Pak bombardovali námořníci z Aurory
Zimní palác
a do vily se přestěhoval
Vladimír Alexandrovič Antonov Ovsjenko,
který se šavlí v jedné ruce
a s revolverem v druhé
Zimní palác v čele lidu dobyl.
Byl popraven.
Ale ještě dnes ho ivě vidím:
stával usměvavý u Leninovy busty
a chytré oči Leninovy
mouravě se dívaly mu oknem přes hlavu
na panoráma Prahy
zahalené kouřem nádraí...
Jaroslav Seifert: Aeolova harfa (ve sbírce Halleyova kometa)
Vzpoury a povstání se vinou celými (nejen ruskými) dějinami. Kdy donský kozák Stěpan (Stěnka) Razin ovládl roku 1670 dolní a střední Povolí, muselo zasáhnout vojsko. Odveta carské moci byla krutá, jedenáct tisíc vzbouřenců bylo popraveno, sám Razin pak v červnu 1671 v Moskvě rozčtvrcen. Způsob řízení státu a fakt, e moc a bohatství ruské říše stály na chudobě a útlaku jejích obyvatel, se během staletí příliš nezměnily, jak upozorňují autoři Dějin Ruska (Švankmajer a kol., 1995). Za napoleonských válek se však ruská vojska, včetně mnoha mladých důstojníků, dostala do střední Evropy. Přestoe Francouzi byli nepřáteli, vnímali vzdělaní důstojníci (synové ze šlechtických rodin) myšlenky francouzské revoluce, nové mravní hodnoty a práva lidu. Kdy se po poráce povstání v prosinci (děkabri) 1825 v Petropavlovské pevnosti uvěznění děkabristé vraceli k důvodům svého činu, říkali o sobě, e byli dětmi dvanáctého roku, kdy byl Napoleon se zbytky své armády hnán zpět z Ruska. Nejradikálnější z nich, plukovník P. I. Pestěl (1793–1826), navrhoval dokonce zavést republikánské zřízení. Děkabristé ovšem nespatřovali v lidových masách spojence proti samoděraví, ale objekt své revoluční osvoboditelské mise. Podobně konec konců vnímali svoji roli později také bolševici.
Děkabristé se snaili otevřít Rusku cestu z bludného kruhu feudální zaostalosti. Za svoje úsilí zaplatili ivotem (pět vůdců povstání bylo popraveno) či mnohaletým vyhnanstvím na Sibiři. Ti, kteří přeili, se mohli vrátit a po dlouhých třiceti letech. Boj za svobodu však neustal. Příslušníci tajné revoluční organizace Narodnaja volja (Svoboda lidu) se v posledních desetiletích 19. století několikrát pokusili o atentát na cara. V případě Alexandra II. byli v březnu 1881 na osmý pokus úspěšní. Jenome Alexandr III. byl ještě horší panovník ne jeho otec, který se alespoň pokoušel o reformy. Otcovu smrt krutě pomstil, a navíc zavedl dočasná opatření k ochraně pořádku, která vydrela a do roku 1917 (posílení pravomocí gubernátorů a vojenských soudů, monost provinilce vypovědět ze země apod.). Vláda se drela hesla Pravoslaví, samoděraví, národ. Zdůrazňovala, e vše, co car činí, je dobré. Kdo to nechápe, není pravý Rus. Evropská civilizace je zhoubná a Rusko chrání společenský pořádek před evropskou anarchií. Tehdejší společenskou atmosféru zachytili ve svých dílech vynikající ruští spisovatelé, především F. M. Dostojevskij (1821–1881) a L. N. Tolstoj (1828–1910). Není náhoda, e T. G. Masaryk zaloil svůj rozbor Ruska a ruské mentality právě na Dostojevském (Přítomné studie usilují o to, postihnout Rusko pomocí literatury z jeho nitra; zejména jsem se zabýval dlouho Dostojevským a jeho analysou Ruska, uvedl Masaryk v předmluvě k sešitovému vydání Ruska a Evropy roku 1913).
Právem se obecně soudí, e Rusko zaostávalo za Evropou nejméně o jedno století. Vdyť nevolnictví tam zrušil zmíněný Alexandr II. a v roce 1861 (u nás Josef II. 1781). Jene jestlie v evropských zemích bylo zrušení nevolnictví spojeno s nuceným prodejem části šlechtické půdy rolníkům ve státním zájmu, v Rusku šlo o nucenou koupi. Třetina velkostatků byla v době vydání carského výnosu pro dluhy zastavena státu a bankám. Nevolníci zaplatili získanou půdu prostřednictvím hypoteční půjčky od státu. Statkáři tedy dostali peníze ihned, dřívější nevolníci za svobodu vlastně zaplatili dluhy svých pánů.
Konec 19. století proívali zejména ruští náboenští myslitelé a ruská umělecká moderna s vypjatým apokalyptickým neklidem nejen pro nadcházející symbolicky chápanou změnu letopočtu, ale především jako předzvěst otřesů, jimi měl být ukončen starý vývojový cyklus a otevřena nová kapitola dějin. Spory se vedly jen o to, jakých dějin – zda ekonomicko-politických, nebo duchovních. O tom, e ivot musí být přetvořen, nepochyboval z významných osobností přelomu století snad nikdo. (Z doslovu Miluše Zadrailové k románu Andreje Platonova Čevengur, 1995.)
