Od dlouhodobě stagnujících preferencí přes nevídanou euforii a naděje na kancléřské křeslo a po nejhorší volební výsledek v poválečných dějinách a odchod do opozice – německá sociální demokracie zaila od minulého podzimu výjimečně turbulentní období. Ani zpětně neexistuje jednoznačné vysvětlení, co přesně způsobilo s nástupem nového předsedy a volebního lídra Martina Schulze začátkem tohoto roku tak raketový vzestup preferencí strany. V jednu chvíli SPD v podstatě stáhla svůj odstup od vedoucích křesťanských demokratů kancléřky Angely Merkelové. Počty nových členů strany šly během několika týdnů do tisíců.
Snad to byla jen úleva, e stranu do voleb povede někdo jiný ne poměrně neoblíbený dosavadní předseda Sigmar Gabriel. Snad to byl habitus Martina Schulze, který jako by v něčem vypadl z doby před nástupem hegemonie neoliberalismu a proklaté třetí cesty, ze zlatého období sociální demokracie a odborů. V tomto ohledu lze vidět paralely mezi ním a americkým Berniem Sandersem nebo britským Jeremym Corbynem, ačkoli fungují, jen co se týče vzezření a vystupování. Zatímco druzí dva jmenovaní jsou skutečně po desetiletí přesvědčenými odpůrci neoliberalismu, Schulzovi bývá naopak vytýkáno, e v pozici dlouholetého evropského poslance a ani později, kdy stanul na samotné špici Evropského parlamentu, proti v mnoha ohledech neoliberální podobě evropské integrace nikdy mnoho neudělal. Naopak byl zastáncem mezinárodních obchodních smluv TTIP a CETA, které jsou pro velké části levice přímo ztělesněním toho, co je špatné na neoliberální globalizaci. A tak lze moná i sešup, který po euforii následoval, vysvětlit mimo jiné tím, e rozhořčení nad sociální nespravedlností v Německu, se kterým Schulz na předvolební scénu nastoupil, zrovna jemu nakonec nešlo věřit.
Dal si také příliš na čas s konkretizací toho, jak přesně s onou nespravedlností hodlá zatočit. Jednak proto, e se sám po více ne dvaceti letech v Bruselu musel v německé politice v detailu nejprve zorientovat. A e strana potřebovala čas, aby mu po poněkud překvapivé změně v čele strany ušila předvolební strategii na tělo. Dalším důvodem byly troje volby do zemských parlamentů v průběhu jara, kde si sociálně demokratičtí lídři nepřáli, aby Martin Schulz příliš odváděl pozornost od nich a jejich zemských témat. S těmi nicméně všichni tyto volby nakonec prohráli, a i to se do klesajících preferencí Martina Schulze promítlo, jakkoli s tím on sám ani celoněmecká témata neměli příliš co do činění.
Kdy si konečně SPD koncem června schválila volební program, svým obsahem radikalitě Schulzových prvotních výroků u vůbec neodpovídal. Obsahoval celou řadu umírněných sociálně demokratických evergreenů jako zvýšení investic do vzdělání a dalších veřejných slueb a infrastruktur. A přinášel jen několik dílčích moderních nápadů jako zavedení konta pro kadého občana, ze kterého by v průběhu ivota mohli čerpat prostředky na další vzdělávání či dorovnání příjmů při přechodné redukci úvazku. Ty však nestačily k tomu, aby podporu SPD udrely.
V létě se sociální demokracii v končící velké koalici s podporou ostatních liberálních stran sice ještě podařilo protlačit otevření instituce manelství stejnopohlavním párům. To se ale po prvotní euforii ukázalo být spíše Pyrrhovým vítězstvím – jednak voliči ve svém rozhodování u volebních uren málokdy výrazněji zohlední, čeho pro ně která strana v minulosti dosáhla. Důleitější je, co slibuje do budoucna. Jednak mohla být pozornost, kterou strana tomuto kulturně-liberálnímu tématu věnovala, dalším argumentem pro konzervativnější levicové voliče se od ní definitivně odvrátit směrem k pravicově populistické AfD. A konečně z vyřízení tématu před volbami profitovala zřejmě nejvíce kancléřka, která se tak zbavila posledního z opravdu kontroverzních témat mezi její křesťanskou demokracií a liberálními stranami.