Německý sociolog Max Weber v roce 1906 konstatoval, e v Rusku nejmodernější velkokapitalistické síly naráejí na podklad nejarchaičtějšího selského komunismu (Bedřich Loevenstein: Rusko a jeho revoluce, in: Občanská společnost a její krize, Brno 2015). Ve vyspělém kapitalismu s jeho tendencí ke specializaci a standardizaci viděl klec nového nevolnictví s přibývající nesvobodou. Carský despotismus, závislý na západních úvěrech, ovšem nemohl zavřít všechna okna a dveře vůči západu, ani by potom tápal ve tmě.
Podle Bedřicha Loevensteina se ještě ádný boj za svobodu nekonal za nepříznivější situace. Jestlie západní svobodomyslný individualismus vznikl za specifických podmínek, mimo jiné náboenských, v Rusku takové podmínky chyběly. V revolučním roce 1917 tam také chyběla všechna vývojová stadia, která na západě přivedla zájmy hospodářsky silných vrstev do slueb občanského hnutí za svobodu.
Max Weber byl ovšem kritický vůči v podstatě všem aktérům dění v Rusku směřujícího k převratným událostem roku 1917. Profesionální marxistické revolucionáře podezíral z politické impotence, car byl podle něj omezený a neupřímný, ruská inteligence setrvávala v mlném ovzduší narodnictví. Cílem narodniků byla rolnická revoluce, cesta k socialismu podle nich vedla přes rolnické občiny.
Loevenstein zdůrazňuje, e Masarykův postup byl historicky a duchovně fundovanější ne Weberův. Podle obou sociologů, Webera i Masaryka, byla ruská revoluce 1905 analogií starších evropských revolucí. Pro oba zůstávalo Rusko jen opoděnou částí Evropy, od které se však svojí podstatou neliší. Ani jeden z nich nevěřil, e samotná ekonomická modernizace přinese i politickou liberalizaci (a vývoj v SSSR před 2. světovou válkou i po ní jim v tom dal za pravdu). Masaryk byl přesvědčen, e v Rusku můe dojít k pokroku podle západního vzoru, byť pomalu, klikatou cestou. Weber byl naopak k dalšímu vývoji skeptický.
Plně sdílím názor Bedřicha Loevensteina (vycházející z prací T. G. Masaryka a historika Jana Slavíka), e problémy Ruska jsou ji od dob Petra Velikého výsledkem nepoměru mezi přemrštěnými mocenskými ambicemi a vnitřními zdroji. Jsem přesvědčen, e tento nepoměr významně ovlivňuje osudy Ruska a jeho obyvatel dodnes.
Zrušení nevolnictví v roce 1861 uvolnilo pracovní sílu pro rodící se průmysl. Rozvoj byl sice velmi nerovnoměrný (soustředěný do Kyjeva, Petrohradu, Moskvy, na jiní Ural bohatý rudami a trochu později kolem vznikajících ropných polí ázerbájdánského Baku), na přelomu století však proívalo Rusko rychlý hospodářský růst (v některých letech se blíil 10 procentům), který skončil a v roce 1914. Ten převyšoval dokonce pozdější Stalinovy krvavě zaplacené úspěchy. O pozvednutí ruského hospodářství se zaslouil nejdříve hrabě Witte, ministr financí a v letech 1905 a 1906 krátce i předseda ruské vlády. Tento technokrat původem z Pobaltí tvrdil, e jen modernizace a rozvoj průmyslu zabezpečí Rusku roli velmoci. Průmysl budoval shora, cestou příkazů a nařízení, bez ohledu na tíivé sociální důsledky. Sice stabilizoval rubl a kryl ho zlatem, v továrnách se však pracovalo 14 hodin denně (někdy i víc), dělnictvo tvořily z více ne čtvrtiny eny a děti, kvetla korupce, kradlo se ve velkém, na čem se vláda sama podílela. Krátká hospodářská krize z let 1901 a 1903 situaci vyostřila, šířilo se stávkové hnutí a rolnické nepokoje.
Na druhé straně vzbuzovala rostoucí ruská ekonomika se silným státním podílem a téměř nevyčerpatelným zázemím surovinových zdrojů obavy mnohých evropských států. Do značné míry však šlo o obavy přehnané. Většina obyvatel Ruska ila v ohromné bídě a na rozdíl od jiných evropských zemí, kde se s rozvojem kapitalismu postupně zvyšovala ivotní úroveň širokých vrstev obyvatelstva, v Rusku dále bohatla jen malá skupina těch nejmajetnějších, střední vrstvy zůstávaly slabé.
Pokles prestie Ruska v Evropě chtěla vláda kompenzovat imperiální politikou na Dálném východě. Pro vedení války bylo nezbytné dopravní spojení. V roce 1891 proto byla zahájena výstavba transsibiřské magistrály (od Vladivostoku), první vlak po ní projel roku 1901. Carovi ministři navíc tvrdili, e malá vítězná válka povede k uklidnění rostoucího napětí uvnitř říše. Jene přestoe Rusko mělo desetkrát silnější armádu (a třikrát silnější loďstvo) ne Japonsko, skončila válka 1904 a 1905 katastrofální ruskou porákou. Americký prezident sice zprostředkoval uzavření míru a jeho podmínky byly vůči Rusku poměrně mírné, jene vnitropolitické důsledky byly nezvratné. Válka jen zdůraznila ruskou zaostalost a místo uklidnění otevřela cestu k revoluci.
Přispěla k tomu policejní provokace v lednu 1905, která měla poskytnout státní moci záminku k exemplárnímu zásahu. Pop Gapon, který byl zřejmě agentem carské policie, vedl v mrazivém zimním dni dělnické procesí k petrohradskému Zimnímu paláci. Manifestující doufali, e je car vyslechne. Čekali je však jen vojáci, kteří hned zahájili střelbu. Na místě zůstalo 130 mrtvých a mnoho raněných, střetnutí bývá označováno jako krvavá neděle. Spisovatel Maxim Gorkij a další představitelé ruské inteligence vyzvali po masakru občany k okamitému, jednomyslnému a houevnatému boji proti samoděraví. Právník A. F. Kerenskij, pozdější předseda Prozatímní vlády, se vyjádřil takto: Přišel jsem ze zvědavosti jako liberální člověk. Po střelbě jsem však odcházel jako revolucionář.
Po krvavé neděli sílila opozice vůči carské vládě, především na univerzitách. Proběhla také vlna demonstrací a stávek. Bouřily se i neruské národy (v Polsku, na Kavkaze, v Pobaltí). V červnu propukla vzpoura na černomořském křiníku Potěmkin, tolik proslavená Ejzenštejnovým filmem. Vznikaly první sověty pracujících (nejvýznamnější se ustavil v říjnu v Petrohradě).
Vyděšený car vyzval předsedu vlády Witteho, aby do dalšího dne předloil návrh manifestu k veřejnosti. Mikuláš II. (vládnoucí od roku 1894) jej pak ihned schválil. 30. října 1905 byl manifest vyhlášen a čten v kostelích. Car v něm obyvatelstvu zaručoval občanská práva, sliboval všeobecné volební právo a zřízení dumy (parlamentu), která měla schvalovat zákony. Jene sověty v Petrohradě a Moskvě manifest odmítly a rostla propast mezi nimi a liberály. Petrohradský sovět a moskevské povstání byly sice v závěru roku 1905 rozehnány, Witteho pozice však slábla. Carovou novou nadějí se stal Petr Stolypin, který byl díky svým schopnostem a úsilí ji ve svých čtyřiceti letech nejmladším ruským gubernátorem. V červenci 1906 byl jmenován premiérem (krátce předtím se stal ministrem vnitra).
Výklady normalizačních historiků mluvily o období stolypinské reakce a jeho vládu hodnotily veskrze záporně. Skutečnost však zdaleka nebyla tak jednoduchá. Stolypin se ujal obtíného úkolu obnovit klid a pořádek v zemi, která u tehdy stála na prahu občanské války. Běnou formou politického protestu v té době byly atentáty na představitele státu, vraděni však byli také političtí protivníci. Na druhé straně docházelo k protiidovským pogromům, které státní moc přehlíela. Stolypin začal vládnout jako diktátor, političtí provinilci byli odsuzováni k nuceným pracím, výjimkou nebyly ani tresty smrti. Předseda vlády si za to vyslouil všeobecné pohrdání, politické násilí se mu však podařilo zastavit.
Pokusil se té o agrární reformu. Chtěl vytvořit vrstvu rolníků, kteří by získali půdu do svého vlastnictví. Ti by se pak z vděčnosti stali oporou reimu. Zahájil proto rozsáhlý program stěhování zemědělců z přelidněných oblastí evropského Ruska na jiní Sibiř. Jeho zemědělská politika byla jednoznačně úspěšná, např. produkce pšenice vzrostla v letech 1900 a 1911 o 20 procent (Rusko bylo v té době obilnicí Evropy).
Jene na další nutné reformy Stolypinovi u nezbýval čas. Jeho nacionalismus (zastával heslo Rusko Rusům) navíc vyvolával odpor neruských národů říše. Tvrdým postupem si nadělal spoustu nepřátel a ti u dvora přiivovali pomluvy o tom, e je schopný ohrozit postavení samotného cara. V září 1911 Stolypin podlehl následkům atentátu, v kyjevském divadle ho zastřelil student, který byl policejním agentem. Ze scény tak odešel poslední státník, jen snad mohl oddálit, či dokonce zabránit zhroucení samoděraví (Švankmajer a kol., 1995).
Po vydání carova manifestu začaly vznikat první politické strany. Takto se vytvořila strana Konstitučních demokratů (KD – kadeti), která usilovala o všeobecné hlasovací právo a demokratické svobody (chtěli konstituční monarchii anglického typu). Zástupci další strany – menševiků (sociální demokracie) – sdíleli tradiční představy evropských sociálních demokracií, e nejdříve musí vzniknout fungující liberálně buroazní reim, teprve potom je moné prosazovat dělnické poadavky. Eseři (strana socialistů-revolucionářů, podle zkratky s. r.) se orientovali na rolnictvo (prosazovali pozemkovou reformu). Jim blízcí byli trudovici. Na pravé straně spektra stáli okťabristé a extrémní pravici – tzv. černosotněnce – zastupoval Svaz ruského lidu.
Sociálně demokratická dělnická strana Ruska měla první sjezd v Minsku roku 1898. Na druhém sjezdu v roce 1903 se strana rozštěpila. Radikální většina podpořila Lenina (bolševici), zbylí sociální demokraté byli označováni jako menševici. V obou stranách převládali intelektuálové (dělníci museli vydělávat na ivobytí a neměli na politiku čas).
V červnu 1906 proběhly první volby do dumy (parlamentu). Nejvíc zástupců v ní měli kadeti. Duma však byla později několikrát rozpuštěna a volební systém upravován podle potřeb vlády. Někteří historici označují toto období jako stolypinskou hru na ústavnost.