Odpovídajícím způsobem byla unylá předvolební kampaň. ádné z etablovaných stran vyzývajících vedoucí křesťanskou demokracii se nepodařilo najít téma, které by ji výrazněji odlišilo od umírněného programu CDU/CSU a vylákalo kancléřku Merkelovou do ideologického střetu. Programy a slogany byly příliš zaměnitelné, lišily se v drobných nuancích a pouhém akcentování toho či něčeho jiného. To na jednu stranu odpovídá faktu, e se ve většině německé společnosti udruje silný konsensus na demokracii, pluralitě, otevřenosti, sociálním ukotvení trního hospodářství a proevropském směřování země, kterého se všechny tradiční strany drí, a prostor pro programovou rozmanitost je tím celkem omezený.
I proto z dlouhých vnitrostranických debat sociální demokracie o volebním programu nakonec vyšel tak středový manifest. Za této situace je pak ale zároveň pochopitelné, e většina voličů dá v turbulentních časech přednost osvědčené kancléřce, která zemi v posledních letech v zásadě dobře spravovala a zdárně také provedla několika krizemi, před nějakými experimenty, je by věcně stejně nic nového nepřinesly.
Unylost volební kampaně tak narušovaly jen skandální výroky národovecké AfD, která se v posledních měsících před volbami dále radikalizovala. Dostala se na samou hranici pravicového extremismu. A o to více mediální pozornosti se jí dostávalo. Z původně euroskeptické strany se šikovně přeorientovala na klienty, kteří liberální společenský konsenzus nesdílejí. Průzkumy ukazují, e jich není výrazně více ne dříve. Spíše jen ztratili domov v obou velkých stranách, na jejich konzervativních okrajích se dříve pohybovali, kdy se strany posunuly do středu, respektive k identitně liberálním tématům.
Ve velkém měřítku se také jedná o dřívější nevoliče, jejich konzervativně-národoveckému přesvědčení před nástupem AfD neodpovídala svým zaměřením ádná z etablovaných stran. Socio-ekonomicky se jedná většinou o lidi se středním vzděláním a středními příjmy. Společný jim je pocit, e se o ně nikdo nezajímá a nikdo jim nenaslouchá. V kombinaci s tím, e se zároveň jedná o lidi, kteří hodnotí směřování země výrazně negativněji ne zbytek populace, a mají tedy pocit, e pokud jim nikdo naslouchat nebude, poene se Německo dál do záhuby, vzniká ona hysterie a všechna tabu bořící radikalita, se kterou nyní politicky vystupují.
Ve volbách AfD nakonec získala přes 13 procent hlasů a s nimi v celorepublikovém měřítku za křesťanskou a sociální demokracií třetí místo. Do Bundestagu tak hned napoprvé nastoupí skoro stovka jejích poslanců a poslankyň, mezi kterými se najdou popírači holocaustu, islamofobové i přívrenci nejrůznějších spikleneckých teorií. To v Německu, kde dlouho kvůli historické zkušenosti s nacismem platilo, e nebude existovat ádná významnější strana napravo od křesťanské demokracie, vyvolává čiré zděšení. Zděšení vyvolávají také úspěchy AfD na východě země, kde dosáhla s dvaceti procenty na druhé místo, mezi saskými voliči nebo v dílčí skupině východoněmeckých muů pak dokonce na vítězství.