Rusko do války chtělo i nechtělo. V mezivládních jednáních vystupovalo jako sebevědomá velmoc, i kdy na válku připraveno nebylo. A stát stranou nemohlo, vyřadilo by se z velmocenského postavení (Švankmajer a kol., 1995). Po sarajevském atentátu 28. června 1914 se sice Rusko snailo přimět svého spojence Srbsko k ústupkům, Rakousko-Uhersko však předloilo Srbsku nesplnitelné ultimátum, srbskou snahu o jednání odmítlo a přiblině měsíc po atentátu bombardovalo Bělehrad. Rusko mobilizovalo, Německo a nedlouho po něm i Rakousko-Uhersko vyhlásily Rusku válku, cesta ke světovému konfliktu a revoluci byla otevřena. Ruská veřejnost válku přijala, v srpnu statisíce lidí vzdaly hold carovi (zdaleka nejde o první případ v dějinách, kdy jsou válkou zakrývány vnitřní problémy) a car jim slíbil, e neuzavře mír, dokud jediný cizí voják zůstane na ruské půdě. Jene po prvních ruských vojenských úspěších přišly poráky a ústup. Největší propagandou revoluce byla sama válka, útrapy na frontě, nekonečná zbytečná smrt. V březnu 1917 končil car svoji abdikační listinu slovy: Ké je Bůh nápomocen Rusku. Válkou rozvrácenému Rusku skutečně asi mohl pomoci jen zázrak. Ale místo něj přišla revoluce.
Literární teoretik, historik a spisovatel Viktor Šklovskij v knize Sentimentální cesta. Zápisky revolučního komisaře, která česky vyšla v roce 2011, napsal: Válka se skládá z velké neschopnosti obou stran. Nebo je to moná tak jenom v Rusku...
Revoluce 1917 předurčila tvar současného světa, napsal Orlando Figes v knize Lidská tragédie. Ruská revoluce 1891–1917 (Praha a Plzeň, 2005). Podle Figese (a není to jen jeho názor) vlastně nešlo o jednu či dvě revoluce v roce 1917, ale spíš o celý komplex samostatných revolucí, vybuchujících za první světové války, které zahájily řetězovou reakci dalších revolucí, občanských, etnických a národních válek.
V Únorové revoluci (proběhla v březnu 1917, podle starého ruského kalendáře byl však ještě únor) svrhla ivelná lidová nespokojenost cara. 3. března zahájili stávku dělníci v Putilovských závodech v Petrohradě. Postupně se přidávaly další továrny. 8. března (Mezinárodní den en) proběhly statisícové demonstrace petrohradských textilních dělnic. Kdy se vláda pokusila zasáhnout (odročila zasedání dumy a zatkla levicové poslance), obsadily davy lidí symbol útlaku – justiční palác. Vzbouřenci si vynutili otevření vězení, petrohradská posádka se přidala na stranu lidu a vojáci rozdávali zbraně.
Předseda dumy M. V. Rodzjanko mezitím jednal s carem o nevyhnutelnosti abdikace. Byl však přijat chladně a car odmítal cokoliv podniknout. Rozhořčený Rodzjanko prý při odchodu prohlásil: Neuplynou ani tři týdny a propukne revoluce, která vás smete! K vítězství revoluce stačilo času mnohem méně a bylo to vítězství bez velkých obětí, starý reim byl toti zcela izolován a demoralizován. Carská vláda padla, z výboru dumy vzešla liberální Prozatímní vláda. Ta vyhlásila amnestii pro všechny politické vězně (včetně teroristů). Vytvořil se také Sovět petrohradských vojenských a dělnických zástupců (hlavní zastoupení v něm měli menševici a eseři). Předsedou Prozatímní vlády se stal kníe G. J. Lvov. Karel Pichlík v knize Bez legend o československém zahraničním odboji za 1. světové války (1. vydání z roku 1968 bylo staeno, nové vydání 1991) napsal, e první polovina revoluce téměř ze dne na den učinila z Ruska nejdemokratičtější zemi tehdejšího světa. Jene postavení Prozatímní vlády bylo velmi sloité. Kníeti Lvovi prý během několika měsíců zbělely vlasy. Vláda sice proklamovala demokratické svobody, postrádala však reálnou moc. V řadě případů si moc uzurpoval Petrohradský sovět, který hned svým prvním rozkazem zřizoval v armádě sověty s rozhodující pravomocí vůči velitelskému sboru. To byl počátek rozkladu armády, poslední reálné síly schopné udret v Rusku pořádek. Fakticky nastalo období dvojvládí. Vojáci dezertovali z fronty, jejich skupiny cestou domů loupily. Docházelo k vradám a vyřizování účtů, faktickému zhroucení státní moci, kterému vláda nemohla zabránit. Západ podmínil podporu nové vlády jejími úspěchy ve válce. Ruský postup během Brusilovovy ofenzívy v létě 1917 se však po dvou měsících zastavil pro vyčerpanost vojsk, nedostatek munice a další těkosti. Západní válečné dodávky do Ruska byly zastaveny.
Nutnost dostát závazkům a pokračovat ve válce prosazoval ve vládě především ministr zahraničí P. N. Miljukov, který na rozdíl od kníete Lvova odmítal ústupky levici. Jeho memorandum z dubna 1917 však vyvolalo nespokojenost veřejnosti, první Prozatímní vláda padla a ve druhé, do ní vstoupili i menševici a eseři, u Miljukov nebyl. Novým premiérem se stal eser A. F. Kerenskij. Ten si jako právník získal jméno obhajobami odpůrců carského reimu v soudních procesech. Dnes je povaován za přesvědčeného demokrata, ač byl impulsivní a podle Miljukova se vyznačoval enormní touhou po moci (kritiku bývalého vládního kolegy a soupeře však musíme brát s rezervou).
Dvacátého dubna 1917 vyjel ze švýcarského Curychu speciální vlak s diplomatickým statusem. Přes Německo, Švédsko a Finsko dorazil po dvou týdnech do Petrohradu. Lenin po příjezdu na Finské nádraí pronesl projev, který zakončil slovy: Ať ije světová socialistická revoluce. Věřil toti, e ruská pochodeň zaehne plamen revoluce i v jiných zemích Evropy. Zpočátku (v Dubnových tezích) Lenin ještě nevybízel přímo ke svrení Prozatímní vlády, ale k trpělivému poukazování na její chyby, aby ztratila lidovou podporu (podle názoru Miljukova bolševici s převratem dlouho vyčkávali, neboť se obávali reakce ruského venkova). V červenci se bolševici neúspěšně pokusili o puč. Kerenského vláda vydala zatykač na Lenina (ten se spasil útěkem do Finska) a nechala vyvěsit po Petrohradě plakáty, e Lenin a jeho lidé jsou německými agenty.
V září se pokusil Prozatímní vládu svrhnout bývalý carský generál Kornilov. Jeho pokus o puč nebyl úspěšný, nikoliv však pro sílu vlády. Zastavili ho bolševici, kteří proti němu postavili nepočetné rudé gardy (ozbrojené dělníky) a hlavně rozloili jeho oddíly agitací. Situace se vyostřovala a spěla k další fázi, kterou spíš ne revolucí můeme nazvat převratem. Většina obyvatelstva toti zůstala vůči událostem pasivní.
Weber označil Prozatímní vládu za pseudodemokratickou, jediným zdůvodněním její existence bylo podle něj odstranění nevypočitatelného diletanta z trůnu. Vláda se dle něj opírala jen o zahraniční věřitele s jejich strachem ze selských mas, nikoliv o podporu významné společenské vrstvy. Objektivním zájmem rolníků byl okamitý mír, parcelace velkostatků a odepsání ruských zahraničních dluhů. Vláda však podporovala pokračování ve válce, aby udrela rolníky daleko od vlasti.
Po bouřlivé diskusi na ústředním výboru bolševické strany a překonání odporu těch, kteří tvrdili, e bolševici nejsou na ozbrojenou akci dosud dostatečně připraveni, dal Lenin (inkognito se vrátil zpět do Petrohradu) pokyn k zahájení povstání. První úkol dostal Felix Dzerinskij, pozdější velitel ČEKY, Všeruské mimořádné komise pro boj s kontrarevolucí a sabotáí. 6. 11. obsazuje poštu a telegrafní úřad, odkud pak bolševici rozesílají Leninovo prohlášení Občanům Ruska. Oznamuje v něm: Prozatímní vláda je sesazena, moc přešla do rukou vojenského revolučního výboru. V noci z 6. na 7. listopadu (podle tehdy platného kalendáře 24. a 25. 10.) získávají bolševici kontrolu nad Petrohradem. Ve Smolném je zahájen 2. všeruský sjezd sovětů. Nad ránem 9. 11. je zatčena Prozatímní vláda zasedající v Zimním paláci.
Přestoe listopadový převrat byl překvapivě nekrvavý a úspěšný, ne vše probíhalo úplně hladce. Hned od začátku se organizovala politická opozice (převáně v rámci socialistických stran eserů a menševiků). Proti bolševickému uchopení moci důrazně vystoupil také elezničářský odborový svaz VIKEL. elezničáři poadovali, aby vznikla vláda se zastoupením všech socialistických stran, jinak hrozili stávkou. Bolševikům nezbylo ne souhlasit s jednáním. To následně protahovali a mezi tím se jim podařilo VIKEL rozloit (viz např. Václav Veber: VIKEL. Ministudie z počátků sovětských dějin. In: Slovanský přehled, č. 4/2001, str. 533–538).
Říjnový (listopadový) převrat v Petrohradě byl následován povstáním v Moskvě. Během několika týdnů a měsíců se pak sovětská moc prosadila v nejdůleitějších oblastech Ruska. Ústavodárné shromádění, v něm měli většinu eseři (bylo zvoleno těsně po říjnovém převratu), rozehnali ozbrojení námořníci, kdy odmítlo uznat sověty za nositele moci. Stalo se tak po legendární výzvě námořníka elezňakova, e strá je ji unavena.
Kontroverzní, nicméně některými svými názory podnětný německý historik Walter Laquer (rodák z dnešní polské Vratislavi) vydal roku 1967 v Anglii, kde strávil většinu ivota, knihu Osud revoluce (Interpretace sovětských dějin). Česky z ní vyšly výňatky v interní brouře tehdejšího Ústavu dějin socialismu (Praha 1969). Laquer v ní nemluví jen za sebe, ale místy se odkazuje i na jiné osobnosti. Tvrdí třeba, e kdyby Němci nedovolili Leninovi, aby se v zaplombovaném vagóně vrátil přes Finsko do Petrohradu, nebylo by došlo k revoluci. Německým cílem bylo pomocí Lenina oslabit ruské válečné úsilí. Dokonce Trockij, který nebyl přehnaně skromný a měl značný podíl na úspěchu revoluce, napsal, e v ádném případě nelze s přesvědčením tvrdit, e strana bolševiků by bez Lenina našla svou cestu. Není vyloučeno, e by dezorientovaná a rozpolcená strana promeškala příleitost k revoluci moná na několik let. Zcela odlišný názor ovšem zastává M. Kučera, podle něj nebylo vůbec důleité, kdo revoluci vedl, protoe k revolučnímu procesu muselo dojít, Rusko pro revoluci bylo zralé.