To některé komentátory podnítilo k dramatickým výrokům o krachu třiceti let trvajícího pokusu o sjednocení Německa. Volební výsledky skutečně v plné míře obnaily fakt, e s východním Německem je něco špatně. Sklízejí se zde plody nedůsledné snahy komunistického reimu vyrovnat se s nacistickou minulostí, která zůstala pouze v rovině prázdných deklarací, i přes poměrně vysoké transfery neúčinné strukturální politiky vůči východu země, která nedokázala zabránit nezaměstnanosti, vylidňování venkova, odlivu vzdělanějších na západ ani sniování kvality a dostupnosti veřejných slueb.
S propastí mezi liberálními optimisty a konzervativně národoveckými pesimisty, z nich první jsou více zastoupeni na západě země a druzí na jejím východě, se zřejmě v příštích čtyřech letech bude vyrovnávat koalice CDU/CSU, liberálů z FDP a Zelených, které se kvůli barvám, je jednotlivé strany tradičně symbolizují, říká na základě podobnosti s jamajskou vlajkou také jamajská koalice. Půjde o vůbec první trojkoalici na spolkové úrovni v historii, de facto pak dokonce o čtyřkoalici, protoe u řady témat existují mezi pozicemi sesterských křesťansko-demokratických stran CDU a CSU značné rozdíly.
Koaliční jednání se čekají dlouhá a náročná a obtíné můe být i samotné vládnutí této koalice. Je také ztělesněním začarovaného kruhu, kterého jsme svědky v mnoha zemích: z nespokojenosti s dosavadním politickým děním se lidé přiklánějí k novým a novým subjektům, v německém případě k AfD, kteří jim slibují, e radikálně zatočí s dosavadními pořádky. Tím ale dochází ke drolení politického spektra, je vede k tomu, e hlasy začínají stačit pouze na vznik stále širších a širších koalic, které potřebné a poadované radikálnější změny mohou přinést se stále menší pravděpodobností. Dost dobře se tak můe stát, e zatímco se tři uvedené strany v nesourodé a široké koalici budou tak trochu obětovávat, protoe nové volby by byly vodou na mlýn AfD taky, stejně nakonec jen dosáhnou jejího dalšího posílení. Ta toti bude moct nadcházející čtyři roky z pohodlí opozičních lavic křičet, jak ten establishment zase selhává.
Tomu, aby její hlas v opozici nebyl nejsilnější, se rozhodli zabránit sociální demokraté. Početně by volební výsledky vedle jamajské koalice stačily i na další velkou koalici, SPD se ale rychle po vyhlášení prvních volebních prognóz rozhodla jít do opozice. Pohnutky měla jistě i sobecké – další vláda v pozici juniorního partnera by jí neprospěla, potřebuje se mimo vládní odpovědnost zkonsolidovat personálně, programově i strategicky. Martin Schulz přes volební debakl, zdá se, v jejím čele setrvá. Existuje jistá naděje, e by se křesťanští demokraté pod vlivem liberálů v koalici a AfD v opozici zase mohli z politického středu pohnout směrem doprava a přenechat více místa ve středu SPD. Martin Schulz kadopádně s tlakem na kancléřku začal hned v debatě lídrů jednotlivých stran ve večer voleb – otevřeně jí předhodil, e za úspěchy AfD nemůe nikdo jiný ne ona svou obsahovou i stylovou nivelizací německé politiky. Z mnoha stran se ironicky ozývá, e se tím Martin Schulz konečně dostal do módu předvolebního boje.
Německo po volbách je tak zemí stejnou i proměněnou zároveň. Ani s novou vládou se celkem jistě nic nezmění na proevropském kursu země a konsensu na nutnosti sociálního ukotvení trního hospodářství. Na druhou stranu přítomnost národovecky konzervativního elementu na půdě parlamentu veřejnou debatu stylem i obsahem zcela jistě ovlivní. Nicméně asi není země, která by měla jako velké, prosperující, civilizačně vyspělé Německo s ivou fašistickou historickou zkušeností takové předpoklady se s novými výzvami vyrovnat.
Kateřina Smejkalová (1986) je politoloka.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.