Revoluční vláda se aspoň z počátku nemohla odváit ignorovat zájmy rolnické většiny. Dekretem o půdě byla vyhlášena pozemková reforma. Rolníci získali velkostatkářskou půdu, o kterou však záhy zase přišli v rámci násilné kolektivizace. Dekret o míru vyzýval dělníky tří nejvyspělejších národů lidstva (a tří zemí zúčastněných ve válce – Anglie, Francie a Německa), aby přispěli k nastolení míru a zároveň osvobození pracujících a vykořisťovaných mas od jakéhokoliv otroctví a vykořisťování. 15. 11. 1917 byla vydána té deklarace o právu národů na sebeurčení. Jene kdy Ukrajina vyhlásila nezávislost, vypuklo tam bolševické povstání. Finsko si muselo svoji samostatnost vydobýt v občanské válce. Vše nakonec směřovalo k budování silného centralizovaného státu, ve kterém měli Rusové hlavní slovo. Dekrety o míru a o půdě znamenaly především mistrovský tah Leninovy státnické koncepce, neboť umonily bolševikům získat podporu vojáků a rolnictva (M. Kučera). Podle Miljukova bolševici zradili vlastní ideologii, aby si udreli moc.
Z historiků ji Jan Slavík (1885–1978) upozornil, e Rusko nedohánělo jednoduše evropské revoluce roku 1789 či 1848, ale e boj za politická práva tam byl propojen s poadavky socialistickými a selskými, které nezapadaly do schématu občanské emancipace.
Bolševici však svého původně demokratického programu nedokázali vyuít. Demokratickou etapu revoluce toti pokládali pouze za předstupeň revoluce proletářské. A jeliko kapitalismus nebyl v Rusku rozvinutý a průmysl tvořil jen ostrůvek v moři rolnických hospodářství, bylo třeba řešit nejdříve elementární civilizační úkoly od boje s negramotností a po moderní dopravní infrastrukturu. Bolševici se však nejdřív soustředili na utopickou představu o vítězství revoluce na celém světě.
Především však museli porazit domácí opozici, podporovanou zahraničními mocnostmi, o co se organizováním Rudé armády nejvíc zaslouil Lev Trockij. Občanská válka byla nesmírně krutá. Statisíce zahubil rudý teror – a stejný počet, započítáme-li pogromy na idy, teror bílý (O. Figes). Na konci bojů se ocitly pod vládou bolševiků čtyři pětiny bývalé carské ruské říše. Ne k tomu došlo, prodělalo Rusko ovšem téměř zhroucení civilizace.
Kvůli obklíčení chyběly průmyslové výrobky, palivo i potraviny. Inflace dosáhla závratné výše, penění směna přestala fungovat (i mzdy byly vypláceny v naturáliích), bujel černý trh. Protoe venkov odmítal dodávat do měst potraviny (nebylo za ně co nabídnout), museli být rolníci nuceni k zásobování násilím. Výsledkem byly rolnické bouře, především na Ukrajině a v Povolí. Jak napsal V. Šklovskij, Rusko se začalo rozkládat do prvozákladu.
A někteří z bolševiků si situaci ještě pochvalovali, vdyť to u přece byl skoro komunismus. Šklovskij k tomu dodával: My, tedy mnozí z nás, jsme se radovali, kdy jsme si všimli, e v novém Rusku se dá ít bez peněz. Radovali jsme se příliš brzy...
Tehdy byla v Pitěru (v Petrohradě) cholera, ale lidé se ještě nepojídali... Bylo ticho, slunečno a hladovo, velmi hladovo... Nikde nebylo světlo. Lidé seděli dlouhé hodiny potmě. Nebylo moné ít. U se chystali umřít. Ale nestihli to. Blíilo se jaro...
Vladimír Iljič Lenin (1870–1924), vlastním jménem Uljanov, byl bezpochyby jednou z nejvýznamnějších osobností 20. století. Profesionální revolucionář, velmi rozporuplný člověk. Podle některých netrpělivý, hyperaktivní násilník (Švankmajer a kol., 1995), dle jiných vysoce vzdělaný ruský socialistický intelektuál, fundovaný teoretik, na druhé straně však mu bez skrupulí, fanatik ideje, demagog, autoritář. Diktátor byl, troufáme si tvrdit, přesto více z nutnosti ne z přesvědčení. Měl schopnost politické analýzy a jejího filosofického zobecnění (Martin Kučera: Osud revoluce. In: Hanuš, J., Vlček, R., eds.: Interpretace ruské revoluce 1917. Brno 2008).
Podobně viděl Lenina i velmi kritický Jan Slavík, který v roce 1945 napsal: Geniálním představitelem revolučního teoretika i praktika byl Lenin. Prokázal to nejednou, kdy jako emigrant budoval revoluční stranu. Musel bránit revoluci před nebezpečnými nápady vlastních stoupenců. Slavík ovšem vystupoval vůči nekritické aplikaci Leninovým myšlenek mimo Rusko (Teorie revoluce učí, e všude nelze doslovně opakovat metody, které se v jedné zemi osvědčily. Třeba přihlíet k místním podmínkám a poměrům. In: Přimáznutí revolucionáři, Svobodné slovo, 15. 7. 1945).
Britský historik a esejista Tony Jundt napsal, e Lenin nebyl rétorickým géniem, za kterého je vydáván, ale především mistrem taktiky. Mimo jiné toti pochopil, e nemůe spoléhat na sílu dělnictva (jak činily evropské sociální demokracie). Jestlie roku 1907, kdy byli bolševici na vrcholu popularity a měli cca 46 000 řádných členů (menševici asi o osm tisíc méně), ilo v Rusku přiblině 140 milionů obyvatel, pouhé 2 miliony z nich byli dělníci. Na místo masové dělnické revoluční organizace se proto rozhodl budovat konspirační organizaci profesionálních straníků (revolucionářů). Malá, dobře organizovaná strana mu skutečně zajistila cestu k vládě (Radomír Vlček: Lenin a světová revoluce. In: Lenin – Kontinuita a/nebo diskontinuita ruských dějin?, Brno 2013).
Lenin dostal svou šanci ve chvíli, kdy menševici a eseři vstoupili do Prozatímní vlády a souhlasili s tezí vytrvat ve válce a do vítězství. Podle Jana Slavíka vynesla bolševiky k moci vlna nespokojenosti vesnických vojáků, majících jediný cíl – půdu a mír. Lenin zřejmě neviděl ádnou jinou cestu k budoucí beztřídní společnosti zbavené nenávisti a útlaku ne pouití brutálního násilí. Přesto M. Kučera tvrdí, e původní Leninovou představou byla vláda s levým křídlem menševiků a s tzv. levými esery. Také vlastní bolševická strana byla směsicí různých ideových směrů. Bohuel spolupráce s částí menševiků zkrachovala u před říjnovým převratem. Leví eseři se pokusili zabránit podepsání brestlitevského míru s Německem (v březnu 1918) vradou německého vyslance hraběte Mirbacha. Uzavření míru za cenu obrovských územních ztrát prosadil Lenin i proti některým bolševikům, aby tak zachránil revoluci před porákou. Po Brestu Litevském bylo zřejmé, e jiný způsob vlády ne diktatura není za pokračující občanské války moný.
Lenin se podle Laquera nevzdal principu politické svobody jako ideálu. Výjimečný stav nemohl trvat věčně. Jenom nejdřív měla vzniknout nejsvobodnější společnost na Zemi. Neměla to být ádná buroazní demokracie, která znamená svobodu pro menšinu, ale opravdové panství lidu. Ironie ruské revoluce je v tom, e sice byla úspěšná, avšak v mnohém dosáhla opaku toho, oč usilovala. Copak nebyla ironií skutečnost, e revoluce zvítězila právě v zemi, v ní ji marxisté očekávali nejpozději...? Nebylo ironií, e pokus zřídit nejsvobodnější reim na světě skončil vznikem obrovské byrokracie a e v rozporu s ideologickými předpoklady, e ekonomické síly budou vyrovnávat politickou moc, politická moc ovládá hospodářství?
Nejlepší mui revoluce úplně ztroskotali v politicky bezvýznamných úřadech, jejich vedení si vyadovalo odborníky. Ti nejneschopnější, nikde nepouitelní lidé se stali nejvyšší vrstvou sovětské společnosti. Ale zpět k Leninovi. Andrej Platonov v antiutopickém románu Čevengur napsal, e tam, kde je masa lidí, tam se ihned vyskytne vůdce. Masa se prostřednictvím vůdce pojišťuje ve svých marných nadějích, kdeto vůdce si bere z masy to, co nutně potřebuje...
Koncem roku 1921 nemocný Lenin odchází z praktické politiky. V květnu 1922 byl stien lehkým záchvatem mrtvice. Kdy se pak v srpnu 1922 vracel ke svým povinnostem, došlo ke konfliktu mezi ním a Stalinem, který vedl a k přerušení jejich osobních styků. V tzv. Závěti, poznámkách, které diktoval na přelomu let 1923 a 1924, Lenin doporučoval zbavit Stalina funkce z důvodu jeho nesnášenlivosti a náladovosti. Zdůrazňoval nutnost ochránit neruské národy před nebezpečím velkoruského šovinismu (Michal Reiman: Lenin – Stalin – Gorbačov, Praha 1991).
V prosinci 1922 Lenin ochrnul na pravou polovinu těla, co rozhodlo o Stalinově vítězství (a nahrazení koncepce světové revoluce budováním socialismu v jedné zemi). Kdy Lenin zemřel, přišlo Rusko o člověka, určujícího myšlenky dalšího směřování země. Přes všechny výhrady k jeho osobě. Leninův pohřeb byl posledním záchvěvem lidové revoluce a já jsem se na vlastní oči přesvědčila, e ten člověk měl skutečnou popularitu nevyburcovanou strachem (Naděda Mandelštamová: Dvě knihy vzpomínek, Brno 1996).
Sjezd bolševické strany v březnu 1921 sice mohl konstatovat vítězství v občanské válce, ale také kritickou hospodářskou a společenskou situaci. Rozvrácený průmysl, počínající hladomor, rodící se ivelnou nespokojenost. Během jednání sjezdu došlo dokonce v kolébce revoluce Krondštadtu ke vzpouře námořníků, kteří ádali odstranění diktatury strany. Lenin na sjezdu prosadil ústup od pokusu o komunistickou státní výrobu a distribuci, a naopak představil novou ekonomickou politiku (Nep), která znamenala částečný návrat k trním vztahům. Nep označil za státní kapitalismus, ve kterém je povoleno soukromé podnikání.
Zároveň však byl na sjezdu změněn politický systém. Bylo zakázáno vytváření názorových frakcí ve straně. V té době byla bolševická strana posledním svobodným fórem, umoňujícím diskusi nad problémy a uplatňování různých názorů. Jiné politické strany byly likvidovány, poslední trpěné zbytky menševiků opustily sověty v roce 1920. Kritici u mohli pak vystupovat jenom jako jednotlivci (a to jen do Leninovy smrti). Vše směřovalo k diktatuře strany, respektive jejího ústředního výboru (Vojtěch Mencl a kol.: Křiovatky 20. století. Praha 1990). Jene jak prohlásil rakouský sociální demokrat (praský rodák), marxistický teoretik a Leninův protivník Karl Kautsky, socialismus bez demokracie je nemoný.
Vinit Lenina z toho, e hledal cesty, jak revoluci zabezpečit ivotaschopnost, e chtěl naučit Rusy, aby rozhodovali sami o sobě, co dodnes neumějí, nebo e zavedl řízené hospodářství, aby zemi uivil, by bylo hloupé... Často se Leninovi vyčítal válečný komunismus, ani by se docenily objektivní podmínky, v nich se zrodil, a ani by se přihlíelo k tomu, co po něm následovalo. V případě koncepce válečného komunismu, jeho včasného zastavení a přípravy následného období (tj. Nepu) Lenin prokázal vysokou míru teoretického i prakticko-politického talentu. Válečný komunismus nesporně obsahoval prvky socialistické samosprávy, nikdy potom je u Rusko v tak čisté podobě nepoznalo (M. Kučera).
V srpnu a září 1917 napsal Lenin spisek Stát a revoluce (česky vyšel poprvé ji v roce 1920 u Fr. Borového), který je dle M. Kučery v pravdě příručkou marxistické státovědy, kde teze o odumírání státu by byla geniální a dobře vyargumentovaná, kdyby sovětská praxe byla k polostátu skutečně vedla. Sovětský svaz po Leninově smrti však státní organizaci naopak posiloval..., instrumentálně ji přiblioval státní organizaci svého protivníka (včetně ekonomiky, tudí v soutěi se Západem musel nakonec prohrát!), utuoval represivní aparát atd.
V knize Lenin rozvádí Marxovu myšlenku o tom, e ve společnosti bez třídních rozporů je stát nepotřebný a nemoný. Zdůrazňuje, e bolševici jsou pro demokratickou republiku jako formu státu, která je za kapitalismu pro proletariát nejlepší. Dodává však, na co není moné zapomenout, toti e námezdní otroctví je údělem lidu i v nejdemokratičtější buroazní republice. A to bohuel platí dodnes.
T. G. Masaryk poznal Rusko nejen z četby klasiků. Za světové války se stal z pozorovatele politickým aktérem (Loevenstein). U po několika týdnech pobytu v Rusku (přijel tam 16. května 1917) nabyl dojmu, e Dohoda (Británie, Francie) by neměla vojensky od Ruska nic očekávat (ve Světové revoluci v roce 1925 uvedl: Carism, celý politický a církevní systém, zdemoralizoval Rusko.).
Nejen on byl kritický ke stavu předrevolučního Ruska. V posledních letech carského reimu postrádala vláda jakékoliv efektivní vedení a koordinaci. Zdrojem veškerých problémů byl Mikuláš... Bylo to samoděraví bez samovládce. Celá vláda byla na jednoho člověka příliš obsáhlá a sloitá (O. Figes).
Kadá revoluce má své nedostatky a parazity, podle Masaryka (Rusko a Evropa) však za anarchii a absenci práva odpovídají vláda a policie svými zločinnými metodami, nikoliv naopak. Carismus byl dle něj soustavou zneuívání moci, jí se dostane revoluce, kterou zasluhuje. Masaryk zdůrazňoval, e na jistém niším stupni vzdělanosti a mravnosti revoluce je přípustná i mravně.
Co nám tedy přinesla ruská revoluce? A co nám naopak vzala? Revoluce, především ta říjnová, dala mnoha lidem naději na změnu k lepšímu. Podle názoru M. Kučery do půle dvacátých let, v kulturní oblasti zhruba o desetiletí později, přetrvávaly pozitivní stránky říjnové revoluce jako revoluce nesené ideálem spravedlnosti pro všechny. Revoluce se obrátila proti sobě samé teprve ve chvíli, jakmile z Leninovy vůle a za jeho přispění převzal v době jeho choroby moc stranický aparát personifikovaný Stalinem.
Nelze zapomínat, e Leninovi a bolševikům šlo hlavně o moc. Ale o tu jde přece (téměř) vdy. Přesto, slovy Viktora Šklovského, neexistuje ádný velký člověk, který by neproil víru v revoluci. Jene zkušenost s neúspěšným experimentem majícím tak kruté důsledky nám dnes bohuel ubírá naděje na monou existenci spravedlivější společnosti.
Rozebrat se v tom nebylo a není nijak jednoduché a nám známé interpretace oněch fenoménů se zpravidla dopouštějí celé kaskády hrubých teoretických omylů, umoňujících někdejší jednostranný obdiv stejně jako dnešní neméně jednostranné zatracení. Oba extrémy vdy vycházely z jediného ohniska: neporozumění vnitřnímu rytmu ruských dějin (M. Kučera).
Bez hledání původního smyslu revoluce a sledování následných osudů jejích aktérů se ale podle mého názoru neobejdeme. Spisovatel a disident Alexandr Solenicyn v roce 1993, ještě ne začal stranit ruskému nacionalismu, výstině poznamenal: Ačkoliv se zhroutil pozemský ideál socialismu a komunismu, problémy, je chtěl vyřešit, zůstávají: vyuívání sociálních východ (míněno vazeb ve společnosti) a neúměrná moc peněz, která často řídí běh událostí. A jestlie globální lekce 20. století nebude mít účinek ozdravného očkování, pak se obrovská rudá smršť můe opakovat.
Hynek Skořepa (1975) je geograf, v současnosti učí na gymnáziu v Ústí nad Orlicí.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.